تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813029873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/علوم انساني و چالش اشتغال/دكتر رياضي: توسعه علوم انساني با برنامه صورت نگرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: /علوم انساني و چالش اشتغال/دكتر رياضي: توسعه علوم انساني با برنامه صورت نگرفته است
عضو هيئت علمي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري در همايش علوم انساني و چالش اشتغال گفت: توسعه رشته‌هاي مختلف علوم انساني در ايران زمين با مطالعه و برنامه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ عصر ديروز در دومين روز از همايش ملي علوم انساني و چالش اشتغال، دكتر ابوالحسن رياضي، عضو هيئت علمي وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري،‌ به موضوع «فقدان آمايش سرزمين و تشديد بحران اشتغال در رشته‌هاي علوم انساني» پرداخت.

دكتر رياضي با اشاره به ضرورت تحقيقات ميداني گفت: اگر توزيع مناسب جمعيت و فعاليت‌ها در پهنه سرزمين، با هدف استفاده كارآمد از قابليت‌ها و مزيت‌هاي كشور، آمايش سرزمين، بدانيم، برنامه‌ريزي بلند مدت و جامع براي بهره‌گيري از منابع انساني ضرورت بديهي آمايش محسوب خواهد شد.

وي گفت: موضوع كميت و كيفيت جمعيت موجود و نيروي انساني مورد نياز مناطق مختلف كشور بايد جهت‌گيري آموزش‌ها مورد نياز را در سطح آموزش و پرورش و آموزش عالي تعيين كند. به ديگر سخن ظرفيت توسعه مناطق مختلف در يك دوره بلند مدت با حجم فعاليت‌هاي مختلف اقتصادي ـ‌ اجتماعي از جمله فعاليت‌هاي آموزش عالي قابل تعريف و برنامه‌ريزي است.

دكتر رياضي با اشاره به وضع آموزش عالي در سالهاي اخير گفت: متأسفانه توسعه پرشتاب دانشگاهي و مراكز آموزش عالي در سالهاي پس از انقلاب توسعه‌اي بي ضابطه ، بي‌برنامه و فاقد نگرش كلان و آمايش هدفمند بوده است. افت كيفي آموزش‌ها به ويژه آموزش علوم انساني، تمركز بيش از حد دانشگاهها در تهران، جذب بدون مطالعه دانشجو در رشته‌هاي علوم انساني (بيش از 55 درصد كل دانشجويان كشور) عدم تناسب كمي و كيفي فارغ‌التحصيلان با نيازهاي كشور، موجب اختلال در جذب و توزيع فارغ‌التحصيلان علوم انساني در بازار كار شده‌ايم. كم توجهي به عواملي همچون ضعف امكانات و منابع مورد نياز، رشد اندك حرفه‌اي اعضاء هيأت علمي، عدم رضايتمندي دانشجويان از رشته خويش، شكاف ميان آموزش دانشجويان علوم انساني و فارغ‌التحصيلان اين رشته را بيش از پيش نموده است.

وي گفت: متأسفانه زنجيرة بي‌برنامگي و فقدان نگرش كلان در آموزش علوم انساني را بايد در حلقه اول نظام برنامه‌ريزي كشور يعني غيبت آمايش سرزمين در گام اول برنامه توسعه كشور جستجو نمود. كه اين مسئله خود ريشه در فقدان عزم و اراده در تدوين برنامه‌هاي توسعه‌اي براساس مطالعات آمايش سرزمين، مقاومت نظام مديريت و برنامه‌ريزي كلان در تفويض اختيارات و از ميان رفتن تمركز و در نتيجه ضعف يا فقر قوانين همسو با مقتضيات آمايش دارد.

دكتر محمد قاسمي، عضو هيئت علمي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي شوراي اسلامي نيز در اين همايش به موضوع «اعتبارات پژوهشي در حوزه علوم انساني» پرداخت و گفت: همه ساله در قالب بودجه كل كشور اعتباراتي تحت عنوان پژوهش، تحقيقات و غيره پيش بيني مي شود. بخشي از اين اعتبارات ذيل دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي ؛ بخش ديگري ذيل ساير دستگاههاي اجرايي كشور و بخشي نيز ذيل رديف هاي متفرقه قرار دارند.

وي با ارائه آمار و ارقامي تاكيد كرد: پراكندگي اعتبارات پژوهشي در بين دستگاههاي مختلف اجرايي؛ مشخص نبودن ميزان عملكرد اين اعتبارات ؛ فقدان تعريف‌هاي مشخص و قطعي از هر فصل و محتواي عملياتي برنامه‌هاي مربوط به آن و... عمده‌ترين موانع بررسي كارايي اين‌گونه اعتبارات و مانعي براي تعيين دقيق محدودة تقاضاي اين‌گونه مطالعات از طرف دولت است.
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 769]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن