تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835175922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسان متمدن و شریعت آسان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انسان متمدن و شریعت آساندر مـیـان مـلـل مـلحدى که قائل به تئورى حقوق انسان هستند و آزادى هاى بى حد و مرز را اعلام مـى کـنند امروز مى بینیم که عقب گرد کرده اند و مثلا انسان را از مشروب خوارى هنگام راندن اتـومبیل منع مى کنند هر چند ادعا مى کنند که دینشان آن را حلال دانسته.
نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان
بدون تردید انگیزه وهدف ادیان آسمانى که از سوى خداى سبحان تشریع شده.اولا: شناساندن پروردگارش به انسان ورهایى او از پرستش بت ها وانواع شرک وگمراهى است .ثـانـیـا: تـنـظیم زندگانى اجتماعى اقتصادى و سیاسى اسلام است واین اهداف در دو امر اساسى خلاصه مى شود: 1 ـ ایمان .2 ـ عمل .وهرگاه گفته شود ایمان و عمل مقصود ایمان درست و عمل شایسته است پس هر ایمان و عملى مـورد پـذیرش حق تعالى نیست چرا که گاهى ممکن است انسان  عقاید گوناگونى را بپذیرد که هـیـچ ربـطى به اسلام ندارد و شاید از پدران خود به ارث برده است و هر چند اگر درست هم باشد ممکن است تغییر پذیرد و عوض شود.خداى متعال مى فرماید «وقـتـى بـه آنها گفته شد ایمان آورید به آنچه خداوند نازل کرده  گفتند: ماایمان مى آوریم به آنـچـه بـر ما نازل شود ولى به ما وراى آن کافر مى شوند درحالى که آن حق است وبر آنچه بر آنان نازل شده  صحه مى گذارد» (1).گـاهـى انـسـان کـارهـاى زیادى را انجام مى دهد به خیال آنکه به نفع بشریت است در حالى که کارهایش جز ضرر و زیان ندارد خداى سبحان مى فرماید (واگـر بـه آنها گفته شود در زمین فساد نکنید گویند: ما همانا مصلح هستیم هان ! آنها خود مفسد وتبهکارند ولى نمى دانند) (2).یا ممکن است انسان کارهاى شایسته اى انجام دهد که براى بشریت بسیار ارزشمند و مفید باشد ولى بـراى خـدا انجام نداده باشدبلکه مقصودش ریا و مردم بوده است  این اعمال شبیه سراب است که از دور تـشـنـگان به خیال آب به سوى آن مى آیند ولى وقتى رسیدندچیزى را نمى بینند خداوند فرمود (ومـا تـوجـه بـه اعـمـال آنـهـا کـرده (کـه اعـمـالى فاسد و بى خلوص است ) و آن اعمال را نابود مى سازیم ) (3).واگر دین راهنماى انسان است که بوسیله آن هدایت مى شود و پیشرفت مى کند زیرا از آغاز آفرینش هـر جـا انـسـان بـوده دین هم وجود داشته است و بوسیله تحقیقات و پژوهش هاى باستان شناسان نـیـز فـهـمیده شده است که انسان هاى نخستین بسیارى از اشیاء را نمى دانستند و طى سال هاى سال پـى پـرده انـد ولـى از هـمان آغاز عبادتگاه داشته و به همین معنى اشاره دارد سخن حق تعالى که مى فرماید (هـمـانـا نـخستین خانه اى که براى مردم  قرار داده شد خانه مبارکى است که در مکه مى باشد و براى جهانیان مایه هدایت و راهنمایى است ) (4).مـا اگـر قـوانـیـنى را که بالاترین تمدن ها در پیشرفته ترین کشورهابه آن رسیده اند ورق بزنیم و آنـهـا را با قوانین اسلام مورد مقایسه قراردهیم اختلاف گسترده اى را مى یابیم که مانند فاصله آسـمـان وزمین است کافى است نگاهى بیافکنیم به عهد نامه حضرت امیر(ع ) به والیش مالک اشتر نـخـعـى کـه پـس از ولایـت دادن او بـر مـصـر بـرایـش نـوشت تا پیشرفت مسلمانان را در تمام زمینه ها دریابیمپس به طور یقین و جزم مى توانیم اعلام کنیم که تمدن عصاره ادیان آسمانى است و بنابراین اصل  اسـلامـى که بر محمد بن عبداللّه (ص ) نازل شد پیشرفته ترین و والاترین تمدن ها است که انسانیت نمى تواند از آن پیشى بگیرد یا فراتر رود بلکه پیوسته در رتبه نازل تر قرار دارد و به آن وابسته است .و هـمـانـا ایـن قـرآن تحول شگرف براى انسان متمدن بوده که مدت ها مصیبت هاى زیادى از کفر و الـحاد و نبودن ارزش هاى والاى معنوى در اثر بى دینى  بر آن وارد آمده بود و بدینسان انسان امروز دنبال شخصیت و هویتش مى گشت که تدریجا آن را در آغوش عقیده یافت خداوند مى فرماید (پـس تو ـ اى پیامبر ـ پیوسته رو به دین پاک خدا روآور همان دینى که فطرت الهى است ومردم بر آن آفـریده شده اند وهیچ تغییرى در آفرینش الهى نبوده است که این آیین استوار ومحکم خداست ولى بسیارى از مردم نمى دانند) (5).آرى ! مـا امـروز شاهد بیدار باش بزرگ اسلامى در تمام زمینه هاچه در میان روشنفکران و چه غیر آنـهـا  هـسـتـیـم و مـى بـینیم که تغییر و تحول  همه ملت ها را با اختلاف رنگ ها و نژادهایشان در برگرفته است .در مـیـان مـلـل مـلحدى که قائل به تئورى حقوق انسان هستند و آزادى هاى بى حد و مرز را اعلام مـى کـنند امروز مى بینیم که عقب گرد کرده اند و مثلا انسان را از مشروب خوارى هنگام راندن اتـومبیل منع مى کنند هر چند ادعا مى کنند که دینشان آن را حلال دانسته و حضرت مسیح (ع ) ـ و العیاذ باللّه ـ براى آنان مشروب ساخته است  زیرا حوادث رانندگى به سبب شرب خمر زیاد شده تا آنجا که آمار نشان مى دهد تنها در فرانسه  در اثر همین تصادف هاى رانندگى سالیانه بیست هزار نفر کشته مى شوند.و مـا اگـر قـوانـیـنى را که بالاترین تمدن ها در پیشرفته ترین کشورهابه آن رسیده اند ورق بزنیم و آنـهـا را با قوانین اسلام  مورد مقایسه قراردهیم اختلاف گسترده اى را مى یابیم که مانند فاصله آسـمـان وزمین است کافى است نگاهى بیافکنیم به عهد نامه حضرت امیر(ع ) به والیش مالک اشتر نـخـعـى کـه پـس از ولایـت دادن او بـر مـصـر بـرایـش نـوشت  تا پیشرفت مسلمانان را در تمام زمینه هادریابیم (6).پـژوهـشـگـرى که این پیمان نامه را مى نگرد بى گمان در خلال خطهایش والاترین معانى تمدن بشرى را در مى یابد که تاکنون تمدن قرن بیستم به آن نرسیده است .
دین و فرهنگ
ایـن پـیـمان نامه ضمن اینکه تمام مسائل اجتماعى  اقتصادى سیاسى وفرهنگى را شامل شده  از مسائل معنوى  عبادت ها اخلاق پرورش روان ها وطبیعت هاى بشرى نیز فروگذار نکرده است .ومـن اگر اظهار تاسف مى کنم  به این خاطر است که بیشتر مسلمانان نهج البلاغه را به فراموشى سـپـرده انـد بـا اینکه این کتاب ارزشمند پر است از گنجهاى عرفانى وحقیقت هاى علمى  از آن طـرف شـتـابان به سوى دیگر کتاب ها و نوشته ها و تئوری هاى غربى روى مى آورند به این امید که در مسیر تمدن دروغین قرار بگیرند همان تمدنى که جز نکبت ها و مصیبت ها و بدبختى ها چیزى براى جامعه ها و ملت هاى مستضعف در بر نداشته است.و اگـر بـه یـکـى از آنـان بـگویى : در اسلام و شخصیت هاى اسلامى الگویى نیکو براى تمام انسان ها و انـسـانـیـت اسـت در پاسخت مى گوید:اگر این حقیقت داشت پس چرا مسلمانان عقب گرد کردند و دیگران به پیش تاختند و متمدن شدند.ایـنـهـا و امـثـال ایـن ها از یاد برده اند که متاسفانه اسلام تنها به صورت یک تئورى در آمده و اجرا نـمـى شـود و بـیشترین شخصیت هایى که مى خواستند آن را اجرا کنند مورد هجوم قرار گرفتند تبعید شدند از شهر و دیار رانده شدند کشته شدند و یا از روى منبرها مورد شتم و لعن و نفرین قرار گرفتند و آثار وکتاب هایشان همچنان مجهول و پنهان مانده و مورد تهمت ها و تبلیغات مغرضانه قرار گـرفـته است. (7)در حالى که علماى غرب در آمریکا آلمان و انگلستان بیشترین استفاده را از اسلام کردند و مسلمانان از این معنى غفلت دارند.خداوند مى فرماید: (گـروهـى جانشینشان شدند که نماز را ضایع کرده ودنبال شهوت ها روانه شدند اینان به زودى کیفر گمراهیشان را خواهند دید). (8)روزى یـکـى از آنـان بـه مـن گـفت: اگر مقصودت از شخصیت هاى اسلامى امامان دوازده گانه اهـل بـیت است و چنانکه در کتابهایت آمده شیعیان امامت آنان را پذیرفته واز آنها پیروى کرده ودر امـور دیـن ودنیا تقلیدشان کردند پس چرا شیعیان نیز مانند سایر مسلمانان پیشرفتى نکردند و در هیچ دانش و اختراعى پیشتاز نبودند؟در پاسخش گفتم شـیعیان امامیه اى که به دوازده امام ایمان آوردند اینقدر اندک و کم بودند مانند یک نقطه سفید در یک لباس سیاه  و همواره بر خود از کشته شدن مى هراسیدند چرا که در طى قرن هاى متمادى خـونـشـان را مباح دانسته و نوامیسشان را هتک مى نمودند و تحت سخت ترین فشارها و شکنجه هاى روحى و جسمى قرار مى گرفتند.و بـى گـمـان کـسى که چنین زندگانى داشته باشد هرگز نمى تواند پیشرفت کند و ترقى نماید و پیوسته مشغول گرفتارى ها واندوه هاى خودش است که هر آن منتظر کشته شدن است .امیرالمؤمنین (ع ) مى فرماید (بـلـکـه من فرو رفته ام در علمى که پنهان و پوشیده است برشما و اگر آن را بخواهم نمایان سازم و اظهار نمایم آنچنان مضطرب و لرزان مى شوید مانند ریسمان در چاه ژرف )بـر کـسـى پـوشـیده نیست که اگر انسان فقیر و گرسنه شد فکرش قبل از هر چیز در پى کسب روزى اسـت کـه سـبـب بقا و استمرار زندگیش مى باشد پس چگونه است اگر روزیش قطع شود و خودش و خاندانش و نزدیکانش محتاج لقمه نانى باشند؟! ولى اگر وسائل رفاه و آسایش و زندگى خـوش براى انسان فراهم گردد اندیشه اش پرواز مى کند و لذا مى بینى دولت ها براى دانشمندان  وزنـه و ارزش ویـژه اى قـائل انـدو وسـائل آسـایش را به تمام معنى برایشان آماده مى کنند و پولهاى زیادى در این راه مصرف مى کنند و بودجه مخصوصى تعیین مى نمایند و آزمایشگاه ها و دستگاه هاى بـسـیـارى فـراهـم مـى کنند که به آسانى تجربه هاى خو درا دنبال کنند گذشته از اینکه کتابها وکـتابخانه هاى متعددى در خدمتشان قرار مى دهند و اکتشافات و مقالات جدید را ترجمه مى کنند و در دسترسشان مى گذارند پس چرا دیگر اختراع نکنند؟با تمام این احوال  و على رغم فقر و تنگدستى و قتل و شکنجه شیعیان اینان در تمام زمینه هاى علم و دانـش پیشقدم بوده اند زیرا درمکتب اهل بیت درس خوانده اند در مکتبى که دانشمندان بزرگ در زمـیـنه هاى مختلف از آنجا فارغ التحصیل شده اند مگر نه این است که امام جعفر صادق(ع ) در کـنـار تـدریـس فـقـه و تفسیر علوم تجربى و نظرى از قبیل ریاضى  فیزیک شیمى هیات و علوم دیـگـرى کـه اهـمـیـتـش فـقط در عصر نوین و پس از انقلاب صنعتى معلوم شد به شاگردانش مى آموخته است .
دین و فرهنگ
در ایـنـجـا بـسـنـده مـى کـنم به اعترافات علماى غرب و مستشرقینى که برخى حقایق را از امام صـادق (ع ) و دوران عـلـمـیـش در سـال 1968 دردانشگاه (استراسبورگ) فرانسه براى تحقیق پـیـرامـون تاریخ علمى و تمدنى شیعیان امامیه  برگزار کردند وبیش از بیست دانشمند ازآمریکا، انگلستان، آلمان،  فرانسه، بلژیک، سویس و ایتالیا در آن شرکت کردند (9).اینان به تفصیل درباره امام جعفر صادق (ع ) و شاگردش جابر بن حیان سخن گفتند که جابر بیش از هـزار و پـانـصد رساله تقریرات درس استادش را در علم شیمى طب و فلسفه به جاى گذاشت و ابـن الـنـدیم در فهرستش و ابن خلکان در کتابش(احوال الامام الصادق ) یادآور شده است اینان اجماع کردند بر اینکه جابر بن حیان توانست نظریات علمى گوناگونى را اجرا کند و مواد شیمیایى و دیـگـر مرکباتى را که در صنعت بمب ها و مسائل دیگر کارساز است اختراع نماید و اجماع کردند بر اینکه جابر بن حیان توانست اسرار و رموز علم شیمى را کشف کند و توانست معادن پست را به معادن ارزشمندى مانند زر و سیم تبدیل نماید و در این باره مى گفت (استادم جعفر بن محمد بابى از علم و دانش به من آموخت که اگر بخواهم مى توانم زمین را پر از طلاى ناب کنم ).دکـتـر مـحـمـد یـحیى هاشمى دانشمند معاصر نیز کتابى به نام (الامام الصادق ملهم الکیمیا) نگاشته  در آن مى گوید (آنـچه بیشتر مارا به اعجاب وا مى دارد ادعاى جابر بن حیان است به اینکه این راز (تبدیل معادن و تـغـیـیـر اجـسـام ) در تمام اعمال دخالت دارد و اگر ما امروز دقت نماییم  مى بینیم کشف مواد رادیـواکـتـیـو کـه اتـم را مـى شـکافد و ماهیت ماده را تغییر مى دهد از نتایجش فقط اختراع بمب اتـمـى نـیـسـت بـلـکـه ایـجـاد مـنـابـع نـیـروهـاى جـدیدى است که در فکر انسان هم خطور نمى کرده است ) (10)از ایـنـهـا کـه بـگذریم  شیعیان در تمام علوم پیشتاز بوده اند و در حالى که سایر مسلمانان بسنده کـردنـد بـه فـقه  تفسیر و اخلاق که در این زمینه ها نیز شیعیان بالاترین مقام را کسب کرده اند ـ مـى بـیـنـیـم نـخستین اختراع کنندگان از آنان بوده اند و تاریخ نیز بدان گواهى داده است آنان که مى خواهند در این زمینه تحقیق بیشترى کنند کتاب (الشیعه و فنون الاسلام ) و مقدمه کتاب (اصـل الشیعه و اصولها)را مطالعه کنند که یقین کنند شیعیان از تمام طوایف پیشگام تر در تمام علوم و معارف به رهبرى امامانشان بوده اند که تمام علوم و اسرارش را شکافته اند و آنان به حق دعوت کنندگان به علم و دانش بوده اند امیرالمؤمنین (ع ) مى فرماید (بـلـکـه من فرو رفته ام در علمى که پنهان و پوشیده است برشما و اگر آن را بخواهم نمایان سازم و اظهار نمایم آنچنان مضطرب و لرزان مى شوید مانند ریسمان در چاه ژرف ). (11)   پی نوشت ها : 1-سوره بقره : 91. 2- سوره بقره : 11 و12. 3- سوره فرقان : 23. 4- سوره آل عمران : 96. 5- سوره روم : 30. 6- رجوع کنید به عهدنامه امام على (ع ) به مالک اشتر نهج البلاغه ـ نامه هاش 53. 7- رک کـتـاب (مـاذا خـسـر العالم بانحطاط المسلمین نوشته نووى وکتاب (الانسان العربى والـحـضـاره ) نوشته انور الرفاعی وکتاب (روائع حضارتنا) نوشته دکترمصطفى سباعى وکتاب (الاسلام والحضارة العربیه ) نوشته محمد کرد على وبسیارى کتابهاى دیگر. 8- سوره مریم : 59. 9- ر ک کتاب (الامام الصادق کما عرفه علما الغرب ) ترجمه دکتر نورالدین آل على . 10- الامام الصادق ملهم الکیمیا نوشته دکتر هاشمى ـ ص 156. 11- نهج البلاغه ـ خطبه 5. بخش قرآن تبیانمنبع : اهل بیت (ع) کلید مشکلها،  دکتر تیجانی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن