تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804500299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: �امه‌هاي صبح امروز ايران در سرمقاله‌هاي خود به مهمترين مسائل روز كشور و جهان پرداخته‌اند كه برخي از آنها در زير مي‌آيد. اعتماد ملي: آدم سوزي در ايران «آدم سوزي در ايران»عنوان سرمقاله‌ روزنامه‌ اعتماد ملي است كه در آن مي‌خوانيد؛ در اين چند دهه عمر خويش آدم‌سوزي‌هاي شخصيتي و فيزيکي بي‌حدوحصري را ديده‌ايم. بايد روزي بدين کار زيانبار بس داد و از آن دست کشيد. تازه‌ترين نمونه آدم‌سوزي شخصيتي را بهانه کردم براي نگارش اين سطور. در جامعه‌شناسي سياست برخي صاحبنظران مانند چارلز تيلي برآنند که عالم سياست، عالم گسستگي‌ها و پيوستگي‌هاست. دوستان ديروز، دشمنان امروز مي‌شوند و دشمنان ديروز که سايه همديگر را با تير مي‌زدند در کنار هم مي‌نشينند و حتي درياي خون هم اگر ميان‌شان باشد در پرانتز گذاشته مي‌شود و به تعليق در مي‌آيد. در جنگ ايران و عراق مگر نديديم که پس از 8 سال خونريزي سرانجام روساي‌جمهور دو کشور در نامه‌هاي متبادله پس از جنگ، يکديگر را «برادر» خطاب مي‌کردند. در مطالعه مختصري که پيرامون تحولات سياسي سده اخير در کشورهاي اسلامي داشتم، سرگذشت پر فراز و فرود گروه‌هاي سياسي و دوستي و دشمني‌هاي ناپايدارشان گواه ديگري بود بر اين مدعا. در ترکيه حزب رفاه از طريق ائتلاف با مخالفان خود توانست اولين پيروزي را در اين کشور به دست آورد. حزب مسلم ليگ در پاکستان با حزب مردم بوتو، رقيب سرسخت خود ائتلاف کرد تا بتوانند بر پرويز مشرف فائق شوند و به پارلمان راه يابند به حدي که شايعه ادغام اين دو پخش شد اما چند هفته نگذشت که دچار گسستگي شدند. وضعيت تمام احزاب و قدرت‌ها و دولت‌ها در جهان چنين بوده و خواهد بود.اين سرشت سياست است که دوستي‌ها و دشمني‌ها ناپايدارند و شايد به همين دليل است که امام علي مي‌گويد«احبب حبيبک هونا ما عسي ان يکون بغيضک يوما ما و ابغض بغيضک هونا ما عسي ان يکون حبيبک يوما ما» در دوستي با دوستت مدارا کن و اندازه نگهدار شايد روزي دشمن تو شود و در دشمني با دشمن نيز مدارا کن! و حد نگهدار شايد روزي دوست تو گردد. چه بسا جذابيت سياست به همين پيوست‌ها و گسست‌ها و سرک کشيدن آدم‌ها و گروه‌ها به اندرون يکديگر است و... اما اين رخدادها با روحيه برخي همنوايي ندارد، گرچه ممکن است اجتناب ناپذير به نظر آيند اما روحيه مرا به عنوان يک شهروند فعال که دستي بر قلم دارد، مي‌آزارد زيرا برآنم که مي‌توان به‌گونه ديگري هم اختلاف ورزيد که اختلاف، رحمت امت باشد. برايم ناگوار است که در اين جدال‌ها برخي سرمايه‌هاي اجتماعي حيف مي‌شوند. مجادله عبدالکريم سروش و محمود دولت‌آبادي را که خواندم از اينکه در اين قيل و قال‌ها ( که برخي ناپختگان و حواريون هم به هيجان مي‌آيند و در تنورش مي‌دمند) سروش و دولت‌آبادي دو شخصيت برجسته فرهنگي‌مان به‌خاطر شيوه برخورد با يکديگر شايد حيف شوند اندوهگين مي‌شوم. سروش و دولت‌آبادي از سرمايه‌هاي گرانقدر اين جامعه‌اند و نبايد حيف شوند. مگر يک جامعه چند متفکر در انبان دارد که اينچنين به تاراج دهد؟ مگر از اينکه با بداخلاقي‌هاي متوليان امور، برخي اصحاب قلم و انديشه و سياست‌ورزان و خبرگان، سالياني است رحل اقامت در ديار ديگري افکنده‌اند چه سودي عايد اين جامعه شده است؟ از اينکه برخي چهره‌هاي مثبت با چوب اتصاف به حکومتي‌بودن رانده شده‌اند و جمعي به تازيانه اپوزيسيون بودن، چه غنيمتي حاصل شده است؟ اينها همه از ارزش‌ها ومعادن کمياب‌اند که با صرف هزينه و زحمت فراوان به اين پايه رسيده‌اند و از هر چندهزار تن يک تن چنين برمي‌آيد. چرا بايد چنين در هدم‌شان گشاده دستي کرد؟ نزاع بزرگان و جامعه انتخابات نيز با همه برکاتش اما سوگمندانه نقار و فتنه‌هايي مي‌آفريند. ديده‌ام که چگونه «دوستان ديروز به نامهربانان امروز» و «رقيبان و خصمان ديروز به دوستان امروز» تبديل شده‌اند. اين دومي را خرده‌گيري نيست اما اولي را چرا. داستان به همين جا پايان نمي‌پذيرد چه اينکه ارسطو نيز در ميان آدم‌هاي دوهزارو چهارصد سال پيش نيز همين اخلاق ناپسند امروزي ما را مشاهده کرده بود که اظهار مي‌داشت: «مي‌توان گفت که ستيزه‌هاي بزرگان با يکديگر، همه مردم کشور را به ميان مي‌کشد» (سياست. ارسطو.ص 212). رسالت: ادب رقابت آداب رفاقت «آدب رقابت آداب رفاقت»عنوان سرمقاله‌ي روزنامه‌ي رسالت به قلم محمد كاظم انبارلويي است كه در آن مي‌خوانيد؛شوراي نگهبان چهارشنبه گذشته از ميان چند صد نفري كه به عنوان نامزد رياست جمهوري ثبت‌نام كرده بودند، وفق اصل 115چهار نفر را مصداق رجال مذهبي و سياسي و مستعد مديريت اجرايي كشور داراي حسن سابقه، امانت، تقوي و معتقد به مباني جمهوري اسلامي و مذهب رسمي كشور تشخيص داد و صلاحيت آنان را احراز كرد. اين حق را قانون اساسي در اصول 99 و 118 به شوراي نگهبان داده است. تا كنون از ميان فعالان سياسي و اضلاع رقابت در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري كسي به نظارت استصوابي شوراي نگهبان در احراز صلاحيت نامزدهاي مطرح اعتراض نكرده است. ديروز آقاي هاشمي‌رفسنجاني در نمازجمعه تهران فرمودند: همه سليقه‌ها به طور مطلق يا نسبي نماينده‌اي در انتخابات دارند. اين نشان مي‌دهد همه اين حق را به رسميت شناخته‌اند و شمار زيادي از نامزدهايي كه ثبت‌نام كرده بودند واقعا مصداق رجال سياسي و مذهبي نبوده‌اند. سوابق هر چهار نامزدي كه احراز صلاحيت شده‌اند در دوران انقلاب و پس از آن بر كسي پوشيده نيست. احزاب، گروه‌ها و نخبگان سياسي هر كدام در ستادهاي يكي از چهار نامزد مطرح با كم و كيف مختلف به نوعي آرايش تبليغاتي رسيده‌اند. از ماه‌ها پيش دو تن از نامزدهاي اردوگاه دوم خرداد تبليغات خودشان را در سراسر كشور آغاز كردند و به قول معروف توانستند افكار عمومي را شخم بزنند و بذرهاي تبليغاتي خود را بكارند. حالا يك فرصت استثنايي دارند كه از رسانه ملي كاشته‌هاي خود را آبياري كنند. رسانه ملي امكانات مساوي در اختيار هر چهار نامزد قرار داده كه آنها حرف‌هاي خودشان را بزنند. آنها ده‌ها ساعت فرصت دارند رو در روي مردم طرح‌ها و برنامه‌ها و نقدهاي خود را مطرح كنند. كار بي‌سابقه‌اي كه اين دوره انجام خواهد شد مناظره رو در رو و زنده نامزدهاست. 12 خرداد احمدي‌نژاد با ميرحسين 16 خرداد با كروبي و 18 خرداد با رضايي به مناظره خواهد نشست. كروبي 12 خرداد با رضايي و 17 خرداد با ميرحسين مناظره مي‌كند و 14 خرداد ميرحسين با رضايي بر سر ميز مناظره مي‌نشيند. معمولا مهمترين مقطع رقابت در دموكراسي‌هاي غربي همين بحث مناظره‌‌هاست كه مردم با دقت عيار توانايي‌هاي نامزدها را مورد سنجش قرار مي‌دهند و آگاهانه راي مي‌دهند. طبيعي است مشاوران تبليغاتي هر يك از نامزدها فوت وفن مناظره و شناسايي نقاط قوت وضعف حريفان را به نامزد مورد علاقه خود ياد مي‌دهند و آنها را چونان گلادياتورها به مصاف هم مي‌فرستند، بي‌شك مردم آنچه در اين هماوردي به عنوان خروجي مي‌خواهند ادب رقابت و آداب رفاقت براي تضمين وحدت ملي است. اين يك مسابقه و رقابت اخلاقي براي كارآمدي دولت و نظام است. آيت‌الله مظاهري رئيس حوزه علميه اصفهان در ديدار حاميان احمدي‌نژاد يك توصيه اخلاقي فرمودند كه واقعا مهم است. ايشان فرمودند: ثابت كنيد انتخابات ايران يك انتخابات اخلاقي است حتي اگر ديگران اخلاق را رعايت نكردند شما سعي كنيد با اخلاق و برخورد خوب ثابت كنيد كه انتخابات ايران يك انتخابات اخلاقي است. آقاي عسكراولادي در نهمين مجمع عمومي حزب موتلفه اسلامي بر همين مهم انگشت تاكيد گذاشتند كه، عرصه رقابت در انتخابات دهم رقابت بين حق و باطل نيست. شوراي نگهبان صلاحيت هر چهار نامزد را احراز كرده، فقط وظيفه ما انتخاب اصلح از ميان چهار صالح است. اين نگاه اصولگرايانه به انتخابات و تبليغات آن راه را بر هر افراطي گري سد مي‌كند و زمينه‌هاي يك رقابت اخلاقي قبل از انتخابات و يك رفاقت انقلابي بعد از انتخابات را پديد مي‌آورد. احمدي‌نژاد چندي پيش در يك گفتار حكيمانه گفت: رقيب هيچ كس نيستم مي‌‌خواهم خدمت كنم. طبيعي است لحن او در مناظرات، مسابقه در خدمت و نوع نگرش خدمت به مردم و پيدا كردن راه‌هاي بهينه براي پيشرفت كشور است. بي‌ترديد رسانه ملي براي برگزاري مناظرات پيش فرض‌هايي را در خصوص فلسفه اين نوع رويارويي رقابتي دارد. يكي از مهمترين پيش فرض‌ها اين است كه براساس چه گفتماني اين مناظرات مي‌خواهد برگزار شود. خوشبختانه هر چهار نامزد بر گفتمان پيشرفت، عدالت و خدمت در نوع تبليغات خود طي چند ماه گذشته به نوعي صحه گذاشته‌اند. اگر چارچوب گفتگوها داخل گفتمان پيشرفت، خدمت و عدالت صورت گيرد قطعا فارغ از اينكه چه كسي بتواند افكار عمومي را اقناع كند مردم و نظام از محصول گفتگوها بهره‌مند مي‌شود. انتخابات به تعبير مقام معظم رهبري وسيله‌اي براي افزايش آبرو، عزت و وحدت ملي و نيز باعث انسجام اسلامي است. بي‌شك افراطيون نخواهند گذاشت جمع جبري حساب انتخابات به صورتي درآيد كه در بالا گفته آمد. روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله چهارشنبه گذشته خود تحت عنوان مرزبندي با افراطيون، با معرفي و ارائه آدرس افراطيون دوم خرداد مطلب خوبي را يادآور شده بود. اگر افراطيون دوم خرداد در پيام سياسي انتخابات نامزدها نقش آفريني نكنند تبليغات انتخابات به طور اعم و مناظرات به طور اخص به سمت يك رقابت اخلاقي ميل خواهد كرد. ان‌شاءالله آفتاب يزد: اگر قرار داد سعدآباد ننگين است... «اگر قرار داد سعدآباد ننگين است...»عنوان سرمقاله‌ روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد؛ آخرين اظهارنظر عمومي مـحـمـود احـمدي‌نژاد در مورد پرونده هسته‌اي، عجيب بود اما غيرمترقبه نبود. زيرا قبل از اين نيز احمدي‌نژاد و همكارانش سخناني گفته بودند كه نشان مي‌داد از نظر آنها، بسياري از تصميمات نظام - و نه دولت‌هاي خاتمي و رفسنجاني - مايه سرشكستگي بوده است. انفعالي‌خواندن سياست خارجي در 20 سال قـبل از دولت نهم، خجالت‌آور دانستن مباني برنامه چهارم و ادعاي تنظيم سند چشم انداز20‌سـالـه بـراساس منافع تنظيم‌كنندگان آن، اظـهاراتي است كه در 4‌سال گذشته بر زبان سران دولت نهم جاري شد و با اظهارنظر اخير- ننگين خواندن قرارداد سعدآباد - شباهتي بسيار داشت. آنچه توسط احمدي نژاد بيان شد مانند ساير اظهار نظرهاي او و همكارانش، شايد نوعي فرافكني نسبت به انتقادات روز افزوني باشد كه توسط اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در خصوص عملكرد 4 ساله دولت نهم بيان شده است اما قطعاً گـَردي بـر دامـن دولت پيشين و حاميان آن در انتخابات دهم رياست جمهوري نخواهد نشاند. همچنين مي‌‌توان حدس زد كه اين سخن نيزبـاب مـيـل كـساني است كه در داخل ، فقط طرفداران »معجزه هزاره سوم« را قابل اعتماد مي‌دانند و در خارج ، كشورهايي كه اهالي آن ، نام محمود احمدي‌نژاد را بر فرزندان خود مي‌گذارند! اظهارات اخير احمدي‌نژاد درحالي بيان شد كه او به خوبي مي‌داند در مذاكرات هسته‌اي، دولت خاتمي نقش مستقل نداشته است. احمدي‌نژاد در زمان امضاي قرارداد سعدآباد، از مقامات عالي‌رتبه نظام نبود اما مسئوليت وي در حدي بود كه او را به جلسه ديدار كارگزاران نظام با مقام رهبري - روز 11 آبان 82 - دعوت كنند. در آن جلـسه كه دقيقاً 12 روز بعد از قرارداد سعدآباد تشكيل شد، رهبر انقلاب با اشاره به مذاكرات هسته‌اي اظهار داشتند: »آنچه اتفاق افتاد كاري درست و تدبيري براي در هم شكستن توطئه آمريكا و صهيونيست‌ها بود و اگر طرف‌هاي گفت وگو با ما يا مراكز قدرت جهاني زياده خواهي كنند و ما به نقطه‌اي برسيم كه منافع كشور و ارزش‌هـاي نظام بخواهد مورد خدشه قرار گيرد بدون هيچ ترديدي اين روند را قطع خواهيم كرد«. اين اظهارات صريح نشان مي داد كه اولا آنچه در سعدآباد انجام شد، تدبير جمعي نظام و مورد تاييد رهبري بوده است و ثانياً تغييرات بعدي در روند مذاكرات نيز، براساس تدبير رهبري صورت گرفته است و نه به اراده بعضي از مسئولان دولتي! جالب است كه رئيس دولت نهم، اظهارات صريح رهبري كه در همه رسانه‌ها منعكس شده است را ناديده مي‌گيرد و بدون آنكه سندي ارائه دهد مدعي مي‌شود: »نخست وزير معزول انگليس اعلام كرد كه ما، ميوه عراق را در سعدآباد چيديم«. البته هنوز مشخص نيست كه يك روز، يك ماه يا يك‌سال ديگر اين سخن رئيس جمهور تكذيب خواهد شد يا نه؟ اما اگر او به صحت ادعاي خود ايمان دارد بهتر است به صراحت اعلام كند اين اظهارات نخست وزير انگليس چه زماني بيان شده و كدام رسانه داخلي يا خارجي آن را منعكس نموده است؟ ‌‌ به همين بهانه، بد نيست موضوع ديگري كه مـرتبط با همان نخست وزير معزول انگليس مي‌باشد مورد توجه قرار گيرد. البته برخلاف ادعاي رئيس جمهور - كه هنوز مدركي براي اثبات آن ارائه نشده است- آنچه اين يادداشت به آن مي پردازد سخني از نخست وزير معزول انگليس است كه در اصلي ترين روزنامه حامي احمدي نژاد مــنــعـكـس شـده اسـت. صبح روز چهارشنبه 15 فروردين ماه 86، روزنامه كيهان به نقل از توني بلر- يا به قول آقاي احمدي نژاد، نخست وزير معزول انگليس- نوشت: »ايران بايد ظرف 48 ساعت نظاميان انگليس را آزاد كند و اگر آنها آزاد نشوند، اتـفـاقـات مـهـمـي خـواهـد افـتـاد«. تنها چند ساعت پس از پخش نسخه‌هاي روزنامه كيهان كه اظهارات توني بلر در آن منعكس شده بود، رسانه ديگري كه در حمايت از احمدي‌نژاد با كيهان مـسـابـقـه گذاشته است تصاويري از گفتگوي رئيس جمهور با رسانه ها را پخش كرد. مهم ترين بخش از اين گفتگو، اعلام ناگهاني ‌‌»‌خبر آزادي 15 ملوان انگليسي« بود. پس از آن هم در اقدامي غيرمتعارف، رئيس و اعضاي دولت نهم اين متجاوزان را با تقديم هدايايي، بدرقه كردند. راستي انصاف دهيد! اگر قرار باشد كاري را ننگين بدانيم اين نام براي كدام اقدام شايسته‌تر است: » قرارداد سعدآباد كه به تعبير رهبري انقلاب، با هدف شكستن توطئه آمريكا و صهيونيست‌ها انجام شد« يا »آزادي ملوانان متجاوز انگليس با طي تشريفاتي غير متعارف آن هم چند ساعت بعد از تهديد توخالي و پرگويي‌هاي نخست وزير معزول انگليس«! آيا بـهـتـر نـيـسـت اگـر كسي مي‌خواهد در مورد »سعدآباد سال 82« سخن بگويد نگاهي به وقايع »پاستور86« هم داشته باشد!؟ ابتكار: چرا ايراني ها براي «جومونگ» تب مي کنند؟! «چرا ايراني ها براي «جومونگ» تب مي کنند؟!»عنوان سرمقاله‌ روزنامه‌ي ابتكار به قلم مريم نائيني است كه در آن مي‌خوانيد؛ روزهاي شنبه و سه شنبه، از حدود ساعت 30:19، اغلب شهروندان در تب «جومونگ» هستند تا وقتي اين سريال شروع شود و به انتظار بي صبرانه آن ها پايان دهد. دغدغه فکري که اين سريال ايجاد کرده، به حدي است که اگر در اين دو روز ناچار شويد به خريد برويد، اغلب فروشنده ها را مشغول تماشاي اين سريال مي بينيد که از دادن جواب درست به شما طفره مي روند و يا در محاسبه قيمت چه کم و چه زياد، اشتباه مي کنند. حتي کار به جايي مي رسد که جواد خياباني هم در حين گزارش فوتبال براي چند لحظه حواسش معطوف اين سريال مي شود و حتي در مجلس نيز سخن از اين سريال است.به هر حال، تب سريال «جومونگ» فراگير شده است. در گذشته نيز سريال هايي بوده که عده اي خاص مانند کودکان و نوجوانان و يا اغلب زنان خانه دار را گرفتار مي کرد، ولي اين در مورد سريال هاي خارجي بسيار کم اتفاق مي افتاده است. درچند سال اخير با ورود محصولات تصويري کره اي به بازار ايران، اين محصولات با اقبال عمومي روبه رو شده اند، به طوري که بسياري از بينندگان اين سريال ها بعد از اتمام آن، نسبت به خريد اين محصولات اقدام مي کنند. اگر کسي اهل سايت گردي و اينترنت باشد، امکان ندارد در جستجوهاي خود در اينترنت به آگهي هاي مختلف مانند سري جديد سريال جومونگ، جومونگ با زيرنويس فارسي، جومونگ بدون سانسور و.... برنخورد.در چند سال گذشته پس از سريال معروف «سال هاي دور از خانه» که شخصيت اوشين را هنوز در ذهن ايرانيان زنده نگه داشته است، سريال هايي مانند «پزشک دهکده»، «جواهري در قصر» که در عموم به «يانگوم» ياد مي شود، با اقبال اکثريت مردم ايران روبه رو شدند.پربيننده شدن يک سريال، نشان دهنده خلا» موجود در بين بقيه شبکه ها براي جلب مخاطب است و تفاوت نمي کند که در مورد سريالي ايراني و يا خارجي اتفاق مي افتد.محبوبيت يک سريال به عوامل گوناگوني مانند پرداختن به شخصيت ها، واقعيت پذير بودن و يا نبودن داستان و فضاي کلي سريال شامل طراحي صحنه و لباس و گريم بستگي دارد. در سال هاي نه چندان دور، در ايران سريال هاي فراموش نشدني و قوي که بر پايه واقعيت و يا افسانه بود، ساخته شد که مي توان به سريال «سربداران» به کارگرداني محمدعلي نجفي، سريال «سلطان و شبان» به کارگرداني داريوش فرهنگ، سريال «هزاردستان» به کارگرداني مرحوم علي حاتمي و سريال امام علي(ع) به کارگرداني داوود ميرباقري اشاره کرد که تمام عواملي که در بالا ذکر شد، در اين سريال ها به قدري رعايت شده بود که هميشه مي توان از آن ها به عنوان آثار بي بديل و زيباي ايراني مي توان نام برد. قابل توجه اين است که سه سريال سربداران، سلطان و شبان و هزاردستان به فاصله کوتاهي پس از وقوع انقلاب اسلامي ساخته شد و با توجه به ملاحظات سياسي و هنري آن روز، آثاري در خور فهم و توجه بيننده بود و حتي در پخش مجدد اين آثار که به مراتب اتفاق افتاده است، باعث جلب توجه قشر جوان نيز شده است. ا از علل موفقيت اين سريال ها، داستان روان و گويا و مطابقت زماني سريال با واقعيت موجود و يا روايات معتبر است که کارگرداني خوب و همچنين گريم هاي فوق العاده و بازي روان بازيگران خلق اين آثار را فراهم کرده است.با برشمردن موارد بالا درباره سريال هاي پرمخاطب ايراني، حال مي توان به مورد توجه قرار گرفتن سريال جواهري در قصر و يا جومونگ پرداخت. پخش سريال جومونگ از اوايل پاييز شروع شد و در ايام نوروز، با پخش روزانه و در سال جديد با پخش دو روز در هفته ادامه پيدا کرده است. توجه عمومي به اين سريال نه در ايران، بلکه در جهان شايد مرهون داستان حماسي و در عين حال انساني که بيانگر روابط زيباي انسان ها در اين سريال بوده است.کره اي ها که داراي فرهنگ نه چندان قابل عرضه در جهان هستند، چندين سال است با عرضه محصولات زيبا و با روش روايت گري مشابه، توانسته اند به نياز بيننده در دو حوزه حماسي با نمايش هاي رزمي و روابط انساني و عاطفي پاسخ دهد. بعد از بحث داستان، به بحث روايتگري تاريخي اين مجموعه مي توان پرداخت و مي توان آن را با سريال ايراني «يوسف پيامبر» که تقريبا هم زماني پخش داشتند، مقايسه نمود.اولين ايرادي که به سريال حضرت يوسف مطرح شد، دکوري بود که نه به مصر و نه طبق مستندات به آن زمان تعلق داشت، در صورتي که در سريال جومونگ به دليل افسانه بودن و متعلق بودن اين امپراطور به زمان هاي بسيار دور کره، دست کارگردان بسيار باز بود و با توجه به همين موضوع، کارگردان مي توانسته هر نوع فضايي را انتخاب کند ولي فضاي انتخاب شده در اين سريال به قدري مورد توجه مخاطب ايراني که حتي از کره امروزي تصويري در ذهن ندارند، جالب است که آن را واقعا نشاني از تمدن کره مي دانند. مخاطباني که سريال جومونگ را مي بينند، ترس، خشم، بيماري، خستگي، جواني و پيري را کاملا احساس مي کنند، يعني هنگامي که کسي در زندان است، موهايش آشفته و ظاهر نامرتب دارد و هنگامي که در دهه 40 از زندگي خود قرار مي گيرد، چند تار موي سفيد در موهايش ديده مي شود. ولي در سريال «يوسف پيامبر» حضرت يوسف در زندان فردي تميز بود و مانند يک نجيب زاده رفتار مي کرد و يا با او رفتار مي شد، در حالي که در تمامي آثار مشهور دنيا درباره پيامبران ساخته شده و يا کتاب هاي تاريخي، اين نوع رفتار غيرقابل باور مي نمايد، چرا که زنداني در همه اعصار، زنداني است با يک تعريف خاص!نکته ديگر اين که در سريال «يوسف پيامبر»، اطلاعاتي که به بيننده منتقل مي شد، با واقعيت هاي تاريخي منطبق نبود. همان طور که گفته شد، جومونگ يک سريال از کشوري است که هيچ پشتوانه تاريخي محکمي ندارد، ولي زندگي «يوسف پيامبر» يک سند تاريخي بسيار محکم و غيرقابل انکار به نام «قرآن» دارد و هم اين که مصر داراي تمدن ديرينه ثبت شده است که با مطالعه آن مي توان به جزئيات پوشش و آرايش مردم آن زمان اشراف کامل داشت.از ديگر نقاط قوت سريال «جومونگ» استفاده بسيار خوب کارگردان از طراح لباس بوده است. لباس ها با اين که داراي شکل سنتي هستند، ولي بسيار زيبا و با رنگ هاي مختلف مي باشند و اين براي جلب آرامش مخاطب بسيار مناسب است. طراحان لباس، مخصوصا در آثار تاريخي بايد بدانند که رنگ چه تاثيري در ارتباط بين سريال و بيننده ايجا مي کند.استفاده از رنگ آبي، سبز و صورتي بسيار خوش رنگ در لباس خانم ها و قرمز و سفيد در لباس آقايان به راحتي نشان دهنده عمق احساس در اين سريال است و البته که جاي رنگ ها در فيلم ها و سريال هاي ايراني خالي است و استفاده از آن ها با شرايط هم خواني ندارد. پخش اين گونه سريال ها مي تواند به عوامل سرمايه گذار در ايران ايده و طرح بدهد. ايران سرزمين کهني است، که چه قبل و چه بعد از اسلام داستان هاي واقعي يا اسطوره اي بسيار زيادي براي عرضه دارد. ما داستان نويسان بسيار توانايي مانند فردوسي، نظامي گنجوي و... داريم که داستان هاي حماسي را با لطايف انساني به گونه اي بسيار زيبا بيان داشته اند و آن قدر جزئيات را خوب تشريح کرده اند که هر نويسنده اي با کم ترين تخيل مي توان آثار زيبايي از هر فصل آن خلق کند. واقعا حيف است که تراژدي رستم و سهراب، دلدادگي بيژن و منيژه و يا مرگ سياوش، فقط در حد يک داستان باقي بماند و ذوق و سليقه ايراني که بسيار طبع لطيفي دارد محروم از آن بماند.سرمايه گذاري و هدف دار کردن اين داستان ها باعث خلق دوباره آثاري مي شود که قدرت بازگويي اين فرهنگ اصيل را دارد. به هر حال با برشمردن چندين ويژگي سريال «جومونگ»، به راحتي مي توان از علت تاثيرگذاري آن بر روي مخاطب عام مطلع شد و اين نيازي به تحقيقات وسيع که در تخصص سازمان هايي مانند صداوسيما است، ندارد و فقط مي توان ابراز � سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن