واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نقد و بررسي آيين شيطانپرستي جنبشهاي نوپديد به ظاهر ديني در دنياي امروز رو به گسترشاند. يکي از فرقههاي موجود گروه شيطانپرستي است. شيطانپرستي در گذشته چهرهاي متفاوت با امروز داشته است. يزيديان در قديم به گونهاي شيطان را تکريم ميکردند و اينک به شيوهاي ديگر اهداف او را محقق ميکنند.
«جهان تاريک؛ شناخت و نقد فرقه شيطانپرستي» نويسنده: حميد کريمي انتشار: موسسه بوستان کتاب بها: 29000 ريال 200 صفحهجنبشهاي نوپديد به ظاهر ديني در دنياي امروز رو به گسترشاند. يکي از فرقههاي موجود گروه شيطانپرستي است. شيطانپرستي در گذشته چهرهاي متفاوت با امروز داشته است. گروه کليساي شيطان چه گروهي است؟ آنتوان لاوي و مارلين منسن چه افرادي بودند؟ مراسم شيطانپرستان چيست؟ انديشه و قوانين شيطانپرستي چيست؟ علائم و شعارهاي آنان کدام است؟ از چه موسيقيها و سبکهايي استفاده ميکنند؟ در اشعار، فيلمها و محافل خود، چه آموزههايي را ترويج ميکنند؟ اين اثر، معرفي و نقدگونهاي است برمحورهاي گفته شده.بر اساس مطالب کتاب، رشد سريع جنبشهاي نو پديد ديني (New religious Movements) در دنيا و نيز در ايران، امري است که متاسفانه مورد کم توجهي مسوولان و جامعه فرهنگي ـحوزوي و دانشگاهيـ ما قرار گرفته است. اديان يا آيينها يا نحلههاي جديد فکري، انواع مختلف دارند. تنوع اين اديان به لحاظ سن اعضا، محل زندگي آنان (شهر و روستا)، نحوه زندگي افراد (زندگي رياضتبار در عزوبت يا غوطهور شدن در هرزگي جنسي)، اعمال و شعائر (از سرود و نماز گرفته تا مديتيشن، رقص، قرباني شعائري و عمليات جنسي) آن قدر زيادند که در ابتدا، هرگونه وجود رسمي و سنتي وجه اشتراک بين آنها را نفي ميکند.برخي از جوانان و افراد ديگر به علل مختلف مانند مشکلات خانوادگي، کمبود محبت، عدم اطلاع کافي از آموزههاي اصيل دين اسلام، نارساييها و آسيبهاي اجتماعي و فرهنگي، به اين آيينها گرايش پيدا ميکنند.بنابر اعتقاد نويسنده کتاب، اگرچه جامعه مسلمان ايران، بر خلاف بسياري از جوامع غربي و مدرن و پست مدرن، از لحاظ گسترش اين فرقهها، دچار بحران نيست اما علائم مشخص و معناداري که از رشد روز افزون اين فرقهها در کشورمان ديده ميشوند، ايجاب ميکنند تا محققان، گويندگان، رسانهها، نظام تعليم و تربيت و ديگران هريک از طريقي به مقابله با اين جريانات برخيزند. برخي از جوانان و افراد ديگر به علل مختلف مانند مشکلات خانوادگي، کمبود محبت، عدم اطلاع کافي از آموزههاي اصيل دين اسلام، نارساييها و آسيبهاي اجتماعي و فرهنگي، به اين آيينها گرايش پيدا ميکنند.ترجمه آثار، تاليف کتب، تهيه آماريهاي مستند و دقيق از اين گروهها و حاميان و فعاليتهاي آنها، تهيه گزارش و فيلم و بالا بردن سطح آگاهيهاي مردم و خصوصا دانشآموزان و دانشجويان، از اهم نيازهاي جامعه کنوني ماست. براي مسلح شدن و مقابله با اين امواج، نخستين گام شناخت دقيق آنها از راه تهيه گزارش از کميت و کيفيت رشد آنها، شناخت نحوه عضوگيري، تبليغات، شعارها و آموزههاي آنان در ظاهر و خفاست.گام دوم تحليل يافتهها و شمارش نقاط ضعف و قوت آنها و يافتن معادل و برابر آموزههاي مثبت آنان در ميان مفاهيم غني دين اسلام است. گام سوم بسط و ارائه نقاط مثبت و نشاندادن ضعف و زشتي نقاط منفي است. مشکلات، خلاها و نقصهاي نسل جديد را بايد با استفاده از شيوهها و ابزارهاي روز بر طرف کرد تا با يک برنامهريزي اساسي و منسجم، زمينههاي هدايت و دوري از گمراهي جوانان را فراهم کرد.شيطانپرستي انواع متعددي دارد که در اينجا به بررسي دو گروه ميپردازيم:الف) شيطانپرستي قديمي يا يزيديان؛ ب) شيطانپرستي جديد يا کليساي شيطان. اين دو گروه، گرچه تفاوتهاي بسياري با يکديگر دارند اما از جهاتي هم به يکديگر شبيه اند؛ از جمله اين که به شيطان احترام ميگذارند.کتاب حاضر در دو بخش و چند گفتار، به نقد و بررسي فرقه ضاله شيطانپرستي مي پردازد.در بخش نخست با عنوان «گروه يزيديان يا شيطانپرستان قديمي»، عقايد، تکاليف و آداب و رسوم و کتب مقدس آنها ذکر و بررسي شده است.در بخش دوم «شيطانپرستي جديد» و گروه کليساي شيطان که در قرن بيستم ظهور کرده در ضمن چند گفتار طرح و بررسي شده است.
نويسنده اين اثر، در گفتار اول پس از تعريف کليساي شيطان به عنوان ديني مختلط از فلسفه لذت پرستانه و اعمال جادوگرانه، به چگونگي پيدايش اين گروه، بيان زندگي موسس آن آنتوان زندر لوي و زندگي نامه مرلين منسون، يکي از شيطان پرستان معروف پرداخته است.وي در پايان اين گفتار انجيل شيطان پرستان، کليساي شيطان، کشورهاي داراي کليساي شيطان و کتاب سياه شيطان به عنوان مقدس ترين کتاب آنها را معرفي کرده است. به اعتقاد نويسنده کتاب، کشورهاي آمريکا، ايتاليا، انگليس، آلمان و چين داراي بيشترين کليساهاي شيطان مي باشند.مولف اثر در گفتار دوم، به بيان اعمال و زمان برگزاري مراسم شيطان پرستي مانند مراسم قرباني کردن، مراسم کسب قدرت تاريکي، مراسم پيوستن عضو جديد و مراسم نماز جماعت سياه که معروف ترين مراسم آنها است، مي پردازد. در ادامه جشن هالوين که در شب 31 اکتبر برگزار مي شود، به عنوان زيربناي شيطاني و بت پرستي، تبيين مي کند. وي در پايان اين فصل عدد شش را به عنوان عدد شيطان، رنگ شيطان، نماد شيطان، نماد انساني شيطان، نماد عبادتگاه شيطان و نماد نجومي شيطان مي پردازد.نويسنده در گفتار سوم، به 9 اصل عقيدتي کليساي شيطان اشاره و نقدهايي را بر آن وارد مي کند.اين 9 اصل عقيدتي آنها عبارت است از:شيطان نماد وجود، زندگي شاداب و مادي است، نه خوابي ناچيز و معنوي (امور معنوي و غير مادي توهم و تظاهر است.)شيطان مي گويد: کم عقلي و بي عفتي بهتر از رياکاري و خود فريبي است.شيطان، سمبل انتقام جويي است، نه گرداندن آن طرف صورت. (اشاره به رفتار محبت آميز مسيحيان دارد.)شيطان، انسان را با ديگر حيوانات کاملاهمانند مي داند، گاه بهتر و اغلب بدتر از آن حيواني که بر چهار دست و پا راه مي رود.شيطان، تمام آنچه که گناه ناميده شده، مايه خرسندي، مسرت رواني، آرامش فکري و عاطفي مي داند.شيطان بهترين دوست کليساست، چرا که در ميان تمام اين سال ها وجود شيطان دليل ماندگاري کليساها است .وي در ادامه، يازده قانون مهم شيطان پرستي و با توجه به بعضي منابع بيست قانون ، حقوق بشر در آيين شيطان پرستي، اشاره و ملاحظات و نقدهايي را بر آن وارد مي کند. با توجه به اينکه مباني شيطان پرستي مبتني بر اومانيسم و ليبراليسم است، مولف به بررسي آنها مي پردازد. چهار مولفه خردگرايي، آزادي خواهي، تساهل و تسامح در دين و سکولاريسم از مولفه هاي اصلي اومانيسم مي باشند. از ديگر بحث هاي اين فصل، رابطه صهيونيسم و شيطان پرستي مي باشد که مولف به ذکر 12 نکته در اين باره مي پردازد. مولف ضمن برشمردن پنج عامل حل نکردن معماي آفرينش، جهل و ترس از مرگ، ماندن در شک، ماده گرايي و شکست در اهداف زندگي، به عنوان علل گرايش به پوچ گرايي، به ارزيابي و نقد آن مي پردازد. وي در پايان به وضعيت شيطان پرستان در ايران مي پردازد و فعاليت آنان را پنج محور تحرک در اينترنت، ترويج نمادها، ترويج متاليکا، پارتي هاي شبانه و همکاري با سلطنت طلب ها ذکر مي کند.در گفتار چهارم، مولف تعدادي از علائم شيطان پرستي را همراه با توضيحاتي ذکر مي کند. نويسنده معتقد است که استفاده از اين علائم حامل يک پيام فرهنگي و طرز فکر مي باشد.در گفتار پنجم، به تاثير شيطان پرستان بر موسيقي غرب و بويژه آمريکا اشاره مي شود. مولف در اين گفتار به معرفي انواع موسيقي هاي شيطاني همچون موسيقي متال و راک پرداخته و در آخر اين گفتار تصاوير و نقوش مبتذل بر روي البسه تشريح و تبيين مي کند. وي معتقد است مضامين بسياري از اشعار آنان، پوچ گرايي نيچه مي باشد.مولف ضمن برشمردن پنج عامل حل نکردن معماي آفرينش، جهل و ترس از مرگ، ماندن در شک، ماده گرايي و شکست در اهداف زندگي، به عنوان علل گرايش به پوچ گرايي، به ارزيابي و نقد آن مي پردازد.از ديگر بحث هاي اين گفتار تاثير موسيقي بر روح و روايات از روايات ديني و ديدگاه پنج تن از دانشمندان جهان همچون علامه جعفري و کانت درباره ضررهاي موسيقي مي باشد.در گفتار ششم، مولف بعضي از اشعار موسيقي هاي گروه هاي متال را به عنوان نمونه متن موسيقي شيطا ن پرستان ذکر مي کند.نعت فيلم وسينما يکي از ابزارهاي مهم و تاثيرگذار شيطان پرستان مي باشد. مولف در گفتار پاياني، به بررسي وضعيت فيلم سازي درباره ترويج آموزه هاي اين فرقه مي پردازد. به اعتقاد وي يکي از زمينه هاي به تصوير کشاندن شيطان در هاليوود، قرائت هاي جديد از کتاب مقدس، بخصوص از مکاشفات يوحنا مي باشد. آنها سعي دارند در فيلم هايشان مسائلي چون قدرت مندي شيطان، انکار دين، عدم امکان مقابله با شيطان و لزوم تسليم در برابر او، لزوم عصيان و دامن زدن به زشتي ها را به مخاطبين خود القاء کنند.فرآوري: رويا فهيمبخش کتاب و کتابخواني تبيانمنابع: خبرگزاري کتاب ايران، روزنامه رسالت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2877]