تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836841629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگ از روی ترحم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مرگ از روی ترحمدر فرهنگ فارسی از اتانازی یا مرگ شیرین سخنی به میان نیامده است ولی در فرهنگ انگلیسی به فارسی به معانی مرگ آسان، مرگ یا قتل كسانی كه دچار مرض سخت و لاعلاج‌اند برای تخفیف درد آنها بكار رفته است واژه اوتانازی در نوشته‌های فارسی اكنون به معنای بیمار كشی طبی یا سریع در مرگ محتضر و در مواردی هم به معنای مرگ آرام و آسان به كار برده می‌شود به هر حال اتانازی به معنی مرگ شیرین، مرگ خوب، مرگ مطلوب، قتل ناشی از ترحم ...مورد استفاده قرار می‌گیرد.[1]
مرگ-بیمارستان-اتا نازی-
تعریف آتانازی واژه آتانازی كه ریشه آن از اصطلاح یونانی( Euthanasia  ) به معنای خوب و راحت و   thanasia به معنای مرگ گرفته شده است و در معنای تحت الفظی به معنای مرگ خوب یا مرگ راحت می‌باشد آتانازی یك اصطلاح عمومی است كه بر اساس زمینه مورد استفاده معانی مختلفی را می‌توان از آن استنباط نمود، از نظر لغوی این واژه بیانگر عملی است كه در آن مرگ بیمار به شیوه‌ای صورت می‌گیرد كه كمترین میزان رنج و عذاب را برایش به همراه داشته باشد بنابراین آتانازی انواع مختلفی دارد.[2]انواع آتانازی:1-آتانازی داوطلبانهبه مواردی اطلاق می‌شود كه فرد از دیگری می‌خواهد تا او را به كام مرگ بفرستد یا در این راه به او كمك كند.2- غیرداوطلبانهبه مواردی اطلاق می‌شود كه اتانازی بدون اعلام رضایت و نظر فرد یا بیمار انجام می‌شود وقتی خود فرد قادر به تصمیم‌گیری نباشد خانواده یا خویشان در مورد قطع درمان‌هایی كه به بهبود وضع بیمار كمكی نمی‌كند تصمیم گیری می‌كنند.3-مستقیمبه مواردی اطلاق می‌شود كه اقدام خاصی برای پایان دادن به زندگی بیمار صورت گیرد.4- آتانازی غیر مستقیمبه مواردی اطلاق می‌شود كه درمان‌ها و یا دستگاه‌های حیاتی مراقبت از بیمار در شرایطی كه هیچ كمكی به بهبود وضعیت بیمار نمی‌كند كنار گذاشته می‌شوند.[3]واژه اوتانازی در نوشته‌های فارسی اكنون به معنای بیمار كشی طبی یا سریع در مرگ محتضر و در مواردی هم به معنای مرگ آرام و آسان به كار برده می‌شود به هر حال آتانازی به معنی مرگ شیرین، مرگ خوب، مرگ مطلوب، قتل ناشی از ترحم ...مورد استفاده قرار می‌گیرد.[آتانازی در باورهای دینی:1- اسلامدر دین اسلام اعتقاد بر این است كه هنگام بروز مصایب و گرفتاری‌ها خداوند با رحمت خود ما را به صبر دعوت می‌كند لذا هرگونه آتانازی و خودكشی مردود است لذا در آیات متعددی چون آیه 33 سوره مائده و آیه 151 سوره انعام و 29 سوره نساء و روایات به این امر مهم اشاره شده كه از مجموع آنها می‌توان نتیجه گرفت كه اسلام حق مرگ را برای انسان به رسمیت نمی‌شناسند و حیات را به عنوان امانتی در دست انسان می‌داند و انسان را مالك حیات خویش نمی‌داند تا بتواند آن را ساقط كند.[4] و رضایت مقتول و انگیزه قاتل هیچ تأثیری در ماهیت قتل و حرمت عمل نخواهد داشت.[5]2-مسیحیتدر باور مسیحیت تنها خداوند است كه زندگی را می‌بخشد و آن را باز پس می‌گیرد...آتانازی و خودكشی هردو نتیجه بی‌ایمانی می‌باشند به واسطه همین دیدگاه روزگاری بود كه مسیحی‌ها قربانیان خودكشی را به صلیب می‌كشیدند تا روحشان به آرامش نرسد.[6]3-یهودیتدر آیین یهود هر گونه دخل و تصرف در زمان وقوع مرگ منع شده و در نتیجه آتانازی حرام و خودكشی مردود است ولی كنار گذاشتن دستگاه‌هاس حمایتی حفظ جان در شرایطی خاص مجاز می‌باشد.[7]
مرگ-آتانازی
آتانازی در مكاتب فكری:1-هندوئیسم- آیین هندیدر مكتب هندو، خودكشی تنها به شكل قربانی كردن خود مجاز می‌باشد اما دیگر انواع خودكشی مخالفت با خداوند محسوب می‌شود به هر حال در این نگرش هر فرد می‌تواند به خاطر آرامش ابدی از زندگی خود چشمم پوشی كند. 2- سكولاریسم (دین گریزی و دنیا مداری)در این مكتب آتانازی تنها با رضایت كامل فرد و در شرایط درد و ناراحتی حاصل از بیماری لاعلاج مجاز می‌باشد.3- اومانسیم ( اصالت بشر)در این مكتب اصالت بشر به معنی اعتقاد به مصالح بشری در مقابل اصالت خداوندی می‌باشد هر نوع آتانازی مورد نكوهش قرار گرفته و عملی ضد مكتب قلمداد می‌شود.4-اگزیستانسیالیسم( اصالت وجود)در این مكتب اصالت انسان بعنوان موجود مطرح می‌باشد، آتانازی به هر شكل آن مردود است.[8]قتل مرتبط با آتانازی در قوانین مجازات اسلامی: بحث آتانازی به صراحت در قوانین مجازات اسلامی ذكر نشده است ولی موارد مشابه قید شده را بیان می‌كنیم.ماده 268 قانون مجازات اسلامی:(چنانچه مجنی علیه قبل از مرگ جانی را از قصاص نفس عفو نماید، حق قصاص ساقط می‌شود و اولیای دم نمی‌توانند پس از مرگ او مطالبه قصاص نمایند.) از آنجا كه برای مرتكبین جرم قصد یكی از مباحث مهم عمومی است از این رو كسی كه با انگیزه خیرخواهانه، دلسوزی و ترحم و اجابت درخواست بیمار لاعلاج برای رهایی از درد و رنج در این موارد مداخله كند نسبت به كسی كه با انگیزه حرص – طمع و انتقام مرتكب قتل شود مشمول تخفیف مجازات خواهد بود به نظر می‌رسد آتانازی نیز مشمول همین قانون می‌شود مخصوصاً نوع داوطلبانه آن ولی از دیدگاه مقررات ایران قتل ترحم آمیز در تقسیم بندی انواع قتل‌های ممنوعه قرار می‌گیرد و با توجه به مبانی فقهی حقوق اسلام، قتل عدوانی در همه اشكال آن ممنوع و مجرمانه می‌باشد در هر حال رضایت مجنی علیه حرمت عمل را زایل نمی‌كند[9] در نهایت آتانازی را از نظر حكم تكلیفی و وضعی مورد بررسی قرار می‌دهیم.قتل عدوانی در همه اشكال آن ممنوع و مجرمانه می‌باشد در هر حال رضایت مجنی علیه حرمت عمل را زایل نمی‌كند.حكم تكلیفییعنی آیا چنین قتلی جایز است یا نه؟ آنگونه كه از كلمات فقهاء فهمیده می‌شود این است چون این فعل به حیات یك انسان پایان می‌دهد به هر دلیلی باشد حرام است و مشمول اطلاقات و عمومات حرمت قتل نفس می‌شود و صرف اذن مقتول نمی‌تواند سبب تقییر اطلاقات و تحصیص عمومات شود و حرمت یك حكم است و حكم قابل اسقاط نیست.[10]حكم وضعییعنی اینكه حق قصاص و دیه باقی است یا ساقط شده در این مورد دو نظریه وجود دارد عده ا ی قائل به سقوط حق قصاص و دیه شده‌اند و عده‌ای هم قائل به عدم سقوط قصاص و دیه شده‌اند ماده 268 ق. م. ا هم تأیید نظر فقهایی است كه قائل به سقوط قصاص شده‌اند.[11]نظر فقهای معاصردر مورد قتل از روی ترحم كه تقریبا اتفاق نظر دارند. در اینجا فقط به ذكر نظر آیت الله فاضل لنكرانی بسنده می‌شود: تسریع در مرگ بیمار توسط خودش یا پزشك یا دیگران حرام است كه اگر توسط خود فرد انجام شود خودكشی محسوب می‌شود و اگر توسط خودش یا پزشك انجام شود حكم قتل عمد را دارد و رضایت بیمار تأثیری در حكم ندارد.[12] پی نوشت:[1] . مظاهر تهرانی، مسعود؛ حق مرگ در حقوق كیفری/ تهران، نشر هستی نما، 1386ص 13.[2] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 11.[3] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول،[4] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 183 و مظاهر تهرانی، مسعود؛ حق مرگ در حقوق كیفری/ تهران، نشر هستی نما، 1386ص 77.[5] . ولیدی، محمد صالح؛ حقوق جزای اختصاصی جرایم علیه اشخاص/ تهران انتشارات امیرکبیر، 1369، چاپ اول، ج 2،ص 79 و 83.[6] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 184.[7] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 184، و  مظاهر تهرانی، مسعود؛ حق مرگ در حقوق كیفری/ تهران، نشر هستی نما، 1386ص 82.[8] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 185.[9] . شامبیاتی، هوشنگ، حقوق كیفری اختصاصی/تهران، انتشارات ژوبین، 1380، چاپ ششم ، جلد اول، ص 96، و ایرج گلدوزیان، حقوق جزای اختصاصی، ص 52.[10] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 203.[11] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 204.[12] . شهریار اسلامی تبار و محمد رضا الهی منش؛ مسائل اخلاقی و حقوقی قتل ترحم آمیز/ تهران، انتشارات مجد،1386، چاپ اول، ص 204.فرآوری: فاتح حسینیبخش حقوق تبیان منابع:ویستا مظاهر تهرانی، مسعود؛ حق مرگ در حقوق كیفری، چاپ اولکلوب





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2900]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن