تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815435926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مذاكرات دوحه درباره مسائل لبنان تا روز چهارشنبه تمديد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مذاكرات دوحه درباره مسائل لبنان تا روز چهارشنبه تمديد شد
خارجي. سياسي. دوحه. لبنان.

يك كميته عربي ميانجي بين گروه‌هاي سياسي لبنان اعلام كرد كه درپي درخواست يكي از طرف‌ها براي زمان بيشتر به منظور بررسي پيشنهادها، اين مذاكرات روز چهارشنبه نيز ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوحه، "احمد بن عبدالله المحمود" وزير مشاور در امور خارجي قطر به خبرنگاران گفت: يكي از دو طرف لبناني امروز درخواست زمان بيشتري براي پاسخ به دو پيشنهاد مطرح شده را داشت .

كميته مزبور به رياست "شيخ حمد بن جاسم آل ثاني" نخست وزير قطر، موافقت كرد كه تا فردا (چهارشنبه) زمان براي بررسي پيشنهادها بدهد.

به گزارش اين خبرگزاري ، مذاكرات بين رهبران جناح‌هاي مختلف لبنان روز سه‌شنبه در پي خودداري گروه مخالف دولت از پذيرش پيشنهاد كشور ميزبان - قطر - براي برون‌رفت احتمالي از بحران كنوني، در شرايط حساسي قرار گرفت.

"شيخ حمد بن جاسم آل ثاني" نخست وزير قطر قرار بود امروز سه‌شنبه در يك كنفراس مطبوعاتي، نتايج مذاكرات بين دو جناح مخالف و حامي دولت را كه از روز شنبه آغاز شده است، اعلام كند.

قطر در مذاكرات دوحه پيشنهاد انتخاب فوري رييس جمهوري جديد توسط پارلمان، تشكيل دولت وحدت ملي و تعويق بررسي قانون انتخابات را ارائه داد اما مخالفان دولت لبنان اين پيشنهاد را رد كرد.

مخالفان دولت لبنان پيشنهاد تعويق مذاكره درخصوص قانون مورد مناقشه انتخابات را رد كرد اما بر تعهد خود به توافق هفته گذشته با ميانجيگري اتحاديه عرب در بيروت كه راه را براي تشكيل مذاكرات دوحه هموار ساخت، تاكيدكرد.

اين در حالي است كه عليرغم گسترش بدبيني، به گفته يك منبع نزديك به به گروه مخالف دولت لبنان ، هنوز اميد به دستيابي به توافق باقي است.

اين منبع نزديك به "نبيه بري" رييس پارلمان دوشنبه شب به خبرگزاري فرانسه گفت: هنوز مي‌توان به دستيابي به راه حلي در ساعات آتي اميدوار بود.

دو طرف درگير لبناني بر سر جانشيني ژنرال "ميشل سليمان" فرمانده ارتش به جاي "اميل لحود" در مقام رييس جمهوري به توافق رسيده‌اند. لحود در نوامبر (آبان) در پايان دوره خدمت از سمت خود كناره‌گيري كرد.

با اين حال اختلاف بر سر تشكيل دولت وحدت ملي و تغييرات پيشنهادي در قانون انتخابات، انتخاب سليمان را با مشكل مواجه كرده است.

اين بن‌بست ، بحراني را كه در نوامبر ‪ ۲۰۰۶‬در پي استعفاي شش تن از وزراي طرفدار سوريه در كابينه "فواد سنيوره" نخست وزير لبنان پديدار شده بود، وخيم‌تر كرد. كابينه سنيوره از حمايت واشنگتن و رياض برخوردار است.

بن‌بست ‪ ۱۸‬ماهه به درگيري‌هاي فرقه‌اي شديدتري در ماه جاري كه طي آن ‪۶۵‬ نفر كشته شدند، دامن زد.

در اين درگيري‌ها، حزب‌الله و هم‌پيمانان شيعه آن براي مدت كوتاهي بخش‌هاي سني‌نشين غرب بيروت را تسخير كردند.

تغييرات پيشنهادي در قانون انتخابات مي‌تواند در نتيجه انتخابات پارلماني سال آينده سرنوشت ساز باشد. دو جناح رقيب لبناني بر سر گستره برخي حوزه‌هاي انتخاباتي باهم اختلاف دارند.

نمايندگان دولت لبنان با بيان‌اينكه برداشتن گام‌بعدي پس از رد پيشنهاد قطر توسط مخالفان دولت ، برعهده كشور ميزبان است، ظاهرا عقب نشيني كره‌اند.

قطر همچنين پيشنهاد داده يك بند به بيانيه پاياني مذاكرات افزوده شود كه طبق آن تمام طرف‌ها متعهد شوند از توسل به خشونت مسلحانه در مناقشات داخلي خودداري كنند.

اختلاف‌هاي موجود بين دو طرف بر سر موضوع سلاح‌هاي حزب‌الله يكي از موانع در مذاكرات بوده است و نمايندگان دولت بر قرار دادن اين موضوع در دستور كار مذاكرات اصرار كردند.

با اين حال "محمد رعد" رييس هيات حزب‌الله در دوحه روز يكشنبه اظهار داشت: قرار نيست درمورد موضوع مقاومت و سلاح و توان آن مذاكره‌اي انجام شود.

حزب‌الله تنها گروهي بود كه پس از جنگ داخلي لبنان بين سال‌هاي ‪ ۱۹۷۵‬تا ‪ ۱۹۹۰‬ملزم به خلع سلاح نشد و از سلاح خود به عنوان ابزار دفاع از كشور در مقابل اسراييل نام مي‌برد.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن