واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مصاف بیپایان با شیطان
كتاب «مصاف بیپایان با شیطان» نوشته دكتر فتحالله نجارزادگان،گامی در شناخت شیطان و برنامه كارزار با اوست كه از قرآن و كلمات نورانی معصومان(علیهمالسلام) گرفته شده است. نویسنده در این اثر كوشش كرده تا جنبههای تربیتی، به ویژه هشدارهای قرآن و اهلبیت(علیهمالسلام) را مطرح كند، لذا در این راه از تمثیل، شعر و داستان نیز بهره جسته است. این كتاب میتواند قدمی باشد برای آگاهی از دشمن دیرین آدمیان(شیطان) و تواناییهای آنان برای كارزار با او.به عقیده نویسنده، برای ما هوای نفسانی تا حدی شناخته شده است، اما شیطان چطور؟ آیا تاكنون از خود پرسیدهایم این شیطان كه این همه در آیات و روایات در مورد دشمنی او تاكید شده و ما را به مبارزه با او فراخواندهاند، چه كسی است؟ و چرا از آدم(ع) گرفته تا همه انبیا و اولیا كه به حج رفتهاند، موظف بودهاند شیطان را رجم كنند؟ابوجعفر صدوق(ره) از امام صادق(ع) چنین نقل میكند: «نخستین كسی كه رمی جمره كرد آدم(ع) بود...». در حدیثی دیگر از علیبن جعفر(ع) از برادرشان امام موسیبن جعفر(ع) چنین میآورد: «از امام درباره حكمت زدن سنگریزهها پرسیدم، فرمود: چون ابلیس لعین در اینجا برای ابراهیم(ع) نمودار شد و ابراهیم(ع) او را با سنگ راند، پس سنت بر همین قرار گرفت.»آیا تاكنون از خود پرسیدهایم این شیطان كه این همه در آیات و روایات در مورد دشمنی او تاكید شده و ما را به مبارزه با او فراخواندهاند، چه كسی است؟ چرا شیطان با همه آدمیان دشمن است؟ چرا از روز آفرینش انسانها تاكنون، لحظهای برای به دام انداختن آنها آرام نگرفته و تا قیامت نیز آرام نمیگیرد؟ چگونه این دشمن، انسانهای بیشماری را از قشرهای گوناگون به خاك سیاه نشانده و هنوز هم سیر نشده است و هردم با وسوسهها و شگردهای نو به میدان میآید تا گروهی دیگر را شكار كند؟علامه طباطبایی(ره) در تفسیر گرانسنگ المیزان میفرمایند: «موضوع ابلیس نزد ما، امری مبتذل و پیش پا افتاده است و اعتنایی به آن نداریم؛ جز آن كه روزی چند بار او را لعنت كرده، از شرش به خدا پناه میبریم و برخی از افكار پریشان خود را از این جهت كه از ناحیه اوست، زشت میشمریم؛ لیكن باید دانست كه این موضوع، موضوعی است بسیار قابل تامل و شایان دقت و بحث. متاسفانه تاكنون در صدد برنیامدهایم ببینیم قرآن كریم درباره حقیقت این موجود شگفت كه در عین این كه از حواس پنهان است و تصرفاتی عجیب در عالم انسانیت دارد، چه میگوید. چرا نباید در صدد برآییم و چرا در شناختن این دشمن خانگی و درونی اینقدر بیاعتناییم؟ دشمنی كه... تا ما را به عذاب جاودانه نیندازد، آرام نمیگیرد.»متاسفانه تاكنون در صدد برنیامدهایم ببینیم قرآن كریم درباره حقیقت این موجود شگفت(شیطان) كه در عین این كه از حواس پنهان است و تصرفاتی عجیب در عالم انسانیت دارد، چه میگویدما كه برای مبارزه و یا دفاع در برابر دشمنان بیرونی خود آن همه سرمایهگذاری میكنیم و سازمانها و نهادهایی با امكانات و تجهیزات گوناگون و گسترده فراهم میآوریم، چرا باید نسبت به این دشمنی كه اساس همه خطرها و دشمنیهاست و همه جا و همه وقت با ماست، بیاطلاع و یا بیاعتنا باشیم؟ جای بسی شگفتی است كه برخی شیطان را موجودی خیالی میدانند؛ تصوری كه به طور كامل با عقل و وحی بیگانه است. برخی دیگر نیز هرچند او را موجودی واقعی میشناسند، اما در كمال غفلت به این دشمن كینهتوز چراغ سبز نشان داده، با آغوش باز از او استقبال میكنند؛ گویی آنان پیمانشان را با خدا فراموش كردهاند كه میفرماید: «ای فرزندان آدم! مگر با شما عهد نكرده بودم كه شیطان را مپرستید؛ زیرا وی دشمن آشكار شماست؟ و این كه مرا بپرستید! این راه راست است و او گروهی انبوه از میان شما را سخت گمراه كرد؛ آیا تعقل نمیكردید؟ (یس، آیات 60 تا 62).»گویا انسانها این پیام صریح قرآن را از یاد بردهاند كه میفرماید: «در حقیقت، شیطان دشمن شماست؛ شما [نیز] او را دشمن گیرید. او فقط حزب خود را میخواند تا آنها از یاران آتش باشند (فاطر، آیه 6)».اگر شیطان دشمن است و اگر «رجیم» و اخراجی است و اگر كینه تكتك ما آدمیان را به دل گرفته، میكوشد تا ما را به قعر آتش بفرستد، ما هم باید بنا به هشدارهای عقل و وحی، او را دشمن بداریم و با قاطعیت از خود برانیم و اجازه ندهیم قلبمان را تسخیر كند.اگر شیطان دشمن است و اگر «رجیم» و اخراجی است و اگر كینه تكتك ما آدمیان را به دل گرفته، میكوشد تا ما را به قعر آتش بفرستد، ما هم باید بنا به هشدارهای عقل و وحی، او را دشمن بداریمآیا این خیالی خام نیست كه كسی بپندارد روزی دشمنی شیطان پایان میپذیرد و خیرخواه ما میشود؟ مگر میشود چنین موجود كینهتوزی كه خود به دشمنی جاودانه با انسان اعتراف دارد، حتی برای لحظهای دشمنیاش را فراموش كند؟! از اینرو، آشكارا باید اعلام كرد كه در زندگی این موجود پلید، واژههایی چون سازش، روابط مسالمتآمیز، آتشبس، احترام متقابل و ... هرگز معنا و مفهوم ندارد. خداوند به موسی(ع) میفرماید: «ای موسی! همیشه از من چهار سفارش را به خاطر داشته باش... ـچهارم این كهـ تا از مرگ این دشمن یقین حاصل نكردهای، از مكر و حیلهاش آسوده مباش.»امام كاظم(ع) در بخشی از پندهایشان به «هشام» درباره دشمنی كه بیش از هر دشمنی لازم است با او مبارزه شود، میفرماید: «نزدیكترین و دشمنترین دشمنان تو، و كسی كه دشمنان تو را بر ضد تو میشوراند، جز ابلیس پلید كسی نیست.»همچنین از مرحوم حاج امام قلی نخجوانی كه مرد وارستهای بود، نقل كردهاند كه میگفت: «پس از آن كه به سن پیری رسیدم، دیدم با شیطان در بالای كوهی ایستادهایم؛ من دست خود را بر محاسن گذارده، به او گفتم: مرا سن پیری و كهولت فراگرفته، اگر ممكن است از من درگذر. شیطان گفت: این طرف را نگاه كن. وقتی نظر كردم درهای بسیار عمیق دیدم كه از شدت خوف و ترس، عقل انسان مبهوت میماند. شیطان گفت: در دل من رحم و مروت و مهر و عطوفت قرار نگرفته، اگر دستم به تو رسد، جای تو در ته این دره خواهد بود كه تماشا میكنی و چنان تو را در آن سرنگون كنم كه بند از بندت جدا شده، پیكرت قطعه قطعه شود.»شیطان دشمنی است كه با اهدافی خاص به میدان میآید و مبارزهاش حساب شده است. او از كمینگاهها و گلوگاههایی كه انسان در آنها به دام میافتد، آگاه است و به هیچ چیز جز به اسارت درآوردن آدمی قانع نیستبه عقیده نویسنده، شیطان دشمنی است كه با اهدافی خاص به میدان میآید و مبارزهاش حساب شده است. او از كمینگاهها و گلوگاههایی كه انسان در آنها به دام میافتد، آگاه است و به هیچ چیز جز به اسارت درآوردن آدمی قانع نیست. بنابراین، آیا معقول است این دشمن را دستكم گرفته، بدون شناخت و برنامه به جنگش رویم و تمرین عملی خود را در حج فراموش كنیم؟ در این صورت بازیچه نقشههای شوم و هوسهای پلید این گرگ گرسنه خواهیم شد.كتاب حاضر در دو بخش و 10 فصل سامان یافته است. شناخت دشمن و كارزار با دشمن، عناوین این بخشهایند.چاپ پنجم كتاب «مصاف بیپایان با شیطان» در شمارگان 800 نسخه، 260 صفحه و بهای 38000 ریال راهی بازار نشر شده است. بخش کتاب وکتابخوانی تبیانمنبع: ایبنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1304]