تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804115722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايگاني فتح ماندگار؛آغاز مرحله دوم عمليات الي بيت المقدس


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بايگاني فتح ماندگار؛آغاز مرحله دوم عمليات الي بيت المقدس
تهران - حيات

پيچيدگي و دشواري عمليات الي بيت المقدس، ضرورت مرحله بندي آن را ايجاب مي كرد. مرحله دوم عمليات در ساعت 30/21 روز پنج شنبه 16 ارديبهشت 1361 با هدف رسيدن به مرز بين المللي و محاصره خرمشهر آغاز شد.
مرحله دوم – فتح دژهاي مرزي
براي اجرايي شدن مرحله دوم عمليات الي بيت المقدس با توجه به استقرار دشمن در غرب جاده اهواز – خرمشهر، دو راه كار پيش بيني مي شد:
1- ادامه تك به سمت مرز به منظور دسترسي بيشتر به عقبه نيروهاي دشمن و تهديد بصره.
- پيشروي به سمت خرمشهر با پيشروي از حاشيه غربي جاده اهواز – خرمشهر.
به نظر مي رسيد بدون انهدام نيروهاي دشمن، تصرف خرمشهر با چرخش به سمت اين شهر از روي جاده اهواز – خرمشهر ممكن و عملي نباشد، در اولويت اول مي بايست، نيروهاي دشمن منهدم و مرز تامين مي شد، سپس تلاش براي ورود به داخل خرمشهر انجام مي گرفت. برهمين اساس، در مرحله دوم عمليات دو قرارگاه عملياتي نصر و فتح ماموريت يافتند به سمت مرز پيشروي كنند و قرارگاه عملياتي قدس نيز موظف شد با تظاهر به تك در محور كرخه كور، همچنان دشمن را درگير نگه دارد.
مرحله دوم عمليات در ساعت 30/21 روز پنج شنبه 16 ارديبهشت 1361 با هدف رسيدن به مرز بين المللي و محاصره خرمشهر آغاز شد. نيروهاي قرارگاه علمياتي نصر در آغاز حمله خود به دژهاي مرزي رسيدند ولي نيروهاي قرارگاه عملياتي فتح زيرفشار شديد دشمن قرار داشتند. پس از روشن شدن هوا، درگيري ميان دو طرف ادامه يافت و نيروهاي خودي با اتكا به كانالي كه خط حد دو قرارگاه فتح و نصر محسوب مي شد، در برابر پاتك هاي دشمن مقاومت مي كردند، از دست دادن دژهاي مرزي براي دشمن به منزله محاصره نيروهايش در خرمشهر تلقي مي شد. به همين منظور فرماندهان بعثي با تحت فشار قراردادن نيروهاي عراقي آنها را به گرداب مرگ فرستاده و مجبورشان مي كردند تا با انجام پاتك هاي سنگين مواضع از دست رفته را بازپس گيرند.
اما در اين سوي ميدان نبرد نيروهاي خودي با رشادت و پايمردي زايدالوصفي در مقابل يگان هاي زرهي دشمن مقاومت مي كردند.
در فصل دهم كتاب "همپاي صاعقه" پيرامون پاتك هاي زرهي لشكر 3 عراق بر روي دژهاي مرزي كوت سواري مي خوانيم:
"... دقايقي پس از شروع پاتك پنجم لشكر 3 زرهي دشمن بر روي دژهاي مرزي كوت سواري، بي سيمچي گردان ابوذر با شهيد محمود شهبازي قائم مقام تيپ 27 محمد رسول الله(ص) و فرمانده محور عملياتي اين يگان تماس مي گيرد:
"... فشار تانك هاي دشمن خيلي زياد شده ... ما احتياج به نيروي كمكي داريم. اگر تا چند لحظه ديگر نيروي كمكي نرسد، همه نيروهاي ما قتل عام مي شوند..."
در قرارگاه فرعي نصر – دو شهيد محمد ابراهيم همت كه مكالمه بي سيم چي گردان ابوذر با شهبازي را مي شنود، به وضعيت بحراني اين گردان پي مي برد و براي جلوگيري از پيشروي دشمن و نجات نيروهاي گردان ابوذر به آن سمت حركت مي كند تا خود شخصا هدايت و فرماندهي نيروها را در مقابل پاتك سنگين عراقي ها به دست بگيرد. همت در زير باران آتش كاليبر و توپخانه دشمن خود را به محدوده دفاعي گردان ابوذر در سمت راست دژ مركزي كوت سواري مي رساند. اين درحالي است كه براثر فشار شديد زرهي دشمن نيروها سه كيلومتر از مواضع خودشان عقب كشيده اند. همت سعي مي كند همان جا به نيروها آرايش بدهد و يك خط پدافندي برقرار كند.
وضعيت بحراني خط ايجاب كرده بود كه همه فرماندهان تيپ 27 در خط مقدم – دژهاي مرزي كوت سواري – حضور پيدا كنند؛ يعني متوسليان، در سمت چپ دژ و در منطقه گردان مقداد؛ همت، در سمت راست و در محدوده گردان ابوذر و شهبازي هم در قسمت مياني دژ و درحد گردان انصارالرسول. در اين لحظه، سيد يحيي صفوي؛ معاونت عملياتي كل سپاه پاسداران كه در قرارگاه عملياتي نصر حضور يافته، سعي مي كند با متوسليان ارتباط راديويي برقرار كند؛ اما به علت بعد مسافت مستقيما نمي تواند با او صحبت كند. ناچار از بي سيم چي "محور عملياتي سلمان" مي خواهد تا سخنان متوسليان را براي وي تكرار كند.
لحن صداي متوسليان و كلماتي كه او به كار مي برد نشان مي دهد كه اوضاع در حساس ترين نقطه نبرد، يعني دژهاي مرزي تا چه حد به هم ريخته و بحراني است، به همين دليل، سيديحيي صفوي با سرهنگ حسين حسني سعدي فرمانده ارتشي قرارگاه عملياتي مشترك نصر تماس مي گيرد و به او تاكيد مي كند كه تيم هاي آتش هوانيروز هرچه زودتر براي درهم كوبيدن ستون هاي تانك و مكانيزه دشمن به سمت دژ مرزي اعزام شوند.
همزمان، در خط مقدم نبرد، همه فرماندهان و نيروها عزم خود را جزم كرده اند تا مانع از پيشروي دشمن شوند. هرچند، تا به اين لحظه دشمن توانسته ضمن يك مانور رخنه اي، با بكارگيري بيش از 180 دستگاه تانك، در محدوده چپ دژ مرزي، پنج كيلومتر و در محدوده راست، سه كيلومتر، نيروهاي ايراني را عقب براند، ولي رزمندگان بسيجي گردان انصارالرسول(ص) مستقر در منطقه مياني تحت نظارت محمود شهبازي حتي يك قدم عقب نكشيده اند و درحال مقاومت هستند.
همين امر باعث تضعيف روحيه فرماندهان عراقي شده و آنها را نسبت به بازپس گيري مناطق از دست رفته نااميد كرده است.
پنجمين پاتك دشمن هم در ساعت يك بعدازظهر روز جمعه 17 ارديبهشت 1361 دفع مي شود.
حوالي ساعت سه بعدازظهر روز جمعه هفدهم ارديبهشت 1361 ششمين موج پاتك زرهي دشمن شروع مي شود. در اين پاتك، نيروهاي بعثي آخرين توان خود را به كار مي گيرند تا بتوانند سرپل از دست رفته را بازپس بگيرند، اما مقاومت سرسختانه نيروهاي ايراني در مقابل دژ مرزي كوت سواري باعث مي شود كه در نهايت، سرفرماندهي دشمن، از بيم به محاصره افتادن دو لشكر دست نخورده اش در منطقه دشت جفير و هويزه، سراسيمه فرمان عقب نشيني تعجيلي را در نيمه شب هيجدهم ارديبهشت 1361 به لشكرهاي 5 مكانيزه و 6 زرهي صادر كند. در نتيجه، اين دو يگان سريع به سمت داخل خاك عراق، در مرز كوشك مي گريزند.
به اين ترتيب، مرحله دوم عمليات "الي بيت المقدس" با دستيابي به نتايج ذيل به پايان رسيد:
1- رسيدن به مرز بين المللي؛ دژهاي مرزي كوت سواري در شمال دشت شلمچه، و پايان دادن به ماه ها اشغال خاك جمهوري اسلامي در اين منطقه استراتژيك.
2- تشديد محاصره خرمشهر و وادار كردن دشمن به تخليه تدريجي نيروهايش از داخل شهر.
3- عقب نشيني لشكرهاي 5 مكانيزه و 6 زرهي دشمن از دشت جفير هويزه، پادگان حميد و حومه جنوب غربي شهر اهواز.
4- آزاد شدن جاده اهواز – خرمشهر.
5- رفع بخشي از مشكلات ترابري و انتقال نيرو و مهمات از عقبه نيروهاي خودي كه متكي به رودخانه كارون بود؛ با بهره برداري از جاده اهواز – خرمشهر.
تا اين لحظه، طي مرحله اول و دوم عمليات، مجموعا نزديك به پنج هزار كيلومتر مربع از مناطق اشغالي آزاد شده و علاوه بر كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از نيروهاي دشمن، تعداد 9075 نفر نيز به اسارت رزمندگان اسلام درآمده بودند."

پايان پيام
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن