تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804517159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشگاه آزاد قرباني بازي هاي سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: دانشگاه آزاد قرباني بازي هاي سياسي


از سال 1362 كه دانشگاه آزاد اولين ساختمان خود را در خيابان اسكندري گرفت از همان ابتدا مخالفت ها شروع شد، مخالفت هايي كه بر تاسيس اين دانشگاه با توجه به داوطلبين ورود به دانشگاه و ناتواني وزارت علوم براي پذيرش آنها و جلوگيري مهاجرت دانشجويان به خارج از كشور بود.

داستان اين دانشگاه بعد از 25 سال فعاليت مستمر و فارغ التحصيلي ييش از 1 ميليون دانشجو وارد مرحله جديدي شده است و امروزه افشاگري هاي جنجالي برخي از افراد همسو با رسانه ها سايت ها و روزنامه هاي مشخص موج سازي جديدي بر عليه دانشگاه آزاد محسوب مي شود.
نيم نگاهي به حوادث هفته هاي اخير در اين زمينه نشان از فرمول هاي سياسي خاصي است كه آن نشان از حمايت خاصي در اين زمينه از سوي برخي سازمانهاست كه قدرت هر گونه اظهار نظري را از امكان و تربيون عمومي را مي دهد.
اين نوع حركت ها گواه بر اين است كه پرونده دانشگاه آزاد از اهميت قابل ملا حظه اي براي آنان برخوردار است و آنها براي مقابله با برخي اشخاص و سياست ها اين دانشگاه را نشانه رفته اند.
استفاده از ادبيات منحصر به فردي مانند «اقدام انقلا بي» عليه دانشگاه و اتهام سو» استفاده اقتصادي مديران و تهديد به كاهش شهريه ها در كنار واژه سازي عليه مديريت اين دانشگاه كه از سوي منتقدان به مافياي قدرت و ثروت تعبير مي شود يا آن را مصداق «مفسده مديريتي» مي نامند.
از همان ايتدا برنامه هاي زيادي براي مقابله با دانشگاه آزاد چيده شده بود ولي حمايت شفاف هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس هيات موسس اين دانشگاه وادار به عقب نشيني شد و پروژه به فاز پارلماني آن انتقال يافت اما اين روزها كاملا مشهود است كه مجريان آن پس از ناكامي از يارگيري پارلماني و مشاهده حمايت 220نفر از نمايندگان مجلس هفتم از مديريت دانشگاه فاز رسانه اي و افشاگري هاي جنجالي را با تمام قوا دنبال مي كنند.
اين بخش از ابعاد اين پروژه اتفاقا بيش از همه قسمت هاي آن مورد نظر طراحان و مجريان است زيرا شليك برخي افراد به سوي دانشگاه آزاد و اتهام زني هاي ايشان تمرين كوچكي براي طراحي سناريوي كامل تر عليه مافياي ثروت و قدرت است.
مافياي فرضي ثروت قدرت امكان فرافكني سياسي و مهار نارضايتي شهروندان از ناكامي دولتمردان در تحقق وعده هاي انتخابات، را فراهم مي كند.
دانشگاه آزاد نخستين قرباني سناريوي مافياي «ثروت و قدرت» است. سناريويي كه به نظر مي رسد ابعاد رسانه اي آن مهم ترين بخش آن را تشكيل داده و مجريان مي كوشند تا فضاي افكار عمومي را تحت تاثير آن قرار دهند.
اما بايد پرسيد كه فشار بر دانشگاه آزاد اسلا مي و جلوگيري از روند توسعه آن در فرايند منازعات قدرت سياسي حقوق شهروندي يا منافع ملي كشور را در معرض خطر قرار نمي دهد؟
از ابتداي دولت نهم، مساله دانشگاه آزاد مورد توجه قرار گرفت، در آغاز شهريه اين دانشگاه بود، اگر مساله شهريه به وسيله كساني كه دست اندركار امور آموزشي نبودند مطرح مي‌شد، اهل فن اين ادعا را ناشي از عدم اطلا‌ع آنان مي‌دانستند، حال اينكه با اشرافي كه مسوولا‌ن اجرايي كشور خصوصاً وزارت علوم بر مساله شهريه داشت، جاي تعجب بود كه چنين بابي باز شد.وقتي جواب شهريه را شنيدند، به مساله هيات امنا پرداختند و آن مساله هم حل شد واكنون به رياست آن پرداختند و انواع تهمت را نصيب وي مي كنند.
آنها فقط بايد اين نكته را بدانند كه اگر دانشگاه آزاد نبود و فقط 10درصد از 5/2ميليون فارغ التحصيل و 5/1ميليون دانشجو براي تحصيل به خارج از كشور مي رفتند، بيش از 60 ميليارد دلار ارز از كشور خارج شده بود و بدانند كه در سال 1384دانشگاه هاي دولتي با 300هزار دانشجو در مجموع 700ميليارد تومان شهريه دريافت كردند و در همان سال دانشگاه آزاد اسلامي با يك ميليون و 200دانشجو همين ميزان شهريه دريافت كرد كه در حقيقت شهريه دانشگاه هاي دولتي هفت برابر دانشگاه آزاد اسلامي بوده است.
همانطور كه گفته شد، دانشگاه آزاد اسلامي از همان ابتدا تا كنون چه تهمت ها و افترا هايي را كه تحمل نكرده است. نهال دانشگاه آزاد اسلامي 25سال قبل در شرايطي در كشور كاشته شد كه جوانان اين مرز و بوم فقط و فقط براي ورود به محيط دانشگاه سر از پا نمي شناختند و بسياري از خانواده به هر شكل و طريق ممكن حاضر بودند فرزندانشان به دانشگاه راه پيدا كند. مردم جامعه در آن فضاي محدود و محصور به دانشگاه بخش دولتي حق خود مي دانستند كه مسوولان نظام براي راه يابي فرزندانشان به دانشگاه چاره اي بينديشند و دانشگاه آزاد اسلامي در كمترين زمان اين مشكل شايد غير ممكن را ممكن ساخت .
در آستانه 25 سال نقش دانشگاه آزاد اسلامي در معكوس كردن روند مهاجرت و توسعه شهري تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي در بسياري از نقاط كشور موجب معكوس شدن روند مهاجرت و توسعه شد.
حضور دانشگاه آزاد اسلامي در صحنه‌هاي فراملي موجب توسعه بين‌المللي كشور شده است و هم‌اكنون دانشگاه آزاد اسلامي اعتبار جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين‌المللي است و عملكرد اين دانشگاه در عرصه‌هاي جهاني آنچنان چشمگير بوده است كه هم‌اكنون بسياري از كشورهاي در حال توسعه، دانشگاه آزاد اسلامي را به عنوان الگو و نمونه براي توسعه همه جانبه پذيرفته‌اند.
شكستن انحصار دولتي و زمينه‌سازي براي ارتقاي بخش غيردولتي از خدمات دانشگاه آزاد اسلامي در كشور است كه از همان اوايل انقلاب با وجود مخالفت‌ها و جوسازي‌هاي گروه‌ها و افراد مختلف اين رويه توسط اين دانشگاه دنبال شد و با حمايت قاطع امام راحل تداوم يافت.
بايد گفت توفيقات دانشگاه آزاد در عرصه‌هاي مختلف مي تواند ، پاسخي مناسب به برخي درخصوص وارد كردن برخي اتهامات باشد و موفقيت‌هاي درخشان دانشجويان، استادان، مبتكران و مخترعان دانشگاه آزاد اسلامي در عرصه جهاني نگاه محافل بين‌المللي آكادميك را به ايران معطوف ساخته است.
دانشگاه آزاد اسلامي توفيقات چشمگيري در توسعه آموزش عالي در كشور داشته است كه نمي‌توان به‌سادگي از آن گذشت ، يكي از مهم‌ترين افتخارات دانشگاه آزاد اسلامي، پر كردن خلاء آموزش در كشور بود كه توانست كمك شاياني به دولت داشته باشد.
بطوريكه براساس نتايج آزمون سال 85 از كل پذيرفته‌شدگان در مقطع كارشناسي ارشد، 48 درصد آنان از فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه بوده‌اند، همچنين از 182 نفر پذيرفته شده در مقطع دكتراي تخصصي، 95 نفر از فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي بوده‌اند، پس افرادي كه بهر عنوان پيراهن مخالفت از دانشگاه آزاد را بر تن مي كنند بهتر است بدانند كه نبايد نيمه خالي ليوان را ديد و نبايد بازيچه كساني گردند كه تحمل افراد موفقي همچون جاسبي را ندارند چرا كه آنها هيچ وقت تحمل ديدن اين همه پيشرفت و موفقيت را نداشته اند، چون اگر داشتند هيچ وقت به مخالفت با دانشگاهي نمي كردند كه امام خميني يكي از حاميان آن بود و همگان بايد بدانند مخالفت و توهين به دانشگاهي كه 1900,000 دانش آموخته، 1,300,000 دانشجو، 330 واحد و مركز آموزش در داخل و خارج از كشور، 25 هزار عضو هيئت علمي، 31 هزار نفر پرسنل دارد ، توهين به نظام و اين افراد است.
همه مي دانند كه تحقيق و تفحص حق مجلس است. اين را اصل 76 قانون اساسي مي‌گويد. مجلس شوراي اسلا‌مي حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارد و بايد بتواند راجع به دانشگاه آزاد اسلا‌مي هم تحقيق و تفحص انجام دهد.
وظيفه هيات تحقيق و تفحص اعلا‌م و اعلا‌ن گزارش خود به رسانه‌ها و به اشخاص ديگر - غير از مجلس - نمي‌باشد بلكه به باور حقوقدانان اعلا‌ن اين گزارش قبل از قرائت آن در جلسه علني مجلس خلا‌ف هم مي‌تواند باشد. آقاي عليرضا زاكاني به عنوان نماينده حق دارد از مجلس بخواهد كه در تمامي امور كشور تحقيق و تفحص شود. اينكه دانشگاه آزاد در قالب چه عنواني، مشمول تحقيق و تفحص مي‌شود، حرف ديگري است. حال كه نمايندگان تشخيص داده‌اند كه مي‌شود از دانشگاه آزاد تحقيق و تفحص كرد .
بايد اين تحقيق و تفحص به اعتبار نظر مجلس صورت گيرد و نماينده درخواست‌كننده و به تبع آن هيات تحقيق و تفحص و درنهايت كميسيون مربوطه بايد مطابق قانون عمل كنند. اينكه آقاي دكتر زاكاني موضوع را به رسانه‌ها كشانده و در اين دانشگاه و آن دانشگاه و در بين دانشجويان و اصحاب رسانه‌ها راجع به دانشگاه آزاد و شخص آقاي دكتر جاسبي صحبت مي‌كنيد كه مثلا‌ً انتشار مدارك تحقيق از دانشگاه آزاد سر و صدا ايجاد خواهد كرد كه اين موضوع حالت تحقيق و تفحص خارج كرده است.
هر نماينده، از باب نمايندگي خود برابر اصل 84 قانون اساسي، در برابر تمام ملت مسوول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر كند از اين بابت آقاي دكتر زاكاني به وظيفه نمايندگي خود عمل كرده است. اما از اين بابت كه وي عضو هيات تحقيق و تفحص است نمي‌تواند و نبايد از جايگاه نمايندگي خود استفاده‌اي من غيرحق بنمايد. ‌
از سوي ديگر برخي از اشخاص نيز اگر شكايتي از شخص دكتر جاسبي دارد همانند خيلي از شهروندان نبايد بدون مدرك صحبت كرده و موضوعات را به رسانه ها بكشاند، كه دراين صورت رسانه ها خود محكوم مي شوند، چرا كه شكايت كردن خود مراحل قانوني تعريف شده اي دارد كه شاكي بايد از مجراي دادگاهي و حقوقي طي كند.
اين افراد با اتهاماتي كه به شخص دكتر جاسبي وارد مي كند، خود متهم بوده و تا زماني كه ادعاهاي وي از طرف دادگاه ثابت نشده، نبايد اظهار نظر كند و آنها اگر مي خواهد قانوني حركت كند، انتظار مي رود بعنوان فعال سياسي و اجتماعي مراحل حقوقي را طي كنند و اگر نمي دانند، مي توانند به از دانشجوي حقوق بپرسند.
در آخر بايد گفت كه ظاهرا عادت نكرده ايم كه چهره هاي شاخص و ماندگار را در عرصه مديريتي چند سالي مداوم و مستمر تحمل كنيم و فقط به تغيير بدون پايه و اساس يا منافع خاص فردي و گروهي خود " فارغ از منافع نظام " مي انديشيم . اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته و فراصنعتي امروز مردم هر جامعه اي بر ثبات مديريت و وجود مديراني موفق به عنوان افتخارات ملي مي نگرند.حال آنكه امروز در تاريخ ايران يك نفر توانسته با توجه به تجربيات خود بدون حمايت دولتي نقش ارزنده اي در مشاركت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي داشته است، بايد اينگونه جوابش را داد.
پنجشنبه 02 خرداد 1387
باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران« ايسكانيوز»
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن