واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ماناترین هنر ما نادیده گرفته شدههمراه با دبیر پنجمین جشنواره بین المللی شعر فجر درباره جشنواره و شعر جشنواره شعر فجر امسال پنجمین گام خود را با دبیری پرویز بیگیحبیبآبادی برداشت، جایگاهی که امروز این شاعر بر آن تکیه زده است، پیش از این علیرضا قزوه، محمود اکرامیفر، علی معلم و موسوی گرمارودی قرار داشتند.
راه جشنواره مشخص نیست!این موضوع را که هر دوره یکجور برگزار شده ، باید دبیران قبلی جواب بدهند. من میگویم مدتی این مثنوی تاخیر داشت به هر حال اینکه چرا جشنواره شعر با توجه به این که شعر هنر ملی این سرزمین است و مناسبتترین محمل برای بیان همه مسایلی است که در اطراف ما می گذرد، از سالهای آغازین انقلاب برگزار نشده است، سخنی است که مسولان فرهنگی و پیشینیان باید پاسخگوی آن باشند. به هر حال ما هم میدانیم که ماناترین، نامیراترین، گستردهترین و بومیترین هنر این سرزمین نادیده گرفته شده است، چرایی این موضوع در حوزه من نیست.اما ما داریم سعی میکنیم در این پنج جشنواره خلاءهای ناشی از 25 سال را به تدریج پر کنیم و از بین ببریم. به این دلیل اعضای شورای سیاستگذاری تصمیم گرفتند از پیشکسوتان و چهرههای تاثیر گذار در شعر تقدیر کنند که این کار صورت گرفت، از کسانی که در قید حیات بودند و هم آنها که فوت کرده بودند تقدیر شدند. بعد از این تقدیرها جشنواره تصمیم گرفت که شکل رقابتی داشته باشد. من بر این باورم این طیفی که ما به آن توجه میکنیم باید گستردهتر شود. سال گذشته در بخش نیمایی و سپید، سنتی و کودک و نوجوان رقابت داشتیم، امسال به پیشنهاد من و شورای سیاستگذرای بخش سرود و ترانه را به آن افزودهایم. در حقیقت تصنیف هم در این بخش جای داده شده است.بر این باورم که سال آینده این مسوولیت به هر کسی سپرده میشود، حتما بخش تحقیق و پژوهش هم به آن اضافه شود. ما باید به حوزه شعر ترجمه هم در جشنواره توجه کنیم و در دو بخش به این موضوع التفات داشته باشیم؛ ترجمه شعر فارسی به زبانهای دیگر و ترجمه شعر سایر ملل به زبان فارسی. ما باید به عرصههای دیگری نیز در جشنواره شعر فجر توجه داشته باشیم مثلا از ناشران شعر که بیشترین حضور را در سالهای گذشته در حوزه نشر شعر داشتهاند تقدیر کرد و یا تاملی بر کار دوستان گرافیست داشته باشیم.همچنین باید شاعران سایر کشورها و منتقدانی که به شعر دهههای گذشته ما پرداخته و مقالاتی درباره آن در کشورشان منتشر کردهاند هم توجه کرد. این موضوعات را باید در جشنواره شعر فجر باید ساماندهی کرد تا این گروهها نیز از جوایز جشنواره بیبهره نباشد.این کاملا درست است ما هنوز به هدفهای خود نرسیدهایم. ما هدفگذاریهای کوتاه مدت و بلند مدت داریم به اهداف کوتاه مدتمان رسیدهایم و داریم روی اهداف بلندمان کار میکنیم.یکی از اهداف جشنواره این است که شعر در کشور ما نهادینه شود؛ هم نزد مسئولان فرهنگی هم نزد مردم. بدیهی است که نهادینه شدن شعر باید با جوانان شروع کرد؛ زیرا آنها هم پتانیسل این کار را دارند و هم شور و شوق این کار را و هم آیندهسازان کشورمان هستند. خوشبختانه در این جشنواره جوانان حضور چشمگیری داشتند.از دیگر نقاط قوت جشنواره امسال حضور زنان در عرصه شعر است. اگر از قرن 4 تا امروز را مرور کنید؛ حضور زنان شاعر به هر دلیلی کمرنگ بوده است. ما باید از این انرژی عاطفی نهفته در زنان شاعر هم بهره بگیریم که خوشبختانه امسال 41 درصد زنان ما در این جشنواره حضور جدی داشتهاند.این کاملا درست است ما هنوز به هدفهای خود نرسیدهایم. ما هدفگذاریهای کوتاه مدت و بلند مدت داریم به اهداف کوتاه مدتمان رسیدهایم و داریم روی اهداف بلندمان کار میکنیم.به شاعرانی جایزه می دهند که در بسیاری از مواقع مستحق آن نیستند!من میتوانم درباره دورهای که خودم دبیری آن را دارم حرف بزنم. در داوری امسال من سعی کردهام داوران از یک طیف خاص نباشند و داورانی باشند که نظرات و دیدگاهها و سلایق مختلف نسبت به شعر دارند و یکبار در جلسه مطبوعاتی توضیح دادم که سعی کردیم داوران از نظر نگاه به شعر در تقابل با یکدیگر باشند و این تقابل به تعامل در انتخاب شخص خاصی نیانجامد و به تعادل در انتخاب منجر شود. و این کار را انجام دادیم. وقتی اسامی داوران اعلام شود خواهید دید که داوران نماینده طیفهای مختلف هستند. داوران برای این که همفکری و تاثیر پذیری از همدیگر نداشته باشند، تمام شعرها کد گذاری شدند و حتی داوران در مرحله نهایی نام سرایندگان را نمیدانستند و از نمراتی که داده بودند اطلاعی نداشتند. بعد از آن جمعبندی و معدل گیری صورت گرفت و بعد از آن کمیتهای متشکل از نمایندگان داوران در هر بخش تشکیل شد، آن نمایندگان به اتفاق دبیر جشنواره، معاون علمی ، مسوول هیات داوران و مسولان ارشاد جلسهای تشکیل دادند و بدون تغییر در رایها، بار دیگر نظرات داوران را مد نظر قرار دادند و دوباره روی آنها تاکید مجدد کردند. همه این کارها باید به گونهای صورت گیرد که ما از آسیبپذیریهای احتمالی جلوگیری کنیم. من بنا به عهدی که با خدای خود دارم و بنا به سابقه طولانی در برگزاری جشنوارههای مختلف داشتهام، سعی کردم همه چیز را به گونهای انجام دهم که ما به حق نزدیک تر شویم؛ ولی طبیعی است که شعر مسابقه دوی صد متر نیست که بتوانیم با ابزار بسیار پیشرفته برندگان را به دقت مشخص کنیم. داوران در شعر پیشینهای دارند، تعلق خاطر و سلایق مختلف دارند که همه اینها شخصیت یک شاعر را شکل داده است و این در طول یک روز و یک هفته اتفاق نیفتاده است؛ این نتیجه بیست و یا سی سال زندگی شاعرانه یک شاعر است که در ضمیر ناخودآگاه او مسایلی شکل گرفته است تا این شاعر الان در این زمینه شاخص باشد.ما هرگز نمیتوانیم بگوییم که در انتخاب یک شخص همه چیز صد در صد رعایت میشود، نوع نگاه و سلایق داوران هم تاثیر دارد. به این دلیل خود شعر تعریف ناپذیر است و مواردی که ما برای داوری تعیین میکنیم، قابل تاویل در داوران نیست. این مساله کلا در مسایل هنری وجود دارد؛ یعنی خط کش در مسایل هنری نیست و به دید شخص و نگاه او باز میگردد.ما در جشنواره شعر فجر سعی کردیم که با طیفهای مختلف از این کاستی بکاهیم. طبیعی است همه چیز تابع نوع نگاههای مختلف خواهد بود. الان در کشور افرادی هستند که به شعر کلاسیک تعلق خاطر دارند و از سوی دیگر نیز افرادی هستند که میگویند دوره شعر کلاسیک سپری شده است، اما ما باید بتوانیم همه نگاهها را در داوری جمع کنیم تا به آن اجماع لازم نزدیک شود.امسال به واقع نتایج مثل دوی صد متر بود، رقابت آنقدر فشرده بود ده نفری که به فینال راه یافتند؛ تفاوت نفر اول با دهم تفاوت قابل توجهی نیست. در حقیقت نفر اول تا دهم را میتوان شاعران برگزیده دانست که سه نفر اول؛ شاعران اول تا سوم هستند.جشنواره به طیفهای مختلف توجه ندارد !ما وظیفهمان را انجام میدهیم، در فراخوانمان اعلام میکنیم که کلیه شاعران با هر گرایش و سلیقه و نگاهی میتوانند در جشنواره شرکت کنند. این را شش هزار بار به صورت لینک در وبلاگهای شاعران میگذاریم و بعد هم در مطبوعات این را اعلام میکنیم. من میگویم که شعر مناسبترین محمل برای اشکها و لبخندها، پیروزیها و شکستها، غمها وشادیها و بنبستها و گشایشهاست. پس حضور همگان را ارج مینهیم. این دیگر به سلیقه شخص بستگی دارد که بخواهد شرکت کند یا نه. از این طرف درها به روی همگان باز است، این نگاه من هم بوده است. شما در روز اعلام نتایج با اعلام برندگان به بخشی از این موضوع خواهید رسید.***بیگی حبیبآبادی ادبیات فارسی خوانده و خودش هم شاعر است. علاوه بر اینها او تاکنون بهعنوان مسوول صفحات ادبی برخی از نشریات، دبیر کنگرههای سراسری شعر دفاع مقدس، نویسنده برخی از برنامههای صدا و سیما، مسئولیت در تعدادی از شوراهای شعر و همکاری ادبی با نشریات و مراکز مختلف ادبی بوده است. از میان آثار او می توان به مجموعه شعرهای «غریبانه» و «آن همیشه سبز»اشاره کرد که تاکنون دوبار جزو آثار برتر ادبیات دفاع مقدس شناخته شدهاند.فرآوری: مهسا رضاییبخش ادبیات تبیانمنبع: خبرآنلاین
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 513]