تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815567607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي راهكارهاي خروج از بن بست روابط ايران و آلمان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي راهكارهاي خروج از بن بست روابط ايران و آلمان
اقتصاد. وزارت اقتصاد و دارايي
راهكارهاي خروج از بن بست روابط ايران و آلمان در ديدار رييس كل سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران با رييس گروه پارلماني حزب سوسياليست مسيحي آلمان بررسي شد.

بهروز عليشيري عصر روز سه شنبه در اين نشست كه در محل سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران تشكيل شد، گفت: به دليل خسارات وارده به شركتهاي آلماني ناشي از تحريم ايران، آنها تلاش مي‌كنند كه راههايي براي رفع محدوديتها و حضور در بازار ايران بيابند.

وي با اشاره به ديدار اين گروه با مسئولان وزارت امور خارجه كشورمان و گفت و گو در مورد موضوع هسته‌اي ايران، گفت: اولين موضوع كه آلمان ها بايد به آن توجه كنند احترام به نهادهاي موجود بين‌المللي است.

وي اظهار داشت: آلمان بايد به راي و گزارش آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي كه مسئوليت نظارت بر فعاليتهاي هسته‌اي كشورها را برعهده دارد، احترام بگذارد در غير اين صورت قدرت اين نهادها زيرسئوال خواهد رفت.

رييس كل سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران، بر ضرورت احترام به آراي نهادهاي بين‌المللي كه حفظ امنيت بين‌المللي و شفاف‌سازي اقتصادي بخشي از وظايف آنهاست، تاكيد كرد و گفت: اگر به آراي اين نهادها توجه نشود و راي فرد مورد توجه قرار گيرد، نظام بين‌الملل فرو خواهد پاشيد.

وي به بحث تحريم ايران اشاره كرد و گفت: در اين وضعيت اروپا به خصوص آلمان كه بزرگترين شريك تجاري ايران بود، بازي خورد.

وي با بيان آنكه آمريكا بعد از انقلاب به دلايل مختلف همكاري‌هاي خود را با ما ادامه نداد و ايران نيز تمايلي به همكاري با آنها نداشت، گفت:
قبل از اين وضعيت آلمانها بيش از ‪ ۱۰‬ميليارد دلار در ايران پروژه داشتند كه به دليل تحريم و كاهش حضور آنها، علاوه بر بانك‌ها و بيمه‌هاي آلمان، به اقتصاد و شركتهاي اين كشور خسارات زيادي وارد شد.

عليشيري به نقل از رييس اتحاديه ماشين آلات صنعتي آلمان گفت: بعد از تحريم ايران، علاوه بر كاهش گردش مالي اين اتحاديه كه بيش از شش هزار شركت بزرگ آلماني عضو آن هستند، شركت‌هاي آلماني بين ‪ ۶‬تا ‪ ۱۰‬ميليارد دلار ضرر كرده و بيش از ‪ ۱۰۰‬هزار فرصت شغلي در اين كشور از بين رفت.

وي گفت: قهر كردن با يك مشتري خوش حساب در اقتصادي كه براساس منطق اقتصاد بازار عمل مي‌كند، هيچ جايي ندارد.

رييس كل سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران، گفت: دوري آلمان‌ها از بازار ايران سبب شد كه كشورهاي شرق آسيا از فرصتهاي موجود استفاده كنند.

به گفته وي، انرژي و نيروي كار ارزان، مشوق‌هاي مالياتي و گمركي و دسترسي به جمهوري‌هاي آسياي ميانه و كشورهاي خليج فارس انگيزه‌هاي بزرگي را در فعالان اقتصادي اين كشورها براي حضور در بازار ايران ايجاد كرده است وي با بيان آنكه ايران از موضع آلمان در خصوص تحريم آگاه است، گفت: ‪۲‬ كشور مي‌توانند خارج از قيل و قال‌هاي موجود و چشمان باز نسبت به افزايش همكاريها اقدام كنند.

رييس كل سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران، از علاقه مندي بخش خصوصي و بانكهاي آلماني به همكاري با بخش خصوصي ايران خبر داد و گفت: در مجموع نظر اين هيات در خصوص گسترش همكاريها با ايران مثبت و شفاف است، ضمن آنكه آنها منطق و توجيه اقتصادي ما را نيز پذيرفتند.

وي گفت: به پيشنهاد سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران توافق شد بخشهاي خصوصي ‪ ۲‬كشور به هم مرتبط شده و زمينه گسترش همكاريها فراهم شود.

عليشيري گفت: به طور قطع بخش‌هاي دولتي آلمان بايد به فعالان اقتصادي بخش خصوصي پاسخ دهند و نياز آنها را براي حضور در بازارهاي كشورهاي ديگر فراهم كنند. ضمن اينكه بخش‌هاي دولتي ‪ ۲‬كشور بايد فضا را طوري طراحي و فعاليت كنند تا فرصتهاي اقتصادي مناسب براي بخشهاي خصوصي فراهم شود درغير اين صورت ما ديگر داراي كاركرد مطلوب نيستيم و بايد در آن تجديد نظر شود وي ميزان صادرات ايران به آلمان را در سال ‪ ۲۰۰۷‬حدود ‪ ۶۰۰‬ميليون يورو عنوان كرد و گفت: اين ميزان نسبت به سال ‪ ۲۰۰۶‬حدود ‪ ۲۷‬درصد رشد نشان مي دهد.

وي گفت: حجم واردات ايران از آلمان نيز حدود سه ميليارد و ‪ ۶۰۴‬ميليون يورو بوده است كه نشان از تراز منفي در مبادلات اقتصادي ميان ‪ ۲‬كشور است.

وي در مورد وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي در كشور نيز گفت: سال گذشته ارزش سرمايه‌گذاري هاي خارجي مصوب نزديك به ‪ ۱۲‬ميليارد دلار بود كه براي نخستين بار در كشور رخ داد و يك ركورد بود.

عليشيري ادامه داد: وقتي شما يك پروژه را تصويب مي‌كنيد براساس منطق و مديريت پروژه و همچنين استانداردهاي بين‌المللي اين طرح سه تا پتج سال طول مي‌كشد اجرايي شود لذا اين ميزان سرمايه‌گذاري مصوب بايد طي اين دوره وارد اقتصاد كشور شود.

وي رقم قطعي سرمايه‌گذاري خارجي كشور در سال گذشته را نزديك به يك ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: با توجه به روند افزايشي، اميد مي‌رود حجم سرمايه‌گذاري ها در سال جاري بيش از پيش رشد يابد.

اين مقام مسئول در خصوص اقدام‌هاي سازمان سرمايه‌گذاري گفت: اين سازمان وظيفه فرصت يابي پروژه‌هاي اقتصادي و تجهيز برخي از پروژه‌هاي فاينانسي كه تامين مالي قرضي مي‌كنند را برعهده دارد، ضمن آنكه وظيفه نظارت و راهبري بر سرمايه‌گذاري هاي مستقيم خارجي نيز از وظايف اين سازمان است،
وي با بيان آنكه انتظار يك جهش عظيم در بخش سرمايه‌گذاري را در سال جاري داريم، پيش بيني كرد: امسال نقطه عطف افزايش در رقم‌هاي مصوب سرمايه گذاري خارجي و جذب سرمايه‌گذاري خارجي باشد.

عليشيري گفت: براي آنكه بخش خصوصي داخلي و سرمايه‌گذاران خارجي تمايل به حضور در فعاليتهاي اقتصادي داشته باشند بايد محيط شفاف، روشن و روان شود.

وي متذكر شد: محيط اقتصادي كشور براي دست كاري و روان شدن ظرف يك تا دو سال اتفاق نخواهد افتاد زيرا اين فرآيند، مسير بلندمدتي است كه در صورت رفع موانع، عملي خواهد شد.

وي از ابلاغ اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي به عنوان يك تحول بزرگ در اقتصاد كشور ياد كرد و گفت: متاسفانه جاي شركتهاي آلماني در اين زمينه خالي است، براساس تصميمات نظام ما كاملا تصميم جدي و قطعي براي واگذاري فعاليتهاي دولتي به بخش خصوصي داريم.

عليشيري گفت: سال گذشته ‪ ۲۰۰‬شركت بزرگ دولتي به ارزش ‪ ۲۰۰‬ميليارد دلار به بخش خصوصي واگذار شد.

وي با بيان آنكه آسيايي‌ها به مباحث سياسي توجه نمي‌كنند، گفت: يك شركت آسياي شرقي خواستار خريد سهام يك شركت فولادي ايران است كه در صورت وقوع، اين شركت بزرگترين شركت فولادي جهان خواهد شد.

رييس كل سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران در پاسخ به اينكه دولت ايران براي كنترل نرخ تورم و رفع ركود چه اقدام‌هايي انجام داده است، گفت: تا آنجا كه به متغيرهاي داخل اقتصاد برمي گردد بايد با حفظ وضع موجود اقتصاد بتوانيم نرخ تورم را كنترل كنيم .

وي گفت: به طور قطع از انضباط مالي بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي آگاه شده‌ايد لذا اين بسته سياستي كمك خواهد كرد تا وضعيت بخشهاي داراي ركود بهبود يابد.

وي با اعلام اينكه چرخه اقتصاد دنيا نيز يك چرخه ركودي است، گفت: به هر حال تميهدات لازم براي اينكه كمترين ضربه پذيري را از اقتصاد جهاني داشته باشيم، نيز اتخاذ شده است.

رييس گروه پارلماني حزب سوسياليست مسيحي آلمان هم با تاييد اينكه آلمان ناخواسته وارد اين بازي سياسي شده است، گفت: به هر حال با حضور در تهران و ديدار با مسئولان بخش خصوصي ايران آمادگي خود را براي گسترش همكاري‌ها اعلام كرديم.

آقايرامزاير خواستار رفع موانع موجود در گسترش توسعه همكاريها ميان ‪۲‬ كشور شد.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 460]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن