واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: اکنون و در دومین سال پیاپی از حضور چهرههای شاخص موسیقی پاپ ایرانی، اجرا در تالار بزرگ کشور و استقبال فراوان از این بخش، حضور این نوع موسیقی را... طی دو سال گذشته، حضور موسیقی پاپ در جشنواره بین المللی فجر، واکنشهای مثبت و منفی فراوانی به دنبال داشته است. روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر مقالهای درباره حضور هنرمندان موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر به سرویس هنری خبرگزاری برنا ارسال كرده است كه در زیر میخوانید:طی دو سال گذشته، حضور موسیقی پاپ در جشنواره بین المللی فجر، واکنشهای مثبت و منفی فراوانی به دنبال داشته است. از یک سو مسئولان جشنواره، اغلب فعالان موسیقی پاپ و به خصوص شرکتهای نشر و برگزارکننده این نوع موسیقی، مردم علاقه مند به موسیقی پاپ و خوانندههای مشهور آن، طیف وسیعی از مطبوعات و رسانهها و برخی موسیقیدانان شاخص (از جمله کامبیز روشن روان به عنوان دبیر جشنواره)به این حرکت، واکنش مثبت نشان داده و حضور واجرای موسیقی پاپ را در جشنواره فجر، یک لزوم و اقدامیدر خور توجه و حتی دیرهنگام توصیف کردند. از سوی دیگر مراکز رسمی موسیقی (نظیر خانه موسیقی و برخی مراکز آموزشی - پژوهشی) و برخی هنرمندان به خصوص آن دسته از هنرمندان موسیقی که فعال در حوزه موسیقیهای کلاسیک و رسمیهستند (و خود آن را هنری جدی محسوب میکنند)، به انتقاد از این عملکرد پرداخته و تا آنجا پیش رفتند که برخی از آنها این حرکت را یک فاجعه فرهنگی و زنگ هشدار به فرهنگ موسیقی ایران قلمداد کردند! این اظهارات که به صورت رسمی و غیررسمی ارائه شده، سال گذشته همزمان با برگزاری جشنواره به اوج خود رسید؛ اما به نظر میرسد در بیست و چهارمین جشنواره، این تضادها به حداقل خود رسیده است. جشنواره در جهان امروز در دنیای معاصر، برگزاری جشنها، جشنوارهها، فستیوالهای فرهنگی - هنری، همایش و سمینارها و برنامههایی از این دست، به عنوان بخش قابل توجه و انفکاک ناپذیری با زندگی انسان امروز، پیوند خورده است.در واقع انسان مدرن شهرنشین، بخشی از نیازهای فرهنگی، روحی و معنوی و حتی مادی و جسمی خود را از ساخت مجموعه ای از برنامههای فرهنگی – هنری، طلب میکند.از این رو هرچه جوامع مدرن تر، متمدن تر و با ثبات تر باشند، (به خصوص در صورت توجیه اقتصادی و امکان هزینه سازی) به اجرا و برگزاری چنین برنامههایی روی میآورند.امروزه بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک جهان به یک مرکز فرهنگی بدل شده که گاه نیز بعید نمینماید که اغلب مدیران ارشد نظیر شهرداران، فرمانداران، روسای ادارات و مراکز به برگزاری جشنها و فستیوالها روی خوش نشان میدهند و در آن سهیم اند و مشارک فعال دارند. فستیوالها و جشنوارههای موسیقی در این میان سهم موسیقی، نسبت به سایر هنرها قابل توجه است. شاید بیشترین آمار فستیوالها که سه حوزه سینما، توریسم – تجارت و موسیقی را در بر میگیرد، باز هم موسیقی غالب شود، چرا که در فستیوالها و جشنوارههای غیر موسیقیایی، بخشهای قابل توجهی به اجرای موسیقی اختصاص مییابد.اما در فستیوالها، جشنوارهها و برنامههای رسمی که کاملا موسیقیایی بوده و اختصاص به اجرای انواع موسیقی دارند، دو سیاست کلی قابل مشاهده است:نخست فستیوالها و جشنوارههای موضوعی با رویکرد کاملا موسیقی محور که نوع خاصی از موسیقی، یا فرهنگ خاص و یا موضوعی خاص را دنبال میکنند. فستیوال موسیقی ... (مراکش، موسیقی مقدس (برلین)، اسنابروک (آلمان) و غیره از این دست هستند.در این فستیوالها بسته به موضوع مورد نظر و سیاست گذاریها، گروههای مورد نظر دعوت میشوند.دسته دوم فستیوالهایی که دامنه و سیاستهایی کلان تر و به نوعی گسترده تر از موسیقی صرف را مدنظر دارند. مانند فستیوال آوینیون (فرانسه) و یا مثلا فستیوال تابستانه کیش. در این گروه اخیر موضوعات متعددی چون سیاست، فرهنگ، اقتصاد و تجارت، صنعت توریسم و .. هدف اصلی است و موسیقی در مقام تثبیت کننده، معرفی کننده، سرگرم کننده و مفرح و حتی اشاعه دهنده آن موضوعات کلان تر عمل میکند. موسیقی پاپ در جشنوارههاحال ببینیم در هر دوی این فستیوالها و جشنوارهها، موسیقی پاپ چه جایگاهی دارد؟ در برنامههای گروه اول (به استثنای فستیوالها و برنامههای اختصاصی موسیقی پاپ) معمولا موسیقی پاپ و زیر شاخههای آن حضور ندارند.امروزه به خصوص با بحث گفت وگوی فرهنگها، جذابیتهای هنر شرقی و گفتمانهای فرهنگ محور بسیاری از فستیوالها موضوعاتی چون آیین، هنر مقدس و قدسی، هنر مشرق زمین، هنر سنتی کشورها، موسیقی بومی و کهن و نظایر آن را در بردارند. (به عنوان مثال در جشنواره موسیقی مقدس برلین که هر ساله برگزار میشود، گروههایی از سراسر دنیا که موضوع و محتوای مذهبی، مقدس و آیینی دارند شرکت میکنند و دعوت میشوند.)نکته مهم آن که در بسیاری از فستیوالها و جشنوارهها با توجه به اهمیت یافتن موضوعات غیر موسیقیایی در وهله نخست، با توجه به سیاستگذاریها و اهدافی نظیر جذب مخاطب، تبلیغات و حتی کسب درآمد و وجوه اقتصادی انواع موسیقی حضور مییابند و بدیهی است که حجم عمده و در خور توجهی از این موسیقیها به انواع موسیقی پاپ و مردم پسند اختصاص یابد.به عنوان مثال در جشنواره تابستانه کیش، هدف اصلی دعوت به حضور مردم در فصل گرما در این جزیره رونق اقتصادی است. اقداماتی چون اهدا جوایز، تخفیفهای ویژه و کنسرتهای موسیقی پاپ که اغلب در قالب تور – کنسرت برگزار میشود، همه در راستای رونق تجاری – اقتصادی منطقه است. جشنواره فجر و موسیقی پاپجشنواره موسیقی فجر که اینک بیست و چهارمین دوره متوالی خود را پشت سر میگذارد، با کدام دسته از جشنوارههای موسیقی سنخیت و تناسب دارد؟واقعیت آن است که از نخستین دوره جشنواره موسیقی فجر (۱۳۶۴) تاکنون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با جشنهای سالگرد پیروزی انقلاب، جشنوارههای هنری فجر را نیز طراحی و اجرا کرده است.به گفته یکی از مدیران مرکز موسیقی، هدف اصلی، جشن سالگرد پیروزی انقلاب است و جشنواره موسیقی در جهت این هدف سامان یافته است.اگر این گونه به جشنواره موسیقی فجر بنگریم، آن را در چهارچوب انواع موسیقی و از جمله موسیقی پاپ در آن، منافاتی با سیاستهای اجرایی جشنواره ندارد.از سوی دیگر، جشنواره موسیقی فجر، تنها برنامه جشنواره ای مربوط به موسیقی و به عنوان یک نهاد رسمی موسیقی در جامعه عمل میکند که در سال تنها یکبار فضای جامعه روی موسیقی تمرکز و تامل نسبی دارد و از این رو وجه جدی بودن، هنری بودن و موضوعی بودن آن شکل عینی به خود گرفته است.حضور و اجرای انواع موسیقیهای بومی، اقوام ......، کلاسیک ایرانی (سنتی)، موسیقی ملل و کلاسیک غرب طی ۲۲ دوره موید این نگاه بوده است، از این رو شاید این شبهه را ایجاد کرده که موسیقی پاپ در این جشنواره محلی از اعراب ندارد.اکنون و در دومین سال پیاپی از حضور چهرههای شاخص موسیقی پاپ ایرانی، اجرا در تالار بزرگ کشور و استقبال فراوان از این بخش، حضور این نوع موسیقی را در جشنواره بین المللی موسیقی فجر به امری طبیعی و بدیهی مبدل ساخته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 469]