تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816244067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسلام آيين پسنديده نوروز را تأييد مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 29 اسفند 1389 تعداد مشاهده : 171 اسلام آيين پسنديده نوروز را تأييد مي‌كند خبرگزاري فارس: در جوامع روايي شيعه و سنّي، روايات مخالف با گرامي‌داشت نوروز از اعتبار كافي برخوردار نيست و از آنجايي كه قاعده «تسامح در ادلّه سنن» شامل نوروز نيز مي‌شود، اصل اين آيين پسنديده مورد تأييد اسلام است. دين از آدم تا خاتم يكي است و تنها در مقاطع گوناگون و با توجه به افزايش فهم و درك بشر تكميل شده و گسترش يافته است. همچنين دين در اين مسير تكاملي، برچيدن بساط همه سنت‌هاي قومي، قبيله‌اي يا ملي را هدف‌گذاري نكرده و تنها اصول مغاير با فطرت آدمي را نفي مي‌كند. از همين رو، ظهور آخرين و برترين دين آسماني نيز با نكوداشت سنت‌هاي پسنديده همراه بوده و اسلام مقدس بسياري از سنت‌هاي صحيح اعراب نظير «حرمت ماه‌هاي حرام» و «ميزان ديه» را به رسميت شناخته و تأييد كرده است. پذيرش سنت‌هاي صحيح پيشينيان همواره يكي از مؤكدات اسلام بوده و هست، چنانچه امير‌المؤمنين عليه‌السلام در نامه خود به مالك اشتر مي‌نويسد: «آيين‌ پسنديده‌اي را تغيير نده كه بزرگان امت به آن صورت رفتار كرده و به وسيله آن مردم را در كنار هم جمع كرده‌اند.» با توجه به اين گفتار گوهربار امام علي (ع) توجه به سنت‌هاي پسنديده نياكان امري ضروري به نظر مي‌رسد و تا آنجا كه يك سنت، مفسده‌اي در پي نداشته باشد يا بدعتي ناصواب محسوب نشود، طرد نمي‌شود. «نوروز» نيز يك آيين قديمي نزد ايرانيان است كه در آن يكي از سنت‌هاي پسنديده اسلامي يعني؛ «صله رحم» به دفعات انجام مي‌گيرد. به همين سبب در نگاه نخست با ترويج خرافه يا تعارض با نصّ دين همراه نيست. از سوي ديگر، با بررسي روايات اسلامي در مصادر شيعي و سنّي با دو ديدگاه متفاوت درباره نوروز مواجه مي‌شويم. دسته‌اي از روايات از تصديق آيين نوروز خبر مي‌دهند و دسته‌اي ديگر آن را مذمّت كرده‌اند. در منابع روايي شيعيان، احاديث موافقي در دو كتاب از كتب اربعه شيعه يعني؛ «كافي» به قلم شيخ كليني و «من لايحضره‌الفقيه» به قلم شيخ صدوق موجود است و از نوروز با عبارت «نيروز» و به نيكي ياد شده است. مدايح ديگري نيز در كتاب‌هاي «مصباح‌المتهجّد» شيخ طوسي و «بحار‌الانوار» علامه مجلسي (ره) موجود است كه همين امر، نظريه تأييد اسلامي آيين‌ نوروز را تقويت مي‌كند. در صحاح ستّه اهل سنت و در معتبرترين آن‌ها يعني؛ «صحيح بخاري» نيز روايتي در تمجيد نوروز از سوي اميرالمؤمنين (ع) وجود دارد. البته «بخاري» روايت ديگري را نيز در «تاريخ الكبير» آورده است كه امام علي (ع) از دريافت برخي هدايا در اين روز حذر مي‌فرمود. در باب نظريه دوم كه نوروز را مذمّت مي‌‌كند، احاديثي در كتب شيعي موجود است كه از جمله آنها مي‌توان به روايتي از «قطب‌الدين رواندي» صاحب كتاب «لبّ اللباب» اشاره كرد كه در اين روايت، اعياد «فطر» و «قربان» به عنوان جايگزين «نوروز» و «مهرگان» معرفي شده‌اند. اما در مجموع و با بررسي كلي روايات موجود درباره نوروز مي‌توان نتيجه گرفت كه اين آيين ايراني، محرّمات شرعي را به همراه ندارد. از سوي ديگر و با توجه به قاعده «تسامح در ادلّه سنن» و اين موضوع كه در اسناد تاريخي، نشانه‌اي از مخالفت پيشوايان ديني با گرامي‌داشت نوروز مشاهده نشده است، مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه مخالفت با نوروز به اقتضاي قواعد عمومي دين نياز نيست و بلكه مي‌توان نوروز را ـ‌به دليل معروفات و محسّناتي كه دارد‌ـ يكي از شعائر ديني محسوب كرد. --------------------------------------- نويسنده: محمد حسين‌كلهر --------------------------------------- انتهاي پيام/ك/2




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن