تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805640690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جام جم گزارش مي‌دهد زباله‌هاي عفوني همچنان رها در شهر


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم گزارش مي‌دهد زباله‌هاي عفوني همچنان رها در شهر
جام جم آنلاين: زباله‌هاي بيمارستاني در تهران سال‌هاست كه به موضوعي جنجالي تبديل شده است؛ زباله‌هايي كه به جرات مي‌توان آنها را زباله‌هاي بلاتكليف ناميد و هيچ سازماني در اين سال‌ها مسووليت آنها را به طور جدي به عهده نگرفته است تا اين موضوع به سرانجام برسد.


براساس تازه‌ترين آمارهاي رسمي، هم‌اكنون برخي بيمارستان‌ها و مراكز درماني به دليل عدم دفع اصولي زباله‌هاي بيمارستاني و ادغام آنها با زباله‌هاي عادي، به كانون‌هاي مرگ‌آفرين و ابزار شيوع انواع بيماري‌ها از جمله ايدز و هپاتيت تبديل شده‌اند.

عواقب ناگوار روش‌هاي دفن زباله‌هاي بيمارستاني در كشور بويژه در كلانشهر تهران به وضعيت هشدار رسيده و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

در كلانشهر تهران نيز از مجموع 6 تا 7 هزار تن زباله روزانه، بيش از 70 تن در روز سهم زباله‌هاي بيمارستاني است؛ در حالي كه طبق برآوردها، بيش از 630 نوع مواد شيميايي مختلف در بيمارستان استفاده مي‌شود كه از اين تعداد، حدود 300 نوع آن غيرسمي و 300 مورد آن سمي و خطرناك است.

هم‌اكنون فقط زباله‌هاي 333 مركز درماني و بهداشتي شهر تهران از سوي شهرداري جمع‌آوري مي‌شود و بقيه مراكز درماني بدون هيچ نظارتي، زباله‌هاي خود را در هر گوشه از شهر دفن مي‌كنند.

معيارهاي جهاني مي‌گويند پسماندهاي بيمارستاني بايد در درجه حرارت بيش از هزار و در دستگاه زباله‌سوز كه همان اتوكلاو است، سوزانده شوند، سپس آنها را از صافي‌هاي قليايي و اسيدي عبور دهند و در نهايت دفن‌شان كنند؛ در حالي‌كه هم‌اكنون اين زباله‌ها با روش گندزدايي و كاملا سنتي از بين مي‌روند.

يكي از بحث‌هايي كه در جمع‌آوري زباله‌ها مطرح است، بحث جمع‌آوري و امحاي زباله‌هاي بيمارستاني است كه بر اساس قانون پسماندهاي مجلس شوراي اسلامي، جزو زباله‌هاي خطرناك است.

بر اساس قانون پسماندها، جمع‌آوري و امحاي زباله‌هاي بيمارستاني به عهده توليدكنندگان آن يعني بيمارستان‌ها و در راس آنها وزارت بهداشت است، قرار دارد. اما طي چند سال اخير، شاهد اختلاف نظر و كشمكش‌هاي بسياري بين شهرداري تهران و وزارت بهداشت بر سر موضوع جمع‌آوري زباله‌هاي بيمارستاني هستيم.

زباله‌هاي عفوني 6000 مركز درماني رها در شهر

بي‌توجهي وزارت بهداشت نسبت به پذيرش مسووليت زباله‌هاي بيمارستاني در شرايطي صورت مي‌گيرد كه به گفته مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، هم‌اكنون 6000 درمانگاه و مطب در سطح شهر تهران بدون هيچ نظارتي، زباله‌هاي پزشكي و بيمارستاني خود را در شهر رها مي‌كنند تا همراه با زباله‌هاي عادي جمع‌آوري شود.

جمع‌آوري هر كيلو زباله بيمارستاني در شرايطي هزينه هنگفتي را به شهرداري تحميل مي‌كند كه متاسفانه وزارت بهداشت تاكنون حتي يك ريال از اين هزينه را نيز پرداخت نكرده است.

شناسايي 90 بيمارستان متخلف در ارتباط با زباله‌هاي بيمارستاني‌

مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران در گفتگو با «جام‌جم» ضمن بيان اين‌كه حدود 90 بيمارستان متخلف در زمينه زباله‌هاي بيمارستاني شناسايي شده‌اند، مي‌گويد: حدود 430 بيمارستان در جريان طرح شناسايي بيمارستان‌هاي متخلف و خطر‌ساز مورد بررسي قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد، حدود 90 بيمارستان مشكلات قابل توجه و جدي داشته‌اند.

به گفته سليمي، اين بيمارستان‌ها عمدتا در بخش مكان نگهداري موقت زباله‌هاي بيمارستاني، نگهداري در محوطه‌هاي باز و تخلف در تركيب زباله‌ها مشكل داشته‌اند؛ همچنين برخي از بيمارستان‌ها، اشكالاتي نظير شكستن مخازن زباله داشته‌اند كه به آنها تذكر داده شده است.

وي با بيان اين كه عمده بيمارستان‌هاي خطرساز شناسايي شده، دولتي هستند، مي‌افزايد: در مورد تعرفه‌ جريمه اين بيمارستان‌ها، منتظر تصويب آيين‌نامه اجرايي قانون پسماندها در هيات وزيران هستيم. كميسيوني متشكل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان حفاظت محيط ‌زيست اين آيين‌نامه را تهيه كرده‌اند و اين درخواست در هيات وزيران مطرح شده است.

سليمي همچنين از فعال شدن ضابطان قضايي در اين زمينه خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه در حال حاضر ضابطان قضايي، تمام بيمارستان‌هاي مورد بررسي را كنترل ‌كرده و بجز زباله‌هاي بيمارستاني، ريختن نخاله‌هاي عادي را هم پيگيري مي‌كنند.

وي تصريح كرد: گزارش اين بيمارستان‌ها از طريق ضابطان قضايي به دستگاه قضايي منتقل مي‌شود و بر اين اساس، اواخر هفته گذشته گزارش عملكرد اين طرح به بيمارستان‌ها، سازمان حفاظت محيط‌زيست و شوراي شهر تهران ارائه شده است.

موضوع زباله‌هاي بيمارستاني در حالي همچنان در وضعيت بلاتكليف به سر مي‌برد كه معلوم نيست مسوولان ذي‌ربط چه هنگام قرار است خطري را كه اين چنين در كمين سلامت شهروندان است، جدي بگيرند و به فكر چاره‌انديشي اساسي در اين زمينه باشند.

تفاهم وزارت بهداشت و شهرداري درباره مديريت پسماندهاي بيمارستاني‌

اختلاف نظر ميان شهرداري و وزارت بهداشت بر سر جمع‌آوري زباله‌هاي بيمارستاني در حالي ادامه دارد كه تاكنون جلسات و نشست‌هاي مشتركي ميان مسوولان اين سازمان‌ها و ديگر نهادها و سازمان‌هاي ذي‌ربط براي رسيدن به يك توافق نهايي برگزار شده اما متاسفانه نتيجه مطلوبي در اين نشست‌ها حاصل نشده است.

اما گزارش‌هاي رسيده بيانگر اين است كه در جلسه مشتركي كه اخيرا با حضور سرپرست دفتر آلودگي آب و خاك سازمان محيط‌ زيست، مديرعامل سازمان بازيافت، رئيس مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت، نماينده شوراي شهر تهران و مشاور دفتر دادستان كل كشور با موضوع مديريت پسماندهاي بيمارستاني در دادستاني كل كشور تشكيل شد، شهرداري و وزارت بهداشت درباره مديريت پسماندهاي بيمارستاني به توافقاتي رسيدند.

مديرعامل سازمان خدمات موتوري در گفتگو با «جام‌جم» با مثبت ارزيابي كردن، برگزاري اين نشست و نقاط تفاهمي كه بين وزارت بهداشت، شهرداري تهران و سازمان محيط‌زيست بر اين اساس، ايجاد شده است ، مي‌گويد: براساس موارد مطرح شده در اين نشست، مقرر شد وزارت بهداشت و سازمان محيط‌زيست ، به مراكز درماني و بيمارستان‌ها ابلاغ كند كه زباله‌هاي عفوني و غيرعفوني خود را جدا كنند و براي جمع‌آوري در مكان مناسب قرار دهند.

از سوي ديگر ، شهرداري، سازمان محيط ‌زيست و دادستاني نيز قرار است با دقت اين قضيه را كنترل كنند و در صورت مشاهده تخلف، موارد را گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود.

اگرچه تصميمات اتخاذ شده در جلسه مشترك اخير وزارت بهداشت و شهرداري، گام هرچند كوچكي در جهت تعيين تكليف وضعيت زباله‌هاي بيمارستاني شهر تهران است، اما به نظر مي‌رسد ضروري است تا مسوولان ذي‌ربط با در نظر گرفتن خطري كه در كمين سلامت شهروندان است، اين معضل را بيش از پيش جدي بگيرند و به فكر چاره‌انديشي‌هاي اساسي در اين زمينه باشند.

پوران محمدي
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن