واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : تکنیک های نقاشی salina19th July 2006, 11:22 AMهر اثر نقاشى شامل سه عنصر رنگ، زمينه و بَست مىباشد. بست، رنگدانه را به زمينه مىچسباند. مهارت يا تکنيک نقاشى همانا ترکيب و بهکارگيرى صحيح اين سه عنصر است. در نقاشى اغلب تکينکها با سبک اشتباه مىکنند. در حالىکه سبک کاربرد شخصى تکنيک يا شيوهٔ نقاش است. مهارت به تنهايى قابل آموزش است و از نظر نقاش تکنيک ناميده مىشود. مشکلات امروزه در ارتباط با تکنيکهاى نقاشى بخشى به خاطر معايب مواد و بخشى بهدليل پيشرفتهاى تاريخى تکنيک است. نقاشان گذشته طى مقالاتى نظرات خود را دربارهٔ مصالح کارشان برجاى گذاشته اند ولى گاهى هم يافته هاى تجربیشان را به صورت راز براى خود پنهان نگاه داشتهاند. هنر نقاش در طولِ دوران حيات خود با غيرت و وسواس از تکنيک خاص خود محافظت مىکرده است. salina19th July 2006, 11:24 AMرنگ روغن کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند اين تکنيک نياز به قلمموهاى تخت دارد و معمولاً روى بوم صورت مىگيرد. البته در مواردى روى کاغذ، مقوا، چوب و ... نيز بکار مىرود. در هر صورت بايد پيش از آغاز بکار زمينهسازى آن انجام شود. رنگهاى روغنى معمولاً بهصورت رنگهاى روغنى لولهاى هستند. لولهرنگ در دههٔ ۱۸۶۰ بهطور وسيع در دسترس نقاشان قرار گرفت. اين تکنيک از مشهورترين تکنيکهاست. در اين روش نقاش اين امکان را دارد که با روىهم زدنِ ضربههاى قلممو رنگها را تغيير دهد. تکنيک رنگ روغن از سدهٔ شانزدهم به بعد محبوبيت زيادى يافته است. در اين روش دير خشک شدن رنگها اين امکان را فراهم مىکند تا رنگها را درهم بتوان محو نمود. پس از پايان کار مىتوان لايهٔ نازکى ورنى روى کار کشيد. به اين ترتيب هم اثر از نفوذ گردوغبار محفاظت مىشود و هم درخشندگى آن حفظ مىشود. البته اين مرحله بايد بعد از گذشت زمانى از اتمام کار صورت گيرد تا لايههاى زيرين تابلو کاملاً خشک شده باشد. salina19th July 2006, 11:26 AMآبرنگ کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در آبرنگ با رقيق کردن رنگماده مىتوان سايهروشنهاى زيبايى ايجاد کرد و با ايجاد لايههاى نازک درخشندگى را نشان داد. در اين تکنيک زمينهٔ نقاشى اهميت زيادى دارد. از نمونههاى کار آبرنگ در دورانهاى گذشته، نقاشىهاى روى ابريشم در خاور دور است. کاربرد کاملتر آبرنگ در انگلستان بخصوص قرن هيجدهم متداول شد. در اين روش گاه خطوط اصلى طراح با مداد يا قلم و مرکب مشخص مىشود و بعد بهوسيلهٔ آبرنگ تکميل مىگردد و گاه از ابتدا با قلممو و آبرنگ کار شروع مىشود. در اين شيوه، کيفياتى از مناظر و موضوعات را مىتوان بهوجود آورد که با تکنيکهاى ديگر امکانپذير نمىباشد. آبرنگها بهصورتى تيوپى يا قرص وجود دارند. در اين روش از سفيد استفاده نمىشود وسفيدى خود کاغذ بهکار برده مىشود. salina19th July 2006, 11:28 AMاکريليک کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند اين تکنيک با رنگهاى اکريليک انجام مىشود که محلول در آب هستند و انعطافپذيرى زيادى دارند و خيلى زود خشک مىشوند. اين رنگها مقاومت خوبى دارند. salina19th July 2006, 11:31 AMپاستل کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند پاستل نوعى تکنيک خشک است که ويژگى بافت مخملنما را دارد. اما خيلى زود کثيف میشود و تحت تأثير رطوبت و نور قرار میگيرد. اين تکنيک در قرن هيجدهم رايج شد. در پاستل رنگها قابل ترکيب نيستند و اين عمل روى کاغذ زمينه و در حين کار صورت میگيرد. از اينرو تعداد رنگهاى پاستل زياد است. در اين تکنيک کاغذ مخصوص پاستل بايد انتخاب شود و به دليل حساس بودن اين ماده رنگى پس از پايان کار بايد از فيکسايتو استفاده کرد و بعد در قاب شيشه اى قرار داده شود و در اين حالت اثر در فاصله اى اندک از شيشه قرار گيرد و به شيشه نچسبد. salina19th July 2006, 11:35 AMمداد رنگى کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند امکانات مدادهاى رنگى از ابتداى اختراع آن، نظر بسيارى از هنرمندان نقاش را به خود جلب نمود. بيشتر تصويرگران و طراحان تبليغاتى از اين ابزار ساده آثار ماندگارى بوجود آورده اند. روش مدادرنگى میتواند با روشهاى ديگر مثل آبرنگ، گواش و غيره ترکيب شود. مداد رنگى کاربردهاى بسيار وسيعى دارد. از اين ابزار میتوان براى طرحهاى مقدماتى و يا اثرى با تمام جزئيات بهره برد. اين وسيله هم کاربرد طراحى دارد و هم کاربرد نقاشي. استفاده از اين تکنيک نياز به تجربه کافى دارد. به جز کاغذهاى صيقلي، بقيه کاغذها قابل استفاده در اين تکنيک هستند. گونه اى از مدادهاى رنگي، اصطلاحاً مدادهاى آبرنگى هستند که فضاهايى شبيه به آبرنگ را میتوان با آنها ايجاد نمود. در اين روش با کمک قلممو و آب اثر مداد رنگى محو میشود و سبک و سياق آبرنگ ديده میشود ولى ردّ مداد رنگى همچنان به چشم میخورد. در نقاشى با مداد رنگى میتوان شيوه هاى متنوعى به کار برد؛ از جمله شيوهٔ خطي، سايه پرداز، شيوهٔ خراش و ... معمولاً از شيوهٔ خطى و سايه پردازى بيشتر استفاده میشود. salina19th July 2006, 11:37 AMمداد شمعى کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در اين شيوه از مدادهاى شمعى که از موم يا ساير مواد قابل ذوب به همراه مواد رنگى ساخته میشود، استفاده میشود. چسبندگى اين رنگماده روى کاغذ به مراتب بهتر از پاستل میباشد. salina19th July 2006, 11:40 AMنقاشى ديوارى (فرسک) کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند تکنيکهاى رايج در نقاشى ديوارى به دو بخش تقسيم میشود: نقاشى فرسک و نقاشى خشک. در تکنيک فرسک رنگ روى لايه تازه و خيس بکار میرود. کليهٔ روشهاى ديگر نقاشى ديوارى که داراى چنين حالتى نباشند، تحت عنوان نقاشى خشک قرار مىگيرند. تکنيکهاى خشک براى فضاهاى داخلى به کار مىروند. چون مقاومت کافى در مقابل تغييرات جوى ندارند. در فرسک مدت زمانى که نقاش مىتواند روى يک کار صرف کند محدود است. يکى از دلايلى که باعث شده فرسک کاربرد وسيعى نداشته باشد همين مانع است. ايتاليا بهترين و باارزشترين فرسکها را در خود جاى داده است. امروزه در ايتاليا تنها نقاشان متعلق به نسل گذشته با اين شکل از هنر آشنا هستند. در فرسک مواد رنگ با آب به صورت خمير در مىآيد، سپس رقيق مىشود تا آمادهٔ استفاده شود. لايهٔ بيرونى که در واقع سطح کار است، ذرات رنگى را به هم مىچسباند و آهک آن را در خود حل مىکند و آنقدر سخت مىشود که بدون ويران ساختن سطح نگاهدارنده نمىتوان آن را از بين برد. سطح از لايه آهکى تشکيل شده است. تمام آهکها مناسب براى نقاشى ديوارى نيستند. تنها آهک سفيد است که همه خواص لازم را براى اين کار دارد. البته آهکهاى دولومىتيک و کلوخ آهکِ آبى بد نيستند. کيفيت اندود فرسک در مرحلهٔ اول به نوع مواد و انتخاب آنها و در مرحلهٔ بعد به آهک و ماسه و نسبت اين دو بستگى دارد. نقاشى فرسک به مقدار رنگ کمى نياز دارد و بايد رنگهايى را بکار برد که بالاترين قابليت، ثبات نور و رنگ را داشته باشند. و اين رنگها بايد فاقد سنگ گچ و نمک محلول باشند. در مرحلهٔ انتقال طرح به روى ديوار دو روش وجود دارد. در روش اول طرح روى مقواى کارتن منتقل شود و بعد در روى تمام خطوط طرح با وسيلهاى نوکتيز سوراخهاى ريزى ايجاد شود. سپس کارتن با استفاده از تخته هاى باريک به ديوار نصب شود. کيسهاى حاوى دوده تهيه و با ماليدن يا زدن اين کيسه روى سوراخها اثر روى ديوار منتقل مىگردد. در روش ديگر کارتن را روى ملاط تازه نصب مىکنند و تمام خطوط طرح توسط انتهاى دستهٔ گِرد قلممو با فشار از روى کارتن مشخص مىشود. نقاشى فرسک قابليتهاى تکنيکى وسيعى دارد. salina19th July 2006, 11:41 AMکلاژ (تکه چسبانى) کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کلاژ شيوهاى است که در آن مصالح مختلفى از قبيل مقوا، بريده روزنامه، پارچه، عکس، اشياء و ... روى سطح بوم يا هر زمينهٔ ديگر چسبانده مىشود و يک ترکيببندى ايجاد مىکند. به اين ترتيب گاه روى زمينهٔ نقاشى شده قرار مىگيرد و آن را تکميل میکند و گاه به تنهايى بکار میرود. نقاشان کوبيست و بعد ديگران اين شيوه را بکار میبردند. salina19th July 2006, 11:43 AMتمپرا کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند تمپرا شيوهاى است قديمى در نقاشى که در آن ماده رنگى با مادهاى ژلاتينى که معمولاً زرده تخم مرغ يا زرده و سفيده است با آب مخلوط میشود و روى زمينهٔ آماده شده بکار میرفت در اين شيوه رنگها بعد از خشک شدن روشنتر مىشوند. امروزه رنگهاى تمپرا در بازار عرضه میشوند. اين نوع نقاشى اگر به درستى انجام شود، بسيار پايدار است. salina19th July 2006, 11:45 AMنقاشى پشت شيشه کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند اين نوع نقاشى از زمانهاى گذشته با شيوه هاى مختلف در هنرهاى مردمى بيشتر کشورها بکار رفته است. تاريخچه اين نوع نقاشى در ايران به عهد صفويان باز میگردد. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8112]