تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 26 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811380770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/اصلاح نژاد واحدهاي دامي تحولي عظيم در صنعت دامپروري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/اصلاح نژاد واحدهاي دامي تحولي عظيم در صنعت دامپروري
ساري - خبرگزاري مهر: به اعتقاد جمعي از كارشناسان، اصلاح ژنتيكي واحدهاي دامي علاوه بر اينكه ضرورتي اجتناب ناپذير است، تحولي عظيم در رونق و توسعه صنعت دامپروري به شمار مي آيد.

به گزارش خبرنگار مهر در ساري، به تاكيد اين كارشناسان با توجه به سياستهاي دولت نهم مبني بر احداث شهركهاي دامپروري، به اصلاح نژاد دام به عنوان يك پيش نياز بايد بيش از پيش توجه شود.

به باور اين كارشناسان، افزايش توليد و بازده اقتصادي، افزايش سرانه شير و گوشت و ايجاد اشتغال از جمله مزيتهاي اصلاح نژاد دام است كه بايد توجه بيشتري به آن شود.

همچنين سنتي بودن توليد، كمبود صنايع تبديلي و تكميلي، نبود مديريت صحيح، عدم فرهنگ سازي، اطلاع رساني نامناسب، كم توجهي به پژوهش و آموزش از جمله چالشهاي فراروي اجراي طرح اصلاح ژنتيكي دام در مناطق مختلف شمال و غرب مازندران به شمار مي آيد.

طبق آمار، طرح اصلاح نژاد دام از سال 85 در كشور آغاز شده و تا پايان برنامه پنج ساله چهارم بايد يك ميليون و 100 هزار واحد دامي اصلاح ژنتيكي مي شد.

مازندران با 208 دامداري صنعتي و 345 واحد گاوداري شيري و 27 درصد جوجه يك روزه، 11 درصد گوشت سفيد و هفت درصد گوشت قرمز كشور را توليد مي كند.

عضو هيئت علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه آزاد چالوس گفت: اصلاح ژنتيكي دام در بهبود وضع اقتصادي دامداران تاثير مهمي دارد و تحولي بزرگ در صنايع دامي به شمار مي آيد.

مجتبي نشايي مقدم اظهار داشت: اصلاح نژاد دام در كنار توسعه ساختارهاي صنعتي وابسته نظير كارخانه هاي توليد شير و گوشت بازوهاي مهمي در اقتصاد نوين صنعتي است.

وي اظهار داشت: اصلاح دام در كشورهاي پيشرفته در مرحله توسعه يافته شامل دو مرحله استفاده از روشهاي كلاسيك و بيوتكنولوژي يا فن آوري زيستي است.

وي اختصاصي بودن اهداف و دوره نسبتا كوتاه نتيجه گيري را از جمله مزاياي علم فن آوري زيستي برشمرد.

به گفته نشايي مقدم، اگر دامهاي بومي و نژادهاي سنتي موجود كشور از نظر ذخاير ژنتيكي ارزش زيادي دارند اما پراكندگي ژنهاي مطلوب در نژادهاي بومي موجب شده تا اين ذخاير با ارزش بدون استفاده بماند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: از اين رو ايران نتوانسته در رديف كشورهاي پيشرفته اصلاح نژاد دام قرار گيرد زيرا در گذشته بيشتر نژادهاي صنعتي مورد استفاده از كشورهاي ديگر وارد مي شد.

وي تصريح كرد: افزايش شمار جمعيت كشور و گراني فرآورده هاي دامي نظير گوشت، شير، ضرورت افزايش توليد و توجه به اصلاح ژنتيكي دام را الزامي مي سازد.

عضو هيئت علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه آزاد چالوس ادامه داد: در صورت كاهش قيمت محصولات و فرآورده هاي دامي، خواهيم ديد كه نه تنها توليدات اين بخش كافي نيست بلكه نسبت به سرانه جهاني نيز بسيار كمتر است.

وي سرانه جهاني توليد گوشت به ازاي هر فرد را 40 كيلوگرم دانست و گفت: اين رقم در حال حاضر 12 كيلوگرم به ازاي هر نفر در ايران است.

به تاكيد وي از نظر اصلاح نژاد دامهاي بومي و سنتي تاكنون هدفمند كار نشده و همچنان به خارج وابسته ايم و برنامه مدون و عملي نيز در اين زمينه وجود ندارد.

وي تنوع در توليد را مهم برشمرد و يادآور شد: نبايد جاي گوشت قرمز را با همه اما و اگرهاي پزشكي با ديگر فرآورده هاي دامي تعويض كرد.

وي پيشنهاد داد: بهترين راهكار براي افزايش راندمان توليد فرآورده هاي دامي، توجه به اصلاح ژنتيكي دام است تا كشور را از واردات اين فرآورده ها بي نياز سازد.

نشايي مقدم بيان داشت: براي اصلاح نژاد دام روند موجود بايد تسريع يابد تا هم كمبودها جبران شود و هم در رقابت با ساير كشورها از گردونه عقب نمانيم.

كارشناس ارشد رشته كشاورزي از چالوس يادآور شد: اصلاح نژاد دام روستايي بستر مناسبي براي افزايش راندمان توليد و بازده اقتصادي است.

ميثم احمدي افزود: توسعه فعاليتهاي آموزشي و ترويجي براي ارتقاء آگاهي و دانش فني دامداران، ثبت مشخصات ركورد گيري دام، كنترل كيفيت شير از جمله نيازها براي اصلاح نژاد دام است.

وي اظهار داشت: اصلاح نژاد دام به عنوان ابزاري موثر در جهت بهبود كمي و كيفي توليدات و ارتقاء بازده اقتصادي جايگاه ويژه اي دارد.

وي با بيان اينكه سالانه 11 درصد توليد ناخالص ملي مربوط به دامپروري است، تامين نيروي انساني كارآمد و آموزش ديده، توجه به پژوهش و بيوتكنولوژي را مهم برشمرد.

به گفته احمدي، براي اصلاح نژاد دام، شناسايي دام، ركورد گيري، براي تعيين چربي و پروتئين نياز است و در اين زمينه ايجاد آزمايشگاه هاي مربوط در منطقه ضروري است.

مسئول امور دام جهاد كشاورزي نوشهر نيز در اين خصوص عنوان كرد: اصلاح نژاد دام از جمله ضرورتهاي احداث و توسعه شهرك دامپروري در منطقه است.

حمزه علي اسحاقي افزود: افزايش توليد در واحدهاي دامي مهم ترين ضرورت اصلاح نژاد دام است و بايد در واحد سطح توليد بالا برد.

وي اظهار داشت: تبديل واحد دامي به بومي به دو رگ و اصيل مد نظر است و در حال حاضر تبديل دام بومي به دو رگ در برنامه قرار دارد.

وي همچنين خاطرنشان كرد: محدوديت هاي موجود در غرب مازندران استقرار واحدهاي صنعتي بزرگ دامي را با مشكل روبرو مي سازد.

به گفته اسحاقي، كمبود زمين، كمبود علوفه و نهاده هاي دامي از ديگر موانع فراروي اصلاح ژنتيكي دامي در منطقه است.

وي بيان داشت: براي توسعه صنايع دامپروري و اصلاح نژاد دام بايد وضعيت منطقه غرب مازندران كه آيا كشاورزي، دامپروري و يا گردشگري است؟ بايد مشخص شود.

مسئول امور دام جهاد كشاورزي نوشهر فرهنگ سازي و فراهم شدن زير ساختها را براي توسعه صنايع دامي در منطقه الزامي دانست.

وي يادآور شد: در مجموع سياستها به گونه اي است كه دامداري در منطقه رو به افول بوده و براي نجات و احياء اين صنعت بايد برنامه ريزي اصولي شود.

به گفته وي در سال گذشته حدود 800 واحد دامي سنگين در منطقه اصلاح ژنتيكي شد.

58 واحد صنعتي مرغداري، 48 واحد دام سنگين، 220 هزار راس دام سبك، شش واحد طيور مرغ مادر و چهار هزار دامداري در نوشهر و چالوس فعاليت دارد.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 704]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن