تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804563190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از افتتاح جشنواره جوانه‌هاي مقاومت در مزار شهداي گمنام؛ وزير ارشاد خواستار وحدت پيام در هنر و سياست شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از افتتاح جشنواره جوانه‌هاي مقاومت در مزار شهداي گمنام؛ وزير ارشاد خواستار وحدت پيام در هنر و سياست شد
خبرگزاري فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگر تصويري كه هنرمند از جريان اجتماعي و سياسي ما منتقل مي‌كند با پيامي كه مسئول فرهنگي ما انتقال مي‌دهد تفاوت داشته باشد، مخاطب ما با آشفتگي و حيرت مواجه خواهد شد و براي غلبه بر اين حيرت، زبان ما بايد يگانه باشد.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه جم «جوانه‌هاي مقاومت» عصر ديروز با حضور جمع كثيري از هنرمندان و مسئولان، در «گلزار شهداي گمنام» واقع در قطعه 44 بهشت زهرا(س) برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، «محمدحسين صفارهرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنران بعدي اين مراسم بود. وي در ابتدا با اشاره به مناسبت اين روز گفت: اصل اتفاق يعني اداي دين به حماسه‌آفرينان و كساني كه انديشه مقاومت و پايداري را رقم زدند و حسن انتخاب دست‌اندركاران اين جشنواره كه گشايش اين مناسبت را در اين مكان مقدس برگزيدند، جاي كرنش دارد.
وزير ارشاد گفت: وقتي درباره ماجراي مقاومت حرف مي‌زنيم، نمي‌خواهيم درباره تاريخ حرف بزنيم چون جاي تاريخ در اوراق كاغذي است. وقتي درباره مقاومت و حماسه مردان و زنان ايران اسلامي حرف مي‌زنيم از يك شهود عارفانه سخن مي‌گوييم و اين شهود چيزي است كه ظرف تاريخ از بازتاب دادن آن ناتوان است و تنها آن را بايد با شهودي ديگر درك نمود.
وي اظهار داشت: ما هر چه به سوژه اصلي نزديك‌تر شويم و فاصله را با آفرينندگان آن اثر عظيم كم كنيم، زمينه هم براي شهود فراهم‌تر مي‌شود و همين رمز براي شهود، رمز گرد آمدن شما كنار اين قبور متبركه است. ما براي شهود اينجاييم نه مشاهده . اينجا آمده‌ايم تا چيزهايي كه نمي‌شود با چشم ظاهر ديد با چشم دل ببينيم و اين خاصيتي است كه حضور در كنار مزار چهره‌هاي شاخص و ائمه اطهار دارد و هر بار كه توفيق چنين حضوري به انسان دست مي‌دهد، ما حس مي‌كنيم توانسته‌ايم به بارگاه بلند شناخت آنها گام‌هايي نزديك‌تر شويم.
وي تصريح كرد: حضور در كنار مرقدهاي نوراني شهدا و خالقان حماسه‌هاي بزرگ دفاع مقدس و بنيانگذاران مقاومت نوين در برابر باطل در عصر حاضر، ما را متوجه اتفاقي مي‌كند كه در عصر ما افتاد. كساني از ما در آن معركه نبوديم و بسياري از كساني كه در اين مورد به خلق آثار فرهنگي دست زدند، حتي يك روز را از آن ايام درك نكرده‌اند اما جاري شدن آن روح بزرگ در تاريخ و زمانه ما اين فرصت را فراهم كرد و بنايي را گذاشت كه در ديگر كشورها به آن استناد شد. درس‌هايي را مردم جهان از اين اتفاق گرفتند كه مهمترين درس اين بود كه براي بازتاب دادن به حقيقت كارهاي بزرگي بايد كرد و بسيار خوشحالم كه قدم كوچكي در اين راه توسط شما برداشته شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به حضور پررنگ شهرستاني‌ها در اين جشنواره گفت: خوشحالم كه مي‌شنوم جمع كثيري از حاضران در اين جشنواره، از شهرستاني‌ها هستند. اين به آن معنا است كه فراخوان اين جشنواره به همه‌جا رسيده و لبيكي از اطراف كشور به سمت برگزار كنندگان اين جشنواره داده شده است. مرحبا به اين معرفت و جوانمردي.
وي گفت: مبادا كه در همين حد و اندازه متوقف شويم. اين جشنواره بايد مقدمه‌اي باشد براي ابراز ارادت حقيقي‌تر به افرادي كه آرامش، عزت و اعتبارمان را مديون آنها هستيم. اميدوارم اين مقدمه، شروع اقداماتي مهم در آينده كشورمان شود كه ما براي سيراب كردن روح تشنه‌مان به اين اقدامات فرهنگي نيازمنديم.
وي در ادامه گفت: بشر امروز كه نيازمند پاسخ گرفتن براي پرسش‌هايش است، دست نيازش را به سوي ما ايرانيان دراز كرده چون فكر مي‌كند بسياري از چيزهايي كه مي‌خواهد جوابش را بداند، در دست ما است و البته بهتر است كه زبان هنرمندان به اين حرف‌ها و نيازها پاسخ بدهد.
صفارهرندي گفت: دنيا از كشور ما پيام‌هاي مختلفي مي‌شنود و گوش‌هايي را براي شنيدن پيام‌هايي كه گمان مي‌كند فقط از ايران مي‌آيد تيز كرده است. ديد دنيا چنين است كه مردمان اين سرزمين پيشقراولان زندگي نو با فلسفه جديد و برنامه‌ريزي دقيق براي آينده بشر هستند. آنها طلب جام جم از ما مي‌كنند و بسيار مهم است كه پيامي كه در پاسخ صادر مي‌كنيم، چه باشد. اگر تصويري كه هنرمند از جريان اجتماعي و سياسي ما منتقل مي‌كند با پيامي كه مسئول فرهنگي ما انتقال مي‌دهد تفاوت داشته باشد، مخاطب ما با آشفتگي و حيرت مواجه خواهد شد و براي غلبه بر اين حيرت، زبان ما بايد يگانه باشد و پيام ما به شكل بسته‌اي منسجم و هماهنگ به سوي مخاطب برود. نمي‌شود كه پيام ملت ميليوني ما، پيام ايثار و دشمني با متجاوزان باشد و پيام هنرمند ما نسبتي با آن نداشته باشد. خوشبختانه جمع حاضر و عقبه اين جمع با وقوف به چنين نكته‌اي همان كاري را مي‌كنند كه از آن انتظار مي‌رود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: من استدلال شخصي خود را با پشتوانه درخواستي عمومي از سوي وجدان مردم به هنرمندان مي‌گويم و آن اين است كه بايد به توقع جهان از ما، پاسخي درخور بدهيم. البته مي‌توانيم پاسخي دلخواسته را به جهانيان بدهيم اما در آن صورت رسالت جهاني نداريم و كار ما تنها پاسخي به نيازهاي باطني‌مان بوده است و دل خودمان را خنك كرده‌ايم ولي براي مرهم نهادن به دل جهانيان بايد خوراكي از آن دست آماده كنيم.
وي گفت: جهان از ما فرمول مقاومت را به زبان فرهنگ و هنر مي‌خواهد و شما هنرمندانيد كه مي‌توانيد اين فرمول را به جهانيان بدهيد. مرحبا به شما كه در اين راه گام برداشتيد و مرحبا به آنان كه اين مشعل فروزان تفكر مقاومت را روشن كردند و سلام به آنها كه به اين قافله مي‌پيوندند.
به گزارش فارس، در اين مراسم «كامران ملكي» كه اجراي اين برنامه را برعهده داشت، با نام بردن از اين محفل به عنوان «بزم بهشتيان» گفت: شهيدان، برادران شما پس از هفت ماه زحمت در كنار هنرمنداني كه همه بسيجي‌اند، همزمان با ايام فاطميه و روز فتح پرشور خرمشهر، خدمت شما رسيده‌اند. نسل جديد سينماگران اگر چه پس از جنگ به دنيا آمده باشند، باور دارند كه به قول شهيد آويني «مقاومت و مبارزه ادامه دارد» و با ثبت حماسه‌هاي شما آنها را به نسل‌هاي بعد منتقل مي‌كنند.
پژمان لشگري‌پور دبير جشنواره، نيز ضمن خير مقدم به حاضران، اين جمع را مهمان شهدا و ملائك محافظ آنان دانست و سپس با اشاره به قيام امام حسين(ع)، گفت: شهيد آويني در كتابي به اين اشاره كرد كه مردم تاريخ امانت‌دار «هل من ناصر ينصرني» حسين‌اند و چه خوب است در خدمت كساني هستيم كه هم عصر ما هستند و اين ندا را شنيده‌اند.
وي درباره دليل برگزاري افتتاحيه در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) گفت: سفري به اصفهان داشتيم تا در صورت امكان جشنواره را در اين شهر برگزار كنيم. در آنجا، در گلزار شهداي شهر عده‌اي دانشجو را ديدم كه هر هفته به نوبت براي شست‌وشوي مزار شهيدان گمنام، به گلزار شهدا مي‌آيند و افسوس خوردم كه تا چه حد دست و پاي ما گرفتار روزمرگي‌ها است كه چنين بزرگاني را فراموشي كرده‌ايم. از همانجا تصميم گرفتم كه افتتاحيه را بر مزار شهيدان گمنام برگزار كنيم. پس از سوال از مسئولان بهشت زهرا(س) به ما اعلام شد كه بيش از 4 هزار شهيد گمنام در بهشت زهرا(س) وجود دارد كه بيشترين تعداد آن در اين قطعه است كه اكنون در حضور آنان هستيم.
وي در پايان گفت: اميدوارم ما هم در جبهه فرهنگي، امانت‌دار «هل من ناصر ينصرني» حسين(ع) باشيم.
به گزارش فارس، در ادامه با دعوت مجري برنامه «محمدرضا جعفري‌جلوه» به‌روي صحنه رفت. وي سخنان خود را با سلامي به فاطمه زهرا (س) آغاز كرد و گفت: اين ايام به جز مزين بودن با نام ابن رسول‌الله، چند تقارن دارد؛ شب اول خرداد است و يادمان هست چگونه فرزندان فرهنگ فاطمي در لبنان مظلوم در طي يك حماسه مقاومت و نبردي كه آميخته از تدبير، خرد، عشق و حماسه بود، علي‌رغم باور همه حاكمان كج‌پندار جنوب لبنان را آزاد كردند. همچنين در آستانه سوم خرداديم. قطعه نوراني ديگري كه باز هم فرزندان فرهنگ فاطمي در هنگام مقاومت در برابر اشغال و در روز پرشور آزادي پرشور خرمشهر آفريدند.
وي افزود: آنچه در خرمشهر رخ داد، تلاشي در جهت اضمحلال يك ميراث، هويت و فرهنگ غني تاريخ‌ساز بود كه دشمن براي اشغالش آمد و اين اشغال و پندار دشمن، اشغال موجوديت ما بود چرا كه انقلاب هويت‌بخش كه ايراني موحد در انتظار تعالي را به صحنه كشانده بود، در منطقه به حركت درآمده بود و هدف اين انقلاب، بازگشت به فرهنگ، هويت و ميراث اسلامي بود.
جعفري‌جلوه گفت: در مواجهه با چنين حركتي، جنگ آغاز و خرمشهر اشغال شد. ايستادگي در مقابل اشغالگر و تلاش براي آزادي خرمشهر، تلاش براي صيانت از انقلابي بود كه مورد ايلغار قرار گرفته بود.
وي در ادامه با اشاره به آينده ايران و سينماي ايران گفت: چشم‌اندازي پيش روي ماست و قرار است در اين چشم‌انداز، ايران و ايراني در صدر نشسته باشند كه اين صدرنشيني به عرصه‌هاي مختلفي باز مي‌گردد. اين امر محقق نمي‌شود مگر با تاواني كه بايد داده مي‌شد و كساني كه با همه وجود خود در برابر اشغال اين مرز و بوم و لطمه به هويت اين مرز و بوم تلاش كردند و با نثار هويت و جان خويش آن خرداد را رقم زدند.
معاون امور سينمايي وزارت ارشاد گفت: اصلي‌ترين سازندگان ايران رزمندگان و كساني هستند كه توفيق اين كار را داشتند. امروز ما بر مزار گمنامان شهيد هستيم تا با عمق وجود بگوييم عزمتي كه آنها آفريدند از طريق هنر و فعاليت‌هاي سينمايي مي‌بايست به نيكويي در سطح جهان به مخاطبان خود عرضه شود.
جعفري‌جلوه گفت: جشنواره جم كه خود را ملزم مي‌داند به فرهنگ پايداري بپردازد، مي‌داند براي به صحنه كشاندن فيلمسازان جوان، حركتي را آغاز كرده كه حركت سينماي ملي براي باليدن سينماي ايران بر بستر اصلي‌ترين مباني خود، بايد بر آن مبتني باشد. به اميد تابش هر چه بيشتر نتايج چنين حركت‌هاي خوبي كه راه ما را تا رسيدن به سينماي ملي روشن خواهد كرد.
به گزارش فارس، در پايان مراسم افتتاحيه محمدرضا شرف‌الدين، پژمان لشگري‌پور و محمد حسين صفارهرندي با گلاب ناب محمدي، عطرافشاني مزار شهدا را آغاز كردند و سپس ساير حاضران در اين مراسم همراه با باراني كه باريدن گرفته بود، همگي به عطرافشاني مزار گلگون شهداي گمنام 8 سال دفاع مقدس پرداختند.
مسعود اطيابي ، محمدرضا رحماني، داود رسوليان، قاسم قلي‌پور، محمدرضا سكوت، بهمن حبشي، محمدرضا شرف‌الدين ، محمدرضا حقيقي، حبيب‌الله كاسه‌ساز، مرتضي رزاق كريمي، اصغر پورهاجريان، احد ميكائيل زاده، محمد آفريده و محبوبه هنريان از جمله هنرمندان و مقامات حاضر در اين برنامه بودند.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن