تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820434243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگترين توليدكنندگان تسليحات خوشه‌اي ، غايبان نشست دوبلين


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بزرگترين توليدكنندگان تسليحات خوشه‌اي ، غايبان نشست دوبلين
سياسي
تهران-آمريكا، رژيم صهيونيستي، پاكستان، هند، چين و روسيه كه از توليد كنندگان اصلي تسليحات خوشه‌اي و بزرگترين دارندگان اين مهمات در جهان هستند، مانند نشست‌هاي قبلي ممنوعيت استفاده از تسليحات خوشه‌اي ، اين بار نيز از حضور در نشست دوبلين ايرلند سرباز زدند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوبلين، نمايندگان حدود يكصد كشور جهان به منظور قطعي كردن و تكميل معاهده ممنوعيت استفاده، توليد و ذخيره بمب‌هاي خوشه‌اي در سراسر جهان از امروز(دوشنبه) در دوبلين گرد هم آمدند.

هدف نشست ‪۱۲‬روزه دوبلين كه در ادامه نشست‌هاي ليما، وين و ولينگتون برگزار مي‌شود، توافق بر سر مفاد معاهده‌اي است كه ‪۲‬تا ‪۳‬دسامبر در اسلو به امضاي اعضا خواهد رسيد. امضاكنندگان پس از امضاي اين معاهده بايد آن را در كشورهايشان به تصويب برسانند.

بمب‌هاي خوشه‌اي كه پس از فروريختن از هواپيما ، خود به چندين بمب كوچكتر تقسيم مي‌شود، از جمله تسليحاتي است كه بيشترين خطرات را براي غيرنظاميان و مردم عادي ايجاد مي‌كنند.

وجود قطعات منفجر نشده اين بمب‌ها تهديدي دائمي فراروي غيرنظاميان و به ويژه كودكان محسوب مي‌شوند.

پيش نويس معاهده منع استفاده از بمب‌هاي خوشه اي، امضاكنندگان را به عدم استفاده ، توليد، ذخيره ، حفظ يا انتقال مهمات خوشه‌اي ملزم مي‌كند و از آنها مي‌خواهد هيچ كشوري را براي وارد شدن به اين فعاليت ، كمك ، تشويق يا ترغيب نكنند.

اين پيش نويس كه به امضاكنندگان شش سال فرصت مي‌دهد تا ذخاير خود را منهدم كنند، همچنين حاوي شروطي در زمينه ارايه خدمات پزشكي و درماني به قربانيان بمب‌هاي خوشه‌اي و پاكسازي مناطق آلوده به اين مهمات است .

طبق اعلام ائتلاف مبارزه با بمب‌هاي خوشه‌اي ، برخي از كشورها به ويژه انگليس درصدد تضعيف و كمرنگ كردن اين معاهده هستند.

نشريه انگليسي تايمز به نقل از مقامات وزارت خارجه اين كشور نوشت كه مذاكره‌كنندگان انگليسي در نشست دوبلين تلاش مي‌كنند تا شمول دو نوع سلاح را كه به گفته آنها براي حفظ جان سربازان در برابر حملات احتمالي دشمن لازم است ، از اين معاهده مستثني كنند.

دانمارك ، فرانسه ، آلمان ، هلند ، سوئد و سوئيس نيز از جمله كشورهايي هستند كه درصدد انجام اصلاحات و افزودن متمم‌هايي به اين معاهده اند.

اما مخالفان استفاده از بمب‌هاي خوشه‌اي با هرگونه توافقنامه ضعيف تر مخالف و اميدوارند با ممنوعيت استفاده از اين بمب‌ها ، كشورهايي كه اين معاهده را امضا نمي‌كنند ، در تنگنا قرار بگيرند و هماتگونه كه در مورد مين‌هاي زميني اتفاق افتاد، امضاي اين معاهده آنها را به كاهش يا توقف استفاده از اين مهمات و تسليحات وادار كند.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن