تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820267760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تيمچه بازار قم شاهكار معماري عصر قاجاريه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تيمچه بازار قم شاهكار معماري عصر قاجاريه
داخلي. فرهنگي. ميراث فرهنگي.

تيمچه بازار قم از شاهكارهاي معماري بناهاي تجاري وفرهنگي عصرقاجاريه كه سرپنجه خالقش، اثري شاخص و ارزشمند از معماري اسلامي و ايراني را چون نگيني در قلب اين بازار براي ساليان دراز بر جاي گذاشته است.

ايرنا مركز قم به مناسبت هفته ميراث فرهنگي به معرفي اين بناي تاريخي مهم استان مي‌پردازد.

استاد حسن معمار باشي قمي در سال يكهزار و ‪۳۰۱‬در عهد ناصري طراحي و اجراي اين اثر كم نظير را كه نمونه‌اش را مي‌توان در تيمچه امين الدوله در كاشان و تيمچه حاجب تهران مشاهده كرد، انجام داد.

براساس اسناد و مدارك موجود از اين اثر، باني ساخت بنا از ابتدا اين تيمچه را جهت تجارت فرش ساخته و رونق تجاري تيمچه بزرگ قم درآن زمان نشان‌دهنده درايت و نياز بازار بوده است.

ساخت طاق تيمچه بزرگ قم با دهانه بالغ بر ‪۱۶‬متر و ارتفاع ‪۱۵‬متر به واقع يكي از شاهكارهاي معماري در بناهاي تجاري و فرهنگي عصر قاجار است اين بنا متشكل از دو بخش تيمچه و سرا است كه فضاي صحن و حجره‌ها در قسمت تيمچه و كارگاههاي رفوگري و حياط پشتي در فضاي سرا قرار دارد.

ورودي اين فضا نيم هشتي است باصحن مركزي به مساحت ‪۳۸۵‬متر به شكل مستطيل كه دوسوم ازكل تيمچه را در بر گرفته و با سه طاق گنبدي پوشيده شده است.

در زير پوشش طاق مي‌توان تزيينات باشكوهي ازگچبري را مشاهده كرد كه حاكي از مهارت در تزئينات و هندسه مبتكرانه آن مي‌باشد.

صحن مركزي دوطبقه حجره را داراست كه اكثر آنها به تجارت فرش اختصاص يافته است و شامل ‪۲۷‬حجره در همكف و ‪۱۵‬حجره در طبقه فوقاني با درهاي چوبي و تزئينات ظريف است.

هماهنگي و هارموني دربكارگيري رنگهاي متنوع نشان از ذوق معمار آن دارد از سويي تقارن فضاهاي تيمچه بيننده را از گنگي و عدم درك بنا رهايي مي‌بخشد و اين شيوه نظام مندي بنا سبب جذب افراد به مركز صحن تيمچه مي شود.

هماهنگي معماري بنا با اقليم شهر باعث شده تا فضاي صحن در فصول مختلف مطبوع بوده و فضايي جهت تلطيف سرماي زمستان و گرماي تابستان فراهم شود.

استفاده از نور از روزنه هاي سه گنبد تيمچه و نيز نورگيرهايي كه در قسمت بدنه تعبيه شده‌اند بسيار شايان توجه مي‌باشد، بطوريكه نورپردازي بنا و تزئينات وابسته به معماري فضايي بديع را ايجاد نموده است.

اين تيمچه داراي حياطي به وسعت ‪۸۵‬متر به شكل مستطيل و با سكوهايي در اطراف مي‌باشد، تزئينات اين بخش آجري و بسيار زيبا و منقش است كه باعث شده تا فضاي از حالت يكنواختي خارج شود.

معاون ميراث فرهنگي قم در خصوص حفظ و مرمت اين اثر تاريخي ارزشمند گفت:
تيمچه بازار قم سال گذشته مرمت آن آغاز شده كه هم اكنون ‪۵۰‬درصد مرمت تيمچه به پايان رسيده است.

مهندس عليرضا بخشي افزود:بناي تيمچه امسال دربخش مرمت بدنه ادامه مي يابد و پيش بيني مي‌شود اين تعميرات به ‪۳۰۰‬ميليون ريال اعتبار نياز داشته باشد.

وي ادامه داد: هم اكنون درهاي ظريف كاري شده در تيمچه نيز در حال مرمت و شبيه سازي است. ك/‪۳‬
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 847]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن