تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820948242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چلـسي - منچستــريـونايتـد متفقين در قلب روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: چلـسي - منچستــريـونايتـد متفقين در قلب روسيه
جام جم آنلاين: پس از روشن شدن تكليف قهرماني در رقابت‌هاي ليگ برتر منچستريونايتد و چلسي رقابت‌شان را اين بار در ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا ادامه مي‌دهند. دو تيم چهارشنبه شب در ورزشگاه «لوژنيكي» شهر مسكو نخستين فينال تمام انگليسي تاريخ ليگ قهرمانان اروپا را برگزار مي‌كنند.


به گزارش ايسنا ، منچستريونايتد نه تنها در ليگ برتر انگليس عنوان قهرماني را از آن خود كرده‌، بلكه مي خواهد سومين جام قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را نيز از آن خود كند. شياطين سرخ در آخرين هفته از رقابت‌هاي ليگ برتر2 بر صفر ويگان را شكست دادند، تا با توجه به تساوي يك بر يك چلسي برابر بولتون قهرمان جزيره باشند.

درست 50 سال پس از سانحه‌ تراژيك هوايي كه در آن 8 بازيكن منچستريونايتد به مربيگري سر «مت بازبي» در مونيخ جان خود را از دست دادند، پيروزي در ليگ قهرمانان براي منچستريونايتد بدون ترديد اهميت و جايگاه ويژه‌اي خواهد داشت. باشگاه منچستر تاكنون دو بار در سال‌هاي 1968 و 1999 توانسته است قهرمان معتبرترين رقابت باشگاهي در اروپا و شايد هم در جهان بشود.

چلسي در اين ميان اميدوار است پس از ناكامي در ليگ برتر بتواند با نخستين قهرماني‌اش در ليگ قهرمانان اروپا از شياطين سرخ انتقام بگيرد. براي رومان آبراموويچ، مالك روس باشگاه چلسي، مسكو بدون ترديد مكاني بسيار شناخته شده به شمار مي‌آيد.

آمارها:

هواداران آبي‌هاي لندن به اين موضوع اميد بسته اند كه تيم آنها درست سي و هفت سال پيش يعني 21 مه 1971 توانسته است نخستين جام اروپايي‌اش را از آن خود كند. در ديدار پاياني جام در جام باشگاه‌هاي اروپا كه ميان قهرمانان جام حذفي كشورها انجام مي‌شد،‌ آنها با شكست رئال مادريد قهرماني در اروپا را جشن گرفتند.

علاوه بر اين لندني‌ها مي‌توانند اين موضوع را به رخ حريف بكشند كه در دو فينالي كه تاكنون ميان تيم‌هايي از ليگ يك كشور انجام شده است، تيمي برنده از ميدان بيرون آمده كه در ليگ داخلي ناكام بوده و از جايگاه پايين‌تري برخوردار بوده است. رئال مادريد در سال 2000 برابر والنسيا و ميلان در سال 2003 برابر يوونتوس برگزار كننده ديدار پاياني ميان تيم‌هايي از يك كشور بوده‌اند.

آبي‌ها چنانچه در مسكو پيروز نشوند، پس از سال 2004-2003 نخستين فصل را بدون عنوان قهرماني به پايان برده‌اند. صرف‌نظر از آن كه چه تيمي در ديدار پاياني برنده از ميدان خارج شود ،‌ اين موضوع قطعي است كه تيمي انگليسي براي يازدهمين بار عنوان قهرماني در اين رقابت‌ها را از آن خود خواهد كرد. به اين ترتيب تيم هاي انگليسي‌ با رقيبان ايتاليايي‌ و اسپانيايي‌ در تعداد قهرماني‌ برابر خواهند شد، كه تاكنون بيشترين قهرماني در اين رقابت‌ها را از آن خود كرده‌اند.

10 باشگاهي انگليسي كه تاكنون قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شده اند، عبارتند از:

منچستريونايتد (1968)

ليورپول (1977)

ليورپول (1978)

ناتينگهام فارست (1979)

ناتينگهام فارست (1980)

ليورپول (1981)

آستون ويلا (1982)

ليورپول (1984)

منچستريونايتد (1999)

ليورپول (2005)

چنانچه رايان گيگز در ديدار پاياني در مسكو به ميدان برود، ركورد 758 بازي براي منچستريونايتد را كه در اختيار سر«بابي چارلتون» است،‌ خواهد شكست. گيگز با حضور در ديدار برابر ويگان و گلزني در آن بازي به آمار تعداد بازي‌هاي بابي چارلتون براي منچستريونايتد رسيد.

سرآلكس فرگوسن در صورت پيروزي شاگردانش مي‌تواند تنها مربي‌اي باشد كه در خلال طولاني‌ترين فاصله زماني قهرماني در رقابتي اروپايي را از آن خود كرده است.

او 25 سال پيش همراه با آبردين اسكاتلند قهرمان جام در جام باشگاه‌هاي اروپا شد. نفر بعد در اين فهرست «اسون گوران اريكسون» خواهد بود كه در سال 1982 همراه با «گوته بورگ» سوئد قهرمان جام يوفا شد و هفده سال بعد با لاتزيو قهرماني جام در جام باشگاه‌هاي اروپا را بدست آورد.

فرگوسن پس از جشن قهرماني در نوكمپ در سال 1999 كه با پيروزي برابر بايرن مونيخ رقم خورد، با قهرماني در فينال مسكو مي‌تواند شانزدهمين عضو گروه مربياني باشد كه در ليگ قهرمانان اروپا بيش از يك بار قهرمان شده‌اند.

فهرست 14 مربي كه دو بار قهرمان اروپا شده‌اند، عبارتست از:

خوزه ويالونگا (1957-1956) ، لوئيس آنتونيو كارنيليا (1959-1958) ، بلا گوتمان (1962-1961) ، هلنيو هره‌را (1965-1964) ، ميگوئل مونيز (1966-1960) ، نرئو روكو (1969-1963) ، اشتفان كواچ (1973-1972) ، دتمار كرامر (1976-1975) ، برايان كلاف (1980-1979) ، ارنست هاپل (1983-1970) ، آريگو ساچي (1990-1989) ، اوتمار هيتسفلد (2001-1997) ، ويسنته دل بوسكه (2002-2000) و كارلو آنجلوتي (2007-2003)

«باب پيسلي» ، سرمربي انگليسي تنها مربي‌اي است كه 3 بار توانسته است در ليگ قهرمانان اروپا به قهرماني برسد. او در سال‌هاي 1978، 1977 و 1981 با ليورپول به اين مهم دست يافت.

«هاپل» در اين فهرست در طولاني‌ترين فاصله زماني قهرماني‌هايش را ثبت كرده است. ميان نخستين و آخرين قهرماني او با «فاينورد» و «هامبورگ» 13 سال فاصله وجود داشت.

سرآلكس فرگوسن با 66 سال سن مي‌تواند دومين مربي مسني باشد كه تيمي را در ليگ قهرمانان اروپا به قهرماني رسانده است.

«ريموند گوتالس» ، سرمربي بلژيكي پيرترين مربي‌اي است كه در ليگ قهرمانان اروپا تيمش را به قهرماني رسانده است. او در سال 1993 زماني كه هدايت المپيك مارسي را برعهده داشت و با پيروزي بر ميلان قهرمان اروپا شد 71 سال و 232 روز سن داشت.

10بازيكن اين جام را با دو باشگاه مختلف برده‌اند. 6 بازيكن حاضر در ديدار پاياني فصل جاري با پيروزي مي‌توانند به اين مهم برسند:

- ادوين فان درسار، سنگربان هلندي منچستريونايتد با پيراهن «آژاكس» در سال 1995 قهرمان اروپا شد. او يك سال بعد در ديدار پاياني مغلوب يوونتوس شد.

- اوون هارگريوز، همبازي او در سال 2001 با بايرن مونيخ جام قهرماني را بالاي سر برد.

- ريكاردو كارواليو و پائولو فريرا مدافعان چلسي در سال 2004 با پورتو برابر موناكو پيروز شدند و به قهرماني رسيدند. «پاتريس اورا» از منچستريونايتد هم در آن تيم پورتو حضور داشت.

- آندري شوچنكو در سال 2003 در فينال اولدترافورد در ضربه‌هاي پنالتي زننده پنالتي سرنوشت‌ساز ميلان برابر يوونتوس بود. او دو سال بعد با ميلان در ضربه‌هاي پنالتي برابر ليورپول شكست خورد.

- كلود ماكلله درسال 2002 با پيراهم رئال مادريد برابر بايرلوركوزن به پيروزي رسيد. ميشائيل بالاك همبازي آلماني امروز او در چلسي در آن زمان در لوركوزن بازي مي كرد.

- رايان گيگز و گري نويل تنها بازماندگان تيم منچستر يونايتد هستند كه در بارسلونا توانست بايرن را شكست دهد. «وزلي براون» ، بازيكن خط دفاعي منچستر يونايتد در آن بازي در روي نيمكت ذخيره ها نشسته بود، اما فرصت حضور در بازي را پيدا نكرد. «پل اسكولز» هم ديدار پاياني برابر بايرن مونيخ را به دليل محروميت از دست داد. تك گل همين بازيكن در ديدار برگشت مرحله نيمه نهايي در شهر منچستر برابر بارسلونا، شياطين سرخ را به ديدار پاياني فصل جاري رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا رساند. گل دقيقه 14 اسكولز در بازي برگشت، تنها گل رد و بدل شده در جريان 2 بازي رفت وبرگشت بود.

شاگردان فرگوسن، پيش از اين در مرحله يك هشتم نهايي المپيك ليون را در مجموع با حساب 2 بريك از پيش رو برداشته بودند وسپس در ادامه رم را در مرحله يك چهارم نهايي در پايان ديدارهاي رفت و برگشت با حساب 3 برصفر شكست دادند.

آنها در مرحله گروهي هم توانسته بودند با 5 پيروزي و يك تساوي به كار خود پايان دهند. يونايتد ها در فصل جاري ليگ قهرمانان اروپا 9 پيروزي و 3 تساوي را به ثبت رسانده اند. 19 گل زده در برابر 5 گل خورده آمار ديگري از شياطين سرخ در اين بازي هاست.

چلسي با برتري 4 بر3 برابر ليورپول در بازي مرحله نيمه نهايي حريف منچستر يونايتد دربازي پاياني شد. پس از آن كه گل به خودي «يان آرنه ريسه» بازيكن نروژي ليورپول در وقت هاي تلف شده پايان بازي رفت آبي‌هاي لندن را به ديدار برگشت اميدوار كرد ، شاگردان «آورام گرانت» دربازي برگشت در پايان وقت اضافي 3 بر 2 پيروز شدند تا در مجموع با حساب 4 بر 3 قرمزها را شكست دهند. ديديه دروگبا 2 بار در دقايق 33 و 105 و فرانك لمپارد در دقيقه 98 از روي نقطه پنالتي براي چلسي دربازي برگشت در ورزشگاه استمفورد بريج گلزني كردند.

چلسي در مرحله يك چهارم نهايي 3 بر2 فنرباغچه از تركيه را برد. ديدار رفت دو تيم در تركيه 2 بر يك به سود ميزبان پايان يافت. اما در انگليس چلسي توانست با گل هاي بالاك و لمپارد حريف را شكست دهد و به دور بعد راه پيدا كند.

المپياكوس يونان حريف مرحله يك هشتم نهايي آبي ها بود كه در دوبازي رفت و برگشت 3 بر صفر تسليم پايتخت نشينان انگليس شد. ديدار رفت دو تيم ، بدون گل پايان يافته بود.

آبي ها در مرحله گروهي هم با 3 پيروزي و 3 تساوي صدرنشين شدند. آنها روي هم رفته 6 بازي از 12 رقابت خود در فصل جاري رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا را با پيروزي پشت سر گذاشتند تا به ديدار پاياني در مسكو برسند. 5 تساوي و يك شكست حاصل كار شاگردان گرانت در 6 بازي ديگرشان بود. آمار گل هاي زده و خورده چلسي 19 به 7 است.

منچستر يونايتد نخستين بار در 29 مه 1968 با پيروزي 4 بريك برابر بنفيكا در ورزشگاه «ويمبلي» قهرمان جام باشگاه هاي اروپا (ليگ قهرمانان كنوني) شد.

سر«بابي چارلتون» شاگردان «بازبي» را در نيمه دوم آن بازي از حريف پيش انداخت. «جيمي گراسا» از بنفيكا بازي را به تساوي و وقت اضافه كشاند اما 3 گل پي در پي از «جرج بست» ، «برايان كيد» و «بابي چارلتون» كار را براي شياطين سرخ تمام كرد.

در آن بازي آلكس استپني، شي برنان، توني، دانه پت سرناند، بيل فولكس، رابي استايليز، جرج بست، برايان كيد، بابي چارلتون، ديويد سلر وجان اشتون براي شياطين سرخ بازي كردند.

26 مه 1999 دومين قهرماني شياطين سرخ در ليگ قهرمانان اروپا رقم خورد. «تدي شرينگهام» تعويض شده و «اوله گونار سولشر» در وقت تلف شده بازي پاياني برابر بايرن مونيخ گلزني كردند. تك گل بايرن را در آن ديدار «ماريو باسلر» در ششمين دقيقه بازي به ثمر رساند.

در آن ديدار كه در ورزشگاه نوكمپ شهر بارسلونا برگزار شد، پيتر اشمايكل ، گري نويل، روني يانسن، پاپ استام، دنيس اروين، ديويد بكام، نيكي بات، رايان گيگز، يسپر بلوم كوئيست (67 - تدي شريگنهام)، اندي كول (81 - اوله گونار سولشر) و دوايت يورك از سوي سر آلكس فرگونس به ميدان فرستاده شدند.

يونايتد ها در فصل 91 – 1990 جام در جام اروپا را از آن خود كرده بودند. مارك هيوز در ديدار برابر بارسلونا 2 بار در دقايق 67 و 74 گلزني كرد . تك گل آبي- اناري را هم رونالد كومان به ثمر رساند.

تركيب منچستر يونايتد در فينال روتردام: لس سيلي، دنيس اروين، استيو بروس، گري پاليستر، كليتون بلك مور، مايك فلان، برايان رابسون ، پل اينس، لي شارپ، مارك هيوز، برايان مك كلر.

سرآلكس فرگوسن در سال 1991 با پيروزي يك بر صفر برابر ستاره سرخ بلگرداد تيمش را قهرمان سوپر جام اروپا نيز كرد.

چلسي در سال 1971 براي نخستين بار قهرمان رقابتي اروپايي شد. در ديدار تكراري بازي پاياني رقابت هاي جام در جام باشگاه هاي اروپا آبي هاي لندن با شكست رئال مادريد در يونان قهرمان اروپا شدند. ابتدا در 19 ماه مه دو تيم به تساوي يك بر يك دست يافتند.

«پيتر اوسگود» تيم «ديوسكستون» را در دقيقه 56 از حريف پيش انداخت. در ادامه «ايگناسيو سوكو» در دقيقه 90 بازي را به تساوي كشاند. 48 ساعت بعد لندني ها در بازي تكراري با گل جان دمپسي (31)، و اوسگود (39)، به پيروزي و قهرماني دست يافتند. «سباستين فليتاس» تنها يكي از دو گل خورده را براي رئال مادريد جبران كرد.

تركيب چلسي در بازي21 مه 1971 به اين ترتيب بود: پيتر بونتي، جان دمپسي، جان بويل، ديو وب، ران هريس، چارلي كوك، آلن هودسن، كيت ولر، تامي بالدوين، پيتر اوسگود (75 - درك اسمثورست) پيتر هوسمان.

چلسي در 13 مه 1998 در ورزشگاه شهر استكهلم بارديگر قهرمان اروپا شد. جان فرانكوزولا در دقيقه 70 بازي برابر اشتوتگارت زننده تك گل بازي بود. جان لوكاويالي هدايت چلسي را در آن زمان برعهده داشت و استيوكلارك دراين تيم بازي مي كرد. او هنوز هم در چلسي مربي گري مي كند.

چلسي در آن بازي با تركيب «اد دي گوي» ، دن پترسكيو، فرانك لبوف، استيوكلارك گوستاو پويت (80 - ادي نيوتون)، مايكل دابري، دنيس وايز، دني گرنويل، روبرتو دي ماتئو ، جانلوكا ويالي ، توره اندره فلو (69 - جان فرانكو زولا) به ميدان رفت.

چلسي همان سال رئال مداريد را ديدار سوپركاپ اروپا يك بر صفر شكست داد.

سر الكس فرگوسن پنج بار در اروپا به قهرماني دست يافته است. علاوه بر سه عنوان قهرماني با شياطين سرخ اين مربي اسكاتلندي با آبردين در سال 1983 قهرمان جام در جام و سوپر جام اروپا شد. او روي هم رفته 28 جام را بدست آورده است در حالي كه گرانت در انتظار نخستين جام قهرمانيش به سرمي برد.

فرگوسن تاكنون 151 بار در رقابت هاي اروپايي هدايت منچستر يونايتد را بر عهده داشته است، كه اين آمار شامل بازي هاي مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا نيز مي شود.

او 12 بار هم با «آبردين» در رقابت هاي اروپايي حضور داشته است. گرانت در مقابل تنها 11 بار در ليگ قهرمانان اروپا مربي گري كرده است. او پيش از اين دو بار با تل آويو و مكابي در سال 2001 در رقابت هاي مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا حضور داشته است.

آمار دو تيم در بازي هاي رودر رو 65 پيروزي براي شياطين سرخ و41 پيروزي براي چلسي را نشان مي دهد. دو تيم 44 بار هم به تساوي دست يافته اند.

با در نظر گرفتن 5 فصل گذشته چلسي در دوئل‌هاي مستقيم شرايط بهتري دارد. چنانچه نتيجه بازي جام خيريه انگليس در فصل گذشته كه برتري شياطين سرخ در ضربه‌هاي پنالتي به نفع خود به پايان بردند، مساوي در نظر گرفته شود، آبي‌ها 7 بار پيروز شده‌اند؛ پنج بار مساوي كرده و دو بار هم بازنده از ميدان خارج شده‌اند.

دو تيم در مسكو براي سومين بار در فينالي مهم برابر هم صف‌آرايي خواهند كرد.

شياطين سرخ در سال 1994 در ديدار پاياني جام حذفي باشگاههاي انگليس 4 بر صفر با گل‌هاي اريك كانتونا (دو گل)، هيوز و برايان كلر كه همگي در نيمه دوم بازي به ثمر رسيدند؛ پيروز شدند.

گيگز در آن تيم يونايتد بازي مي‌كرد. در تيم مقابل هم كلارك با پيراهن چلسي در ميدان حاضر بود.

چلسي در سال 2007 در ديدار پاياني جام حذفي انگليس در روز نوزدهم مه انجام شد؛ باخت سال 1994 خود را تلافي كرد. تك گل دقيقه 116 ديديه دروگبا، سرنوشت آن فينال را به سود تيم لندني رقم زد.

در فصل جاري هم دو تيم سه بار با هم روبه‌رو شدند. روز 5 اوت در جام خيريه گيگز (35) براي منچستريونايتد و فلورنت مالودا (45) براي چلسي گلزني كردند. تا بازي در پايان 90 دقيقه وقت قانوني با تساوي يك بر يك به پايان برسد. ضربه‌هاي پنالتي برتري 3 بر صفر تيم فرگوسن را به دنبال داشت.

يونايتد در نخستين حضور گرانت در روز 23 سپتامبر در ورزشگاه اولدترافورد 2 بر صفر به پيروزي رسيد. كارلوس توس و لوئيس ساها گلزنان آن ديدار بودند، كه آبي‌ها در آن از دقيقه 58 با اخراج جان اوبي ميكل ده نفره بازي مي‌كردند.

چلسي در دور برگشت ليگ برتر 2 بر يك به پيروزي رسيد. دراين بازي كه 26 آوريل انجام شد؛ بالاك (45، 86 پنالتي) براي آبي‌ها و وين روني (57) براي سرخ‌ها گلزني كردند.

منچستريونايتد در تنها دوئل تمام انگليسي‌اش رقابتي اروپايي پيروز از زمين خارج شده است. در فصل 64- 1963 شياطين سرخ برابر تاتنهام، مدافع عنوان قهرماني در ديدار پاياني جام در جام اروپا 4 بر 3 پيروز شدند و به قهرماني دست يافتند.

آمار بازي‌هاي چلسي برابر تيم‌هاي انگليسي شامل 5 پيروزي، 5 تساوي و دو شكست مي‌شود.

لندني‌ها، پيش از پيروزي سال جاري خود برابر ليورپول در مرحله نيمه‌نهايي دو بار در سال‌هاي 2005، 2007 در همين مرحله و به دست همين تيم حذف شدند تا در رسيدن به ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا ناكام بمانند.

منچستريونايتد تا كنون در روسيه در وقت قانوني نتوانسته است گلزني كند. در فصل 93-1992 اين تيم در دور نخست جام يوفا برابر «تورپيدو مسكو» حذف شد. ضربه‌هاي پنالتي در پايان دو ديدار رفت و برگشت دو تيم كه بدون عبور كردن توپي از خط دروازه‌هاي دو تيم پايان يافته بود، برتري 4 بر 3 تيم روس را به همراه داشت.

سه سال بعد در همين مرحله حذف منچستر به دست «روتر ولگوگراد» رقم خورد. اين بار بازي رفت دو تيم در روسيه بدون در بر داشتن گلي پايان يافت و در ادامه تساوي 2 بر 2 دو تيم در اولدترافورد، تيم روس را به مرحله بعد فرستاد.

نماينا ويديچ، مدافع كنوني منچستريونايتد در سالهاي 2004، 2005 در اسپارتاك مسكو بازي مي‌كرد. او در فصل جاري 39 بار براي شياطين سرخ به ميدان رفته و 4 بار هم گلزني كرده است.

وين روني، مهاجم منچستريونايتد در ديدار انگليس – روسيه از مرحله مقدماتي يورو 2008 در روسيه براي كشورش گلزني كرد. اما گل او در روسيه با 2 گل «رومان پاوليو چنكو» ، بازيكن روسيه در روسيه پاسخ داده شد. در آن بازي ، ريو فرديناند (مدافع منچستريونايتد) ، جوكول ، فرانك لمپارد و شون رايت فيليپس (بازيكنان چلسي) در تركيب تيم ملي انگليس حضور داشتند.

ناني مهاجم پرتغالي منچستريونايتد هم با پيراهن اسپورتينگ ليسبون، باشگاه سابقش در ورزشگاه لوژينكي روسيه گلزني كرده است.

چلسي تاكنون در تنها ديدار رفت در مسكو پيروز بوده است. آن‌ها در نوامبر 2004 با تك گل آرين روبن برابر زسكامسكو در روسيه به پيروزي رسيدند.

نيكلاس آنلكا، مهاجم فرانسوي چلسي با پيراهن تيم ملي كشورش در روسيه و در ورزشگاه محل برگزاري ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا موفق به گلزني شده است. او در سال 1998 در بازي‌هاي مقدماتي يورو 2000 در پيروزي 3 بر 2 فرانسه برابر روسيه براي «خروس‌»ها گلزني كرده بود.

«پاتريس اورا» و «اوون هارگريوز» ، تنها بازيكنان سرآلكس فرگوسن هستند كه تاكنون در رقابتي اروپايي با چلسي بازي كرده‌اند.

«اورا» در فصل 20003- 2004 با پيراهن موناكو در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا و «اوون هارگريوز» با پيراهن بايرن‌مونيخ در فصل 2004- 2005 در مرحله يك چهارم نهايي همين رقابت‌ها برابر چلسي بازي كرده و البته حذف شده‌اند.

چهار بازيكن چلسي هم يك بار در ليگ قهرمانان اروپا توانسته‌اند منچستريونايتد را شكست دهند. «كارواليو» و «فريرا» با پورتو در فصل 2003 – 2004 شياطين سرخ را برده‌اند. «كلود ماكلله» هم يك سال پيش از آن با رئال مادريد در مرحله يك چهارم نهايي موفق به شكست شاگردان سرآلكس فرگوسن شده است.

«بالاك» در فصل 2002- 2001 با پيراهن بايرلوركوزن در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا در اولدترافورد توانست دو بار بازي را به تساوي بكشاند. تساوي يك بر يك دو تيم در بازي برگشت باعث شد تا ژرمن‌ها به ديدار پاياني آن فصل از رقابت‌ها راه پيدا كنند.

چنانچه منچستريونايتد در مسكو پيروز شود، چهارمين باشگاهي خواهد بود كه دو بار اين رقابت‌ها را بدون شكست و با قهرماني به پايان رسانده است. آژاكس در فصل‌هاي 72- 1971 و 95 – 1994، ليورپول در فصل‌هاي 84- 1983 و 81- 1980 و سرانجام ميلان در فصل‌هاي 89- 1988 و 94- 1993 به اين مهم دست يافته‌اند. شياطين سرخ در فصل 99- 1998 توانسته بودند بدون شكست به قهرماني برسند.

«ديديه دروگبا» و «سالومون كالو» مي‌توانند نخستين بازيكنان ساحل عاجي باشند كه در اين رقابت‌ها به قهرماني رسيده‌اند.

درسوي ديگر «پارك جي سونگ» ، بازيكن كره‌اي منچستريونايتد مي‌تواند اين افتخار را براي كره ثبت كند.

يونايتد تاكنون در هر دو بازي كه بازي‌هايش در رقابتي اروپايي به ضربه‌هاي پنالتي كشيده شده است، بازنده زمين بازي را ترك كرده است. فصل 85- 1984 در مرحله يك چهارم نهايي جام يوفا برابر «فهروار» 5 بر 4 و فصل 93- 1992 در نخستين مرحله از رقابت‌هاي جام يوفا برابر تورپيدو مسكو 4 بر 3 اين شكست ها براي اولد ترافوردي ها به ثبت رسيده است.

آبي‌ها هم در تنها دوئل خود در ضربه‌هاي پنالتي رقابتي اروپايي فصل پيش برابر ليورپول ناكام ماندند.

مسكو محل تولد رومان آبراموويچ، مالك روس چلسي نيست، او 800 كيلومتر دورتر در ساراتف در حاشيه رود "ولگا" به دنيا آمده است.

داوران:

«لوبوس ميشل» از اسلواكي همراه با 2 هموطن خود به نام‌هاي «رومان سليسكو» و «مارتين بالكو» ديدار پاياني را قضاوت خواهند كرد.

ميشل ، جمعه گذشته چهل ساله شد. او زاده «استروپكف» است و در سال 1987 در ليگ‌هاي زيرگروه اسلواكي براي اولين بار قضاوت كرد. او در سال 1993 نخستين داوري‌اش در ليگ دسته اول كشورش را انجام داد. نوامبر همان سال او در رقابت‌هاي زير 21 ساله‌هاي اروپا ميان انگليس و سان‌مارينو اولين سوت بين‌المللي‌اش را به صدا درآورد.

ميشل در المپيك 2000 سيدني حضور داشت. او همچنين در جام بين‌ كنفدراسيون‌ها در سال 2005 ديدار آرژانتين و برزيل را سوت زد. او اولين داور اسلواكي از زمان استقلال و جدايي اين كشور از چك است كه در جام جهاني قضاوت داشته است.

ديدار پاياني جام يوفا در سال 2003 ميان پورتو و سلتيك هم با قضاوت ميشل انجام شد. يورو 2004 هم از ديگر ميدان‌هاي داوري او بوده است. ميشل در سال 1998 اولين قضاوتش در ليگ قهرمانان اروپا را تجربه كرد. او در ميان داوران فعال بيشترين تعداد قضاوت در ليگ قهرمانان اروپا را دارد و پس از كيم ميلتون نيلسن، داور دانماركي، دومين داوري است كه به آمار 50 قضاوت در اين رقابت‌ها دست پيدا كند.

ميشل در سال 2005 داوري تيم‌هاي ليورپول و چلسي از مرحله نيمه‌نهايي همين رقابت‌ها را برعهده داشت.

نگاه مربيان:

فرگوسن؛ در حالي سربازانش را به مسكو مي‌برد كه حتي شايعه‌ها بر سر رونالدو، مهاجم پرتغالي و 31 گله‌اش در ليگ برتر هم نمي‌تواند مزاحم كارش باشد. اين سرمربي اسكاتلندي گفت: با اشتياق رسيدن به عنوان قهرماني راهي مسكو مي‌شويم.

اين مربي 66 ساله ادامه داد: چلسي تيم با تجربه‌اي دارد، اما ما در بازي‌هاي بزرگ شخصيت و اراده‌اي پيروزمندانه داريم و اين موضوع ياريگر ما خواهد بود.

فرگوسن بر اين باور است كه تيمش پس از قهرماني در ليگ برتر و جا گذاشتن چلسي در كورس قهرماني با اعتماد به نفس راهي ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا مي‌شود و خود را تيم بهتر مي‌داند.

او در اين باره گفت: بديهي است كه آن رخدادها مي‌تواند روي بازي چهارشنبه تاثيرگذار باشد. بسياري از بازيكنان چلسي جوانمردانه گفتند كه ما در ليگ برتر تيم بهتر بوديم و شايسته قهرماني! مي‌دانيم كه چگونه بايد با فشارها كنار بياييم. چلسي بازيكنان با تجربه‌اي دارد. آنها از تيم ما با تجربه‌تر هستند. ما در بسياري از پست‌ها بازيكنان جوان‌تر داريم. اما نمي‌دانم آيا اين در اين چنين بازي‌اي مهم است يا خير. به هر حال ما تركيب درستي براي بازيكنان بزرگ داريم. فكر مي‌كنم اين موضوع به ما كمك خواهد كرد. هركس در زندگي به كمي شانس نياز دارد. ترديدي نيست كه در اين فينال هم به آن نياز هست. اگر ما آن را داشته باشيم، فرصت خوبي خواهيم داشت.

آورام گرانت، سرمربي چلسي درباره بازي فينال گفت: ما در تيم خودمان هم كلاس بالايي داريم. هيچ نگران نيستم.

اين مربي كه در سپتامبر گذشته جانشين مورينيو شد، قصد دارد با قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا دوران تازه‌اي را شروع كند.

گرانت معتقد است كه تيمش به شهرت و افتخار بزرگ دست خواهد يافت. او گفت: اكنون تيم فوق‌العاده‌اي داريم و مي‌خواهيم اين بازي پاياني را به سنت و افتخار باشگاه تبديل كنيم. وقتي بخواهي تيم بزرگي باشي، بايد ميان شيرهاي اروپا به خود باور داشته باشي. ما به ديدار پاياني رسيده‌ايم، اما بيشتر از اين‌ها مي‌خواهيم. سال آينده خواهيم ديد كه پيشرفت خواهيم كرد و اين آخرين فينال ما نخواهد بود. باشگاه زمان زيادي در روياي حضور در فينال به سر مي‌برد، به ويژه پس از 3 بار ناكامي در مرحله نيمه نهايي. اكنون بسيار خوشبخت هستيم كه براي نخستين بار در تاريخ باشگاه اين گام را برداشته‌ايم ولي تشنه موفقيت‌هاي بيشتري هستيم.

او ادامه داد: اگر در 10 سال ، 10 عنوان قهرماني داشته باشم، باز هم مي‌خواهم خودم را ثابت كنم. فوتبال چنين است و به بازيكنان هم هميشه همين را مي‌گويم، وقتي فرد باور كند چيز ديگري براي اثبات ندارد، مشكل بزرگي دارد.

گرانت كه در بازي پاياني ، تري ، كارواليو و دروگبا را به همراه خواهد داشت ، افزود: در شغل من بايد در تمام مدت فكر كرد و آرام بود. بايد خونسرد بود چرا كه در غيراين صورت نمي‌توان به درستي تصميم گرفت. به عنوان مربي نمي‌توان در طول يك بازي تحت تاثير احساسات بود.

سرمربي چلسي درباره بازي پاياني هم گفت: «از نظر فني بازي ساده‌اي است، چرا كه هر دو طرف يكديگر را به خوبي مي‌شناسند. فكر نمي‌كنم آلكس (فرگوسن) من را با چيزي به تعجب بياندازد. ما قدرت آنها را مي‌شناسيم و فكر كنم كه آنها هم ما را و قدرتمان را. آنها تيمي بسيار خوب با بازيكنان بسيار برجسته دارند اما ما هم كادر بي‌نظيري داريم. فرد به بازيكناني نياز دارد كه بيش از چنين بازي حساسي بيش از حد انگيزه ندارند.

در آستانه ديدار حساس در ورزشگاه لژنيكي روسيه، وضعيت مبهم گرانت و آينده او ناآرامي‌هايي را در اردوي آبي‌پوشان لندني به بار آورده است. رومان آبراموويچ پس از گفت و گو با مربي‌اش اعلام كرد: حتي قهرماني چلسي هم آينده شغلي گرانت در چلسي براي فصل آينده را تضمين نخواهد كرد!

بازيكنان مي گويند:

«كارلوس توس» ، مهاجم آرژانتيني منچستر يونايتد، پس از پايان بازي مسكو راهي آرژانتين خواهد شد تا ساختن فيلمي درباره زندگي‌اش را شروع كند.

او كه تابستان گذشته از وستهام به منچستر يونايتد پيوست، درباره اين جابه‌جايي گفت: «احساي فوق‌العاده دارد كه هر دو هفته يك بار در اولدترافورد بازي كني. گاهي حسي همانند يك نوجوان را دارم .

«توس» كه در فصل جاري ليگ برتر 19 گل براي شياطين سرخ به ثمر رسانده درباره‌ي بازي پاياني گفت: منچستر يونايتد در بازي فينال با روحيه‌اي بهتر به ميدان مي‌رود، چرا كه آبي‌ها در ليگ برتر ناكام ماندند. ما آسوده‌خاطر نخواهيم بود. چرا كه در فينال حاضر هستيم. از نظر روحي همه چيز به نفع ماست. فكر مي‌كنم، بتوانيم پيروز شويم و عنواني ديگر را جشن بگيريم. ايمان دارم كه اين بازي بسيار دشوار و يك نبرد واقعي خواهد بود. تيمي كه توپ را بهتر به جريان بياندازد و به حريف عرصه‌ي بازي ندهد پيروز خواهد بود. بازي برابر چلسي همان اندازه دشوار است كه در ليگ برتر بود.

«توز» 24 ساله اولين بار در بازي برابر چلسي گلزني‌اش براي شياطين سرخ را آغاز كرد.

اگرچه فرگوسن او را با كانتوناي بزرگ مقايسه كرد، اما خود او به ستايش همبازيانش پرداخت و افزود: داشتن آنها در دو طرف امتيازي ويژه است. اگر روز بدي باشد، آنها به ياري مي‌آيند و روزت را درمي‌يابند. توان بازي در كنار اين دو بي‌نظير است.

او درباره‌ عملكرد خودش هم گفت: براي من معناي زيادي دارد كه درست در نخستين فصل حضورم در منچستر به ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا رسيدم. خيلي خوشبخت هستم.»

اشلي كول، مدافع چلسي به خوبي مي‌داند كه باخت در ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا چه اندازه تلخ است. چرا كه سال 2006 با آرسنال آن را برابر بارسلونا تجربه كرده است او با توپچي‌ها تنها 14 دقيقه با قهرماني فاصله داشت اما در نهايت جام به آبي -اناري‌ها رسيد.

كول ‌گفت: قهرماني در ليگ قهرمانان يكي از مهم‌ترين عنوان‌هاست و براي يك بازيكن اين بازي يكي از بزرگ‌ترين بازي‌هايي كه وجود دارند. اگر بازي كنم، موفقيتي بزرگ در دوران ورزشي‌ام خواهد بود.

او در يادآوري ديدار پاياني فصل 2006 گفت: انتظار نداشتم برابر بارسلونا بازي كنم. در تمام طول آن فصل آسيب ديده بودم. خوشبختانه فرصت بازي را يافتم. اكنون فرصت ديگري داريم تا عنواني كسب كنيم. بازي واقعا دشواري است. توانستيم بيشتر تمرين كنيم. از سوي ديگر اين فرصت را داشتيم تا بيشتر فكر كنيم. اين در فوتبال چيز خوبي نيست. فكر مي‌كنم بايد بيشتر تلاش كنيم از فوتبال لذت ببريم. مي‌دانيم آنها چگونه بازي مي‌كنند. روش متوقف كردن آنها را بلديم. آمارها در اين بازي به حساب نمي‌آيند.

روح فينال 1999 گيگز و همبازيانش را وا مي‌دارد تا بخواهند براي سومين بار باشگاهشان را قهرمان ليگ قهرمانان اروپا كنند. گيگز، بازيكن با سابقه و ولزي «منچستريونايتد» در كنار بازيكناني چون كريستيانو رونالدو، وين روني و «كارلوس توز» وزنه‌اي با اهميت از نظر تجربه به شمار مي‌آيد. چنان‌كه فرگوسن بدون اين بازيكنان با تجربه نمي‌تواند چهارشنبه از آزمون دشوار چلسي با سربلندي بيرون بيايد.

گيگز گفت: شور و هيجان بازيكنان جوان در اين فصل براي فردي مثل من تجربه‌اي گران‌بها بود. از سويي ديگر ما بازيكناني داريم كه با سن و سال بالايشان بدون ترديد روي بازيكنان جوان‌تر موثر هستند. بازيكناني كه هنوز چنين لحظه‌هاي سرنوشت‌سازي را تجربه نكرده‌اند.

گيگز در كنار پل اسكولز، وزلي براون و گري نويل، چهار بازيكني هستند كه در تيم كنوني فينال 1999 را تجربه كرده‌اند.

بازيكن 34 ساله شياطين سرخ در قياس تيم‌هاي منچستر يونايتد در سال 99 و 2008 گفت: مشتركاتي وجود دارند. به عنوان مثال روح تيمي. بدون آن اين عملكرد شدني نيست. ما روح تيمي داريم و توازن خوبي از بازيكنان جوان و با تجربه. در سال 99 در تمام فصل تيمي فوق‌العاده داشتيم. و تنها يازده بازيكن نبوديم. امروز هم چنين تيمي داريم.

او با يادآوري خاطره سال 99 گفت: بسيار سخت بود. ما برابر بارسلونا و يونتوس بازي كرديم. بايرن‌مونيخ و اينترميلان را برديم كه كار سختي بود. اساسا قهرماني در ليگ قهرمانان بسيار دشوار است. بايد به طور پيوسته در سطحي بالا بازي كني و چه از نظر فكري و از نظر بدني در اوج باشي. وقتي به ديدار پاياني مي‌رسي، شايستگي‌اش را هم داري.

گيگز درباره‌ فينال مسكو هم گفت: به يك شب استثنايي ديگر اميدوارم. از اين موضوع خوشحاليم و برايش آماده هستيم. چلسي حريف قدرتمند و ناخوشايندي است! آنها به خوبي دفاع مي‌كنند. ما در كارها هجومي بسيار قدرتمند هستيم و در دفاع بسيار خوب هستيم. نمي‌دانم آيا اين موازنه خوبي است يا خير. همچون هميشه سعي مي‌كنيم، گلزني كنيم.

درخشش كريستيانو رونالدو، مهاجم پرتغالي در تركيب شياطين سرخ در فصل جاري انكارناپذير است. او در تمام فصل جاري نمره بسيار خوبي گرفت.

فرگوسن درباره ستاره‌اش گفت: كريستيانو تازه 18 سال سن داشت، كه براي نخستين بار در رقابتي اروپايي بازي كرد. او به مراتب پخته‌تر مي‌شود و آن‌چه از او انتظار مي‌رود را برآورده مي‌كند.

دروگبا، مهاجم ساحل عاجي چلسي درباره بازي پاياني ليگ قهرمانان اروپا ميان منچستر يونايتد و چلسي گفت: ما در ديدار پاياني حاضريم. اكنون روشن است كه بايد آن را ببريم. براي اين موضوع از سال‌ها پيش كار كرده‌ايم و از اين‌رو اين موضوع رويايي است. كار سختي است اما براي موفق شدن همه كار مي‌كنيم.

او كه با گلزني برابر ليورپول در ديدار برگشت مرحله نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان اروپا نقش مهمي در راهيابي آبي به ديدار پاياني داشت افزود: خوشحالم، چون پيروز شديم. باز هم همان اندازه خوشحال مي‌شوم اگر گل ديگري به ثمر برسانم. بحث تنها بر سر تيم است. مي‌كوشم تا تمام توانم را به خرج دهم.

اين شايد آخرين بازي دروگباي 30 ساله با چلسي باشد چرا كه او به احتمال فراوان در تابستان آينده استمفورد بريج را ترك خواهد كرد.

فينال از نگاه ايتاليايي ها:

ليپي، سرمربي ايتاليا در جام جهاني 2006 از دوستان قديمي سر آلكس فرگوسن به شمار مي‌آيد. ليپي بر اين باور است كه منچستر يونايتد مي‌تواند در مسكو عنوان قهرماني را از آن خود كند. اين مربي 60 ساله با يووه چهار بار به ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا راه يافت ولي تنها يك بار جام قهرماني را از آن خود كرد. در مقابل جان لوكا ويالي، مربي - بازيكن ايتاليايي چند سال گذشته چلسي به قهرماني باشگاه سابقش ايمان دارد.

تركيب احتمالي دو تيم:

قهرمان فصل جاري رقابت‌هاي ليگ برتر انگليس در حالي راهي روسيه مي‌شود كه هيچ بازيكن آسيب‌ديده‌اي را در تركيب خود نمي‌بيند.

منچستر يونايتد: ادوين فان‌درسار، وزلي براون، ريو فرديناند، نمانيا ويديچ، پاتريس اورا، كريستيانو رونالدو، پل اسكولز، مايلك كريك، پارك جي سونگ، كارلوس توس، وين روني.

در تركيب آبي ها هم نگراني ها درباره بازي تري، دروگبا برطرف شده و اين دو بازيكن به فينال مسكو مي رسند.

چلسي: پيتر چك، مايكل اسين، آلكس، جان تري، اشلي كول، ميشاييل بالاك، كلود ماكلله، فراك لمپارد، جو كول، ديديه دروگبا، فلورنت مالودا.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن