واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
محمد ابراهيم رضايي محمد ابراهيم رضايي، متولد 1316 درمحلات، يکي از پيشگامان لابراتوار در ايران است که از 1338 کارش را در استوديو بديع ( مرکز گسترش صنايع فيلم ايران) با همکاري در چاپ و ظهور فيلم شب نشيني در جهنم آغاز کرد. چهار سال با ابتدايي ترين وسايل از جمله دستگاه ظهور و چاپي که مهندس محسن بديع بنيان گذار اين لابراتوار ساخته بود و تانک هاي ظهور آن از ورقه آهن سفيد بودکار کرد. در همان دوران در ساخت « اخبار ايران» (فيلم هاي کوتاه خبري که در سينماها پخش مي شد) دستيار محمد علي ايثاري بود و سپس براي آموختن تکنيک هاي چاپ و ظهور فيلم رنگي راهي آلمان شد و در شهر کلن در استوديويي که فيلم هاي مستند تهيه مي کرد به عنوان دستيار فيلم بردار مشغول کار شد. در اين زمان براي کار آموزي در بخش لابراتوار آري فلکس در مونيخ پذيرفته شد و تجربه هاي ارزنده اي در زمينه فنون چاپ و ظهور و روش کار با مواد شيميايي به دست آورد. بعد به کمپاني آگفا گورت در بلژيک رفت و هم زمان با تحصيل در مدرسه عکاسي و گذراندن دوره تکميلي چاپ و ظهور، تمام مراحل کار در لابراتوار رنگي را آموخت و با کوله باري از تجربه و آموخته هاي فني فراوان به ايران بازگشت. در همان هنگام اداره کل هنرهاي زيبا لابراتوار رنگي مجهزي داير کرده بود که دو کارشناس فرانسوي آن را راه اندازي کردند و رضايي در قسمت کنترل وسانسيتومتري مشغول به کار شد. پس از شش ماه که فرانسوي ها رفتند، او مديريت لابراتوار را به عهده گرفت.به تدريج ظهور و چاپ فيلم هاي رنگي در ايران رواج بيش تري يافت واستوديو ها و لابراتوارهاي ديگري نيز تاسيس شدند که از سيستم جديد در آن ها استفاده مي شد. رضايي وارد دانشکده هنرهاي دراماتيک شد و سپس به آمريکا سفر کرد و پس از گذراندن دوره اي شش ماهه در لابراتوار دولوکس هاليوود، براي تحصيل در رشته سينما وارد دانشگاه کلمبيا شد. در 1359 فارغ التحصيل شد و به ايران بازگشت و علاوه بر مديريت لابراتوار، به تدريس در دانشکده هنرهاي دراماتيک، مجتمع جهاد دانشگاهي و دانشگاه الزهرا پرداخت. او همچنين پنج سال در باغ فردوس ( مرکز اسلامي آموزش فيلم سازي) در قسمت آموزش توليد به عنوان مدرس و مدير توليد پروژه هاي دانشجويي و مشاور مرکز خدمت کرد. درهمان سال ها برنامه تلويزيوني « گوناگون» را براي شبکه دوم سيما کارگرداني مي کرد و تيزرهاي کوتاهي براي اين شبکه ساخت. مدتي بعد در فيلم خانه ملي ايران مشغول به کار شد و بسياري از فيلم هاي قديمي سينماي ايران را به نگاتيو تبديل کرد تا در صورت نابودي کپي اصلي، اين ميراث حفظ شود. او براي ساماندهي آرشيو نگاتيوهاي کمياب و ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طرحي ارائه داد که باعث ايجاد نظم و جلوگيري از نابودي نسخه هاي منحصر به فرد قديمي مي شد.رضايي چندين فيلم کوتاه و مستند براي تلويزيون ساخته وتروکاژ فيلم هايي چون عشق فيلم (ابراهيم وحيد زاده)، سيزده گربه روي شيرواني ( علي عبدالعلي زاده)، دوئل ( احمد رضا درويش)، و لاک پشت ها هم پرواز مي کنند ( بهمن قبادي) را انجام داده است. رضايي در سال 1377 پس از 32 سال خدمت بازنشسته شد و بلافاصله به دعوت مهدي مسعود شاهي رييس هيات مديره شرکت فرهنگي وهنري صبا براي راه اندازي دستگاه سينه اسکن وارد اين شرکت شد و توانست بدون دخالت متخصصان خارجي، براي اولين بار در ايران دستگاه سينه اسکن و مکمل آن ( رکوردر) را به بهره برداري برساند. او در 1382 به خاطر مجموعه فعاليت هايش نشان درجه يک هنري را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت کرد و مستندي نيز از زندگي و فعاليت هاي حرفه اي اش ساخته شده که امسال در بخش فيلم هاي مستند جشنواره فجر نمايش داده مي شود. منبع:ماهنامه سينمايي فيلم 406/ن
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 798]