واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: حجت الاسلام تقوی: خوارج زمان را بشناسیم تقوی تندروی و افراط را ویژگی دیگر خوارج دانست و گفت: در هر جامعه گروهی تندرو وجود دارند که از امام زمان خود حجت خود و ولی امر خود جلوتر حرکت میکنند و بسیار خطرناک هستند و علی (ع) بارها تاکید میکنند، دو گروه به خاطر افراط و تفریطشان جهنمی هستند آنها که محبان مفرط من هستند و آنها که مرا کافر میدانند و این دسته معمولا توسط شیطانصفتانی مثل عمر وعاص اداره میشود. رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه در هر جامعه گروهی تندرو وجود دارند که از امام زمان خود و ولی امر جلوتر حرکت میکنند و بسیار خطرناک هستند، گفت: امروز نهروانی های فراوانی هستند که با همان ویژگی خوارج نهروان مشکل سازی میکنند.به گزارش مهر، "سید رضا تقوی" در پیش خطبههای این هفته نماز جمعه تهران به بررسی سیره و نوع برخورد حضرت علی(ع) با خوارج اشاره و اظهارداشت: خوارج گروهی بودند که برای حضرت علی(ع) و جامعه اسلامی گرفتاریهای فراوان ایجاد کردند که نام دیگر آنها مارقین است.وی با بیان اینکه امروز گروه یا حزب و مجموعه ای به اسم خوارج نمیشناسیم، گفت: افکار و عقایدی وجود دارند که خوارجی است و باید از آنها پرهیز کرد، پس وظیفه علما،اندیشمندان و فرهیختگان ماست که این جریان را به مردم معرفی کنند چون از آسیبهای فکر و فرهنگ افکار نهروانی و خارجی است. رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با شاره به سه گروهی که در 5 سال حکومت حضرت علی (ع) مقابل وی قرار گرفتند، گفت: ناکسین همان اصحاب جمل به رهبری طلحه و زبیر بودند. این گروه با استفاده از ام المومنین(عایشه) در منطقه بصره روبروی حکومت علی(ع) ایستادند که علی با آنها جنگید و شکست شان داد. جریان مارقین نیز از اصحاب معاویه هستند و فرقشان با ناکسین این است که از اول زیر بار حکومت علی(ع) نرفتند و روبروی امامت علوی ایستادند و جنگ صفین را برپا کردند و جریان مارقین که به نام خوارج آنها را میشناسیم. وی ادامه داد: حلقههای ناکسین، قاسطین و مارقین از یک زنجیره هستند و طلحه و زبیر اولین جریان مسلحانه روبروی حکومت علی(ع) بود که زمینه را برای قاسطین فراهم کرد و از دل قاسطین، مارقین متولد شد. پس این طور نیست که وقتی جریان فتنه در جامعه ایجاد می شود محدود به آن شده، بلکه جریانات دیگر حول و حوش هر فتنه متولد میشوند که زمینه را برای تضعیف حکومت مرکزی فراهم می کنند. وی با بیان اینکه اگرچه امروز مذهبی به نام خوارج نداریم، اما از جهات مختلف بررسی خصوصیات خوارج می تواند برای ما آموزنده باشد، تصریح کرد: رگههایی از افکار خارجیگری در افکار اسلامی وجود دارد و امروز نهروانهای فراوانی هستند که با همان ویژگیهای خوارج نهروان مشکل سازی میکنند پس بحث از خوارج و شناخت آنها از لحاظ تاریخی میتواند برای جامعه ما آموزنده باشد. رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با طرح این پرسش که چه شد خوارج از علی (ع) فاصله گرفتند، خاطرنشان کرد: ویژگیهای خوارج باعث شد آنها از راه حق جدا شوند که یکی از این ویژگیها قشری گری است یعنی خوارج با اینکه اهل عبادت بودند، اما به ظاهر قرآن پایبند بودند و از سطح به عمق نرفته بودند یعنی نسبت به دین و معارف دینی سطحی نگر بود و پندار غلط از دین داشتند یعنی برداشت قشری و یکسونگر داشتند که از عوامل انحراف آنها بود. وی افزود: خوارج به ظاهر انسانها توجه می کردند و امروز نیز در این رابطه شاهد حضور عرفانهای دروغین در جامعه هستیم که افرادی ادعا میکنند با امام زمان(عج) دیدار کردهاند و حتی بسیاری از افراد تحصیل کرده جذب آنها میشوند که طالع میبینند و فال میگیرند و گاهی دعا مینویسند و دعا را زیر سئوال میبرند. خوارج چنین تفکری داشتند و افرادی سطحینگر، قشری و ساده اندیش بودند. بنابراین حرف حق به گوش آنها نرفت و روبروی علی ایستادند و به علی گفتند دعوت معاویه را به حکمیت بپذیر که در غیر این صورت تو را مثل عثمان میکشیم. وی قشری گری را خطرناک خواند و گفت: مقدس نمایی یا ظلمهای دروغین خطرناک است و آفت دین و حقیقت به شمار میرود که در این رابطه امام (ره) نیز واقعا سختی کشیدند و در اوایل نهضت خود در محاصره این چهرههای مقدس مآب بودند که نفوذ شدیدی در جامعه داشتند و امروز هم وجود دارند و عدهای با چهرههای مقدس گونه و حرفهای الهی و آسمانی روبروی انقلاب میایستند و خون شهدا را پایمال میکنند که اینها بسیار خطرناک هستند. تقوی تندروی و افراط را ویژگی دیگر خوارج دانست و گفت: در هر جامعه گروهی تندرو وجود دارند که از امام زمان خود حجت خود و ولی امر خود جلوتر حرکت میکنند و بسیار خطرناک هستند و علی (ع) بارها تاکید میکنند، دو گروه به خاطر افراط و تفریطشان جهنمی هستند آنها که محبان مفرط من هستند و آنها که مرا کافر میدانند و این دسته معمولا توسط شیطانصفتانی مثل عمر وعاص اداره میشود. وی ویژگی دیگر خوارج را عدم درک سیاسی دانست و گفت: این گروه زمان را نمیشناسند و تحولات جامعه را درک نمیکنند و زیرکی لازم برای یک مومن را ندارند در حالی که ایمان به انسان بصیرت میدهد اینها انسانهایی بیبصیرت هستند لذا اسیر دست دیگران میشوند چون دشمنشناس نیستند. رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه به سیره علی(ع) در برخورد با خوارج اشاره کرد و گفت: علی(ع) در برخورد با خوارج از چند روش به شیوه مرحلهای استفاده کرد چون خوارج از مردم خودی هستند و دشمن بیگانه به حساب نمیآیند، بلکه از درون جامعه به وجود آمدند پس علی (ع) ابتدا ماهیت آنها را معرفی میکند و در برخورد با آنها روشنگری و توجیه را به کار میبرد همانطور که مقام معظم رهبری در فتنه سال گذشته تاکید بر بصیرتافزایی داشتند و شیوه علی (ع) را به کار بردند و از سیره علی (ع) در برخورد با فتنه استفاده کردند که همان روش روشنگری و توجیح بود. تقوی گفت: دومین مرحله برخورد علی(ع) با خوارج مدارا بود البته تا آنجا که امنیت عمومی را به خطر نیندازند، اما وقتی که ارشادهای امام بر دل سیاه آنها موثر نشد و جادهها را نا امن کردند و یاران علی را به همراه همسر حامله اش کشتند علی (ع) دید مدارا کردن صحیح نیست، چرا که حقوق مردم به خطر افتاده است پس وقتی به خیابانها میآیند مغازهها و ادارهها را آتش میزنند امنیت مردم را به خطر میاندازند بسیجیها را میزنند و میکشند علی نباید ساکت بنشیند و باید از امنیت مردم دفاع کند و در همین رابطه بود که علی (ع) فرمود من بودم که توانستم چشم فتنه را کور کنم. چرا که هر کس نمیتوانست با کسانی که آثار سجده بر پیشانی آنها وجود دارد مقابله کند. تقوی با تاکید بر اینکه باید خوارج زمان را بشناسیم، گفت: آنها که به عنوان متولی حرمین شرفین هستند و امروز مردم را در خیابانها منامه قتل عام میکنند باید شناخت که با پول نفت مردم تفنگ تهیه کرده و سینههای معنوی و الهی آنها را نشانه میگیرند پس مرگ بر همه اینها که به اسلام و مسلمین ضربه وارد میکنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]