تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

«مهاجرت به آلمان»

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835918726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

می‌ایستم مقابل باد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > سلحشور، یزدان  - اواخر قرن نوزدهم،‌ مصادف با تغییرات بنیادین جهان غرب، این بحث در ادبیات شکل گرفت که آیا باید میان اثری که خالقش یک مرد است با اثری که خالقش یک زن است تفاوتی باشد؟ پاسخ، ساده بود: «حتماً! چون تفاوت‌های جنسیتی، تفاوت‌های «زبانی» را در حوزه کاربرد کلمات و تشکیل جملات و در نهایت پاراگراف‌ها، سبب می‌شوند و به تشکیل جهان‌نگری «از نوع دیگر» می‌انجامند.» این پاسخ‌ نیم‌قرن طول کشید تا از لایه‌های ضخیم «مردمحوری» فلسفه و اندیشه غرب بگذرد و خودش را به اثبات برساند؛ و از آنجا که ما طی یکصد سال اخیر، اغلب مصرف‌کننده اندیشه بوده‌ایم نه تولیدکننده‌اش، این «پاسخ ساده» را از غرب پذیرفتیم، اما طبق معمول، در انطباق با شاهد مثال‌های ایرانی‌اش که شباهتی به شاهد مثال‌های تاریخی و ادبی غرب نداشتند (و ندارند) دچار لغزش شدیم و این «تفاوت» بدل شد به بازتولید تفکر زیباشناختی مردانه ما، در شعر زنانه ما! نتیجه: تعداد آثار شعری یا داستانی زنانه‌ای که به معنای واقعی کلمه، زنانه باشند، در یک‌صد ساله اخیر، واقعاً اندک است. همه این مقدمات، برای رسیدن به این نکته است که مجموعه «شطرنج‌های بی‌پرنده» ناهید سرشکی، از این قاعده مستثناست. یعنی شعر زنانه‌ای را عرضه می‌کند که بازتولیدکننده‌ اندیشه مردانه نیست. این کار را خیلی ساده انجام می‌دهد، سعی می‌کند شعرش مثل شعر زنانه‌ دو دهه اخیر نباشد! ادای رهایی را درنمی‌آورد، دائم زنجموره نمی‌کند که استبداد مردانه چنین کرده چنان کرده و نقش مغلوب را بازی نمی‌کند. یک نقطه می‌ایستد. می‌گوید که من اینجایم! مهم نیست که جای مطمئنی هست یا نه! اما جایی است که مشخص است! تکلیف من هم با شما مشخص است! می‌گریزم از شب خروس‌ها را بیدار اولین دقیقه را جار جار می‌زنم جاده را با چرخ‌ها سرگرم و گرم ثانیه‌ای می‌شوم که قول می‌دهد از اینجا که نشسته‌ام بی‌مکث زیبا را صدا... چرا نشسته‌ایم؟ زمین می‌چرخد به دور مدار بیا زیر خنده‌های باران با سرودی از خودمان! پله‌های آخر است! «زندگی» همین لحظه است که ایستاده‌ایم» جهانی که جزئیاتش در شعرهای سرشکی ساخته می‌شود گرچه شباهت‌هایی دارد با جهان‌هایی که در شعرهای دیگر شاهدش هستیم اما این شباهت‌ها، بیشتر در «عناصر» تشکیل‌دهنده آن جهان‌هاست نه در چگونگی چینش یا بینش‌شان. پاراگراف‌های او، مؤید «نرمش زنانه‌ زبان» (چنان که در سه دهه اخیر، به عنوان یکی از شواهد شعر زنانه ذکر شده) نیست. «نرمش زبان» در شعرهای او، بیش از «نرمش زبان» در شعر مردانه دو دهه اخیر نیست اما زاویه دید او‌ به ما اعلام می‌کند که با شعری مردانه یا (چنان که معمول شعر زنانه چند دهه اخیر بوده و هست) بازتولید شعر مردانه نیستیم. تنوع موضوعی شعر او، در قیاس با شاعران زن همدوره‌ای‌اش، مؤید جنسیت‌گریزی شاعر در حیطه انتخاب «ایده» است. پایان شعرهای او، اغلب ضربه‌دار و جمع‌کننده «متن» است و «ابهام‌محوری» (خصوصیتی که سال‌هاست به عنوان «امتیاز شعر» توسط برخی از منتقدان تبلیغ می‌شود) به ندرت در شعرهایش دیده می‌شود. «شطرنج‌های بی‌پرنده» پر از «شهود در جهان» است گرچه نمی‌توان این «شهود» را به حوزه «زبان» تعمیم داد؛ و در مجموع، اثری است قابل تأمل در این روزگار غیاب شعر. «می‌گوید: بخواب هیس سروصدا نکن این قدر چراغ‌ها را خاموش کن یکی پس از دیگری... صورتم را می‌چرخانم می‌ایستم مقابل باد در این تابوت که مجلس بزم... سرنوشت/ ملافه را پس می‌زند بلند می‌شود از جا نگاه می‌کند به من!»




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن