تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815605742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علوم انساني و چالش اشتغال/علوم انساني از ديرباز علوم سرنوشت‌آفرين بوده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علوم انساني و چالش اشتغال/علوم انساني از ديرباز علوم سرنوشت‌آفرين بوده‌اند
استاد اقتصاد دانشگاه تهران در همايش «علوم انساني و چالش اشتغال» گفت: علوم انساني از ديرباز به مثابه علوم جريان‌ساز و سرنوشت‌آفرين مطرح بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ عصر ديروز در همايش «علوم انساني و چالش اشتغال» كه در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار شد،‌ دكتر فرشاد مومني، عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در مورد «جهاني شدن اقتصاد، علوم انساني و مسئله اشتغال» سخنراني كرد.

دكتر مومني در آغاز به وضعيت جهان در سده بيست و يكم پرداخت و گفت: عصر كنوني را عصر شتاب تاريخ خوانده‌اند. به اين معنا كه سرعت و شتاب تحولات اقتصادي-اجتماعي در اثر انقلاب دانايي به بي‌سابقه‌ترين سطح خود در طول تاريخ بشر رسيده است.

وي تاكيد كرد: ‌براي درك اين مسئله البته مثال‌هاي بي‌شماري مي‌توان مطرح كرد اما روشن‌ترين آنها عبارت از توجه به اين نكته است كه در حالي كه اولين اختراع بشر براساس شواهد موجود در سال 4000 قبل از ميلاد مسيح رخ داده. دومين اختراع 2500 سال بعد يعني در سال 1500 قبل از ميلاد اتفاق افتاده است. زمان 2500 ساله فاصله ميان دو اختراع پياپي، طي دو دهه گذشته به يك ثانيه رسيده است. به عبارت ديگر، در حال حاضر در هر يك ثانيه حداقل يك اختراع مهم اتفاق مي‌افتد.

دكتر مومني گفت: روشن است كه هم‌آوازي و دمسازي با اين تغييرات پرسرعت امري خطير و سرنوشت‌ساز است به گونه‌اي كه در برخي از متون جديد مرتبط با دانش توسعه كل مسئله توسعه را عبارت از قدرت انعطاف كافي در نظام‌هاي اقتصادي - اجتماعي براي مواجهه به موقع و كارآمد با اين تغييرات مي‌دانند. در شرايط كنوني مسئله زمان آگاهي و درك درست و به موقع اقتضائات زمانه به اين اعتبار به مثابه مهمترين چالش قابل تصور براي انديشه‌ورزي و برنامه‌ريزي توسعه مطرح است.

وي در ادامه به وضعيت علوم انساني در اين شرايط پرداخت و گفت: علوم انساني از ديرباز به مثابه علوم جريان‌ساز و سرنوشت‌آفرين مطرح بوده‌اند. اما واقعيت اين است كه به واسطه عدم درك منزلت در جايگاه علوم انساني در كشورمان در موج‌هاي اول و دوم انقلاب صنعتي، نظام تصميم‌گيري و تخصيص منابع ملي حتي در زمان‌هايي كه آ‌هنگ تغييرات بسيار كندتر از شرايط موجود بوده، كارنامه‌اي كه در اين كشور رقم خورده چندان قابل دفاع و اميدواركننده نبوده و اين در حالي است كه در شرايط كنوني در اثر انقلاب دانايي سهم انسان‌ها در خلق ارزش افزوده جديد به بي‌سابقه‌ترين سطح خود در طول تاريخ بشر رسيده و نقش انسان‌ها در همه امور و شئون حيات جمعي به عنوان يك متغير اَبَرتعيين‌كننده مطرح مي‌شود.

دكتر مومني گفت: در اين شرايط انسان‌ها در فرايند توليد به انساني‌ترين جايگاه خود در طول تاريخ دست يافته‌اند و به جاي استفاده از توانايي‌هاي فيزيكي و جسماني آنها تكيه بر انديشه‌ها و ايده‌ها و دانايي انسان‌ها كانون اصلي خلق ارزش افزوده شده است و به همين خاطر همه امور مربوط به انسان از يك اهميت خارق‌العاده و استثنايي برخوردار شده و بنابراين جايگاه علوم انساني جايگاهي بس رفيع‌تر و تعيين‌كننده‌تر از دوراني است كه اين عرصه از دانش بشري به عنوان علوم سرنوشت‌ساز و خلق‌كننده جهت حركت جوامع در نظر گرفته مي‌شدند.

وي گفت: از زمان شكل‌گيري موج اول انقلاب صنعتي تاكنون، مسئله اشتغال در قلب حساسيت‌ها و پيامدهاي ناشي از تحولات علمي – فني بوده است و شواهد موجود حكايت از آن دارد كه اين مسئله در آينده از پيچيدگي‌ها و ابعاد اهميت بيشتري برخوردار خواهد شد و بنابراين علوم انساني كه هر كدام از موضع خاص خود بايد در اين راه چاره‌انديشي كنند از اين زاويه نيز اهميت بيشتري پيدا خواهند نمود.

دكتر مومني سپس به وضعيت علوم انساني در ايران با توجه به فضاي مورد اشاره پرداخت و گفت: در چنين شرايطي در كشور ما علوم انساني همچنان فاقد جايگاهي هستند كه با شرايط پيش‌گفته نسبتي معقول و منطقي برقرار كرده باشد براي نيل به چنان شرايطي با وجود همه پيچيدگي‌ها و ابعاد گوناگون اهميتي كه از آن برخوردار است ناگزير مي‌بايست با يك چشم روند تحولات پيش‌گفته را به صورت شايسته دنبال كنيم.

وي تاكيد كرد: بايد با چشمي ديگر وضع موجود و چالش‌ها و دشواري‌هايي كه از ناحيه اين غفلت خطرناك و پرهزينه يعني دست دوم انگاشتن علوم انساني و بي‌تفاوتي نسبت به ساخت كنوني نظام پاداش‌دهي اقتصادي اجتماعي كشور كه كمترين بها را از هر نظر به علوم انساني مي‌دهد خوب بشناسيم تا بتوانيم هوشمندانه نسبت خود را با اقتضائات زمانه تعريف كنيم و براي نيل به شرايط مطلوب چاره‌انديشي و برنامه‌ريزي كنيم.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن