واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش ايسنا از حضور كمرنگ سينماگران ايراني در كن شصت و يكم
خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجاناين روزها «كن» شصتو يكم در حالي برپا است كه نمايندگان سينماي ايران را در اين دوره مديران سينمايي تشكيل ميدهند و حضور سينماگران در آن محدود است. علي معلم تهيهكننده سينماي ايران دربارهي عدم حضور سينماگران ايراني در اين دورهي جشنوارهي كن به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:خوشبختانه تاكنون با هزينهي شخصي به كن رفتهام و دستگاه رسمي سينمايي كه بايد فرصت حضور مطبوعات و اهالي سينما را در اين نوع جشنوارهها فراهم كنند در موارد كمي اين همكاري را داشتند. او معتقد است: به هرحال تعداد افرادي كه با يك هدف مشخص به جشنوارهها ميروند كم است، خصوصا درحوزههايي كه ميتواند محل بروز رابطهها و تاثيرگذاري براي عرصهي بينالمللي سينماي ايران باشد. معلم گفت: در چند سال گذشته غيراز سالهايي كه خانه سينما مشاركتي در خصوص جشنوارهي كن داشت، وضعيت بههمين منوال بوده است. در سالهاي اخير بدون اينكه مديران بخش بينالملل فارابي خود بخواهند، وظايفش را زمين گذاشتهاند و سينماي ايران را از پشتيباني خارجي رها كردهاند و پخش بينالمللي فيلمها بهعنوان پشتيبان و يك سازمان بينالمللي كه از سينماي ايران حمايت ميكند، انجام نميشود. اين تهيهكننده با تاكيد بر ضرورت وجود سازمان بينالمللي براي پخش فيلمها خاطرنشان كرد: برنامهريزي كلاني براي حضور بينالملي سينماي ايران وجود ندارد، اين در حالي است كه سينماي ايران با وجود ميزان توليد يكصد فيلم در سال به سازمان بينالمللي ـ همچون ـ يونيفرانس ـ براي حمايت و پخش خارجي نياز دارد. اين تهيهكننده معتقد است: صرفا حضور بينالمللي سينماي ايران بهحضور رسمي منجر شده است چون در اين زمينه سرمايهگذاري نداشتهايم و فيلمهايي كه تاكنون حضور داشتند، با سرمايهگذاري شخصي رفتند. او در پايان گفت: بنياد سينماي فارابي بهعنوان يك شاكلهي حمايتي از سينماي ايران بايد دوباره وظايفش را تعريف كند و حضور بينالمللي را در بخش اكران و بازار مورد بازنگري قرار دهد. عليرضا ريسيان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران با اشاره به حضور چشمگير مديران سينمايي در جشنوارهي كن امسال در مقايسه با سالهاي گذشته به ايسنا گفت: براي اولينبار است كه طي 15 سال گذشته، از طرف جامعهي سينمايي و اصناف در كن كسي حضور ندارند، اما مديران سينمايي از بنياد سينمايي فارابي تا سازمانها و نهادهاي ديگري 3 تا 10 نفر به كن رفتند. او ادامه داد: اين در حالي است كه از سينماي ايران فقط يك فيلم درشش بخش رسمي كن حضور دارد كه پخشكنندهي آن «دريملب» يك پخشكننده خارجي است، بنابراين اين معادله با هيچ تعريفي جور در نميآيد. او معتقد است: اين نوع حضور قطعا بازدهي اقتصادي نخواهد داشت و بازدهي فرهنگي آن هم ميتوانست با يك تيم مختصر از مسئولان بخش بينالملل دستگاهاي مربوطه اتفاق بيافتد. حضور اين تعداد مدير و مسئول جز حيف و ميل سرمايهي سينماي ملي هيچ توجيهي ندارد، اما اين سوال در اين مقطع مطرح است كه يا آن 15 سال گذشته اشتباه بوده است يا اين يك سال؟! عليرضا ريسيان به چتر سينماي ايران كه توسط خانهي سينما ايجاد شده بود اشاره كرد و گفت: اين چتر اتفاقات مهمي را هم براي سينماي ايران به دنيال داشت، اما دو سال كه توسط دولت اداره ميشود و مشخص نيست پيگيري مسايل خانه سينما و صنوف در كن از چه طريقي انجام ميشود؟! من شنيدهام كه براي اولينبار خزانهدار فارابي در كن حضور دارد كه اين سوال بزرگ تمامي اهالي سينما است كه تعريف ماموريتي ايشان براي حضور در كن با توجه به هزينههاي سرسام آور حضور هر فرد در طول جشنواره چيست؟! او در پايان گفت: حضور سينماگران در جشنوارههاي چون كن، امكان تبادل فرهنگي با فيلمسازان ساير نقاط و همچنين امكان توليد مشترك و طرحهاي ويژه را افزايش ميدهد. رضا ميركريمي مديرعامل خانه سينما و كارگردان كه قرار بود به جشنوارهي فيلم كن برود،اين روزها در تهران به سر ميبرد و در پاسخ به خبرنگار ايسنا دربارهي عدم حضورش؛ ترجيح داد صحبتي نداشته باشد. انتهاي پيام نظرسنجي نظر شما در مورد اين خبر نام پست الكترونيكي عنوان خبر پيام شما
دوشنبه 30 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]