واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قبل از اینكه پشیمان شویدنكات اخلاقی آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره)
بسم الله الرحمن الرحیمشیطان همواره در كمین است، امّا انسان باید آنقدر تهذیب نفس داشته باشد كه اجازه ندهد شیطان در او رسوخ كند و او را فریب دهد، لذا قبل از اینكه پشیمان شوید، شیطان را از خود برانید؛ زیرا خدای ناكرده اگر سریع به فكر خود نباشید، ممكن است نتوانید در آینده از القائات شیطان رها شوید. تا جوان هستید فرصت دارید خود را خلاص كنید.اوّلین گام برای شما این است كه یك شخص متدین را راهنمای خود قرار دهید؛ از فردی كه خود صاحب كمال است، كمك بخواهید و قدری از روز را با او بگذرانید. سعی كنید با افراد متدیّن معاشرت كنید و با افرادی كه فكر و حركت آنها شما را به گناه میكشاند همصحبت نشوید، و افكار شیطانی را از فكر خود محو نمایید. به معنویات روی آورید و در مجالس وعظ و خطابه شركت كنید. اذكار خود را بیشتر كنید و در هر كاری از خدا كمك بخواهید. با خود زیاد خلوت نكنید، اگر فكر گناه به ذهنتان خطور كرد از محل خارج شده، شروع به قدم زدن نمایید و خود را به كاری مشغول كنید تا فكر باطل از ذهن شما خارج شود.باید ببینید سبب اصلی تحریك شهوت شما چیست، بعد آن را علاج یا از آن دوری كنید، به مرور زمان، مسئلة گناه را ـ انشاءالله - فراموش خواهید كرد. اگر بتوانید هنگامی كه شیطان به سراغ شما آمد وضو ساخته و شروع به نماز خواندن نمایید، بسیار مؤثر است، در آن بركاتی است كه شما را در جهت خلاصی از این مشكل، كمك خواهد كرد.سعی كنید با افراد متدیّن معاشرت كنید و با افرادی كه فكر و حركت آنها شما را به گناه میكشاند همصحبت نشوید، و افكار شیطانی را از فكر خود محو نمایید. به معنویات روی آورید و در مجالس وعظ و خطابه شركت كنید. اذكار خود را بیشتر كنید و در هر كاری از خدا كمك بخواهید.توسّل به اهل بیت(علیهم السلام) اصولاً توسّل به پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، صدیقة طاهره و ائمة معصومین(علیهم السلام) و واسطه قرار دادن آنها در پیشگاه خداوند متعال برای برآورده شدن حاجات، در اذهان عموم مؤمنین، علما و اصحاب ائمّه، از مسلّمات و مرتكزات بوده و جای هیچ شك و شبههای در آن نیست. اگر در موردی مانند این موارد كه از مسلّمات بین مؤمنین است روایات زیادی در دسترس نباشد، نه به جهت ضعف مطلب؛ بلكه به جهت وضوح مطلب و رسوخ آن در اذهان است و این خود كافی بوده و نیازی به نقل و ضبط ندارد.اصحاب ائمّه، عمده اهتمامشان بر این بود كه در فروع [احكام دین]، جهات مختلف را مورد سؤال قرار داده و روایات آن را ضبط و نقل نمایند و در اصول و مسائل اعتقادی و آنچه كه به مقام و منزلت معصومین(علیهم السلام) مربوط میشود، به جهت وضوح و مسلّم بودن به سؤال و نقل معدود اكتفا میكردند. مسئلة توسل به پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) امری نیست كه كسی بتواند در آن تشكیك كند، هر چند بعضیها كه نمیدانند یا نمیخواهند بدانند، از جهاتی در صدد ایجاد شبهه در اذهان مردم، به خصوص ضعفای مؤمنین هستند، امّا تلاش اینان بیثمر بوده و به نتیجهای نخواهد رسید. مگر نه اینكه خداوند متعال در قرآن مجید فرموده است: «و ابتغوا إلیه الوسیلة؛ یعنی برای رسیدن به خداوند و تقرّب به درگاه او وسیله بجویید». چه وسیله و واسطهای مهمتر و اساسیتر از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمّة معصومین(علیهم السلام) میباشد؟ توسّل به آن ذوات مقدسه نه تنها در میان مؤمنین این امّت و علما و اصحاب ائمّه، امری رایج بوده، بلكه نزد انبیای سابق هم مورد توجّه بوده است؛ چنانكه از روایاتی كه در توبة حضرت آدم در ذیل آیة شریفة: «و تلقّی آدم من ربّه كلماتٍ فتاب علیه» وارد شده و غیر از این مورد، از روایات متعدد در مورد انبیا به دست میآید. بنابراین، توسل و التجا به آن بزرگواران و شفیع قرار دادن آنها در پیشگاه خداوند متعال، جهت عظمت مقام آن حضرات در نتیجة عبودیت و نهایت تذلّل و بندگیشان در درگاه خداوند، ثابت است. خواندن دعای توسل یا حدیث كسا و امثال آن از مصادیق: «إبتغوا إلیه الوسیلة» و موجب نجات و خلاصی از ناگواریها و دشواریها و ایجاد [كنندة] زمینة برخورداری از بركات و مواهب میباشد. همانطور كه شفاعت آنها در آخرت موجب نجات و رهایی از عذاب آخرت است و مؤمنین به شفاعت آن بزرگواران امید دارند و خداوند متعال هم شفاعت آنها را میپذیرد، بر اساس آیة شریفه: «لا تنفع الشّفاعة عنده إلّا لمن أذن له» اگر بنا باشد كه خداوند متعال به شفاعت كسی در روز قیامت اذن بدهد، در مرتبة اوّل پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) طاهرینش میباشند و رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمّه (علیهم السلام) ، قدر متیقّن از اذن در شفاعت برخوردار میباشند، همانطور كه قبول ولایت آن بزرگواران، اقتدا و تأسی به آنها در مقام عمل، تنها راه رسیدن به سعادت و رستگاری میباشد و هدایت تنها در این راه است. یكی از مصادیق «وابتغوا الیه الوسیلة» دعا است كه «حدیث كسا» را شامل میشود. این حدیث شریف، مصداق بارز توسل به مقام شامخ اهل بیت(علیهم السلام) است، آن را بخوانید كه مضامین آن بسیار عالی است و بسیاری از افراد جهت حلّ مشكل، آن را تجربه كرده و نتیجه گرفتهاند. و انشاءالله به عنایت امام زمان(علیه السلام) مشكل حل میشود، نگران نباشید. از خدا بخواهید كه لذت عبادت را به شما عنایت نماید و بعد از چشیدن حلاوت عبادت، در قلب شما جای خواهد گرفت و معنویتی در خود احساس میكنید كه لذّت آن از هر چیزی بالاتر خواهد بود.به تكالیف الهی توجّه داشته و بسیار به یاد قیامت و روز حساب باشید. سعی كنید كاری كنید كه حضرت ولیّعصر(علیه السلام) از شما راضی باشد. اگر با جدیت درس بخوانید و تكالیف الهی را همراه با تهذیب نفس مدّ نظر بگیرید، انشاءالله قلب مقدس امام زمان(علیه السلام) را شاد خواهید كرد. و در راه تحصیل با توكّل به خداوند متعال و توسل به ائمّه اطهار(علیهم السلام) بكوشید تا خوب درس بخوانید و در تحصیل عجله نكنید، تا كتابی را تمام نكرده و نفهمیدهاید كتاب دیگری را شروع نكنید. سعی كنید بعد از تمام كردن یك كتاب، آن را درس دهید. در استفاده از جوانی و سرمایة عمر، كمال مراقبت را بنمایید كه جوانی زودگذر است و فرصتها به سرعت از دست میروند؛ فرصت را مغتنم بشمارید و توفیق را از خداوند متعال بخواهید و از دوستی با اشخاصی كه عمر را تباه میكنند بپرهیزید. از شبنشینی و گذراندن بینتیجة وقت بپرهیزید و سعی كنید با افراد متدین، مؤمن و درسخوان نشست و برخاست داشته باشید. سرمایة جوانی را مغتنم شمرده، این نعمت الهی را ارزان از دست ندهید. شوخی و خنده، حكم نمك در غذا را دارد، انسان باید از شوخی و خندة زیاد بپرهیزد، به خصوص طلبة جوان كه دوران سازندگی خود را میگذراند و خدای ناكرده شوخی و خندة زیاد موجب دلمردگی میشود و اگر خدای ناكرده این اتّفاق بیفتد، خارج شدن از آن حالت بسیار سخت است. هر كاری میكنید، معقول باشد، تا نگویند این چه طلبهای است. خندة زیاد شخصیّت شما را نزد متدیّنان كمرنگ میكند. با دوستان متدین و مؤمن خود میتوانید جملات معقول و موزون رد و بدل كنید، امّا باید مواظب باشید كه دروغ، تهمت، بهتان، افترا، و ایذاء كسی در آن نباشد؛ در سخن گفتن و شوخی معقول، تمام جوانب شرعی و اخلاقی را در نظر بگیرید. كاری كنید كه رضایت امام زمان(علیه السلام) در آن باشد، شكل ظاهری و حركت شما نیز به گونهای باشد كه اگر كسی شما را دید، از خُلق و التزام شما لذت ببرد و مصداق «كونوا لنا زیناً» باشید، خداوند به شما توفیق بدهد. پی نوشت: افق حوزه، ش 205.ماهنامه موعود شماره 107منبع: پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی موعود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 567]