واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با اين حال، جشنواره موسيقي در بيست و پنج دوره گذشته خود، امكان جمع شدن هنرمندان را در يك زمان و بازه جغرافيايي مشخص براي گروه هاي مختلف موسيقايي فراهم كرده و به نوبه خود، در تقويت موسيقي ايراني نقش موثري داشته است. يكي از بركات انقلاب اسلامي در اين عرصه، تحقق خواست مردمي براي از بين رفتن موسيقي مبتذل بود. در همان روزهاي نخستين انقلاب، سرودهاي انقلابي برخاسته از دل و جان هنرمندان اصيل چه در مايه هاي سنتي و چه پاپ كه همگام با انقلاب به صورتي خودجوش در زيرزمين ها ساخته شده بود، بر زبان ها جاري شد كه هنوز نيز از جاودانه هاي موسيقي ايران هستند. در دوره استقرار نظام جمهوري اسلامي نيز سرودها به صورت رسمي اجرا مي شد و اغلب گروه هاي بزرگ اركستر اجراها را همراهي مي كردند و ساختار سرودها را به سوي هيجان و آگاهي دهي كه لازمه دوره استقرار و دفاع مقدس بود، هدايت مي كردند. در كنار سرودهاي انقلابي، اساتيد بنام موسيقي سنتي نيز به پاسداري از چراغ هنر موسيقي ايران زمين مشغول شدند و به اين ترتيب دهه شصت خورشيدي را مي توان دهه اوج موسيقي ايران به ويژه در قالب سنتي دانست كه در اكثر موارد كنسرت هاي گروه هاي آن با چنان استقبال مردمي روبرو مي شد كه خوابيدن شبانه مقابل تالار وحدت به عادتي ثانويه براي كنسرت ديدن تبديل شده بود! اين در حالي بود كه آنچه مي بايست موسيقي پاپ را مي ساخت، با فرار مطربان به آن سوي مرزها، در خدمت ابتذال قرار گرفت و به دام تكرار ، بيهوده گويي و بي فروغي پيش رفت و همين امر، يكي از مهمترين دلايل استقبال مردم از كنسرت هاي سنتي در آن دوران بود. همزمان با اوج گيري موسيقي ايران، نياز به جشنواره اي در كنار ديگر جشنواره ها براي ساماندهي و تقويت موسيقي موردتاييد نظام از سوي مسئولان احساس شد. در اين زمينه، موفقيت جشنواره هاي فيلم در ارتقاي بيش از پيش سينماي متعهد و نجيب و استقبال پرشور مردمي از سينما بيش از پيش به عنوان يك مشوق براي شكل گيري جشنواره موسيقي فجر ايفاي نقش كرد. با اين حال، اين جشنواره از همان ابتدا با نوعي سردي همراه بود كه شايد دليل آن به انتخاب ها و يا شايد گروه هاي درخواست دهنده براي شركت در جشنواره باز مي گشت، چرا كه گروه هاي مطرح خود را نيازمند به دريافت جوايز نمي ديدند و معتقد بودند جايزه خود را از دست مردمي مي گيرند كه ساعتهاي طولاني در كنار تالار وحدت براي ديدن كنسرتشان انتظار مي كشند يا براي خريد آلبوم هاي شان سر و دست مي شكنند. اما وضعيت چنين نماند. به سرعت تحولاتي رخ داد كه تنور جشنواره را داغ كرد. در ابتدا همزمان با روز زن، جشنواره موسيقي بانوان به راه افتاد كه به سرعت به بخشي جنبي در جشنواره موسيقي فجر تبديل شد و يكي دو سال بعد، نيز موسيقي پاپ كه بتازگي در داخل مرزهاي ايران در قالب ترانه جان يافته بود در بخشي ديگر به جشنواره اضافه شد. با اين حال، موسيقي هايي گاه مبتذل نيز در طول سال به مدد بهره گيري از فناوري روز ساخته و در جامعه رواج يافت و عدم برنامه ريزي دراز مدت براي جشنواره ، و تصميم هاي خلق الساعه براي آن مثل نمونه هايي از جمله حذف موسيقي پاپ در يك جشنواره و دوباره افزودنش در جشنواره بعد، يا تبديل يك بخش اصلي به بخش جنبي و بر عكس، همان گروه هايي كه به جشنواره اميدوار بودند را نيز با سردرگمي براي برنامه ريزي روبرو ساخت. اين وضعيت، اگرچه در جشنواره جديد نيز تا حدي مشهود بود اما برگزاري آن به نوبه خود گام موثري در ساماندهي و تقويت موسيقي ايراني به شمار مي رود و استقبال گسترده مخاطبان از آن را به ويژه در بخش اركسترها بايد به حساب توفيق آن گذاشت. بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر در مجموع در مدت يك هفته برپايي خود ميزبان هزاران تماشاگر علاقهمندي بود كه پاي هنرنمايي گروهها و هنرمندان موسيقي اركسترال، سنتي، نواحي، پاپ و بينالملل نشستند. شهداد روحاني رهبر موقت اركستر سمفونيك تهران كه برنامه هايش در جشنواره امسال موسيقي فجر با استقبال مخاطبان در تالار وحدت روبرو شد، با تاكيد بر لزوم حضور گروه هاي موسيقي معتبر بين المللي در جشنواره موسيقي فجر معتقد است چنين اتفاقي منجر به ارتقاي كمي و كيفي اين رويداد هنري مي شود. او در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: حضور قدرتمند گروه هاي موسيقايي در اين دوره از جشنواره، نويد روزهاي خوبي را براي هنر موسيقي كشور در آينده مي دهد. وي با بيان اينكه اجراي يك موسيقي علمي، نيازمند سال ها تمرين، ممارست و سختكوشي است، گفت: خوشبختانه در اين دوره از جشنواره، شاهد حضور گروه هايي از شهرستان ها بوديم كه موسيقي علمي را به زيبايي درك كرده بودند. رهبر موقت اركستر سمفونيك تهران افزود: برگزاري هر جشنواره اي منجر به رشد و شكوفايي جوانان مي شود و اين دوره از جشنواره نيز به سبب بخش رقابتي آن، بطور يقين سبب پويايي موسيقي كشور خواهد شد. حسن رياحي دبير بيست وششمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر نيز حضور گروه هاي موسيقايي از شهرستان ها را در اين دوره موفقيت آميز دانست و گفت: اجراي شگفت انگيز هنرمندان شهرستاني، نشانگر رشد و بالندگي هنر موسيقي در كشور است. وي در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت:معتقدم هنرمندان شهرستاني بسيار بانشاط تر، جدي تر و علاقه مندتر در اين دوره از جشنواره حضور يافتند. رياحي تصريح كرد: عشق و علاقه فردي، سبب درخشش گروه هاي شهرستاني حاضر در جشنواره موسيقي فجر شد و براي اينكه اين ظرفيت ها به هدر نرود نياز است اين استعدادها در آينده توسط متوليان فرهنگي و هنري كشور حمايت مادي و معنوي شوند. رياحي ادامه داد: برگزاري جشنواره با رويكرد دانشگاهي يكي از اهداف برپايي اين رويداد هنري بود و خوشبختانه تا اندازه اي به اهداف مدنظر دست يافته ايم. بيست و شمشين جشنواره بين المللي موسيقي فجر در تهران كه امروز به كار خود پايان مي دهد، در بخش رقابتي و در شاخه موسيقي كلاسيك ايراني شاهد حضور 52 گروه شامل 20 گروه از تهران و 32 گروه از شهرستانها بود و در شاخه كلاسيك غيرايراني آن 14گروه شامل هشت گروه تهراني و شش شهرستاني حضور داشتند. در زمينه آواز جمعي هم 11 گروه شامل شش گروه تهراني و پنج شهرستاني و در بخش آهنگسازي 53 گروه شامل 28 گروه تهراني و 25 گروه شهرستاني شركت كردند. در مجموع نيز 130 اثر و گروه در اين دوره حضور يافتند كه 62 گروه متعلق به تهران و 68 گروه متعلق به شهرستان بود. شش گروه از كشورهاي مختلف نيز در اين جشنواره به هنرنمايي پرداختند. با اين حال، بسياري از كارشناسان تاكيد دارند به دليل نقش اساسي و پررنگ موسيقي در زندگي بشر، اين گونه هنري را نيازمند توجه و احترام بيشتر است. مهدي جاور رهبر گروه كر دسونانس در اين باره به ايرنا گفت: در حال حاضر موسيقي در كشور بيش از بودجه و اعتبار، به توجه و احترام بيشتر نياز دارد چراكه تداوم اين بي توجهي ها، طي زمان بر روي كيفيت آثار و انگيزه هنرمندان اثر مي گذارد و با استمرار اين روند احتمالا تا سه سال آينده شاهد ضعف در اين بخش از هنر كشور خواهيم بود. شهداد روحاني نيز معتقد است بايد ستاد برگزاري جشنواره موسيقي فجر گروه هاي معتبر بين المللي بيشتري را براي حضور در ايران دعوت كند تا اين جشنواره از منظر كمي و كيفي ارتقا يابد و همچنين تبادل فرهنگي و موسيقايي نيز ميان كشورها صورت پذيرد. رياحي دبير بيست وششمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر هم مي گويد: كشف استعداها گام بزرگي در عرصه موسيقي است اما جشنواره موسيقي پايان راه نيست و بايد استعداهايي كشف شده مورد حمايت قرار گيرند و حمايت از گروه ها نيز فقط از طريق برگزاري كنسرت هاي متعدد و يا سفارش كار به آهنگسازان برگزيده جشنواره امكانپذير است. كارشناسان اگرچه از برگزاري جشنواره موسيقي فجر دفاع مي كنند اما برخي از آنها بر اين باورند اين جشنواره به دليل برنامه ريزي نامناسب معمولا فرصت آشنايي گروههاي موسيقي را با يكديگر نمي دهد و علاوه بر آن، در دوره اخير مسئولان برگزاري جشنواره توجه شايسته اي به حضور گروههاي موسيقي محلي نداشتند. علاوه بر اين،بايد به موضوع جذب گردشگر داخلي و خارجي نيز براي جشنواره موسيقي توجه كرد و اين امر به ويژه از طريق برگزاري اين جشنواره به صورت دوره اي در نقاط مختلف كشور محقق مي شود. به اين ترتيب، جشنواره موسيقي فجر امروز در شرايطي به كار خود پايان مي دهد كه انتظارات بيشتري را براي برپايي گسترده تر و جدي تر آن در دوره هاي آتي ايجاد كرده است. گزارميز 1418/ 1551
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]