تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832943432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقطه ‌ضعف بزرگ محمدرضا اعلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > سلحشور، یزدان  - گاهی وقت‌ها کارنامه بعضی از سینماگران، معکوس شکل می‌گیرد یعنی فیلمی را که آخرش باید بسازند اولش می‌سازند!  میان سینماگران اسطوره‌ای، چنین مواردی کم نیست و محتملاً مشهورترین‌شان اورسن ولز است و از متأخرین هم فرانک دارا‌بونت. البته سال‌هاست که منتقدان ایرانی دارند درباره «جوانمرگی» و تک‌اثره بودن نویسندگان و سینماگران ما حرف می‌زنند و آخرش هم کسی به نتیجه قطعی نرسیده که مشکل از کجاست. حتماً حالا شما می‌گویید مسئله روزمرگی و غم نان و الخ، اما واقعیت این است که همین سینماگران و نویسندگان «تک‌اثره»، موقعی که بهترین آثارشان را می‌ساختند چندان بیرون از چنین دایره‌ای نبودند. محمدرضا اعلامی موقعی که «نقطه ‌ضعف» را ساخت توی پر قو نبود و همه می‌دانیم ساختن یک فیلم (نه فیلمی که خوب باشد یا فوق‌العاده یا حتی صرفاً شسته و رفته باشد، یک فیلم بلند داستانی فقط!) در سال 1362، چقدر مشکل بود. تولیدات سینمای ایران در آن سال آن‌قدر کم شده بودند که حرف زدن از «کیفیت» بیشتر شبیه یک شوخی بود. سینمای ایران چه با کیفیتش چه کم کیفیتش و چه بی کیفشتش داشت به تاریخ می‌پیوست و یک‌دفعه یک سینماگر 27 ساله که تجربه سینمایی‌اش خلاصه می‌شد در دستیاری کارگردان فیلمی توقیف شده (عاملی که به خودی خود می‌توانست هر تهیه‌کننده‌ای را دچار شک کند که کارگردانی فیلمی را به چنین آدمی بسپارد) تصمیم می‌گیرد که فیلمی «بی زمان و مکان» (یادتان هست همین دوستانی که حالا این‌قدر از «نقطه ‌ضعف» تعریف می‌کند سر این «بی‌زمانی و مکانی» چه پدری از کارگردان درآوردند؟!) بسازد، آن‌هم براساس رمانی غیرایرانی که پر بود از تخیلات اروتیک شخصیت اصلی که اعلامی باید با استفاده از ارثیه هزار ساله ادبیات فارسی، آن را با فضای کاملاً شکاک جامعه آن روز ایران نسبت به سینما، آداپته می‌کرد. (آن دوایری که جواد گلپایگانی روی کاغذ کشیده بود و حسین پرورش هی می‌پرسید نشانه چیست، یادتان که هست؟!) «نقطه ‌ضعف» به عنوان یکی از بهترین آثار سینمای ایران (از آغاز زایشش تا اکنون)، شکل‌گیری و نمایشش، در حکم معجزه بود. حسین پرورش که بعدها از ایران رفت، در آن زمان، هم به دلیل حضورش در آثار بیضایی و هم دلمشغولی‌های هسته گزینش دانشکده صداوسیما، (دکتر پرورش استاد دانشگاه بود)، چندان مورد علاقه ممیزان ارشاد نبود (تازه این، همه قصه نبود. حضورش در مجموعه تلویزیونی «اشک تمساح» و اعتراض جمعی ائمه جمعه کشور به این مجموعه، باعث شده بود که دست‌اندرکاران آن، از چشم مدیریت وقت تلویزیون بیفتند و خود مجموعه هم، خیلی زود از «آنتن» پایین کشیده شد) جمشید آریا هم با آن تیپ غیرمتجانس با فضای انقلابی و ضدغربی آن سال‌ها، مشکل دیگر فیلم برای نمایش بود و مهم‌تر از همه، قصه فیلم بود که پیش از پا گذاشتن به «دهه هفتاد» و داد سخن دادن از «کثرت‌گرایی»، «منطق فازی» را وارد «جهان فیلم» کرده بود و دائم میان «صفر و یک»، موقعیت‌ها را تغییر می‌داد و شخصیت (ساواکی) خاکستری را وارد سینمایی می‌کرد که میان «شخصیت انقلابی» و «شخصیت ستمشاهی»، دائم در حال رفت و بازگشتی (از منظر آن هنگام مخاطبان) کمابیش ابدی بود. راه یافتن این فیلم به جشنواره فیلم فجر و دیده شدنش در کنار «جنگ ستارگان» لوکاس، در آن زمستان سرد و برف‌ریز تهران در «شهر فرنگ»، خود قصه‌ای جداست. در آن بهمن‌ماه، آن‌قدر به فیلم، در رسانه‌های محدود آن زمان ایران (باور می‌کنید که «هفته‌نامه‌های جدول» هم آن موقع صفحه فیلم داشتند و منتقدانشان هر چه دلشان می‌خواست می‌نوشتند!) حمله شد که اکران آن در نیمه سال بعد، نه تنها عجیب، بلکه باورنکردنی به نظر می‌رسید. خیلی‌ها نمی‌دانند که «نقطه ‌ضعف» در نمایش دومش بود که توانست، هزینه‌ها را جبران و به سوددهی اندکی برسد. نمایش اولش، در گیشه، دست‌کمی از فاجعه نداشت. چرا؟ چون مخاطبان، توان کنار آمدن با چنین قصه و فضایی را نداشتند. فیلم، از لحاظ چشم‌انداز اجتماعی، لااقل یک دهه جلو‌تر از مخاطبان خود و از جهت نگاه سینمایی، دو دهه جلوتر بود. اگر همین حالا (در 1389) به «نقطه ‌ضعف» دوباره نگاه کنیم (البته آن نسخه‌ای را که اعلامی، برای «نمایش دوم»، از نو تدوین کرد و یکی از سکانس‌های طولانی را که توازن فیلم را بر هم زده بود به نصف زمان قبلی تقلیل داد) فکر می‌کنیم تازه ساخته شده لست. اعلامی دیگر نتوانست این تجربه را تکرار کند. وارد چرخه اقتصاد بیمار سینمای ایران شد. بازی را چند بر صفر واگذار کرد و حتی آن هنگام که «خدنگ آرپی‌جی بر سر» رمبو را به دست جمشید آریا داد تا در «افعی» از کمان رها سازد و سینمای اکشن دهه هفتاد ایران را کلید زد، یک سینماگر فوق‌العاده، این وسط گم شده بود. خب، فروش غیرقابل انتظار «افعی» هم نتوانست او را- به قول فردوسی‌پور- به بازی برگرداند؛ و... یک دفعه شنیدیم که در 54 سالگی درگذشت. قصه اعلامی، قصه‌ای یکه در این کشور نیست دائم داریم تکرارش می‌کنیم و گویی گریزی از این چرخه نیست. فکر می‌کنید چند اعلامی دیگر توی صف، منتظر چنین سرنوشتی هستند؟




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن