تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805094589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيش از80 درصد توسعه مناطق آزاد سهم بخش خصوصي استاعلام آمادگي مناطق آزاد از افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي


واضح آرشیو وب فارسی:موج: بيش از80 درصد توسعه مناطق آزاد سهم بخش خصوصي استاعلام آمادگي مناطق آزاد از افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني .


كنفرانس مطبوعاتي همايش بين المللي "چابهار ،ترانزيت و توسعه محور شرق" با حضور مشاور رييس جمهوري در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي برگزار شد.
به گزارش خبر نگارموج دكتر صلاحي با تاكيد بر اهميت منطقه ويژه اقتصادي چابهار و برنامه ريزي دولت براي توسعه هر چه سريعتر آن گفت: رياست جمهور يكي از اولويت هاي دولت را اتصال خراسان به چابهار از طريق خط آهن دانسته ودولت بر توسعه محور شرق اهتمام ويژه اي دارد.
وي تاكيد كرد:ارديبهشت 86 در شوراي عالي اقتصاد 450 ميليون دلار فاينانس اسكله چابهار تصويب شد تا ظرفيت اين اسكله بالاتر برود.
صلاحي ادامه داد: براي رسيدن چابهار به نقطه مطلوب خودش همايش"چابهار،ترانزيت و توسعه محورشرق" ترتيب داده شد كه چابهار را به سازمان هاي حمل و نقل جاده اي و ريلي كشورهاي همجوار بشناساند و اين اولين همايش گسترده براي معرفي منطقه ويژه اقتصادي چابهار است.

وضعيت اسكله هاي چابهار
صلاحي در خصوص ظرفيت فعلي اسكله هاي چابهار گفت:در حال حاضر اين اسكله ها 2 ميليون تن در سال كالا را تخليه و بارگيري مي كند كه مي خواهيم آن را به 6 ميليون تن برسانيم.
وي تصريح كرد: كشورهاي همجوار كه امكان دسترسي به آب هاي آزاد را ندارند معتقدند اين ظرفيت تا 50 ميليون تن كالا توسط بندر چابهار قابل افزايش است.

سهم چابهار از ترانزيت كالا
وي تاكيد كرد :چابهار يكي از 14 نقطه برجسته دنيا در زمينه ترانزيت كالا است.
صلاحي گفت:يكي از موضوعات توسعه محور شرق بهره مندي استان هاي مسير شرق از مزيت هاي چابهار بوده است كه اگر ترانزيتي ازاين جهت توسعه يابد موجب ايجاد خدمات جنبي مهمي خواهد شد كه سهم مهمي در اشتغال زايي و رونق اقتصادي محور شرق كشور مي شود و هر چه بهتر فعال شود اولين مزيتش را در توسعه و رونق اقتصادي استان سيستان و بلوچستان نشان خواهد داد.

علت عدم توسعه مناطق آزاد با وجود برنامه ريزي ها

مناطق آزاد با اهدافي تشكيل مي شود و توسعه مي يابد كه در حال پي گيري آن ها هستيم اما علت روند كند اين موضوع چون توجه بيشتر به واردات و عدم توجه كافي به سرمايه گذاري و توليد بود كه نمي توانست يك درآمد ثابت را براي اين مناطق به وجود بياورد.

اهميت فعال سازي محور شرق
دكتر باقري زاده مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي چابهار نيز گفت:براي فعال سازي محور شرق طبق اصل 138 قانون اساسي هيات دولت در سال 84 به صورت اساسي برنامه ريزي كرد كه به آن به صورت ويژه اي رسيدگي شود.
وي گفت :در حال حاضر مقدماتي فراهم شده كه در حال پي گيري مراحل انجام آن هستيم و اين همايش در واقع يكي از اولين گام هاي عملي آن است.
دكتر باقري زاده تصريح كرد:در برنامه هاي توسعه اي بر افزايش نقش كشور در ترانزيت بين المللي توجه ويژه اي شده و تمامي تلاش بر اين است كه افزايش سهم كشوردرترانزيت كالا داشته باشيم.
وي در خصوص ميزان پيشرفت ترانزيتي كالا در ابتداي سال جاري در چابهار نيز گفت:توسعه ترانزيت كالا در 45 روز اول سال در چابهار با 100 درصد پيشرفت برنامه ريزي مواجه بوده و در اين باره بر توسع تمام شهرهاي محور شرق در اين همايش بر آن به شدت توجه شده است.
باقري زاده در خصوص تاثيرات مهم اجتماعي افزايش رونق اقتصادي محور شرق گفت:به گزارش دادگستري استان ،تا زماني كه درآمد مناطق آزاد كاهش يابد جرايم در استان افزايش يافته وهر چه در آمد در منطقه افزايش مي يابد جرايم كاهش مي يابند.
وي برگزاري چنين همايش هايي را در جهت توسعه اين منطقه عنوان كرد و گفت: براي تحقق اهداف همايش ايجاد فرصت هاي رقابتي در سطح منطقه و كشورهاي همجوار يكي از اولويت ها است و نكته قابل تامل اين است كه اين منطقه از ديد سفراي اقتصادي كشور هاي همجوار ناشناخته مانده و آن ها در بازديد از اين منطقه عنوان مي كنند كه كه چابهار غافل شديم.
وي افزود:گروه هاي سرمايه گذار دائما در منطقه آزاد چابهارحضور دارند كه به طور مثال شركت هاي چيني، بستر سازي هاي مناسبي براي استقرار شركت هاي خود و سرمايه گذاري در اين منطقه انجام داده اند و در حال مذاركات بيشتر با آن ها هستيم.
وي در ادامه با تاكيد براينكه توسعه محور شرق تنها با توسعه ترانزيت آن انجام نخواهد شد تصريح كرد:تجهيز مراكز رفاهي در طول مسير و تقويت امكانات منطقه آزاد چابهار ، چابهار كه نگين محور شرق است از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد.
باقري زاده خاطر نشان كرد:اينها همه زمينه هائي است كه از منطقه رفع محروميت مي كند و دولت براي آن برنامه ريزي كرده است.

نقش بخش خصوصي در پروژه هاي سر مايه گذاري
دكتر صلاحي در خصوص اين كه هيچ پروژه جديدي را در چابهار به بخش دولتي واگذار نمي كنيم ،در پاسخ به اين كه نقش قرارگاه خاتم در اين ميان چيست گفت: قرارگاه خاتم هم فقط برگزار كنند يك قسمت است و پروژه هاي صنعتي ، توليدي و غيره از 2 سال گذشته به بخش خصوصي واگذار شده است تا جائي كه 80 درصد فعاليت هاي اقتصاديمان در مناطق ازاد توسط بخش خصوصي انجام مي شود.
وي تصريح كرد: حتي براي احداث پالايشگاه هم در اين منطقه اعلام آمادگي كرده ايم كه در سال گذشته اين مهم انجام و يك شركت خصوصي يك ميني پالايشگاه در منطقه ويژه چابهاراحداث كرد كه در حال حاضرفعاليت مي كند.
وي با تاكيد بر اين كه آماده استقبال از سرمايه گذاران براي توسعه منطقه چابهار هستيم گفت: هر كس از سرمايه گذاران داخلي و خارجي كه مايل باشد در مناطق ازاد سرمايه گذاري كند قول داده ايم كه ظرف يك هفته مجوزهاي لازم را براي وي آماده كنيم و اين البته در صورت موجه بودت طرح پيشنهادي وي است.
وي باز هم با تاكيد بر اين كه از 2 سال گذشته تا كنون هيچ گونه سرمايه گذاري دولتي در چابهار صورت نگرفته است گفت: تنها سرمايه گذاري دولتي صورت گرفته در اين منطقه سوخت رساني به كشتي ها در قشم بود كه قرار شد شركت دولتي سرمايه گذاري را راه اندازي كند و پس از آن به بخش خصوصي واگذار شود كه اين مسئله اتفاق افتاده و كارها براي انجام مراحل توسط يك بانك خصوصي صورت گرفته است.
وي ادامه داد:بهترين جا براي سوخت رساني در خليج فارس قشم است كه از سال گذشته مقدمات كار آغاز شده است.
وي با اشاره به حجم وسيع اشتغال زايي در اين بخش گفت:در اين حالت فقط بخش سوخت رساني نيست و خدمات جانبي آن درآمد زائي مناسبي براي كشور ايجاد مي كند وما دعوت مي كنيم از بخش خصوصي تا در پروژه هائي كه تا يك ماه آينده اولويت هايش را اعلام ميكنيم شركت كنند.
صلاحي ادامه داد: قرار شده هر مناطق آزاد 10 طرح اولويت دار را معرفي كند و با حساب 6 منطقه آزاد 60 طرح اولويت دار براي مشاركت بخش خصوصي اعلام مي كنيم.
وي در خصوص حمايت بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در منطقه آزاد گفت:با توجه به اين كه ممكن است نقدينگي سرمايه گذار پس از خريداري زمين كاهش يابد و طرح براي مدتي اجرا نشود ،در جهت حمايت از توسعه اين مناطق با مديران عامل مناطق آزاد صحبت كرده ايم تا بخش خصوصي اي كه زمين مي خرد و قادر به ادامه طرح نيست تا زماني كه ÷روزه را راه اندازي مي كند ÷ول زمين را نپردازد تا نقدينگي اش دچار مشكل نشده و پس از راه اندازي به نرخ روز زمين را از منطقه آزاد خريداري نمايد.
وي تاكيد كرد:البته اين طرح براي سرمايه گذاراني كه حرفشان توجيه اقتصادي داشته باشد قابل انجام است .

نگاهي اجمالي بر طرح توسعه محور شرق

1-جايگاه ايران در ميان كريدورهاي بين المللي
در راستاي ارتقاء تجارت بين‌المللي و صنعت توريسم، در سال 1992 كميته اقتصادي - اجتماعي آسيا و اقيانوسيه سازمان ملل متحد يك پروژه يكپارچه براي توسعه زير ساخت‌هاي حمل و نقل زميني در آسيا تصويب كرد. اين پروژه شامل توسعة شبكة ريلي و بزرگراهي آسيا مي گردد كه قابليت بوجود آمدن كريدورهاي شمال جنوب، كريدور تراسيكا و كريدور جنوب شرق آسيا را دارد. با توجه به موقعيت جغرافيايي كشور ايران، قسمت عمده‌اي از كريدورهاي جنوب آسيا و كريدور شمال- جنوب از خاك ايران مي گذرد.
2-شرق ايران
حدود 70 درصد از طول مرزهاي آبي جنوبي كشور و همچنين حدود 70 درصد از ذخاير استراتژيك معدني در نيمه شرقي كشور ايران قرا ردارد. از سوي ديگر همجواري اين منطقه از كشور با آبهاي آزاد بين‌المللي در سرتاسر مرز جنوبي و از طرف ديگر همجواري با دو كشور پاكستان و افغانستان و پنج كشور آسياي ميانه از طريق تركمنستان در محدوده شرقي و شمالي، نيازهاي ارتباطي اين كشورها كه به غير از پاكستان همگي كشورهاي محصور در خشكي مي باشند، بارورسازي قابليت هاي ترانزيتي و توسعه اين قابليت ها تا سطح استانداردهاي بين المللي را به عنوان يك راهكار اساسي در جهت دستيابي به تعادل هاي ملي و منطقه‌اي مطرح مي‌نمايد.
مرزهاي آبي استان سيستان و بلوچستان با توجه به موقعيت ممتاز منطقه‌اي كشور و خارج بودن از منطقه بحران خيز خليج فارس و ساير شرايط ذكر شده به صورت بالقوه يكي از پرارزش‌ترين سواحل دنيا به لحاظ قابليت‌هاي بازرگاني و ترانزيتي و توسعه ساير فعاليت‌هاي اقتصادي در زمينه‌هاي صنعتي و گردشگري به حساب مي‌آيد.
3-طرح توسعه محور شرق
سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به استناد مطالعات پايه آمايش سرزمين در سال 63، مطالعات توسعه محور شرق را انجام داد و در سال 64 به تصويب هيات دولت رساند. «طرح توسعه محور شرق» پس از 17 سال تدوين شد و در سال 81 به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اين طرح در هيات دولت تصويب گرديد.
طرح توسعه محور شرق، مشتمل بر 18 ماده است كه كريدور ترانزيتي شرق كشور ايران را از مبداء ورودي بندر چابهار تا نقاط خروجي مرزهاي شمالي كشور ترسيم مي‌كند. اين محور در طول 1840 كيلومتري خود 3 استان شرقي كشور را در نور ديده است.
4-اهداف طرح
برخي از اهداف اصلي كه در توسعه محور ترانزيتي چابهار مورد نظر هستند، به شرح زير است:
1- افزايش نقش و سهم ايران در ترانزيت كالا و حمل و نقل بين المللي
2- افزايش سهم بندر چابهار در بازرگاني داخلي و خارجي و ترانزيت كالا
3- ارتقاي عملكرد بندر چابهار تا حد يك مگاپورت در راستاي تبديل آن به يك HUB منطقه اي
4- تقويت پيوندهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي با كشورهاي همجوار شرق و شمال شرقي
5- كاهش فعاليت هاي غير رسمي اقتصادي و جلوگيري از قاچاق كالا و مواد مخدر
6- ارتقاي منش و عملكرد منطقه آزاد چابهار در توسعه ملي و منطقه اي
5-راهبردهاي طرح
در راستاي دستيابي به اهداف مترتب بر طرح توسعه محور شرق، راهبردهايي در نظر گرفته شده كه برخي از آن ها به شرح زير مي‌باشد:
1- ايجاد مزيت‌هاي رقابتي در محور چابهار براي فعاليت‌هاي ترانزيت و حمل و نقل كالا در سطح منطقه (كشورهاي همجوار)
2- تجهيز و تقويت تاسيسات و امكانات بندري چابهار، تا حصول به ظرفيت 6 ميليون تن تخليه و بارگيري سالانه
3- تقويت شبكه هاي زيربنايي و رفاهي مرتبط با ترانزيت در طول محور، تا حصول به ظرفيت ترانزيت سالانه 3 ميليون تن كالا
4- تجهيز ناوگان و زمينه سازي براي گسترش خدمات حمل و نقل در طور محور
5- تجهيز مراكز عمده جمعيتي در طول محور به امكانات و تاسيسات اقامتي - رفاهي و فني - پشتيباني
6- استفاده از امكانات منطقه آزاد چابهار در فعال سازي اين محور
7- زمينه سازي براي افزايش سرمايه گذاري خارجي
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن