تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816727472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آل


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آل
آل     خلاصه داستان:   سينا بهنيا( مصطفي زماني) مهندس جوان يک شرکت بين المللي است که مديريت آن را الهه( آنا نعمتي) بر عهده دارد. با پافشاري و زمينه چيني الهه که زماني عاشق سينا بوده، سينا براي زندگي موقت در ارمنستان جهت انجام مأموريتي کاري موافقت مي کند. سينا که به شدت نگران وضعيت جسماني همسر باردارش- فريبا( هنگامه حميدزاده) - است، او را نيز با خود مي برد. آن دو هنگام ورود به ارمنستان از سوي ساموئل( همايون ارشادي) و همسرش ( ليليان) استقبال مي شوند و در خانه اي بزرگ و باشکوه اقامت مي يابند که صاحب خانه اش پيرزني به نام آلوارت است. از اينجا به بعد سينا که بيش از اندازه نگران همسر و فرزند در راهش است، کم کم نسبت به رفتار اطرافيانش دچار شک و سوءظن شديدي مي شود. سينا در اين برزخ قرار دارد که نشانه ها و رفتارهاي مشکوکي که از آدم هاي پيرامونش مي بيند، آيا نتيجه کابوس ها و توهم اوست و يا ريشه در واقعيت دارد. شک او زماني رنگ و بوي واقعيت مي گيرد که پاي الهه نيز به ارمنستان باز مي شود و نقش ويران کننده اش در زندگي سينا بيش از پيش پر رنگ تر مي شود. از سويي القائات آلوارت و مادر ليليان مبني بر اين که موجودي افسانه اي به نام آل تشنه فرزندان انسان است و دوست دارد که کودکان آدم را بربايد، بيشتر و بيشتر مي شود و سينا که در آستانه فروپاشي عصبي قرار گرفته، بر اين باور است که همه کساني که در ارمنستان مي شناسد، رازي را با خود به همراه دارند و نسبت به زندگي او سوءنيتي دارند. حتي کابوس هاي سينا کم کم رنگ واقعيت مي گيرد و اين در حالي است که فريبا گم مي شود. سينا براي رويارويي با آل خود را آماده مي کند و در کنار رودخانه، جايي که ساموئل و مادر ليليان، آنجا را وعده گاه حضورآل در باورهاي عامه مي دانند، به رويارويي با آل مي رود و بي هوش مي شود. اما زماني که خود را باز مي يابد، مي بيند که دو روز است در بيمارستان بوده و تمام اين کابوس ها نتيجه ذهن آشفته او بوده است. با اين وجود فرزند در شکم فريبا مرده است و الهه اين اميد را به آن دو مي دهد که باز هم مي توانند بچه دار شوند. ژانر:   تريلر- وحشت درباره فيلمنامه نويسان:   بهرام عظيمي: متولد 1345 تهران، فارغ التحصيل رشته صنايع دستي از دانشگاه هنر تهران، فعاليت به عنوان کارگردان انيميشن، فيلمنامه نويس، طراح کاراکترهاي انيميشن و کاريکاتوريست، مدرس خانه کاريکاتور ايران از سال 1376 تاکنون، مدرس دانشگاه هاي هنر تهران، برنده 78 جايزه ملي و بين المللي در رشته هاي کاريکاتور، انيميشن، نقاشي و تصوير سازي از سال 1365 تاکنون، عضو هيئت داوران بيش از 30 جشنواره ملي و بين المللي انيميشن، فيلم و کاريکاتور. آل نخستين کار سينمايي اوست. امير پوريا : متولد 1353 تهران، منتقد و نويسنده سينمايي، او پيشينه همکاري با نشريه هايي مانند فيلم، دنياي تصوير و شرق را در کارنامه دارد. ضمن آن که چند سالي است در زمينه نقد و تحليل فيلم تدريس مي کند. آل نخستين تجربه فيلمنامه نويسي پوريا به شمار مي آيد. خوبي هاي فيلمنامه:   بيشتر از آن که بتوان روي جزئيات فيلمنامه صحبت کرد و از لابه لاي آن نکته خوبي بيرون کشيد، بايد به تلاش پديدآورندگان آل تبريک گفت که در اين آشفته بازار خواسته اند فيلمي آبرومند در بدنه ژانر بسازند. فيلمنامه آل با تمام ايرادهايي که دارد، کوششي است صادقانه براي زنده کردن قاعده هاي امتحان پس داده ژانري پر طرفدار در گوشه و کنار جهان که در سينماي ايران هنوز با آن همانند يک شوخي زودگذر و بي کارکرد رفتار مي شود. در يکه تازي کمدي هاي سخيف و بي مايه و در ميان فيلمنامه هاي آشفته اي که بي کم و کاست به تصويرکشيده مي شوند و پرده را اشغال مي کنند، توجه فيلمنامه نويسان آل به ارزش هر صحنه از فيلمنامه و نقش شخصيت ها در هر صحنه براي زنده نگه داشتن تعليق جاري در خط قصه باز هم ارزش دارد. پايان فيلمنامه آل با اين که ظاهري محتوم دارد، اما در حقيقت سر و شکلش باز است و با توجه به نکته هايي که در فيلم درباره موجودي به نام آل بيان مي شود و نيز زمينه چيني هاي فيلمنامه درباره شخصيت هاي دور و بر سينا، راه را براي تفسير مخاطبش باز مي گذارد. کاستي هاي فيلمنامه:   ضعف هاي فيلمنامه آل درست از جايي برون مي زند که قرار بوده تکيه گاه اثر باشد. براي نمونه مي توان به استفاده افراط گون فيلمنامه نويسان آل از کابوس هاي هراس آور شخصيت اصلي داستان اشاره کرد؛ اين کابوس ها که مي توانستند در پرده دوم فيلمنامه به عنوان محرکي براي رويدادهاي پيرامون شخصيت سينا در دنياي واقع باشند و از آنها در يک سوم پاياني داستان استفاده اي پيش برنده شود( که البته در جاهايي اين اتفاق رخ داده)، تنها بخش زيادي از پرده مياني فيلمنامه را به خود اختصاص داده اند. ضمن آن که تکرار بيش از اندازه و پرسش برانگيز اين کابوس ها که به خودي خود خوب پرداخت شده اند و جدا از شکل تعليق زايشان جزئيات روايي و تصويري خوبي دارند، به پيوند مخاطب با داستان فيلم خدشه وارد کرده است. در حقيقت درست در جايي که بايد داستان فيلم گريبان تماشاگر را بگيرد، در جا زدن خط قصه در يک ايده اوليه جذاب( مرز غير قابل تشخيص براي يافتن حقيقت يا توهم از ديد شخصيت اصلي) و بازي با حداقل مؤلفه هاي بي شمار ژانر وحشت، همه چيز را به باد فنا داده است. ضمن آن که داده هايي که فيلم مي توانست در پرده نخستش درباره آل آرام آرام به شخصيت اصلي داستان( و در حقيقت تماشاگر فيلم) بدهد، همه يک جا و آن هم در ديرترين زمان ممکن( درست جايي که تماشاگر احساس مي کند پس از گذشت بيش از 70-60 دقيقه از زمان فيلم هنوز موتور داستان روشن نشده) منتقل مي شود و از همه مهم تر اين که از اين داده ها جز در کابوس پاياني شخصيت سينا و آن هم به شکلي بي ظرافت استفاده درست و کوبنده اي نشده است. ديالوگ ها:   بسياري از ديالوگ هاي پينگ پنگي ميان سينا و الهه، به ويژه در صحنه اي که آن دو يکديگر را در رستوراني در ارمنستان ملاقات مي کنند، خوب نوشته شده اند. شخصيت ها:   سينا به عنوان قهرمان اين تريلر هراس آور از آن شخصيت هايي است که تمام ظرفيت هاي ممکن را براي همذات پنداري تماشاگر دارد؛ اما پرداخت نه چندان خوب اين شخصيت جايي براي اين نزديک شدن باقي نمي گذارد. بزرگ ترين مشکلي که بيننده با سينا دارد، اين است که نمي فهمد مشکل قهرمان داستان چيست؟ اگر سينا مشکلات روحي و رواني دارد( و داستان فيلم هم تأکيد مي کند که يک تريلر رواني است)، پس با اين متر و معيار چه هدف و نياز دراماتيکي براي اين شخصيت تعريف شده که مخاطب براساس آن هم گام با سينا پيش برود؟ از سويي شخصيت الهه به عنوان يک شخصيت مرموز که حتي ردپايي از فم فتال نوآر را مي توان در او جست و جو کرد، بيش از اندازه تک بعدي باقي مي ماند و لايه هاي زيرين شخصيتش تا پايان چندان باز نمي شود. شخصيت فريبا هم در کشمکش ميان سينا و الهه بيش از اندازه منفعل است. صحنه خوب:   صحنه ورود سينا و فريبا به خانه آلوارت در ارمنستان که يادآور نمونه هاي موفق ژانر وحشت است. و البته صحنه اي در فصل پاياني که سينا، جان به لب شده و درمانده،خود را براي رويارويي با آل آماده مي کند، از آن صحنه هايي است که فيلمنامه آل به مشابه آن در ميانه هاي داستانش خيلي احتياج دارد. صحنه ضعيف:   فيلم آن قدر در پرداخت خوب است که اگر صحنه اي بي حس و حال هم در فيلمنامه وجود داشته باشد، کمتر به چشم مي آيد. با اين وجود صحنه هايي که در سکانس هاي پس از ورود زوج داستان به ارمنستان مي گذرد، مي توانستند حذف و يا اندکي کوتاه شوند. نقش فيلمنامه در فروش فيلم:   بي شک کاستي هاي روايي فيلمنامه نمي تواند انتظار تماشاگر را در رويارويي با يک تريلر ترسناک برآورده کند. همين هم سبب مي شود که با وجود تمام کوشش هاي عوامل فيلم براي رساندن آل به حداقل استانداردهاي جهاني در اين ژانر، کمتر مخاطبي به شکلي شيفته وار جذب فيلم شود و هوادار آن به حساب بيايد. با اين که آل بازيگران نسبتاً شناخته شده اي دارد، اما کارکرد آن در گيشه تاکنون متوسط بوده است. منبع: نشريه فيلم نگار، شماره 92 /ن  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن