واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «کنعان»؛ گامی محکم در آغاز راهی بلند...درمیان فیلم های رنگارانگ سینمای جهان که در ایام نوروز روی آنتن تلویزیون می رود چند فیلم شاخص از سینمای ایران نیز وجود دارد که نمی توان از کنار آن گذشت؛ فیلم کنعان ساخته مانی حقیقی یکی از این آثار است.
سال 79 مجله نیویورکر، داستانی از نویسنده کانادایی «آلیس مونرو»؛ و این نقطه آغاز شکل گیری طرح اولیه فیلنامه ای در ذهن مانی حقیقی بود؛ فیلمنامه ای که بعدها نام «کنعان» به خود گرفت. داستان آلیس مونرو به گفته حقیقی بیش از هفت سال ذهن او را مشغول کرده بود، هفت سالی که در سال نخستش مستند «ماندن» (1380) و در سال دومش فیلم بلند داستانی «آبادان» (1381) ساخته شد و کم کم زمینه حضور مانی جوان در عرصه فیلمسازی را فراهم می آورد، اما بیش از این دو همکاری در نگارش چهاشنبه سوری اصغر فرهادی و ساخت و نمایش جشنواره ای فیلم «کارگران مشغول کارند» بود که جایگاه مانی حقیقی را در جغرافیای پیچیده سینمای ایران تثبیت کرد.روایتی نو از داستانی کهنه«کنعان» ورود رسمی مانی حقیقی به دنیای فیلمسازی است و به حق می توان آنرا به گامی استوار برای آغاز پیمودن راهی بلند تشبیه کرد. «کنعان» دیگر نه یک اقتباس از داستان الیس مونرو که خود فیلنامه ای مستقل و برآمده از همکاری حقیقی و فرهادی است که در بستری ایرانی طرح و روایت شده است. داستان فیلم در نگاه اول درون مایه ای کلیشه ای و پیش پاافتاده دارد؛ داستان زوجی که به واسطه پذیرش زن در دانشگاهی خارجی و مخالفت مرد با سفر با او، کارشان به مجادله و متارکه کشیده است و پس از وقوع حوادثی کارشان ختم به رجوع و سازش می شود، اما به نظر بیشترین حسن کار حقیقی همین جاست که داستانی اینچنین نخ نما را در قالبی نو و قابل قبول طرح و روایت کرده است.بی شک آنچه «کنعان» را به این حد از رضایت مخاطب رسانده است بیش از هرچیز بازی بی عیب و نقص بازیگران آن است. بازیگرانی که اگرچه حقیقی حضورشان در فیلم را بادآورده تعبیر میکند اما به اذعان خود او هریک به بهترین شکل در نقششان حاضر شده اند دیالوگ های روان، شخصیت های چند بعدی در داستان، خط سیر منطقی حوادث و از همه مهمتر بازیگری فوق العاده بازیگران همه دست به دست هم می دهند تا در تحلیل کنعان از ضعف هایی چون کندی ریتم و تدوین فیلم چشم پوشی کنیم و آنرا به عنوان فیلمی خوب بپذیریم. بازی های بی عیب و نقصاما بی شک آنچه «کنعان» را به این حد از رضایت مخاطب رسانده است بیش از هرچیز بازی بی عیب و نقص بازیگران آن است. بازیگرانی که اگرچه حقیقی حضورشان در فیلم را بادآورده تعبیر میکند اما به اذعان خود او هریک به بهترین شکل در نقششان حاضر شده اند. ترانه علیدوستی، محمدرضا فروتن و بهرام رادان بی شک یکی از زیباترین حضورهای سینمایی خود را در این فیلم به ثبت رسانده اند. «کنعان» فیلم قابل دفاع و قابل تماشایی است اما نباید از قلم انداخت که این قابلیت ها تنها ذیل عنوان اولین اثر سینمایی مانی حقیقی (با چشمپوشی از فیلم خاص کارگران مشغول کارند و فیلم دیده نشده آبادان) فرصت تایید می یابند و بدون تردید می توان گفت که این سقف سینمای «حقیقی» نیست. حقیق سال گذشته فیلم تلویزیونی «چمدان» را برای حضور در جشنواره آماده کرد که متأسفانه نگارنده فرصت تماشای آن را نیافت و نمی توان درباره کیفیت سیر هنری حقیقی با مقیاس آن نظری داد.بی شک آنچه «کنعان» را به این حد از رضایت مخاطب رسانده است بیش از هرچیز بازی بی عیب و نقص بازیگران آن است. بازیگرانی که اگرچه حقیقی حضورشان در فیلم را بادآورده تعبیر میکند اما به اذعان خود او هریک به بهترین شکل در نقششان حاضر شده اند اما نکته جالب دیگری در مورد کنعان وجود دارد که بعنوان حسن ختام این مختصر اشاره به آن خالی از لطف نیست؛ نکته جالب نام فیلم است، نامی که مانی حقیقی و اصغر فرهادی مشترکاْ به این نتیجه رسیده اند در مورد وجه تسمیه اش چیزی نگویند تا تماشاگران خود به نتیجه ای برسند. حتی وقتی در نشست مطبوعاتی فیلم در جشنواره همان سال هم این سوال مطرح شد حقیقی گفت: «ترجیح می دهم من چیزی نگویم اما اطمینان می دهم به شما که من دلیل قاطع و موجهی برای انتخابم داشته ام...» شما چگونه این وجه تسمیه را برای خود توجیه می کنید؟ چرا «کنعان»!؟ محمد صابریبخش سینما و تلویزیون تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]