تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820914011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزيري كه رفت، حرف‌هايي كه ماند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: وزيري كه رفت، حرف‌هايي كه ماند


روزنامه- كمتر روزنامه‌اي را مي‌توان يافت كه امروز تيتر نخست يا حداكثر تيتر دوم خود را به مراسم توديع مصطفي پور محمدي اختصاص نداده باشد. به علاوه، برخي مطبوعات به حواشي اين رخداد و تحليل آن پرداخته‌اند.

انتخابات رنج

روزنامه اعتماد ملي در سرمقاله امروز با اشاره به اين سخن ديروز پورمحمدي در مراسم توديع كه گفته است: «من در انتخابات خيلي رنج كشيدم و شايد هم نياز نباشد بازگو كنم.» نوشت: اتوبوس دولت نهم پياده شد. شايد اين طنزي گزنده باشد؛ فردي كه خود در انتخاب وزرا به احمدي‌نژاد مشاوره مي‌داد زودتر از آنكه فكرش را مي‌نمود «شاهدنشين خلوت» شد. ‌مصطفي پورمحمدي در مقايسه با وزراي كابينه نهم يكي از توانمندترين آنها محسوب مي‌شد. اگر بخواهيم منصفانه به عملكرد وزارت كشور در اين دوره توجه نماييم نحوه تعامل او با افكار عمومي، مجلس و رسانه‌ها در قياس با هم‌سلكان خويش در كابينه قابل تأمل است.

اين روزنامه مي‌افزايد: معلوم نيست در انتخابات مجلس هشتم چه گذشته است كه همگي با تلخي و رنج از آن ياد مي‌كنند. خيل وسيعي از كانديداها از تلخي ردصلا‌حيت‌هاي غيرقانوني گلا‌يه كردند؛ تعداد زيادي از كانديداها از برخي تخلفات و عدم‌رسيدگي به شكايت‌ها ناليده‌اند؛ آقايان خاتمي و كروبي نارضايتي خود را از اين انتخابات با صراحت بيان داشته و مكتوب نموده‌اند؛ احزاب و گروه‌هاي سياسي از روند چگونگي و اجراي اين انتخابات گلا‌يه‌ها منتشر ساخته‌اند؛ افكار عمومي در مقابل اصرار شوراي نگهبان در عدم ‌ارائه صورت‌جلسه‌هاي انتخاباتي و عدم‌بازشماري صندوق‌ها شكوائيه‌هاي بي‌حاصل نموده‌اند؛ انتخابات برخي از حوزه‌ها باطل شده است؛ مردم شهرهايي چون دشتستان، لردگان، ايلا‌م و... به زحمت و مصيبت افتاده‌اند و اينك مسئول برگزاري انتخابات از رنج‌هاي ناگفته خود سخن مي‌راند!

به راستي اين رنج‌ها چه مي‌تواند باشد؟ نكند خداي‌نكرده بخشي از اين رنج‌هاي ناگفته، شايعاتي باشد مبني بر آنكه وزير كشور شرح مفصلي از تخلفات را به مقامات عالي نظام ارائه نموده و دليل بركناري‌اش از سوي رئيس‌جمهور نيز همين نكته باشد؟ هرچند هيچگاه نمي‌توان به چنين شايعاتي تكيه نمود اما در جامعه‌اي كه گردش آزاد اطلا‌عات معناي درستي ندارد همواره شايعات و شب‌نامه‌ها محلي مناسب براي ترويج دارند.

دفاع از ترميم كابينه

روزنامه رسالت به دفاع از تغيير مديران دولت نهم پرداخته و نوشته است: ترميم كابينه با جابه‌جايى وزير كشور وارد مرحله تازه‌اي شده و توجه بسيارى از آگاهان سياسى را به‌ خود جلب كرده است. طى روزهاى اخير تحليل‌هاى متفاوت و گاه جانبدارانه‌اي در رسانه‌ها ازاين اقدام بى‌سابقه ارائه مي‌شود. رسالت آورده است: در اين ترديدى نيست كه اهداف دستگاه اجرايى در دوره نهم معطوف به اثبات كارآمدى نظام است و تمام امكانات و منابع در اختيار دولت اعم از مادى و معنوى در اين راستا بسيج شده است.كاملا طبيعى است كه درمسير كارآمدى بين دوستان و همكاران صميمى نيز اختلافاتى رخ دهد كه مخل رسيدن به اين هدف حياتى شود.

در يك سطح تحليل كلان در اين مرحله ممكن‌الوقوع و مسبوق به سابقه، كشور با دو گزينه بد و بدتر روبه‌رو مي‌شود. بد اينكه يك جدايى در سطحى از مديريت رخ مي‌دهد و بدتر اينكه على‌رغم بروز اختلاف و تضاد، بنا به برخى مصلحت‌انديشى‌هاى زودگذر، روند موجود ادامه يابد كه بدون ترديد پتانسيل اخلال در تحقق اهداف پيش‌بينى شده و به تاخير انداختن كارآمدى نظام را در پى دارد.

در اين حالت هر مديرى مخير به انتخاب بد و بدتر است و مدير موفق كسى است از شر بيشتر بر حذر باشد.

در دولت‌هاى‌ هاشمى و خاتمى بارها پيش آمده بود كه كارآمدى دولت در بخش‌هاى مختلف فداى تداوم همكارى‌ها و رفاقت‌ها شد.

پيش آمد چنين وضعيتى در كشور حتى از ديد طراحان قانون اساسى نيز دور نمانده است و مستند به اصل 136 قانون اساسى رئيس‌جمهور مي‌تواند وزراء را عزل كند... با اين اوصاف خرده گرفتن به رئيس‌جمهور غيرمنصفانه است كه در راستاى هدف كارآمدى نظام از اختيارات قانونى خود استفاده كرده است.

رسالت مي‌افزايد: سؤال بعدى منتقدان اين است كه اگر تصميم رئيس‌جمهور غلط بود، چه بايد كرد؟

درست بودن و يا غلط بودن يك تصميم قبل از عملياتى شدن آن به تشخيص ما بستگى دارد و هر صاحب‌نظرى مي‌تواند تشخيص متفاوتى داشته باشد. به هر حال جمهور مسئوليت تصميم‌گيرى در اين مورد را برعهده رئيس خود گذاشته است مضاف بر اينكه در نظام ما طبق بند 7 اصل يكصد و دهم قانون اساسى حل اختلافات و تنظيم روابط قواى سه گانه بر عهده مقام معظم رهبرى نهاده شده است و اگر دغدغه‌اي هم وجود داشته باشد بدين وسيله رفع خواهد شد چرا كه معظم‌له بيش از هركس ديگرى دغدغه كارآمدى نظام را دارند.

پوست‌اندازي كابينه

روزنامه كارگزاران در سرمقاله امروز خود نوشته است: سه سال پيش هنگامي كه پورمحمدي از سوي محمود احمدي‌نژاد به‌عنوان وزير پيشنهادي كشور جهت گرفتن راي اعتماد به مجلس معرفي شد، به‌دليل برخورداري‌‌اش از پشتوانه‌هاي محكم سياسي و امنيتي در نهادهاي قدرت كمتر كسي تصور مي‌كرد روزي او هم در دايره اخراجي‌هاي دولت قرار گيرد. وداع روز گذشته پورمحمدي با مقام وزارت اما نهمين تغيير در كابينه نهم بود. گويا قرار نيست پوست انداختن كابينه احمدي‌نژاد پايان يابد. اقدام جديد او مبني بر استفسار در مورد اصل 136 قانون اساسي كه «درصورت تغيير نيمي از هيات وزيران، رئيس دولت بايد مجددا براي هيات وزيران از مجلس تقاضاي راي اعتماد كند»، اين نكته را قوت بخشيده كه نكند تعداد اخراجي‌ها رو به افزايش است!كارگزاران مي‌افزايد:اكنون پوست‌اندازي كابينه نهم به جايي نزديك مي‌شود كه كابينه ديگري در دل كابينه احمدي‌نژاد در حال شكل‌گيري است، غافل از آنكه حلقه دوستان و ياران او در حال كوچك شدن است.

حال در اين ميان يك پرسش جدي وجود دارد كه آيا احمدي‌نژاد و تئوريسين‌هاي اطراف او خود متوجه عواقب منفي اين حجم تغييرات در كابينه نيستند؟! يا هستند ولي با اين اقدام هدف خاصي را براي آينده دنبال مي‌كنند كه درصورت تحقق نتيجه آن بر اين عواقب حتي به قيمت تنگ شدن حلقه ياران او مي‌چربد؟ آيا آنان بر اين باورند كه ادامه به‌كارگيري شيوه پوپوليستي و مردم‌گرايانه در انتخابات رياست‌جمهوري و پس از آن طي 4 سال اداره كشور، بار ديگر جواب خواهد داد؟

نقد سياست هسته‌اي نكنيد

روزنامه ايران اظهارات احمد توكلي در نطق اخيرش در مجلس را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: آقاى توكلى در نطق پيش از دستور خود در جلسه علنى روز يكشنبه مجلس ضمن طرح مسائلى درباره ريشه‌هاى تورم و گرانى، به حوزه سياست خارجى كشور نيز گريزى زد و و با بيان اينكه «تحريم‌هاى اخير براى ما پرهزينه بود» اظهار داشت كه «رفتار معتدل و مذاكرات معقولانه و حكيمانه سياست خارجى مي‌تواند هزينه‌ها را كاهش دهد.» البته ورود اين نماينده محترم مجلس به انتقاد از سياست خارجى دولت نهم موضوع جديدى نيست و ايشان پيش از اين نيز از سياست‌هاى منطقه‌اي دولت نهم انتقاد كرده بود - هرچند پس از مدت اندكى مجبور به عذرخواهى و پذيرش اشتباه شد - اما ورود به موضوع حساس هسته‌اي و تحريم‌هاى مرتبط با آن اتفاقى نيست كه بتوان به سادگى از كنار آن گذشت و درمورد آن اغماض كرد. به‌خصوص كه اراده مصمم برخى محافل رسانه‌اي براى
بهره بردارى از اين انتقادات، طرح يك تذكر را به اين نماينده محترم ضرورى مي‌سازد.

انتظار مي‌رفت و مي‌رود كه آقاى توكلى نسبت به اين موضوع دقت كافى و وافى داشته باشند كه اصولاً هر تحريمى براى اقتصاد هر كشورى هزينه‌هايى را به‌دنبال دارد. به‌خصوص زمانى كه اين تحريم‌ها به واسطه اصرار يك كشور براى حفظ استقلال از سوى قدرت‌هاى سلطه‌جو اعمال شود.

ايران مي‌افزايد: اين واقعيت اكنون به‌صورت تلويحى حتى توسط مخالفان دولت هم پذيرفته شده و از نحوه گزينش اخبار و مطالب آنها نيز مي‌توان به اين موضوع پى برد اما اينكه چرا به ناگاه آقاى توكلى سخن از اين موضوع بر زبان مي‌آورد بسيار تعجب برانگيز و قابل تأمل است. پيروزى سياست‌هاى هسته‌اي دولت مدت‌هاست كه مسجل شده ولى بايد از آقاى توكلى پرسيد كه اكنون آيا جاى مطرح كردن اينگونه مباحث است؟

چشم بستن بر مشكلات

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله امروز خود مي‌‌نويسد: آحاد ملت به ويژه مسئولان و فعالان سياسي و صاحب‌نظران، رسالتي بزرگ در حفظ و تقويت بناي رفيع انقلاب و نظام جمهوري اسلامي دارند. انجام اين رسالت به واقع‌نگري نياز دارد و مشكل عده‌اي اين است كه فاقد واقع نگري هستند. برخلاف توده مردم براي بسياري از مدعيان درك سياسي فهم و درك واقعيت‌ها آسان نيست و به همين جهت ارزيابي‌هاي آنها متفاوت است.

عده‌اي آينده را تيره و تار مي‌بينند و جز نااميدي چيزي بر زبان نمي‌آورند و به تعبير رهبري فقط آيه يأس مي‌خوانند. عده‌اي بسيار خوشبين هستند و هيچ‌يك از مشكلات را نمي‌بينند به‌طوري كه حتي بديهي‌ترين پديده‌هاي موجود در جامعه مانند گراني و تورم را نيز انكار مي‌كنند و آن‌را نوعي توطئه تبليغاتي و جنگ رواني مي‌پندارند و بالاتر و مهم‌تر و البته خطرناك‌تر اينكه حتي دشمنان اين ملت و اين انقلاب را كوچك مي‌شمرند و پايان عمر آنها را اعلام مي‌كنند! گروه سوم كساني هستند كه آيه يأس نمي‌خوانند ولي با خوشبيني مطلق هم سروكار ندارند و در ميان اين دو واقعيت‌ها را مي‌بينند. آنها به درستي درك مي‌كنند كه جامعه امروز ما مجموعه‌اي است از قوت‌ها و ضعف‌ها و بر اين نكته تاكيد مي‌كنند كه بر قوت‌ها بايد افزود و ضعف‌ها را بايد به قوت تبديل كرد و مواظب كيد دشمن نيز بايد بود.

روزنامه جمهوري اسلامي مي‌افزايد: برخي افراد از يك طرف وجود مشكلات را انكار مي‌كنند و از طرف ديگر به جاي برخورداري از حسن‌ظن نسبت به نيروهاي خدمتگزار به مردم و وفادار به نظام و انقلاب تا مي‌توانند آنها را متهم مي‌كنند. واقعيت اين است كه متهم ساختن اين و آن و نفي و طرد كردن آنان نه تنها هيچ مشكلي را حل نمي‌كند بلكه هر روز بر مشكلات مي‌افزايد. بالاترين هنر مديريت هنر جذب است. آنكس كه جاذبه بيشتري دارد توفيق بيشتري نيز در مديريت خواهد داشت. اين واقعيت در مديريت‌هاي كلان بيشتر خود را نشان مي‌دهد. مديريت كلان به برخورداري از حداكثر جاذبه نياز دارد. خوشبختانه نيروهاي با تجربه كه در جامعه انقلابي ما فراوان هستند بدون هيچ توقعي براي كمك كردن به حل مشكلات آمادگي كامل دارند. كافي است فقط اندكي سعه صدر و جاذبه به كار گرفته شود كاري كه بدون حسن‌ظن امكان‌پذير نخواهد بود.

مافيا در مجلس هشتم

روزنامه آفتاب يزد در سرمقاله خود با اشاره به اظهارات يكي از مشاوران رئيس‌جمهور در مورد حضور مافيا در اركان دولت و نقش مافيا در تصويب قوانين در مجلس هشتم، نوشته است:البته بر اين ادعا و مطرح‌كننده آن اشكالات متعددي وارد است. نخستين ايراد آن است كه به اعتراف همه اصولگرايان و تاييد برخي نزديكان رئيس‌جمهور، گفتمان حاكم بر مجلس هشتم، همان است كه در مجلس هفتم نيز وجود داشته است. اين در حالي است كه نقش يك مشاور پرنفوذ رئيس‌جمهور در تنظيم ليست‌هاي انتخاباتي اصولگرايان براي مجلس هشتم، غيرقابل انكار است. اكنون مي‌توان سؤال كرد «آيا در مجلس هشتم نيز كماكان عناصر انحصار طلب مافيايي، مي‌توانند قانون و مـقـررات را بـه نـحـوي كـه مطلوب آنها باشد، به تصويب بـرسـانند!؟»

اگر اينچنين است آيا نويسنده مقاله ضد‌مافيا – مـشـاور رئيس‌جمهور – مايل نيست به‌دنبال كشف نحوه مرتبط شدن گروهي از حاميان رئيس‌جمهور با كساني باشد كه در زمان تسلط آنها بر مجلس هفتم، قوانين «مافيا پسند» به تصويب رسيد و اكنون نيز اكثريت مجلس هشتم را در اختيار گرفته‌اند؟ همچنين مشاور رئيس‌جمهور بايد اين ادعاي رئيس‌جمهور را به ياد بياورد كه «حتي در آمريكا، اگر انتخابات آزاد برگزار شود، انسان‌هاي آزاده، آگاه و انقلابي بر سر كار مي‌آيند»! پس چگونه است كه در انتخابات آزاد ايران، كساني به مراكز قانونگذاري راه مي‌يابند كه خروجي عملكرد آنها، تصويب «قوانين مافيا پسند» است؟

البته نگارنده خود را قانع كرده است كه هم، آنچه توسط برخي گزارش‌ نويسان دولت نهم درخصوص بهتر شدن معيشت مردم به اطلاع رئيس‌جمهور رسيده است، مربوط به يك «ايران» ديگر است و هم ادعاي«نفوذ و جاخوش كردن مـافـيـا در اركـان قـدرت» و هم اتـهـام تـأثـيرپذيري مراكز قانونگذاري از انحصارطلبان مافيايي. اين «ايران» ديگر كه گزارش‌هايي در باره آن براي برخي دولتي‌ها در خيابان پاستور ارسال مي‌شود همان ايراني است كه طرفداران سهم 50 درصدي ايران واقعي در درياي خزر، دشمن آن هستند و در مقابل، آقاي پوتين كه در آخرين روز رياست‌جمهوري، دستورالعمل ضد‌ايراني صادر مي‌كند «معمار روابط طلايي روسيه با آن» است؛ ايران مورد نظر كه به راحتي مي‌توان اركان قدرت آن را متهم ساخت.

اين روزنامه در پايان اعلام آمادگي كرده است كه اگر مشاوران رئيس‌جمهور همچنان بر ديدگاه خود در مورد مافياى پرنفوذ ايرانى اصرار دارند حاضر است براى جبران ضعف رسانه‌اى دولت در مقابله با آن، بخشى از صفحات روزنامه را به انعكاس مستندات دولت نهم درخصوص اين مافيا اختصاص دهد.

تاريخ درج: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 11:29 تاريخ تاييد: 1 خرداد 1387 ساعت 01:53 تاريخ به روز رساني: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 13:49
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن