تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802515247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماجراهای کسی که 48 بار اخراجی ها را دیده


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: r>حمید خانی پور که پیش از این به نقد فیلم "جدایی نادر از سیمین" پرداخته و تاکید کرده بود که ساخته اخیر اصغر فرهادی فیلم هست اما سینمایی نیست، در یکی از مطالب اخیر خود مدعی شده که ۴۸ بار اخراجی های ۲ را دیده است. وی در زمینه سه گانه اخراجی ها در وبلاگ "سینما و دیانت" نوشت: اخراجی ها بی برو برگرد پدیده سینمای بعد از انقلاب است. از همان ابتدا هم که فیلم ساخته شد جنجال و اتفاقات متعددی را از سر گذراند. با افتخار اعلام می کنم که از طرفداران اخراجی های ۱ و ۲ هستم . برای تبلیغ و دفاع از دو قسمت قبلی و مخصوصا قسمت دوم هزینه های گزافی را پرداخت کرده ام. از اینکه از این فیلم دفاع کرده ام پشیمان نیستم ( با وجودی که همیشه مورد بازخواست و تمسخر هم قرار گرفته ام ) . با افتخار و از روی اعتقادات عمیق قلبی اعلام می کنم که اخراجی ها ارزشی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب است. همزمان با افتتاح وبلاگم ، برای اولین بار اخراجی ها دو را در جشنواره ۱۳۸۷ دیدم . این فیلم چنان بر عمق وجودم اثر کرد که توصیف شدنی نیست . عاشق این فیلم شدم . برایم تعجب برانگیز بود که چطور یک رزمنده دفاع مقدس کارگردان شده و به خوبی فیلمی در راستای اعتقاداتش را ساخته است.با هرکس که مدعی است حاضرم مناظره کنم که همه چیز اخراجی ها یک و دو خوب بود و در خدمت ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس بود (دلیل بیشتر مخالفت ها هم همین بود) و اصول سینما را هم تا حدود زیادی رعایت کرده بود.با افتخار اعلام می کنم که ۴۸ بار فقط اخراجی ها ۲ را دیده ام. بیست بارش را از قصد در سالن سینما دیده ام و با چشم خودم عکس العمل اقشار مختلف را حس کردم . دقیقا می توانم دلایل فروش نجومی فیلم را بیان کنم . بعد از همان اولین دیدار از فیلم ، پیش بینی فروش بیش از ۶ میلیارد را کردم و همین اتفاق هم افتاد . فیلم از ته دل ساخته شده بود و پاداشش را هم از مردم گرفت . مردم برای دیدار از فیلم نوعی جهاد کردند . صفهای طویل صد نفری جلوی سینما عصر جدید را یادم هست که هر کدام به نمایندگی خویشاوندان بالای ده بلیط می خریدند . مسلما فیلمی که از ته دل ساخته شده و خروجی اش هم ارزشی است جیغ شیطان را به صدا در می آورد . همینطور هم شد . بدون دلیل فیلم فحش می خورد . نقدهای غرض ورزانه و از روی حسادت را شاهد بودیم . به هر قیمتی فروش فضایی فیلم انکار می شد و مردم احمق معرفی می شدند . مصاحبه های متعدد و جنجالهای زیاد در جشنواره و بعد از جشنواره گواه کلام من است .در اخراجی های یک حرف جدیدی زده می شد. دیدن افرادی لات گونه درجنگ به دل مردم نشست . یک شخصیت پردازی عالی با داستانی خطی و جذاب . فیلم ساده بود ولی صداقت داشت و این همان خواسته مردم بود . موسیقی فیلم هنوز هم ماندگار است . مجید سوزوکی هنوز نام دوم کامبیز دیرباز است . وقتی کامبیز دیرباز وارد استادیوم می شود ( علاقه مند فوتبال است ) متوجه منظور من می شوید که استادیوم تیم را رها کرده و یک صدا فریاد می زنند ایول ایول داش مجید و ایول. با قاطعیت می گویم که تنها قهرمان یکه سینمای دهه ۸۰ مجید سوزوکی است.نکته مهم دیگر اخراجی ها ۱ تعمیم دادن ارزشها به همه مردم بود . بستر را جنگ قرار داده بود ولی مردم را به هر صورتی در این جنگ سهیم می دانست . مردم برای اولین بار مشاهده کردند که کسی اعلام می کند که رزمنده های جنگ به قدری معمولی بودند که شامل خلافکارها هم می شدند . از زاویه دید اینان به جنگ نگریسته بود. فیلم می گفت باقی آنهایی که رفتند فرزند خود شما بودند و در راه خدا و کشورشان جنگیدند . یک صدا ایثار کردند و قرار است پاداششان را از خدا بگیرند . درس اول اسلام است که کمک را بدون منت بکنید . در هر جایگاهی زمینی باشید و مردمی . ساده باشید و از سیاسی کاری دوری کنید . مطمئن باشید مردم هم شما را خواهند خواست . در راه خدا کردن به ظاهر نیست و به دل است . اخراجی ها همه اینها را داشت . بچه های جنگ را از جنس مردم نشان داد و به دل مردم هم نشست . برجسته ترین نکته اخراجی ها که ایدئولوژی اش را کاملتر مطرح می کند سکانس معروف گزینش بود . این سکانس بیشتر از همه سکانس ها مورد توجه شدید مردم قرار گرفت و همین سکانس ، ده نمکی را محبوب و مورد توجه قرار داد . گزینش که با زبان شیرین بایرام لودر به گوزینش تبدیل شده بود در این فیلم یک افشاگری بزرگ بود و البته جزو همان عناصر تعمیم یافته فیلم محسوب می شد . فیلم قضیه فیلتر شدن رزمنده ها را بیان می کرد ولی مردم شبیه آن را در جامعه بعد از جنگ هم دیده بودند و با آن خورده حساب های زیاد داشتند . انقلاب مردمی ما در همان ابتدا با گزینش و فیلتر شدن به انحراف کشیده می شد . شاید مقتضیات زمان اینچنین بوده است ولی اگر کمی و فقط کمی مسئولین آن زمان ، سعه صدر امام ( ره) را داشتند انقلابمان مستحکم تر از الان می شد . زندگی چه جوانهایی که سر همین مقوله گزینش متحول شد و در مواردی به سقوط کشیده شد . برای ورود به یک بخش کوچک بانکداری و دریافت آب باریکه ناچیز هزاران مانع باید گذرانده می شد ( آن هم موانعی که هیچ ربطی به رشته مربوطه نداشت ) . حقیقت است که تیک ارادت به نظام جمهوری اسلامی و شیعه علی بودن در فرمهای استخدام یک مسئله صوری و ریاکارانه و تشریفاتی بود و حوالی دوران استخدام چه آدمهایی که جهت پذیرش ، ریش ریا گذاشتند و مدتی را با تیپ ساده زیستند تا پذیرفته شوند و برای پیشرفت بعد از یافتن کار چه ریاکاریهای دیگر هم باید انجام می شد . اخراجی ها چنین مقوله انقلاب خراب کنی را زیر سوال می برد . مخصوصا جایی که از ته دل مصطفی می گوید به ریش نیست به ریشه است . اخراجی ها صادقانه ترین فیلم دهه اخیر است . مردم هم غیرت دفاع جانانه از صداقت را دارند . این فیلم صدای نیویورک تایمز و نیوزویک و .. را هم در آورد و اعلام کردند که اخراجی ها معادلات سیاسی ما را بر هم زد . اخراجی ها سینمایی شده دین اسلام بود . خود کلمه اخراجی ها مترادف مستضعفین است . اسلام دین مستضعفین است . مستضعفین فقط فقرا را نمی گویند . چون ممکن است فقیری با پولدار شدن فرعون زمانش شود . مستضعف به مظلومین دور شده از فرصت ها گفته می شود . به کسانی که بدون امکانات و تجملات و پارتی و قدرت طلبی های دنیوی زندگی می کنند و دلی دارند هم چون فطرت پاکشان که تشنه حقیقتند و غیر آن را برنمی تابند . دین اسلام دین فطرت انسانهاست و کلامش بر فطرتهای پاک می نشیند به طوری که برای حفظش جان هم داده می شود . اخراجی ها صداقتش در راستای ارزشهای اسلام بود . یک مقوله کاملا فطری را به زبان تصویر ترجمه کرده بود . اسلام دینی است که تفاله های قلمرو طاغوت را نجات می دهد . اخراجی ها نمایشگر خودنمایی مهره های طرد شده از اجتماع بود که درظاهر ممکن است لوتی و خدا نشناس باشند ولی در عمل از مدعیان پر هیاهو برترند .در کوی نیک نامان ما را گذر ندادند گر تو نمی پسندی تغییر ده قضا رادشمنی های دیگر فیلم به خاطر مضمون نبوده است بلکه به خاطر شخص ده نمکی بوده است . اصولگرا توقع نداشت شخصی مثل ده نمکی چنین فیلمی بسازد و با الفاظی همچون لات قداره کش بودن ده نمکی خواستند تاثیر اثر را از موثر جدا کنند . مخالفان هم که با پیش کشیدن سوابق ده نمکی در عرصه سیاست خواستند مضمون اثر را به رزومه موثر ربط دهند و آن را خدشه دار کنند .عوارض جانبی این فیلم برای دشمنانش زیاد بود و تا الان هم ادامه دارد . سوزش خیلی ها فروکش نکرده و برای از بین بردن صدای هنرمندان ارزشی به هر کار ممکنی دست می زنند . ده نمکی برای ساخت اخراجی ها ۱ دیده های خود را به تصویر کشید و در اخراجی ها دو شنیده های هم نسلانش را ساخته بود که بر خلاف نظر برخی تحلیل گران از قسمت اول خوش ساخت تر و سینمایی تر در آمده بود . احساس مردم به غیر از صحنه های مختلف گریه و خنده متعدد در حین سوراخ شدن عکس صدام توصیف نا شدنی است و خلاصه اینکه جریان سینمایی اخراجی ها یک جریان بزرگ و تاثیر گذار است که در تاریخ سینما ثبت شده است .و اما اخراجی ها ۳ابتدا احسنات این قسمت را بگویم که متاسفانه کم هستند . ده نمکی برای تکنیک و کیفیت ساختاری تلاش خود را کرده است . به هر دلیل ممکن و غیر ممکنی عجولانه کار کرده ولی خوب کار کرده است . ظاهرا کار گروهی می کند ولی در حقیقت تنها است . مدیریت هزاران نفر به عنوان سیاهی لشگر آن هم در داخل شهر یک حرکت جدید است که باید مورد توجه قرار بگیرد . فیلمبرداری فرشاد گل سفیدی عالی است . فیلمبردار جوانی که آینده درخشانی دارد و به خوبی ذوق هنری و جسارت را در کارش می توان دید . فقط تنها جرمش جوان بودن است . تدوین گر جوان و گمنام فیلم در راستای انسجام دادن پلان ها و شاتهای بسیار زیاد فیلم خوب تلاش کرده است و تنها نقصش یک دست نبودن کارش در کل فیلم است . اخراجی ها ۳ یک سکانس ملتهب و قابل توجه دارد که کاش دائما در کل فیلم همچنین چیزی را ادامه می داد و آن سکانسی است که ایران با مادرش صحبت می کند و با دیالوگهای شلاقی خود پدر را ناراحت می کند و پدر شیمیایی شده که سردار رسولی نام دارد از روی ویلچر سقوط می کند و قرار می شود که به بیمارستان انتقال یابد . اخراجی ها ۳ بعد از چند مورد مثبت دیگر موارد مثبتش تمام می شود و علاقه مندان خود را به هیچ وجه راضی نمی کند .یا من اشتباه می کنم و یا مسعود ده نمکی . ولی قسمت سوم تریلوژی اخراجی ها ۳ با دو قسمت قبلی فرق دارد . یا دو قسمت قبلی فیلمهای ده نمکی هستند سومی را کسی دیگر ساخته و یا برعکس سومی بیانگر ذات ده نمکی است و دو قسمت قبلی به صورت اتفاقی و بدور از خواسته ده نمکی خلق شده اند . اصرار ده نمکی بر فیلمنامه نویسی و کارگردانی و تهیه کنندگی و کلا تک روی غیر قابل توجیه است . نوشتن فیلمنامه ای در مورد مسایل روز به یک مشاور اجتماعی و حداقل یک نسل سومی نیاز دارد . آرایش سیاسی نظام مثل سابق نیست و نمی شود با نگاه اصلاح طلبی و اصولگرایی به حوادث سیاسی اکنون نگاه کرد . قسمت سوم ، تمام خوبی های دو قسمت قبلی را کنار گذاشته است . بدتر از همه اینکه مانند دو قسمت قبلی آرمانگرا نیست . فیلم ارزشی راه بازکن است ( شهید آوینی ) . قسمت سوم راهی باز نمی کند . خودش هم گمراه است . دشمن شناسی نمی کند . هدفمند نیست . داستان ندارد و یا دارد و لکنت شدید دارد . ناتوان است و برش ندارد . تاثیر گذار نیست چون اصول دراماتیک را رعایت نکرده است . این فیلم یک دهم گریه مادر مجید در قسمت دوم نمی تواند بگریاند . یک دهم سکانس رزمنده های فرو شده در خاک اردوگاه اسارت نمی تواند احساسی کند . یک دهم طنز اخراجیهای ماقبل نمی خنداند .شاید کارگردان هدفش القای سردرگمی نسل جدید باشد ولی سردرگمی در شخصیت ها باید جاری شود نه در گفتمان و زبان فیلم . ایده فانتزی بودن انتخابات برای خلق موقعیت های کمیک عالی است ولی پرداخت همین فضای فانتزی فرمول های اساسی می طلبد که رعایت نشده است . اگر قرار است تلخی بدیها به مردم القا شود و کار حالت گزنده داشته باشد باید قید دیالوگهای صرفا خنده دار فیلم زده می شد . مثل دو قسمت قبلی ، طنز در خدمت ایدئولوژی و اعتقادات نیست . طنز ها راه خود را می روند و داستان سردرگم هم راه خودش را . کاراکترها همه چرت و پرت می گویند . عامل فروش دو قسمت قبلی آرمان گرایی و پشتوانه فکری بود . در این قسمت آرمان کنار گذاشته شده و همه برای فروش بیشتر فیلم تلاش می کنند . در این فیلم دو کاراکتر رقابت انتخاباتی برای جلب مردم تلاش می کنند ولی من سه کاراکتردیدم . کاراکتر سوم خود ده نمکی است که به هر قیمتی می خواهد مردم به او رای بدهند . این حس زمانی برایم بیشتر شد که شریفی نیا می گفت : نمه نمه اگه رای بیارم برا همتون سنگ تموم می زارم .در قسمت های قبلی ده نمکی مردم را به خدا دعوت می کرد و برای خودش چیزی نمی خواست ولی در اینجا مردم را به سمت خودش دعوت می کند و غوطه ور شده در نوعی غرور از مردم تمنا می کند من را ببینید . ما گرایی دو قسمت قبلی شدیدا به من گرایی تبدیل شده است . باور کنید این همه جمعیت و چند باره نشان دادن و تجملات و لیزر و دیسکو نیاز نبود . یک اشارت کافی بود تا به بیننده القا شود نامزد ها برای جلب توجه جوانان و مردم به سطحی ترین عناصر متوسل می شوند و طرفداران هم فقط شور دارند و جهت تخلیه هیجان هواخواهی می کنند و طرفداری شان همچون طرفداری فوتبال است .نفس لب به لب اخراجی های ۲ ابتذال نبود . در خور صحنه بود . طنز موقعیت و کلامی را توام داشت ولی استفاده از این دیالوگ در این قسمت صرفا ابتذال است . آنهم کپی دیالوگ بهزاد محمدی در تئاتر قهوه خانه زری خانم که بدون هیچ خلاقیت و موقعیت سنجی در فیلم گنجانده شده است .از ضعف شخصیت پردازی هر چه بگویم کم است . ده نمکی اصلا حواسش به مجید سوزوکی نیست . اخراجی های قبلی حسنشان قهرمان پروری بود که در این قسمت این حسن وجود ندارد . مجید شهید شده است ولی شهد شهادتش را نمی بینیم . وضعیت رجال سیاسی خوب نیست ولی اینقدرها هم بد نیست . ظلم سیاست مداران قدرت طلب به هیچ وجه خنده دار نیست . مقوله ظلم یک مقوله جدی است . مهمترین دلیل ظلم برخی سیاست مدار ها این است که فرهنگ دفاع مقدس را درک نکرده اند . پیام فیلم همین است ولی در بیانش نا موفق است . دلیل اصلی عدم انتقال فرهنگ دفاع مقدس باید حلاجی می شد . سیاستمداران مانند رزمنده ها خاکی نیستند . خود را در معرض حمله دشمن نمی بینند که دائما مواظب باشند . صلاح و مصلحت ها اجازه نداده آدمها نقد شوند و درست هم نقد شوند . عناصر ریاکارانه زیادی به وجود آمده که رجال برای پذیرش و نفوذ به داخل سیستم از آن بهره جسته اند . اگر در جنگ برای روی مین رفتن رقابت بود الان برای حذف کردن رقابت است . صرفا این دغدغه اخراجی ها ۳ قابل تحسین است و اصلا اگر در بیان این دغدغه به خوبی عمل کرده بود این قسمت از دو قسمت قبلی هم بهتر و تاثیر گذار تر می بود . ولی اجرای این دغدغه شدیدا لنگ می زند و سوژه بسیار جنجالی فیلم را خراب کرده است . چه بسیار موقعیت هایی که می شد در این قسمت گنجاند و ده نمکی از خیرشان گذشته است . مشکل رجال سیاسی از ابتدا این بوده که خود را مقدس جلوه داده اند و مخالفان خود را به نمایندگی سرخود از انقلاب به همه چیز ربط داده اند . دست غبار آلود کنندگان باز بوده و فعالیتشان را بیشتر کرده اند . صادقان از گود خارج شده اند و قدرت طلبین لابی کن وارد عرصه شده اند . دغدغه شخصی ده نمکی تعمیم داده نشده و در همان حالت شخصی باقی مانده است . ما باید اخراجی های این دوره را می دیدیم ولی همان اخراجی های قبلی را می بینیم . خیل عظیمی از جوانان بیکار و الاف و جاهل به دلیل نداشتن الگو راه راست را گم می کنند . باید جوان اخراجی این دوره به تصویر کشیده می شد . نشان دادن خیل عظیم اخراجی ها به صورت سیاهی لشگر و ابزاری دردی دوا نمی کند . باید با شخصیت پردازی دقیق حلاجی شود که چه شده است جوان امروز، از انتخابات فقط تخیله هیجان می خواهد و نه تامین نظرات و پاسخگویی سوالات . هم اکنون یک الگوی مناسب برای زندگی جوانان وجود ندارد . برای زنان که اصلا الگویی نیست . مثلا هنرپیشه ها الگوی مملکت هستند که خدا را شکر در همان سال اول مشغول عقده گشایی کمبودهای جوانی می شوند . سیاستمداران هم که بدشان بدند و خوبشان هم با تخریب ها تاثیرشان کمتر می شوند . شما هر الگویی را در مملکت نام ببرید نقص هایی را از آن پیدا می کنید .برای برگشتن به شور وحال ابتدای انقلاب باید توجه مدیریت جامعه کشور به سمت کل جامعه تعمیم پیدا کند و عناصر عمومی به عناصر خصوصی تبدیل نشوند . اسلام که دین همه است مال همه باشد و عده ای مسلمان تر نباشند . همه احساس تعهد کنند و عده ای خاص متعهد نباشند .اخراجی های جدیدی که باید به تصویر کشیده می شداین قشر افرادند . افرادی که برای طرفداری از هر چیزی و پیروی از هر مسلکی باید هزینه پرداخت کنند . رهبر یک مملکت را انحصاری کرده اند و خارج از خود را اخراج می کنند و بعد به بهانه های مختلف همه مردم به غیر از خود را دشمن و ضد انقلاب معرفی می کنند . با آنانکه این تنها الگوی قابل اعتماد و پدر گونه را قبول ندارند کاری ندارم ولی افراد بسیاری را می شناسم که ذاتا انسانند و تعهد و عشقشان به نظام وصف نشدنی است . فقط جرمشان این است که تظاهر نمی کنند و عشقشان نامحسوس است . می خواهند از ته دل برای کشورشان و اعتقاداتشان کار و تلاش کنند ولی خودسری ها و تک روی های برخی بلند صدایان آنها را از انجام وظیفه باز می دارد و در برخی موارد به علت رعایت نکردن عناصر ظاهری انگ های مختلف هم نصیبشان می شود . اخراجی های جدید آنهایی اند که فقط به جرم صداقت و پاکی نباید کار کنند . اخراجی های جدید به گونه ای اخراجی می شوند که راه برگشت هم نداشته باشند . صد رحمت به زمان جنگ که اخراجی هایش را مرتضاهایی ضمانت می کردند تا برگردند و خود را اثبات کنند . اخراجی امروز را چنان تخریب و حذف می کنند که راهش را گم کند و صدایش هم در نیاید .در قبال فرهنگ دفاع مقدس دو نوع دیدگاه تخریبی در سینما وجود دارد . یکی دشمنی کردن با ذات دفاع مقدس و دیگری بد دفاع کردن از آن است . اخراجی های یک و دو یک دفاع جانانه از دفاع مقدس بود ولی اخراجی ها ۳ تا حدودی به سمت بد دفاع کردن می رود . دغدغه آقای ده نمکی را حداقل بنده می دانم چیست . در جشنواره دفاع مقدس با بغز در گلو مانده از اجحاف به شهدا و جانبازان و آرمانها سخن گفت . گفت که تبلیغات دشمنان دفاع مقدس گونه ای است که جانبازان را تا حد دزد و خیانتکار هم معرفی کرده اند. دغدغه ده نمکی را می دانم چیست و وجودم دفاع از این آرمان است . ولی دغدغه من هم این است که باید به خوبی دفاع کرد . تا ما هم مانند کشور روسیه مجسمه قهرمانان جنگمان را در میادین اصلی شهر داشته باشیم تا عروس و داماد ها اولین روز زندگی شان را در کنار آنها بگذرانند .عمق جسارت سیاسی فیلم به اندازه بند انگشت است . سوژه خوبی هدر رفته است . سکانسهای تاثیر گذار تر و بفروش تری از کلیپ ها می شد ساخت . فیلم می خواهد با انتقاد کردن از همه جناح ها خود را فراجناحی نشان دهد ولی از جناح سیاسی هم فراتر نمی رود .اخراجی ها ۳ اصلا زمانه را درک نکرده است و با زمان حال به روز نشده است . سرد است و گرما ندارد . مثل دو قسمت قبلی دلبر و دلشکن نیست . فیلم به اصطلاح در نیامده است . خود فیلمساز هم به اندازه قبل به مخلوقش تکیه نکرده و اعتقادی به اثر ندارد . شرکت نکردن ده نمکی در نقد و بررسی جشنواره و بعد از جشنواره گواه حرف من است . اشتباه است که مخالفان این قسمت را بازخواست کنیم . مخالفان اصلی مضمون اخراجی ها کار خود را توانسته اند انجام دهند . توانسته اند صلابت اخراجی ها را کم کنند . به این دلیل در جلسه ای ماقبل جشنواره فیلم فجر منتقدانی تصمیم گرفتند که سیاست سکوت را در قبال این فیلم پیشه کنند . قاطعانه می گویم مخالفین این قسمت به هیچ وجه غرض و مرضی ندارند و هیچ ارتباطی با مخالفان دو قسمت قبلی ندارند . منی که موافق بودم انتقاد دارم با اینکه به خدا عوض نشده ام . می توانم ثابت کنم که ده نمکی عوض شده است ( شاید اشتباه می کنم . ده نمکی همین چیزی است که الان هست و در دو قسمت قبلی عوض شده بود ) . مهم این است که من را آقای ده نمکی به خوبی می شناسد . من نه فرزند حاجی گرینفم . نه از پولداری در حال ترکیدن . نه به جریان ضد انقلاب وصل هستم . همه آنچه نظرم در مورد فیلم است را گفتم و به آن باور دارم . ریاکارانه و چاپلوسانه تبلیغ نکردم و غرض ورزانه و از روی بغز تخریبی نکردم . فعلا آلوده روابط پشت پرده نقد نشده ام و با اندکی پول اعتقاداتم را زیر پا نمی گذارم . اصولی را سر لوحه خود قرار داده ام و پیگیرش هستم و باید طوری در مورد مسایل پیرامونی صحبت کنم که یک سال بعد هم آن را قبول داشته باشم و دفاعش کنم و مثل سایرین حرف های گفته خود را تکذیب نکنم . مهم این است که من عوض نشده ام و همان حس عاشقانه را نسبت به سینما و دین نابم دارم و اگر انتقادی از مسائلی دارم به خود صاحبان مسائل مربوط است . همین الان که مخالف این قسمت از اخراجیها هستم غیرت مسلمانی و تعصبم به مضمون اصلی اخراجی ها و شخص آقای ده نمکی اجازه نمی دهد در برابر مخالفین سکوت پیشه کنم . اصلا رفتار غیر انسانی برخی روشنفکرین قابل قبول نیست که دیدن اثری را تحریم می کنند و یا برای کم کردن اثرش فیلم را به صورت پرده ای قاچاق می کنند . اخراجی ها تا الان کار بزرگی کرده است و ظرفیت تبلیغات گسترده و حمایت از جانب دولت و حکومت را هم داشته است . حداقل کاری که کرده این است که ظرفیت اقتصادی سینمای ایران را اثبات کرد و سطح توقع خیلی ها را بالا برد و عده بی شماری خواب در غفلت و نا امید را بیدار کرد . ولی آقای ده نمکی بداند که هر کس محبوب عده ای شد مسئول آن عده دوستدار است . چه برسد به ده نمکی که حدود ۵ میلیون را جذب اثر قبلی اش کرده بود . ۵ میلیون نفر ، جمعیت برخی کشورهاست . پس ده نمکی به نوعی یک مسئول بزرگ سیاسی - فرهنگی است . من و امثال من به او رای داده ایم و تا زمانی که در راستای رای و نظرمان باشد پشتیبانش هستیم . در مواردی تا جای ممکن از مسئولمان سئوال می کنیم و نظر می دهیم و اگر بدتر از توقعمان شد بازخواستش هم می کنیم . وظیفه مسئول فرهنگی من باید پاسخگویی به من باشد .فیلم فروش خوبی خواهد داشت ولی با قیمت ۴۰۰۰ تومانی سینماها . با احتساب ۱۵۰۰ تومان قیمت بلیط زمان اخراجی ها ۲ فروش امسال باید دو برابر فروش قبلی باشد تا تازه به تعداد مخاطبان قبلی برسد . در غیر اینصورت مردم نشان داده اند که توقعات بالا آمده شان جواب داده نشده است و تنها دلیل دیدن قسمت سوم هم پیگیری سرنوشت برو بچه های اخراجی بوده است . ده نمکی هم باید متوجه بشود که اخراجی هایش را به درستی ادامه نداده است و به جای پرداختن به حاشیه ها و جنجال سازی و دشمن تراشی و سیاسی کاری به نگارش فیلمنامه قدرتمند فکر کند و جنبه فرهنگی کارش را افزایش دهد تا با اثر بعدی اش ، آرمان های دینی و ملی اش را قاطعانه دنبال کند .اخراجی ها۳ نظام نیست و ضد اخراجی ها ۳ هم ضد نظام نیست . پیام فیلم وحدت است ولی اتحاد را باید با استقلال و آزادی آدم ها خواست . نه با دادن شعار و تفاوت رفتار از حرف تا عمل سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 598]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن