تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816967005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیت الله جوادی آملی: انسان برای انحطاط خلق نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - آیت‌الله جوادی آملی انسان را موجودی حقیقی تکوینی دانست و گفت: این موجود حقیقی تکوینی در صراط تکامل قرار دارد، یعنی نه ایستا و راکد است و نه برای انحطاط خلق شده است. به گزارش خبرآنلاین از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، آیت‌الله جوادی آملی در درس اخلاق خود با بیان اینکه موجود حقیقی تکوینی را باید با حقایق تکوینی کامل کرد، تصریح کرد: ممکن نیست یک موجودی در خارج، از حقیقت برخوردار باشد ولی کمال او در سایه عناوین اعتباری باشد. انسان با قوانین اعتباری زندگی می‌کند و مالکیت وجوب و پست و مقام او جزو عناوین اعتباری است که ما به ازاء خارج ندارد؛ این عناوین حتماً دارای پشتوانه حقیقی و تکوینی است که به صورت یک قوانین اعتباری به ما تعلیم داده شد. وی در تائید این مطلب به آیه «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» اشاره کرد و گفت : آنهایی که تحت ولایت الهی هستند نورانی‌اند و اگر انسان، نورانی بود جایی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند. استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این بیان امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند «اِنّ اولیاءَ اللهِ هُمُ الَّذینَ نَظَرَوا الی باطِن الدُنیا اِذا نَظَرَ النّاسُ اِلی ظاهِرِها، و اشْتَغَلوا باَجِلِها اِذا اشْتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها» اظهار داشت: دنیا دارای ظاهر و باطنی است که باطن دنیا با چشم فیزیکی قابل دیدن نیست بلکه با بصیرتی که چشم ملکوتی دارد، قابل مشاهده است. اگر کسی آن نور ملکوتی را از آیت الکرسی و آیات الهی پیدا کرد، باطن دنیا را می‌فهمد و وقتی باطن دنیا را فهمید، متوجه می‌شود که حقیقتی وجود دارد و خودش یک موجود حقیقی است و لذا کمالش را با این حقیقت تنظیم می‌کند. مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه حقیقت انسان با باطن این احکام تکمیل می‌شود، نه با عناوین اعتباری، تاکید کرد: اگر هم قوانین اعتباری را حفظ کنیم و هم نور الهی برای ما پیدا شود که از باطن احکام باخبر شویم، به راحتی دستورات دینی را انجام می‌دهیم. آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش به تفسیر نامه‌های 13 و 14 کتاب شریف نهج‌البلاغه پرداخت و افزود: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در نامه 13 خودشان خطاب به دو نفر از فرماندهان لشکر فرمودند: مالک ابن حارث اشتر را امیر شما و کسانی که تحت امر شما هستند قرار دادم. دستور او را بشنوید و از او اطاعت کنید و او را زره و سپر خویش قرار دهید، به خاطر اینکه او سستى نمی‌کند و به خطا و لغزش نمی‌افتد و آنجا که باید آرام باشد، تند نیست و آنجا که باید تند باشد، آرام نیست. وی در تشریح بیشتر این نامه گفت : سرّ اینکه مالک ابن حارث اشتر به منزله زره و سپر لشکر است، در چند موضوع می‌باشد؛ یکی اینکه مالک هرگز سستی نمی‌کند و در اراده و عمل، استوار است و چیزی او را از صحنه نبرد دور نمی‌کند، و دوم آنکه مالک در آنجا که خردورزی نظامی در تدبیر است هرگز تندی نمی‌کند و آنجا که سرعت لازم است، هرگز کندی نمی‌کند. آیت الله جوادی آملی همچنین در تفسیر نامه 14 امیرالمومنین علیه السلام تصریح کرد: امیرالمومنین علیه السلام در این نامه، پیش از رو به رو شدن لشکرش با دشمن چند موردی را سفارش کردند و فرمودند: درست است که دشمنان در برابر دین ایستاده اند و برخی‌ها ناآ‎گاه و بعضی‌ها کافر هستند، ولی الان که آنها شروع به جنگ نکردند، شما جنگ را آغاز نکنید، به خاطر اینکه الان حجّت با شماست، و چون آنها جنگ را آغاز کردند و شما هم به میدان رفتید، حجت دیگری است. وی افزود: امام علی علیه السلام در ادامه این نامه فرمودند: آنها به اذن خدا شکست می‌خورند و آن کس که فرار کرد را نکشید و با افرادی که توان نظامی ندارند و عاجز هستند برخورد نظامی نکنید. و زنان را با رنجاندن و آزار وارد شرّ نکنید و حتی اگر به شما و فرماندهانتان دشنام دادند، با آنها درگیر نشوید، زیرا آنها عاطفی‌تر هستند و مقاومت و تحمل آنها کمتر است. استاد برجسته حوزه علمیه اظهار داشت: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: نه تنها در اسلام زن‌ها محترم هستند بلکه در جاهلیت هم وقتی مردی آنها را با سنگ یا چوب می‌زد، این شخص و فرزندانش را تا زمانی که زنده بودند سرزنش می‌کردند. /62




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن