تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816458924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاجيكستان خواستار مرمت آثار تاريخي توسط متخصصان ايراني شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تاجيكستان خواستار مرمت آثار تاريخي توسط متخصصان ايراني شد
دوشنبه - شاهرخ اسراري وزير فرهنگ تاجيكستان روز چهارشنبه در ديدار با علي اصغر شعردوست سفير جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان خواستار مرمت آثار باستاني و تاريخي از جمله مقبره رودكي شاعر پارسي گوي ايراني در پنجكنت توسط متخصصان و مهندسان كشورمان شد.

به گزارش ايرنا، اسراري در اين ديدار كه در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار شد، افزود:آثار تاريخي ايران و تاجيكستان مربوط به نياكان ملتهاي دو كشوراست و تجربه و توانايي مهندسان و مرمت كاران ايراني مي‌تواند آثار تاريخي سرزمين تاجيكستان را كه بعضا درحال نابودي است احيا و نجات دهد.

وي با قدرداني از همكاري جمهوري اسلامي ايران در بخش فرهنگي با اين كشور بويژه در چاپ و نشر و برگزاري همايش‌هاي فرهنگي مشترك گفت : صنعت چاپ و نشر تاجيكستان به روز نيست و همكاري ايران در ايجاد يك مركز چاپ و نشر پيشرفته با توجه به زبان مشترك دو كشور كمك بزرگي به رشد مطبوعات و انتشارات اين كشور خواهد كرد.

وي سفير ايران در تاجيكستان را پيشاهنگ كارهاي فرهنگي مشترك دو كشور دانست و افزود: شعردوست پيش از اينكه سفير سياسي ايران باشد از گذشته دور بويژه بعد از استقلال تاجيكستان سفير فرهنگي بين ايران و تاجيكستان بود و امروز نيز انتظار داريم كه عرصه فرهنگ دو كشور به عنوان مهمترين عرصه روابط بين دو كشورهمزبان ، هم دين و هم نژاد باشد.

وزير فرهنگ تاجيكستان ضمن توضيحاتي درباره نشست بين‌المللي برگزاري آيين بزرگداشت يكهزار و يكصد و پنجاهمين سال تولد رودكي در تاجيكستان ، اضافه كرد: امسال كه بعنوان سال زبان فارسي تاجيكي و تجليل از آدم الشعرا رودكي در تاجيكستان نامگذاري شده است برنامه‌ها و تدابير ويژه‌اي توسط دولت و مردم اين كشور پيش بيني شده است .

علي اصغر شعردوست نيز در اين ديدار با اعلام آمادگي ايران براي هرگونه همكاري فرهنگي وعلمي با تاجيكستان گفت : موضوع بزرگداشت يكهزار و يكصد و پنجاه سالگي ابوعبدالله رودكي پدر شعر فارسي در ايران به جد پيگيري مي شود و نشست‌هاي مختلف براي ارج نهادن به اين شخصيت ادبي بزرگ در نظر گرفته شده است .

وي افزود: دراين راستا بيش از ‪ ۲۰‬عنوان كتاب مربوط به زندگي نامه ، آثار و تحليل اوضاع زمان رودكي آماده شده است كه بخشي از آنان به زبانهاي مختلف از جمله به خط سرليك مي‌باشد.

شعردوست با اشاره به مشتركات دو كشور اظهار داشت : جمهوري اسلامي ايران براي برپايي نمايشگاه‌هاي فرهنگي مشترك بويژه نمايشگاه‌هاي كتاب ، عكس ، مطبوعات ، جشنواره‌هاي فيلم ، موسيقي و تئاتر با تاجيكستان آماده است .

وي گفت : طرح راه اندازي تلويزيون فارسي زبانان با جديت پيگيري مي‌شود و درباره برگزاري جشن نوروز مشترك در سه كشور فارسي زبان كه امسال نخستين جشن آن در تاجيكستان برگزار شد، ايران آماده هرگونه همكاري است .

سفير ايران آمادگي ايران براي مشاركت در مرمت آثار تاريخي كشور دوست و هم فرهنگ تاجيكستان و نيز راه اندازي مركز چاپ و نشر در اين كشور را اعلام كرد.

وي گفت : با توجه به سطح بالاي روابط و امضاي اسناد قابل توجه در سفرها و نشست‌هاي پي درپي روساي جمهوري دوكشور و ارتباط گسترده بين سه كشور ايران تاجيكستان و افغانستان ، كشورمان براي ايجاد همگرايي بيشتر بين اين كشورها و تمام فارسي زبانان جهان آماده است .

شعر دوست اظهارداشت : فارسي زبانان همچنان كه در شكل‌گيري تمدن جهاني سهم ارزنده داشته‌اند مي‌بايست در مناسبات فرهنگي امروز جهان نيز نقش شايسته ايفا كنند.

در پايان اين ديدار وزير فرهنگ تاجيكستان و سفير جمهوري اسلامي ايران نمونه‌اي از صنايع و هنرهاي دستي كشور خود را به رسم يادبود به يكديگر هديه كردند.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن