تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820889514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افول «آل‌سعود»، ظهور «آل‌ثاني»: قطري‌‌ها، برنده دعوا در لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: افول «آل‌سعود»، ظهور «آل‌ثاني»: قطري‌‌ها، برنده دعوا در لبنان
در حالي كه جناح 14 مارس تا دو هفته پيش خواستار اخراج سفير جمهوري اسلامي ايران از بيروت بود، خوجه، تماس‌هاي خود را با همگان قطع كرده و از راه دريا از لبنان به قبرس گريخت.
حتي اگر گفت‌وگوهاي طرف‌هاي درگير لبنان كه در دوحه قطر گرد هم جمع شده‌اند، با سنگ‌اندازي‌ها و تحريكات آمريكا و عربستان، نتواند به نتيجه‌اي درخور برسد، كشور كوچك قطر را تا اين لحظه مي‌توان پيروز ميدان دانست كه با ابتكار ديپلماتيك، توانسته است همه جناح‌هاي لبنان را زير چتر خود گرد هم درآورد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، (فؤاد پورعبادي)، دولت عربستان سعودي، همواره با تلاش و تحركات فراوان و ميانجيگري‌هاي گوناگون، تلاش كرده است خود را به يكي از كارسازترين، بانفوذترين و مهمترين كشورهاي حوزه خليج فارس و خاورميانه تبديل كند. عربستان با اين كار، دوست دارد مانند جايگاه مصر در دوران «جمال عبدالناصر» را داشته باشد و بي شك، مي‌توان منشور طائف ميان جناح‌هاي گوناگون لبناني، توافق ميان دولت سودان با جنگجويان و ميانجيگري بين جنبش فتح و حماس را از موفقيت‌هاي عربستان سعودي در اين راستا دانست.

از سوي ديگر، كشور كوچك قطر با پادشاه شيخ «حمد بن خليفه آل‌ثاني» نيز با مساحت 521/11 كيلومتر مربع و جمعيتي حدود يك و نيم ميليون نفر كه در حد و قياس يكي از شهرهاي عربستان سعودي است، همواره تلاش كرده با تحركاتي شبيه به عربستان، رقيب اصلي اين كشور ـ در رقابتي كه به واقع مي‌توان آن را «پرچمداري» جهان عرب ناميد، باشد. تلاش براي مصالحه بين دولت يمن و جنگجويان «الحوثي»، سعي براي آشتي ميان دولت سودان و چاد و تلاش اوليه براي ميانجيگري ميان فتح و حماس را نيز مي‌توان از كارهاي قطر براي عقب نماندن از رقابت با عربستان دانست.

رقابت ميان اين دو به اندازه‌اي نفس‌گير است كه پس از راه‌اندازي شبكه خبري «الجزيره» به دست قطر با هدف تسلط بر افكار عمومي جهان عرب، عربستان سعودي نيز با هزينه كردن ميلياردها دلار، شبكه خبري العربيه را راه‌اندازي كرد تا به اصطلاح از قافله عقب نماند.

اما به باور كارشناسان مسائل سياسي و استراتژيك، قطر به دليل داشتن مواضعي بي‌طرف و ايستادن در فاصله‌اي برابر با همه جناح‌هاي سياسي لبنان، در رقابت با عربستان سعودي در مسأله بحران سياسي اين كشور موفقتر عمل كرده است، به گونه‌اي كه مي‌بينيم اين كشور كوچك، اما فعال در چند روز گذشته، توانسته رهبران همه جناح‌هاي سياسي لبنان را براي گفت‌وگو بر سر ميز جمع كند. اين در حالي است كه ديگر كشورهاي مدعي همچون عربستان و مصر در جهان، طي يك سال و نيم گذشته، به رغم تلاش‌هاي بسيار، نتوانستند گره كور بحران سياسي لبنان را باز كنند.

مقامات دولت سوريه نيز به نوبه خود اين تحركات و تلاش‌هاي ميانجيگران قطري را تحسين و ستايش كرده و از سوي ديگر، موضع شكست خورده عربستان سعودي در عرصه لبنان را نيز به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
در همين راستا، روزنامه نيمه رسمي «الوطن» نوشت: در حالي كه همه تماس‌ها و تلاش‌هاي آمريكا، فرانسه، عربستان و ديگر كشورهاي جهان براي حل بحران سياسي لبنان به بن بست رسيد، ميانجيگري قطر و ايفاي چنين نقشي، تعجب افكار عمومي جهانيان را برانگيخت و با اين كار، به واقع مي‌توان گفت كه عصر عربستان سعودي در ميان كشورهاي جهان عرب به پايان رسيده و عصر جديدي كه قطر سكاندار آن خواهد بود، آغاز شده است.

«الوطن» در ادامه، با انتقاد شديد از مواضع مقامات عربستاني در عرصه لبنان، افزود: فراز و نشيب فراواني كه در سياست عربستان در لبنان ديده مي‌شود، موجب ترس و وحشت در ميان شهروندان لبناني شده و همين امر موجبات شكست تلاش‌هاي اين كشور براي ميانجيگري و حل بحران سياسي كشور لبنان را فراهم آورد.
يكي از علل اصلي اين شكست را مي‌توان يكجانبه‌گرايي و نبود اعتدال سياست خارجي سعودي‌ها دانست. بدين ترتيب، مي‌توان آشكارا به نيت‌هاي پشت پرده آل‌سعود پي برد.

اين روزنامه سوري در ادامه با انتقاد شديد از «عبدالعزيز خوجه»، سفير عربستان در بيروت مي‌نويسد: در حالي كه جناح 14 مارس تا دو هفته پيش خواستار اخراج سفير جمهوري اسلامي ايران از بيروت بود، خوجه، تماس‌هاي خود را با همگان قطع كرده و از راه دريا از لبنان به قبرس گريخت.

از سوي ديگر، به رغم اظهارات مقامات عربستاني كه گويا در پي بي‌طرف نشان دادن اين كشور نسبت به همه جناح‌ها و احزاب لبناني است، اما مشكل اصلي كه به نقش عربستان در لبنان ضربه وارد كرد، حمايت و توقف كامل آن در كنار جناح 14 مارس عليه مخالفان دولت «فؤاد سينيوره» است.

در پايان، مي‌توان يادآور شد كه مشاجره كلامي در حاشيه نشست وزراي خارجه و نمايندگان اتحاديه عرب ميان «سعود الفيصل»، وزير خارجه عربستان سعودي با «احمد يوسف»، سفير سوريه در اين اتحاديه، نشان از خشم و نارضايتي دولتمردان عربستاني از جايگاه و نقش اين كشور در بحران سياسي لبنان دارد.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن