تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834780236
مناسبات اجتماعي مدينه النبي
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مناسبات اجتماعي مدينه النبي پي ريزي شهري توسط پيامبر اعظم (ص) ، که براي اولين بار به عنوان يک شهر اسلامي و هسته مرکزي جامعه اسلامي از آن ياد مي شود ، توجه و اهتمام ايشان را به مدنيت جامعه نوپاي اسلامي مي رساند . شهر پيامبر (ص) ( مدينه النبي ) ، شهري متفاوت از ساير شهرهاي حجاز و عربستان بود ؛ متشکل از دو قبيله که سالها با هم خصومت داشتند و به يمن قدوم پيامبر (ص) دشمنيها رفع شد و ايجاد امنيت رواني در اين شهر و تعامل ميان افراد ، نيازمند برنامه ريزي خاصي توسط رهبر اسلام بود . حضرت ختمي مرتبت (ص) با تدوين قوانين مدوني براي جامعه نوپاي آن روز ، توانستند مدينه النبي را که به لحاظ قوميتي از يک تشتت فرهنگي رنج مي برد و نيز هر لحظه در انتظار توطئه دشمن بيروني بود ، به يک پايگاه مهم اسلامي تبديل نمايند که ارزشهاي اخلاقي در روابط انساني حاکم بر آن تاکنون سرآمد و الگوي رفتاري جوامع اسلامي است . دکتر غلامعلي افروز ، رئيس سازمان نظام روان شناسي کشور ، با نگاهي تحليلي به بررسي مباني روان شناختي جامعه نبوي پرداخته است . ـ آقاي دکتر ! روان شناسان و علماي علم اخلاق ، خانواده را هسته اصلي و کانون اوليه اجتماع قلمداد کرده اند . جناب عالي با توجه به آموزه هاي ديني و روان شناسي خود ، چه ارتباطي را بين اين دو نهاد مي بيند ؟ ـ حقيقت اين است که خانواده ، تنها نهاد فطري بشر است و نهادهايي چون دانشگاه ، مسجد ، اداره و ... ، ثانويه محسوب مي شوند . پس اصالت در ارزشهاي اسلامي ، با نهاد خانواده است ؛ خانواده اي که زن و شوهر ارکان اصلي آن هستند و با پيمان زوجيت خود ، خانواده را شکل مي دهند . اين موضوع ، يک بحث اعتقادي و بينشي است و علت آن هم اين است که خداوند ، همه هستي را زوج آفريده است ، جز ذات اقدس خداوندي که احد است و صمد . همه ي موجودات هستي داراي کفوي هستند . وقتي به دنياي گياهان و حيوانات نگاه مي کنيم ، اين واقعيت را مي بينيم و حتي وقتي دل سنگ را مي شکافيم ، با اتمهاي مثبت و منفي مواجه مي شويم . در دنياي انسانها نيز ، همه ي افراد در توازني خاص متولد مي شوند . پيامبر خدا (ص) پيوسته بر اين مطلب تأکيد داشتند که خلقت الهي بر مبناي عدل و توازن صورت مي گيرد و خداوند انسانها را با قابليت زوجيت مي آفريند . پس در مفاهيم ارايه شده از سوي پيامبر (ص) ، اصل زوجيت بسيار مهم است و اساس اين زوجيت هم ، خانواده فطري بشري است . رسول خدا (ص) ، نيک مي دانستند که در بستر فرهنگ و ارزشهاي ديني و الهي ، اگر خانواده خوب و کاملي داشته باشيم ، مي توانيم شهر و جامعه خوبي را تدراک ببينيم . از منظر رسول خدا (ص) دو مقوله ، بيشترين اهميت را داشته است ؛ مقولاتي که ما کمتر به آنها پرداخته ايم . ما به مقولات و خصيصه هاي اخلاقي پيامبر (ص) ، به جنگهاي حضرت و به ارتباطهاي اجتماعي ايشان ، بسيار پرداخته ايم ؛ ولي به مباحث مربوط به « خانواده » و « شهر و جامعه » به عنوان دو دغدغه اصلي حضرت ، آن گونه که بايد نپرداخته ايم . ـ قبل از آشنايي با جامعه ايده آل ديني و مباني روان شناختي آن ، بهتر نيست تعريفي کلي از واژه « اجتماع » و مباني علمي آن داشته باشيم ؟ ـ موافقم . جامعه به يک محله ، شهر ، دهکده و امثال آن گفته مي شود که هسته اوليه آن را خانواده تشکيل مي دهد . البته اينکه به جامعه ، شهر بگوييم يا دهکده و کشور ، چندان مهم نيست ؛ زيرا همه اين اسامي اعتباري و ثانويه اند . يک شهر و يا يک استان ، چه بسا به يک کشور تبديل شوند . مهم نيست که يک شهر کوچک به کشور تبديل شود ، بلکه مؤلفه هاي حاکم بر آن اهميت دارد . يا ممکن است وزارت کشور بخواهد روستايي را به شهر تبديل کند . پس واژه هايي چون پايتخت و شهر و شهرستان ، همه اعتباري بوده و مباني علمي خاصي بر آنها حاکم نيست . مهم ، جمعيتي است که براساس يک بافت خاص ، در يک محدوده جغرافيايي خاص ، دور هم جمع مي شوند و کنار هم زندگي مي کنند ؛ محدوده اي که اصطلاحا به آن جامعه گفته مي شود . اين محدوده جغرافيايي مي تواند يک کشور باشد ، يا به يک قريه ، يک شهر و يا به يک روستا ، اطلاق گردد . ـ از ديدگاه ديني ، سلامت خانواده ، چه تأثيرهايي بر جامعه مي گذارد . به عبارت ديگر ، شالوده يک جامعه سالم ، تا چه ميزان بر سلامت خانواده ها استوار است ؟ ـ بسيار زياد ! اساسا سلامت يک شهر و جامعه ، از سلامت خانواده هاي حاضر در آن جامعه سرچشمه مي گيرد و بين اين دو مقوله ، ارتباطي متقابل و تنگاتنگ حاکم است ، زيرا شالوده و اساس يک جامعه مطلوب و سالم ، بر پايه ي خانواده سالم استوار است . اگر اين پايه ها سالم باشند ، مي توان به سلامت آن جامعه دل بست و اميدوار بود . اينکه مي گوييم بين اين دو ارتباطي متقابل برقرار است ، بدين معناست که اگر جامعه اي سالم باشد ، بعضي آسيب پذيريهاي خانواده هم کاهش مي يابد ؛ يعني به فرض اينکه تعدادي از خانواده ها به عنوان سلولهاي يک جامعه ، ناسالم باشند ، چنانچه پي ريزي جامعه سالم باشد ، سلامت بقيه سلولهاي آن جامعه موجب مي گردد که مابقي آنها هم سالم بمانند و اينگونه است که اين دو نهاد ، در تعاملي سازنده با يکديگر قرار مي گيرند . پيامبر خدا (ص) به اين مقوله مهم در روان شناختي اجتماعي توجه خاصي داشتند و در تلاش بودند که خانواده اي سالم در جامعه اسلامي تشکيل شود ؛ همان طور که خانواده گرامي خود ايشان ، خانواده اي بود که همه مؤلفه هاي روان شناختي يک خانواده سالم را بر فراز همه عصرها و نسلها در خود نهفته دارد ؛ مؤلفه هايي که اگر هزاران سال بعد از اين هم روانشناسان آن را مورد تحليل قرار دهند ، همه ي آموزه هاي تجربي خود را يا در اين خانواده درک مي کنند و يا در خانواده هايي که به طور مستقيم به اين خانواده بزرگ تأسي جسته اند . ـ به نگاه و توجه عميق پيامبر (ص) به مسأله اجتماع اشاره کرديد . اين سؤال مطرح است که حضرت براي اولين بار ، مؤلفه هاي يک جامعه ديني را چگونه پي ريزي کردند ؟ ـ اين مؤلفه ها در حقيقت سيزده سال پس از بعثت ايشان ، يعني با ورود حضرت به مدينه النبي ، پي ريزي شد . وقتي رسول ا... (ص) از مکه به يثرب مهاجرت کردند ، براي اولين بار پايه گذاري يک شهر و جامعه ديني را در اولويت قرار دادند . يثرب يک قريه و شبيه روستاي بزرگي بود که به يمن قدوم مبارک پيامبر (ص) ، به « مدينه النبي » يعني شهر پيامبر ، تغيير نام يافت . مدينه از همان مدنيت مي آيد و قانون مدني هم ريشه در همين واژه دارد . مدينه يعني آبادي ، محله يا شهري که در آن مؤلفه هاي روابط انساني ، در حد متعالي حاکم است . حقيقت اين است که پيغمبر خدا (ص) با همه فضايل اخلاقي و ميراث فرهنگي که داشت و با مجموعه شاکله شخصيتي خود که متصل به وحي بود ، مؤلفه هايي از روابط انساني را در مجموعه اي از بافت شهري ايجاد کرد . پيامبر (ص) ، خانواده هاي مدينه را نوسازي نکردند ، بلکه جامعه نمونه را عينيت بخشيدند ؛ جامعه اي مدني و رشد يافته که مؤلفه هاي اصلي آن ، روابط مترقي و متعالي انساني در عصر جاهليت بود . ـ اگر ممکن است ، بحث را بازتر نموده و به گوشه هايي از روابط اجتماعي حاکم در جامعه نبوي (ص) اشاره کنيد . ـ ببينيد ، رسول خدا (ص) در مدينه النبي ، روابط اجتماعي و انساني خاصي را ايجاد کردند که در گذشته وجود نداشت ؛ روابطي که اتفاقا جزو مؤلفه هاي شهر پيامبر (ص) بود . اساسا برخورد حضرت ، نماز ايشان ، و نوع نشستن آن بزرگوار و هزاران رفتار ديگر ، همگي به نوعي آموزش اجتماعي بود . حضرت در عصري که زنده به گور کردن دختران مرسوم است ، از احترام به دختر و برکات وجودي او در منزل سخن مي گويد . آنقدر مي گفتند که مردم مي رفتند و دختران خود را مي بوسيدند و مي گفتند اين کاري است که پيغمبر خدا آن را دوست مي دارد . تأکيدهاي رسول ا... (ص) در اين زمينه آنقدر زياد بود که افراد براي اينکه محبوب دل پيغمبر باشند ، افتخار مي کردند که اولين فرزندشان دختر باشد و آن را نشانه شکوفايي فرهنگ اسلامي مي دانستند . ما اساسا همه ي رفتارهاي اجتماعي جامعه نبوي (ص) را از منظر روابط انساني ارزيابي مي کنيم . ايشان در روابط اجتماعي مي فرمودند که سواره بر پياده و ايستاده بر نشسته سلام بگويد . اصولا موضوع حق تقدم ، براي اولين بار ، در جامعه پيامبر و توسط ايشان مطرح شد . اگر اين موضوعات و روابط انساني مورد بازخواني و تحليل قرار گيرند ، بسياري از مشکلات جوامع و پيچيدگيهاي شهرهاي بزرگ حل مي شود . وقتي پيامبر خدا (ص) مي فرمود اگر همسايه اي از صداي همسايه اش آزردگي ببيند ، نماز آن همسايه قبول نيست ، آيا مي توان گفت که اين موضوع ، مسأله مبتلا به خانواده هاي امروزي نيست ؟ آيا در زندگي شهري و آپارتمان نشيني امروز ، به اين مؤلفه ها و آموزه هاي رسول ا... (ص) ، محتاج نيستيم ؟ اگر خداوند متعال در سوره حجرات مي فرمايد : « انما المؤمنون اخوه » بايد پذيرفت که حضرت رسول (ص) همه مؤلفه هاي اين قاعده را در جامعه ديني خود ، پياده کردند . ـ به لحاظ مدنيت و ساير نيازها و ملزومهاي شهري و اجتماعي در مدينه النبي ، چه مواردي در دستور کار حضرت قرار گرفت ؟ ـ سؤال به جايي است . زيرا رسول خدا (ص) براي اداره اين جامعه ديني ، به تعبير امروزيها به يک سري « نرم افزارها » و « سخت افزارهايي » نياز داشتند . نرم افزارهاي جامعه ، همان روابط انساني و ارزشهاي اخلاقي حاکم بود که به گوشه هايي از آن اشاره کردم . سخت افزارها هم اصطلاحا به ملزومهاي شهري اطلاق مي شود که اين موارد نيز از ديد آن بزرگوار ، مخفي نبود . يکي از آن موارد تأسيس مسجد به عنوان يک مرکز مشاوره ديني و تعامل مسلمانها بود ؛ مکاني که هم محل عبادت مردم بود ، هم مشاوره هاي ديني و خانوادگي و هم محلي براي ايجاد ارتباطهاي اجتماعي . مسجدي که پيغمبر خدا (ص) بنا فرمودند ، تعطيل بردار نبود . هر غريبه اي که وارد شهر مي شد ، اولين جايي که مي رفت ، مسجد بود . مسجد در واقع نمادي براي جامعه نبوي و حکايتگر ارزشمندي آن جامعه بود . مکاني که علاوه بر نماز و عبادت ، مراودات اجتماعي و فرهنگي هم در آنجا صورت مي گرفت و محل آموزشهاي ديني مردم نيز بود . پيغمبر خدا (ص) در کنار تأسيس اين پايگاه فرهنگي ، به بعضي ديگر از امور هم توجه داشتند . براي مثال ، موضوع آبرساني و ايجاد قناتها از اولويتهاي اصلي کار ايشان بود و يا ايجاد درختها و باغهايي که در پرتو آنها ، شرايط مطلوبي براي رشد اقتصادي و فرهنگي مردم فراهم شود . آن بزرگوار عنايت خاصي به نهادهاي صنعتي ، اقتصادي و کشاورزي به عنوان ملزومهاي يک جامعه مطلوب داشتند . يقينا مطالعه اين موارد در تاريخ تمدن و به لحاظ روان شناسي اجتماعي ، بسيار اهميت دارد . ـ جامعه اي که عصر جاهليت و ناهنجاريهاي رواني حاکم بر آن را درک کرده بود ، يقينا براي ايجاد روابط انساني ميان اعضاي خود ، به « امنيت رواني » نياز داشت . به عنوان يک روانشناس ، اساس کار پيامبر (ص) را در اين زمينه ، چگونه تحليل مي کنيد ؟ ـ شواهد نشان مي دهد قبل از بعثت رسول ا... (ص) ، اعراب اغلب با شمشير حرکت مي کردند و وقتي به يکديگر مي رسيدند ، بي اختيار دستشان را روي شمشيرها برده و آماده مبارزه مي شدند . در چنين جامعه خشني بود که پيغمبر خدا مبعوث شدند و آن سلاح نظامي را به يک روابط متعالي اجتماعي تبديل کردند و سلام گفتن را جايگزين شمشير کشيدن نمودند . آن وقت کار به جايي رسيد که انسانهاي رشد يافته به کساني اطلاق مي شد که در سلام گفتن ، تقدم مي يافتند . خود رسول خدا (ص) هم در اين کار ، مقدم از ديگران بودند . سلام گفتن ، چنان براي مردم به يک ارزش تبديل شده بود که آغاز کلام همه آنها ، سلام بود و اين موضوع به آنها نه تنها کرامت ، بلکه امنيت رواني هم مي بخشيد . حضرت در ادامه ايجاد امنيت رواني در جامعه ، بر بحث اخوت و پيمان انگشت نهادند و پيمان برادري را بين مسلمانها رايج کردند . حضرت ، آيه قرآن يعني « انما المؤمنون اخوه » را به صورت عملي در جامعه اسلامي عينيت بخشيدند و گفتند همه با هم برادريد . مردان به هر تعدادي که مي خواهند براي خود برادر و زنان نيز براي خويش، خواهراني را برگزينند . فرمودند برادران من علي ، ابوذر و سلمان و ... هستند و شما هم براي خود برادراني انتخاب کنيد . پيامبر (ص) بحث اخوت و برادري را در روابط انساني ايجاد کردند تا جامعه و اعضاي آن را از دستاوردهاي روحي و رواني اين اقدام بهره مند سازند . اينها ظرايف رفتاري حضرت بود که من واقعا از تحليل آنها ناتوانم . آن بزرگوار در استمرار ايجاد امنيت رواني مردم ، کار را به جايي رساندند که نه تنها مردم در خانه هاي خود را به روي يکديگر نمي بستند ، بلکه کسي به ديگري نمي گفت کيستي و چه کار داري ؟ اگر فردي به پشت در خانه ديگري مي رفت ، اولين واژه اي که مي شنيد ، « تفضلوا » ( يعني بفرماييد ) بود . اساسا پيامبر (ص) اين واژه زيبا را در روابط اجتماعي مردم مطرح کردند و همه کساني که با حضرت همدل و همراه بودند ، از اين واژه استفاده مي کردند و اين عين امنيت در مدنيت بود . ـ اگر موضوع همسايگي و رعايت حقوق همسايگان را از ملزومهاي اساسي يک جامعه به شمار آوريم ، اين مقوله ، چه تعريف و جايگاهي در نظام اجتماعي رسول ا... (ص) به خود اختصاص داده بود ؟ ـ از سيره و گفتار ارزنده ايشان به وضوح پيداست که حضرت ارتباط همسايگي را به نحو شايسته اي تعريف کردند . حضرت فرمودند که همسايه ، حقوق زيادي بر همسايه دارد و بارها به اين موضوع اشاره داشتند که تا چهل خانه از هر طرف ، همسايه ها بر شما حق دارند ؛ يعني در نظام روابط اجتماعي پيامبر (ص) ، کسي حق نداشت سير بخوابد و سر به بالين بگذارد و آنگاه همسايه اش گرسنه بخوابد . يعني هيچ مسلمان معتقد و گرويده به پيغمبر نبوده که بداند همسايه گرسنه اي دارد و خودش احساس آرامش کند . اميرالمؤمنين علي (ع) بارها مي فرمودند که رسول ا... (ص) آنقدر راجع به همسايه به ما توصيه کردند که گمان کرديم همسايگان هم ارث مي برند و اين سخن ، نشان از اوج تأکيدهاي پيامبر (ص) در اين زمينه دارد . امروز که با شما صحبت مي کنم ، تمام دنيا به اين نتيجه رسيده اند که اگر شهر سالمي مي خواهيم و قصد داريم جامعه مطلوبي را بنيان نهيم ، نخست بايد روي محله ها سرمايه گذاري و آنها را تقويت کرد ؛ محله هايي که روابط اصلي و اوليه آنها ، با نوع روابط همسايه ها شکل مي گيرد . اين موضوع نشان مي دهد که ما هنوز هم به فلسفه تأکيدهاي رسول خدا (ص) در اين باره پي نبرده ايم . امروزه دنيا به اين نقطه رسيده که اگر قرار است شهر و جامعه سالمي داشته باشيم ، بايد به محله ها برسيم و به آموزش ، تعليم و تربيت مبتني بر فرهنگ محله ، توجه بيشتري معطوف کنيم ، زيرا همين محله ها هستند که نقش اساسي در رشد شخصيت افراد ايفا مي کنند و يقينا در بافت هويتي اين محله ها نيز ، همسايه ها نقش محوري دارند . بخش زيادي از تأکيدهاي پيغمبر خدا (ص) ، بر همين حق همسايگي استوار بود . ايشان روابط همسايگي را با حفظ حريم ارزش ها ، به حدي زيبا مطرح کرده بودند که همسايه ها به شدت نسبت به يکديگر احساس نزديکي و صميميت داشته و حمايتگر رواني ، اجتماعي و اقتصادي هم باشند . بنابراين ، اگر همسايگي و روابط في ما بين را از محله ها جدا کنيم ، موضوعي به نام محله ، معنا نخواهد داشت . در ديدگاه اجتماعي رسول ا... (ص) ، همسايه ها به مانند زنجيرهايي به يکديگر پيوسته هستند . اگر چنين احساسي به همسايه ها دست بدهد و نسبت به يکديگر مسئوليت اخلاقي و اجتماعي داشته باشند ، پر واضح است که سرقت و بسياري از ناهنجاريهاي اخلاقي و اجتماعي در شهرها ، معنايي نخواهد داشت . فساد و بي عفتي ، معناي خود را از دست مي دهد و امنيت به اوج مي رسد . اينکه هم اکنون در بسياري از نقاط ، ناامني رواني احساس مي شود ، براي آن است که ارتباطهاي رواني مطلوبي بين مردم وجود ندارد و اين ارتباط ، فقط و فقط با روابط مطلوب همسايگان ايجاد مي شود . سعي و هدف ديگر رسول خدا (ص) در تعريف يک رابطه اجتماعي منطقي بين مردم اين بود که تفاخر و برتري طلبي را از ميان بردارند تا تقوا را ملاک برتري انسانها نسبت به هم قرار دهند . بلال ، يک برده سياه چرده حبشي را که تازه آزاد شده ، به اذان گويي خود برمي گزينند تا بگويند ملاک انسانها تقواست نه رنگ و پوست . آري اين گونه بود که پيغمبر خدا (ص) ، بهترين مؤلفه هاي يک شهر رشد يافته و جامعه انساني را بر فراز عصرها و نسلها ، پي ريزي کردند ؛ مؤلفه هايي که اگر به درستي و با نگاه روان شناسي اجتماعي احصاء شوند ، بخش ديگري از مشکلات جوامع امروز بشري را مرتفع خواهند کرد . منبع: مجله انديشه نو پيش شماره ي اول /س
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 597]
صفحات پیشنهادی
مناسبات اجتماعي مدينه النبي
مناسبات اجتماعي مدينه النبي پي ريزي شهري توسط پيامبر اعظم (ص) ، که براي اولين بار به عنوان يک شهر اسلامي و هسته مرکزي جامعه اسلامي از آن ياد مي شود ، توجه و ...
مناسبات اجتماعي مدينه النبي پي ريزي شهري توسط پيامبر اعظم (ص) ، که براي اولين بار به عنوان يک شهر اسلامي و هسته مرکزي جامعه اسلامي از آن ياد مي شود ، توجه و ...
ماهنامه مدينه النبي (ص)
مناسبات اجتماعي مدينه النبي پي ريزي شهري توسط پيامبر اعظم (ص) ، که براي اولين بار به عنوان يک ... شهر پيامبر (ص) ( مدينه النبي ) ، شهري متفاوت از ساير شهرهاي.
مناسبات اجتماعي مدينه النبي پي ريزي شهري توسط پيامبر اعظم (ص) ، که براي اولين بار به عنوان يک ... شهر پيامبر (ص) ( مدينه النبي ) ، شهري متفاوت از ساير شهرهاي.
مدينهالنبي، آرمانشهر اسلام
گام ديگر پيامبر در امور اجتماعي مدينه`النبي تلطيف روابط اجتماعي و مبارزه با قساوتي بود كه در مناسبات اجتماعي نهادينه شده بود. كاري كه پيامبر در اين زمينه كرد، كاري ...
گام ديگر پيامبر در امور اجتماعي مدينه`النبي تلطيف روابط اجتماعي و مبارزه با قساوتي بود كه در مناسبات اجتماعي نهادينه شده بود. كاري كه پيامبر در اين زمينه كرد، كاري ...
جوامع اسلامي با تاسي از پيامبر(ص) به الگوي ساير جوامع ...
مناسبات اجتماعي مدينه النبي - اضافه به علاقمنديها شهر پيامبر (ص) ( مدينه النبي ) ، شهري متفاوت از ساير شهرهاي حجاز و عربستان بود ؛ متشکل از دو ... حضرت ختمي ...
مناسبات اجتماعي مدينه النبي - اضافه به علاقمنديها شهر پيامبر (ص) ( مدينه النبي ) ، شهري متفاوت از ساير شهرهاي حجاز و عربستان بود ؛ متشکل از دو ... حضرت ختمي ...
هجرت پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله از مکه به مدينه
هجرت پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله از مکه به مدينه نويسنده: زهرا رضاييان چکيدهورود حضرت محمد صلي الله عليه و آله و مسلمانان به مدينه، ... مناسبات اجتماعي مدينه النبي ...
هجرت پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله از مکه به مدينه نويسنده: زهرا رضاييان چکيدهورود حضرت محمد صلي الله عليه و آله و مسلمانان به مدينه، ... مناسبات اجتماعي مدينه النبي ...
نظم اجتماعي - سياسي در انديشه امام علي (ع) (1)
نظم اجتماعي - سياسي در انديشه امام علي (ع) (1)-نظم اجتماعي - سياسي در انديشه امام علي (ع) (1) بر اساس تعاليم اديان الهي و حقيقت وقايع ... مناسبات اجتماعي مدينه النبي ...
نظم اجتماعي - سياسي در انديشه امام علي (ع) (1)-نظم اجتماعي - سياسي در انديشه امام علي (ع) (1) بر اساس تعاليم اديان الهي و حقيقت وقايع ... مناسبات اجتماعي مدينه النبي ...
مؤلفه هاي توازن اجتماعي(1)
مؤلفه هاي توازن اجتماعي(1) نويسنده:محمد اصغري چکيده انسان در مدينه النبي،در عصر ... و بت پرستي، و در هم شکستن ساختارها و مناسبات مبتني بر آنها،نظمي عادلانه، نو و ...
مؤلفه هاي توازن اجتماعي(1) نويسنده:محمد اصغري چکيده انسان در مدينه النبي،در عصر ... و بت پرستي، و در هم شکستن ساختارها و مناسبات مبتني بر آنها،نظمي عادلانه، نو و ...
نسبت نظام ارزش ها و هنجارها با نظم اجتماعي در اسلام (1)
نسبت نظام ارزش ها و هنجارها با نظم اجتماعي در اسلام (1)-نسبت نظام ارزش ها و هنجارها با نظم اجتماعي در اسلام (1) اسلام نسبت به آن دسته از ... مناسبات اجتماعي مدينه النبي ...
نسبت نظام ارزش ها و هنجارها با نظم اجتماعي در اسلام (1)-نسبت نظام ارزش ها و هنجارها با نظم اجتماعي در اسلام (1) اسلام نسبت به آن دسته از ... مناسبات اجتماعي مدينه النبي ...
وادي السلام ، بزرگ ترين و قديمي ترين قبرستان دنيا
5 آگوست 2010 – حکيمي که دل از آرزو ها برديده بود ... هجرت پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله از مکه به مدينه · مناسبات اجتماعي مدينه النبي · گر بريزي بحر را در كوزه اي .
5 آگوست 2010 – حکيمي که دل از آرزو ها برديده بود ... هجرت پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله از مکه به مدينه · مناسبات اجتماعي مدينه النبي · گر بريزي بحر را در كوزه اي .
نقش تربيت اخلاقي در تحقق وظايف فردي و اجتماعي (2)
ماندگاري نظام فرعوني و مناسبات سلطه و استثمار و استحمار، جز در چهارچوب تهي ... چنان که نبي اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «عزّ المؤمن استغناؤه عن النّاس». ... نياز ندارد؛ بلکه بدين معناست که در مناسبات اجتماعي و در برخوردها و طلب احتياجات و رفع .... و آله و سلم)، در برخوردها و در حکومت مدينه مي بينيم و در امتداد حرکت آن حضرت، در ...
ماندگاري نظام فرعوني و مناسبات سلطه و استثمار و استحمار، جز در چهارچوب تهي ... چنان که نبي اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «عزّ المؤمن استغناؤه عن النّاس». ... نياز ندارد؛ بلکه بدين معناست که در مناسبات اجتماعي و در برخوردها و طلب احتياجات و رفع .... و آله و سلم)، در برخوردها و در حکومت مدينه مي بينيم و در امتداد حرکت آن حضرت، در ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها