تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815558292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مواد مخدر و رژيم پهلوي (2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مواد مخدر و رژيم پهلوي (2)
مواد مخدر و رژيم پهلوي (2)   نويسنده: علي اکبر عليمرداني   3ـ5. فليكس آقايان   وي فرزند «الكساندر آقايان» و به گفته‌ي فردوست مرد شماره يك ارامنه بوده است. (68) اين شخص از بزرگترين قاچاق‌چيان كشور و از دوستان بسيار نزديك شاه بود. وي در بيشتر ميهمانيهاي خصوصي شاه حاضر و رابطه بسيار دوستانه‌اي ميان آنها وجود داشته است. فردوست وي را بزرگترين قاچاقچي ايران مي‌داند. (69) وي در مورد فليكس به تفصيل سخن گفته است: فليكس آقايان در حد عجيبي از مسائل ايران و سياست بين‌المللي و تشكيلات خفيه‌ي سيا و اف.بي.آي و مافيا اطلاع داشت، زيرا در رده‌هاي بالاي سازمان‌ها بهترين رفقا را به ضرب پول‌هاي كلان به دست آورده بود و در تشكيلات اجتماعي سري آمريكا در بالاترين رده دست داشت. او كسي نيست كه پولش را دور بريزد و اگر يك ميليون دلار به يك سناتور آمريكايي مي‌داد، 10 ميليون دلار از وجود او استفاده مي‌برد. فليكس عضو بلندپايه مافياي آمريكاست. او در قاچاق مواد مخدر روي دست اشرف زده بود، ولي رد به هيچ فردي نمي‌داد. برادر كوچكتر فليكس جزء هيأت رئيسه توزيع مواد مخدر در آمريكاي مركزي و جنوبي است... فليكس يكي از نزديك ترين دوستان محمدرضا شاه بود و در اكثر ساعات فراغت او حضور داشت و به اتفاق محمدرضا و چند تن ديگر هر شب تا نيمه شب به ورق بازي مي‌پرداختند... (70) 6ـ نخست وزير و وزرا   در اين بخش براي جلوگيري از اطناب كلام موارد مطرح شده درباره هر كدام را به اختصار توضيح و خوانندگان را به مطالعه‌ي بيشتر در اين مورد به كتاب‌ها و اسنادي كه در اين زمينه وجود دارد ارجاع مي‌دهيم. 1ـ6. شاپور بختيار   در دستگاه حكومت پهلوي كمتر مي‌توان شخصي را يافت كه از آلودگي‌هاي اخلاقي و فساد مصون بوده، پرونده قابل دفاعي بر جاي گذاشته باشد. به نص صريح اسناد ساواك و خاطرات منتشر شده از اين رجال بسياري از وزرا و نمايندگان مجلس يا اعتياد داشته و يا اينكه در قاچاق مواد مخدر دست داشته‌اند. ناگفته پيداست كه در دستگاهي كه شخص اول آن و اعضاي خانواده‌اش به همه نوع فساد آلودگي دارند نمي‌توان انتظار ظهور افراد صديق و يا همكاري انسان‌هاي سالم با آنها را داشت. اگر بر اساس سلسله مراتب قدرت سياسي بخواهيم بررسي كنيم به ترتيب زماني بايد از شاهپور بختيار آخرين نخست وزير دوران پهلوي شروع كنيم. وي كه در آخرين روزهاي حيات پهلوي خود را منجي نظام شاهنشاهي معرفي مي‌كرد و ادعاي اصلاح امور را مي‌كرد، به گفته فردوست به انواع اعتياد از مشروبات الكلي گرفته تا مواد مخدر آلودگي داشته است. وي در اين مورد مي‌نويسد:

... مي‌گفتند كه بختيار قمارباز است و در قمار بلوف زدن مهم‌ترين اصل است و ضمناً ثابتي مي‌گفت كه ترياكي و عرق‌خور است و در نخست‌وزيري روزي 2 بار ساعت 10 صبح و 5 بعدازظهر بساط ترياك‌كشي برپا مي‌شد. روشن است كه پس از مصرف شجاع مي‌شد و مي‌توانست ضعف خود را بپوشاند. (71) 2ـ6. جهانشاه صالح   جهانشاه صالح از ديگر شخصيت‌هاي سياسي و علمي دوره پهلوي است كه در مقطعي نيز وزارت بهداري را بر عهده داشت. (72) از بزرگترين اقدامات صالح در دوران وزارتش در اين منصب تصويب قانون منع كشت خشخاش بوده است. (73) وي بارها در اظهاراتش به اين موضوع اشاره كرده و از ديگران درباره حفظ دست‌آوردهايش ياري خواسته است. (74) در باب انگيزه‌هاي اين اقدام جهانشاه صالح از همان زمان بسياري شبهه وارد كرده و آن را در راستاي اهداف دول خارجي در جهت كمك به كشورهاي تركيه و افغانستان تفسير كرده‌اند. در سندي در اين زمينه آمده است: در زمان بهداري جهانشاه صالح، طرح مبارزه با كشت خشخاش در ايران به اجرا درآمد و حال آنكه اين طرح آمريكايي به سود تركيه و افغانستان بود كه يكي از منابع سرشار درآمدشان (به خصوص تركيه) از فروش ترياك است، چه براي مصارف دارويي و چه براي مصارف تخديري، به هر حال اين طرح مشكلي را حل نكرد و اعتياد رواج شديد داشت. (75) همچنين بايد گفت كه متأسفانه اين فرد كه در گفته‌هايش بارها از رواج اعتياد در كشور داد سخن داده و اظهار تأسف كرده است، (76)بنا بر عقيده بسياري از اولين كساني است كه در رواج هروئين در كشور نقش داشته است. وي به خاطر تشكيك در همين موضوع چندين بار در مظان اتهام قرار گرفته، در سندي در اين زمينه آمده است: دكتر جهانشاه صالح وزير سابق بهداري كه دو سال قبل وزير بهداري بود و ده كيلو هروئين را به طور قاچاق وارد ايران كرده بود گويا مقامات مربوطه به اين موضوع پي برده بودند و در حال حاضر استاد دانشگاه مي‌باشد. به طوري كه دكتر رضا نقابت داراي شماره تلفن 43745 اظهار داشته است مدت‌ها قاچاقي هروئين وارد مي‌كرده و از موقعيت خويش سوءاستفاده مي‌نموده و در ضمن از فروش مواد مخدره پول سرشاري به جيب زده و مبارزه با ترياك نيز فقط براي رد گم كردن و در ضمن رواج بازار هروئين و مرفين و كوكائين خودش بوده است. (77)

اشتهار اين شايعات به حدي بود كه در زمان رياست وي بر دانشگاه تهران، اعلاميه‌هايي از سوي مخالفينش پخش گرديد كه از فسادي وي حكايت مي‌كردند. در اينجا بخشي از اين اعلاميه‌ها را مي‌آوريم: اخيراً تعدادي نامه ماشين شده بدون امضاء از ناحيه مخالفين دكتر جهانشاه صالح رئيس دانشگاه تهران وسيله پست براي رؤساي دانشكده‌هاي وزارت بهداري ارسال گرديده است. در نامه مزبور خطاب به دكتر جهانشاه صالح نوشته شده: شما كه اظهار فضل و ادب مي‌نماييد و خود را پاكدامن جلوه مي‌دهيد اولين بار هروئين را با چمدان به ايران وارد و جوانان را آلوده كرده‌ايد... نويسنده در خاتمه نامه دكتر جهانشاه صالح را تهديد نموده كه هرچه زودتر منتظر انتقام وي و امثال دكتر خانعلي‌ها باشد.(78) بنابر اسناد موجود جهانشاه صالح با اشرف نيز دوستي داشته و ظاهراً به كمك وي بزرگ‌ترين باند قاچاق ايران را اداره مي‌كرده است. (79) 3ـ6. عبدالعظيم وليان   يكي ديگر از وزيراني كه در قاچاق مواد مخدر ديده مي‌شود وليان مي‌باشد. وي از دوستان بسيار نزديك محمدرضا شاه بوده و در بسياري از سفرهاي داخلي و خارجي او را همراهمي مي‌كرد. اشتهار وليان در قاچاق مواد مخدر به حدي بود كه ترياك توليديش در كشور به «ترياك وليان» شهرت داشت. در حاشيه يكي از اسناد آمده است: ترياك مصرفي تعداد زيادي از رجال را وليان تأمين مي‌نمايد كه به ترياك ولياني معروف است. (80)

نكته جالب در مورد وليان اين است كه ظاهراً ترياك‌هاي وي را دولو با خود به اروپا مي‌برده است، به همين جهت شاه از اين قضيه به شدت ناراحت و وليان را مورد غضب قرار داده است: طبق اطلاع آقاي امير مجيد فيوضات مديركل اطلاعات و روابط عمومي وزارت اطلاعات [و جهانگردي] به طور خصوصي اظهار داشت علت اينكه شايع است وليان مورد غضب شاهنشاه آريامهر قرار گرفته اين است كه از چمدان اميرهوشنگ دولو كه در سفر همراه شاهنشاه آريامهر بوده مقدراي ترياك به دست مي‌آيد و بعد معلوم مي‌شود كه اين ترياكها را وليان به نامبرده داده است و شاهنشاه از اين موضوع به شدت ناراحت مي‌شوند. (81) از ديگر افرادي كه به نص صريح اسناد در قاچاق مواد مخدر دست داشته‌اند احمد شفيق مي‌باشد. در سندي راجع به نقش وي و رجال متنفذ ديگر در قاچاق مواد مخدر آمده است: ... چرا از استعمال ترياك و مواد مخدره جلوگيري نمي‌شود و معلوم نيست عاملين فروش با چه مقاماتي مربوط و از طرف چه كسي حمايت مي‌شوند و ... شايع است كه عده‌اي از متنفذين و رجال از جمله احمد شفيق مواد مخدره از خارج وارد كشور مي‌نمايد و فلان سنارتور هم ترياك مي‌فروشد. (82) 7ـ رئيس و نمايندگان مجلس شوراي ملي   از رؤساي مجلس شوراي ملي متهم در قاچاق مواد مخدر بايد به سردار فاخر حكمت اشاره كرد. وي گويا در زمان رياست مجلس با توجه به مصونيت سياسي از موقعيتش در حمل و فروش مواد مخدر استفاده مي‌كرده است. در سندي در همين مورد آمده است:

... در موقع رياست مجلس [سردار فاخر حكمت] نيز از اتومبيل مجلس زياد استفاده كرده، انتظام گفت در موقع رفتن و آمدن از شيراز اتومبيل را ترياك يا چيز ديگري بار مي‌كرده چون كه اتومبيل او را كسي بازرسي نمي‌كرده است. نظريه يكشنبه: در مورد حمل ترياك توسط سردار فاخر در زماني كه رياست مجلس را بر عهده داشت در بين مردم شايعاتي وجود دارد. (83) نكته جالب در مورد همه‌ي اين اشخاص، اشتهارشان به قاچاق در ميان مردم است. حال جاي اين سؤال باقي مي‌ماند كه آيا دربار و شخص شاه به اين اندازه بي خبر از اوضاع جاري مملكت بودند؟ يا اينكه چشمان خود را بسته بودند؟ متأسفانه به دليل فراواني اين افراد و محدوديت‌هاي اين مقاله از معرفي بسياري از آنها صرف‌نظر كرده و در اينجا به تعدادي از نمايندگان مجلس كه شهرت بيشتري دارند بسنده مي‌كنيم. «سيد جعفر بهبهاني» يكي از نمايندگان فاسد دوره پهلوي است كه در اينجا به مصداق مشت نمونه خروار سندي در مورد فعاليت هايش را در اينجا مي‌آوريم. در اين سند علاوه بر بهبهاني چند تن ديگر از اين نمايندگان فاسد معرفي شده‌اند: عزيز اعظم زنگنه نماينده مجلس شوراي ملي اظهار داشته چون در جريان كشف باند قاچاقچيان مشهد و بازداشت دو نفر سرهنگ ژاندارمري معلوم شده كه سيد جعفر بهبهاني نيز در اين كار دخالت داشته است و حتي يكي از افسران مزبور بنا به توصيه كتبي و اقدامات سيد جعفر بهبهاني به آن نواحي اعزام گرديده، لذا دولت براي جمع مداركي دال بر مداخله مشاراليه در اين امر مشغول اقدام مي‌باشد تا تقاضاي سلب مصونيت سيد جعفر بهبهاني را از مجلس شوراي ملي مي‌نمايد. وي اضافه نموده كه عماد تربتي و كديور نمايندگان مجلس نيز با اين باند همكاري داشته‌اند... . (84) 8ـ نظاميان و ديگران   با مطالعه‌ي اسناد و مدارك مرتبط با فساد مأمورين نظامي و انتظامي رژيم پهلوي اولين چيزي كه به ذهن خواننده مي‌رسد اين مثل است كه «هر چه بگندد نمكش زنند واي به روزي كه بگندد نمك». مأموريني كه وظيفه آنها مبارزه با مفاسدي مانند قاچاق مواد مخدر بوده است متأسفانه از عاملين اصلي ورود و توزيع آن در سطح كشور بوده‌اند. صرف نظر از تبليغات بي اساس رژيم در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر بيشتر سران نظامي و حتي مأمورين خرده‌پا نيز به آن آلوده بوده‌اند. وقتي كه مأمورين مي‌ديدند بسيار از شاهپورها، وزرا و نمايندگان مجلس بدون هرگونه ترسي از مؤاخذه رسمي و يا مهم تر از آن بدون كمترين نياز مادي، به اين كار اشتغال دارند و باندهاي بزرگي را رهبري و هدايت مي‌كنند، هيچ دليلي براي مبارزه با اين صاحبان قدرت در خود نمي‌ديدند و به تدريج خود نيز وارد معاملات پر سود آن مي‌شدند. غلامرضا اويسي:   يكي از مهم‌ترين سران نظامي مشهور به قاچاق «غلامعلي اويسي» بود كه از طريق قاچاق مواد مخدر ثروت هنگفتي فراهم كرده بود. فردوست راجع به اين مأمور عالي‌رتبه مي‌نويسد:

... اويسي از هيچ كاري براي بستن بار خود كوتاهي نكرد. زماني كه فرمانده ژاندارمري بود، سهم خود را از ترياك‌هاي وارده از افغانستان و تركيه بر مي‌داشت و زنش در كرمان تشكيلات سازماندهي فرم ترياك در خانه داشت. او ترياك‌هاي مكشوفه را نيز بلند مي‌كرد و مي‌فروخت. گاه روزنامه‌ها مي‌نوشتند كه مثلاً در زيرسازي يك تن ترياك كشف شده است. قاعدتاً بايد اين ترياك‌هاي مكشوفه به سازمان خاص در دادگستري تحويل مي‌شد، ولي اويسي آن را عوض مي‌كرد و به جايش ماده‌اي كه مخلوطي از چند گياه است تحويل مي‌داد كه رنگ و بوي ترياك داشت. بايد بگويم كه ترياك‌هاي موجود در دادگستري ترياك نبود و ... آن را همين مخلوط بود كه يك كيلوي آن يك ريال ارزش نداشت. اويسي از اين طريق طي چند سالي كه در ژاندارمري بود حداقل 5 ميليارد تومان دزديد و همه را دلار كرد و به خارج برد. (85) تيمور بختيار:   از ديگر سران نظامي كه به قاچاق مواد مخدر مبادرت مي‌ورزيد سرلشكر تيمور بختيار بود. وي در سال 1293 ش در اصفهان به دنيا آمد. بعد از كودتاي 28 مرداد 1332 فرماندار نظامي تهران و حومه گرديد. با تأسيس ساواك بختيار به رياست آن منصوب و به پدر ساواك معروف شد. وجود اختلاف بين شاه و تيمور بختيار سبب شد تا وي به اروپا تبعيد گردد. در 1341 به دستور شاه بختيار از ارتش بازنشسته شد. وي در 1348 به عراق رفته، اموالش در ايران مصادره و توسط دادگاه ارتش به اعدام محكوم گرديد. وي نيز مانند اويسي از طريق قاچاق مواد مخدر ثروت كلاني اندوخته بود و با دربار نيز ارتباط بسيار نزديك داشت. در سندي راجع به وي آمده است: مهدي‌نيا بازپرس سابق گمرك از قول يكي از قاچاق‌چيان معروف تهران اظهار داشته در هر ماه مقدار زيادي ترياك مرغوب تركيه و كردستان ايران براي تيمسار بختيار مي‌رسد و ايشان نيز مقداري از آن را به دربار شاهنشاهي و بعضي از رجال تسليم مي‌نمايند. (86)

پرويز خسرواني:   از ديگر سران نظامي كه به مواد مخدر آلوده و بخش عمده‌اي از ترياك تهران را تأمين مي‌كرد، سرلشكر خسرواني بود. وي نيز مانند ساير سران ارشد نظامي از اين طريق سود سرشاري كسب و با قاچاق‌چيان معروف مراوده ي نزديكي داشت.در سندي نقش وي را در همكاري با قاچاق‌چيان چنين ثبت كرده است:

...احمد راه‌آهني يك قاچاقچي بزرگ است و الآن بيش از 50 ميليون ثروت دارد.شب عيد از يكي از دست پروردگان او قريب يك تن ترياك گرفتند. روزنامه‌ها هم نوشتند كه او سردسته قاچاقچي‌ها است اما او 80 هزار تومان نقد جريمه داد و حالا هم آزاد است و يكي از نزديكان او هم نقل مي‌كرد كه او هر ماه دو سرويس ترياك از تركيه مي‌آورد و در هر سرويس يك تن مي‌آورد و قراري با سرلشكر خسرواني گذارده كه براي هر من چهارصد هزار تومان بدهد و الان مصرف ترياك تهران بدين ترتيب تأمين مي‌شود. (87) عبدالحسين راجي:   از ديگر رجالي كه در قاچاق مواد مخدر دست داشت دكتر راجي است. وي در جريان كشف محموله‌هاي مواد مخدر از دو طريق سود سرشاري به جيب مي‌زد، از يك سو از دستگيرشدگان در قبال آزادي پول و رشوه دريافت مي‌داشت و از سوي ديگر به جاي از بين بردن هروئين‌ها و كوكائين‌هاي مكشوفه مواد ديگري را از بين مي‌برد و آتش مي‌زد، همان كاري كه اويسي نيز انجام مي‌داد. (88) نكته جالب در اين زمينه دزديدن و دست كاري كردن و جابه‌جايي مواد مخدري است كه كشف مي‌گرديده است. اين عمل صرفاً از سوي رجال و نظاميان عالي‌رتبه صورت نمي‌گرفته است؛ چرا كه شواهد و قراين فراواني در دست است كه اعضاي خانواده سلطنتي نيز همين كار را انجام مي‌داده‌اند، جالب‌تر آنكه در بسياري از موارد به نقل از ژورنال‌هاي بين‌المللي، كاخ سعدآباد محل اختفاء و نگهداري اين گونه مواد مخدر بوده است. حال مجدداً همان سؤال قبلي را مطرح مي‌كنيم:آيا شاه تا اين اندازه در بي خبري بود كه حتي از اندروني خودش نيز اطلاع نداشت؟ يا اينكه خود را بي اطلاع نشان مي‌داده است؟ در پاسخ به اين سؤالات ترديدآميز بايد اين موضوع را بيان داشت كه شاه به احتمال زياد از همه اين كج‌رويها و فسادها اطلاع داشته است، چرا كه سيستم‌هاي اطلاعاتي از يك طرف و خانواده سلطنتي كه در رأس آن فرح پهلوي بود از سوي ديگر او را از جريان امور كشور و پيرامونش مطلع مي‌كردند. در كنار اين دو عنصر، اعضاي دربار نيز از قبيل علم بر آن بودند تا اولاً شاه را از جزئيات امور مربوط به نزديكانش مطلع و از سوي ديگر از آلوده شدن شاه به اين مسائل جلوگيري كنند. با اين توضيح بايد عدم واكنش شاه در برابر فساد موجود در تمام اركان حكومتش را به چيز ديگري غير از بي اطلاعي و يا ضعف شخصيتي‌اش نسبت داد. پاسخ به اين سئوال را بايد در فساد شخص اول مملكت و قدرت دوستي شاه جستجو كرد. او براي مشغول‌سازي سران كشور از مزاحمت سياسي و هر گونه توطئه و كودتا عليه قدرت خود نه تنها دست آنها را در هر فسادي باز مي‌گذاشت بلكه با سكوت و تجاهل و تغافل خويش آنان را به اين مسابقه تشويق مي‌نمود. او همچنين به خوبي مي‌دانست كه اين فساد از بالا به تمام اقشارو به ويژه جوانان سرايت خواهد كرد و مملكتي كه سراپا گرفتار فساد باشد، خطري براي خاندان او و منافع غرب در كشور ايجاد نخواهد كرد. شاه به ياد داشت كه پدرش چگونه در ميان هلهله مردم از كشور بيرون انداخته شد و در ماجراي مصدق و فرارش به خارج از كشور، چگونه حكومتش در معرض تهديد قرار گرفت. اين ذهنيت‌ها و نيز نداشتن پايگاه مردمي و ترس از كودتاي نزديكانش، سبب شده بود تا وي صرفاً به مسائلي توجه و آنها را مهم قلمداد كند كه اركان قدرتش را تهديد مي‌كردند. بي‌ترديد شاه فساد اطرافيانش را تهديدي براي سلطنت خود به حساب نمي‌آورد و حتي با اين كار توجه آنها را به اموري غير از مسائل سياسي معطوف مي‌كرده است. ترس از تهديد تاج و تخت در شاه چنان ريشه دوانيده بود كه اگر كشاورزي در سيستان درباره امام خميني صحبت مي‌كرد وي دچار وحشت مي‌گرديد. اين ترس شاه از تهديد قدرت سياسي‌اش را بايد از علل اصلي بي‌توجهي او نسبت به اعمال خلاف قانون نزديكان دانست. به عبارت ديگر شاه با آزاد گذاشتن دست نزديكانش در انجام كارهاي غيرقانوني مي‌كوشيد توجه آنها را از مسائل سياسي منحرف و زمينه را براي ديكتاتوري خودش هموار و استمرار آن را تأمين كند. همين ترس سياسي شاه بود كه به مأمورين ساواك نيز منتقل شده بود. در سندي بسيار عبرت‌انگيز كه در مورد يكي از فاسدترين افراد شهرباني است اين ترس به خوبي ديده مي‌شود در اين سند پس از اينكه شمار زيادي از اعمال خلاف قانون «حسين گرشاسبي معروف به حسين عنقاء» از قبيل رشوه، اخاذي، قاچاق مواد مخدر، قمار، فساد اخلاقي، و ... در چند صفحه بيان مي‌شود در پايان سند اين جمله آورده شده است‌: حسين گرشاسبي در هر صورت با ذكر كليه معايب از مخالفين توده‌ايها و طرفدار اعليحضرت همايون شاهنشاه بوده و كراراً اين دو صفت در عمل او ديده شده است. (89 ) با چنين ذهنيتي از سوي رژيم، انتظار مبارزه با فساد به طوراعم و مبارزه با مواد مخدر به طور اخص چندان منطقي به نظر نمي‌رسد. در پايان اين مقاله بخشي از گفته‌هاي شهلا بختياري در مورد نقش رژيم پهلوي در قاچاق مواد مخدر را مي‌آوريم. اين اظهارات به خوبي عمق فساد رژيم را نشان مي‌دهد: ... مجله ساگا، از مجلات مشهور آمريكا در شماره‌ي مورخ 7 دسامبر 1973 مقاله‌اي تحت عنوان «ثروتمندترين و مشهورترين مردي كه قاچاق مواد مخدر مي‌كند» چاپ كرد. خلاصه مقاله چنين است:14 تن ترياك قاچاق در مرز افغانستان گرفته شده ، به كاخ سعدآباد، محل اقامت والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوي برده مي‌شود و بعد توسط معظم‌له به فروش مي‌رسد.هر ديپلمات ايراني به نرخ ارزاني خريداري مي‌شود كه مواد مخدر را حمل كند. مواد مخدره توسط ديپلمات هاي ايراني و فاميل‌هاي سلطنت به دنيا حمل مي‌شود، در حالي كه اگر يك ايراني 2 كيلو ترياك داشته باشد، تيرباران مي‌گردد...كليه مواد مخدره بعد از اين كه به دست مأمورين افتاد، بايد بعد از سي روز به كاخ سعدآباد ـ محل اقامت والاحضرت اشرف ـ فرستاده شود. ساواك و مقام‌ها، سفارش‌ و تلاش زيادي براي جلوگيري از انتشار و توزيع اين شماره روزنامه انجام دادند و ليكن موفق نشدند.(90) نتيجه   در اين مقاله به طور اختصار به اقدامات رژيم پهلوي در قبال مواد مخدر اشاره شد. اگر چه بيان جزئيات اقدامات سران رژيم پهلوي در فعاليت‌هاي غيرقانوني مواد مخدر نياز به اسناد بيشتري دارد، ولي همين نيز از حقيقت پنهان قاچاق مواد مخدر توسط آنان حكايت مي‌نمايد. بر كسي پوشيده نيست كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي رژيم، حق جمع‌آوري اطلاعات و كنترل سركردگان رژيم و به ويژه ثبت تخلفات آنان و تشكيل پرونده را نداشته‌اند، بلكه در جهت امحاء و ناديده گرفتن مفاسد اين گروه تلاش مي‌نموده‌اند و اندك اسناد باقيمانده كه دانه‌اي است از خروار، از فيلترها و قيچي سانسور در امان مانده است. به موارد فوق پنهان‌كاري دستگاه‌هاي امنيتي، مراكز قدرت و افراد ذي‌نفوذ، اقدامات مخفي و زيرزميني قانون‌شكنان و بي‌اطلاعي دستگاه‌هاي قضايي و در صورت اطلاع، عدم توان اجراي عدالت و دستگيري و مجازات منتفذان و سردمداران رژيم را بايد افزود. مجموعه عوامل فوق باعث افزايش معتادان به مواد افيوني در كشور شد و تعداد زيادي از جوانان را به كام فنا و نيستي برد. روندي كه با پيروزي انقلاب اسلامي تلاش‌هاي بسياري براي مهار آن صورت گرفته ولي دامنه ميراث به جاي مانده از رژيم فاسد پهلوي به اندازه‌اي مي‌باشد كه به تلاشهاي بيشتري نياز دارد. پي نوشت ها :   68ـ الكساندر آقايان وكيل دعاوي و نماينده‌ي ارامنه جنوب در مجلس شوراي ملي بود و مورد قبول كامل محمدرضا بود. فردوست، همان، ص 262. 69ـ فردوست مي‌نويسد: «... [فليكس] به طور مداوم نماينده ارامنه جنوب در مجلس مي‌شد تا اينكه به دستور محمدرضا سناتور گرديد.» پيشين، ص 263. 70ـ همان، ص 263. 71ـ همان، صص 606ـ605. 72ـ وي در سال 1283 ش دركاشان متولد شده است و در 1362 به انفصال دايم از خدمات دولتي محكوم گرديد. 73ـ در بهمن ماه 1331 ماده واحده‌اي از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت كه در حقيقت پيش درآمد تهيه و تدوين قانون منع كشت خشخاش و استعمال ترياك بود. در 1334 هم كشت خشخاش مجدداً ممنوع شد اما دولت نتوانست در برابر ورود سيل‌آساي ترياك قاچاق مقاومت نمايد و ناچار تصميم گرفت به كشت خشخاش مبادرت نمايد و صدور ترياك در 13 اسفند 1347 شد. در اين مورد ر.ك:كوهن آلن، فرهنگ مواد مخدر، حسن حاج حسين جوادي، تهران، نشر محبي، تهران، 1373، صص 86ـ 82. 74ـ براي نمونه رجوع شود به اسناد شم 11 و 8 از همين مجموعه. 75ـ فردوست، همان منبع، ص 262. 76ـ اسناد ساواك، پرونده انفرادي جهانشاه صالح، تاريخ 1337/9/7 و 1337/2/4 و 1342/1/23. 77ـ همان، تاريخ 1338/2/4. 78ـ همان، تاريخ 1344/6/17 و 1342/2/20. 79ـ در اين مورد در سندي آمده است: «... والاحضرت اشرف پهلوي بزرگ‌ترين باند قاچاقچيان ترياك و مواد مخدر ايران را سرپرستي مي‌كنند و آقاي دكتر جهانشاه صالح وزير سابق بهداري نيز با مشاراليها همكاري و معاونت دارند و به همين جهت دستگاه‌هاي قضايي و انتظامي قادر به تعقيب شديد قاچاقچيان و دستگري مؤثرترين آنها نمي‌باشند.» سند مندرج در: مواد مخدر به روايت اسناد ساواك، همان منبع، ص 196. 80ـ پرونده انفرادي هوشنگ دولو، سند شمـ 35، تاريخ 1351/3/27. 81ـ همان جا. 82ـ همان، صالح، تاريخ 1337/12/1. 83ـ پرونده انفرادي سردار فاخر حكمت، تاريخ 1349/6/11. 84ـ پرونده انفرادي سيد جعفر بهبهاني، تاريخ 1339/12/11. 85ـ فردوست، همان منبع، ص 265. 86ـ ر.ك: تيمور بختيار به روايت اسناد ساواك، ج 3. 87ـ پرونده انفرادي پرويز خسرواني. 88ـ در يك مورد دكتر راجي از شخصي به نام «تهراني» كه با يكصد كيلو ترياك دستگير شده بود؛ 5 ميليون تومان دريافت داشته است. ر.ك: شهلا، بختياري، همان منبع، ص 95. 89ـ اسناد ساواك، كلاسه 73809، بدون تاريخ. 90ـ شهلا بختياري، همان منبع، صص 113 ـ 112.   منبع:فصلنامه مطالعات تاريخي 25 /ن  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن