تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826057606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به برترین فیلم‌های برادران كوئن


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: كسانی كه برای اولین بار این فیلم را كه اولین اثر برادران كوئن بود می‌دیدند، شاید نمی‌دانستند كه این دو برادر در مسیری قدم گذاشته‌اند كه سینمای معاصر را متحول می‌كند. در حین اكران فیلم بود...   فیلم‌هایی از برادران تقریبا جدی   نگاهی به برترین فیلم‌های برادران كوئن از «خون بیهوده» تا «جایی برای پیرمردها نیست» خون بیهوده ( 1984 ) یك كارآگاه مرموز تگزاسی (ام. امت والش)، توسط مردی برای تعقیب زن خیانتكارش (فرانسیس مك دورمند) استخدام می‌شود، او در این میان از همه باهوش‌تر است اما شانس با او همراه نیست؛ این را وقتی می‌فهمد كه در دقیقه 87 فیلم و در جریان تعقیب و گریز زن خیانتكار در هتلی دستش را از پنجره حمام برای باز كردن پنجره‌ اتاق كناری دراز می‌كند، همزمان در فیلم صدای یك آهنگ اُپرای دراماتیك، روح عجیبی به فیلم تزریق می‌كند، مك دورمند دستش را لابه‌لای پنجره اتاق گیر انداخته و با چاقویی آن را با دیوار یكی می‌كند. كسانی كه برای اولین بار این فیلم را كه اولین اثر برادران كوئن بود می‌دیدند، شاید نمی‌دانستند كه این دو برادر در مسیری قدم گذاشته‌اند كه سینمای معاصر را متحول می‌كند. در حین اكران فیلم بود كه فرانسیس مك دورمند و جوئل كوئن با هم ازدواج كردند.   بزرگ كردن آریزونا (1987) فیلم داستان سورئال زندگی پر از پارادوكس یك زوج نیمه خل آمریكایی است. نیكلاس كیج در نقش«های»، دزد ناشی و سابقه‌داری است كه طی تكرار در بازداشت شدنش با خانم پلیسی به نام «اد» با بازی هالی هانتر در بازداشتگاه آشنا شده و در نهایت هم توبه كرده، دزدی را كنار گذاشته و با او ازدواج می‌كند. این دو فقط یك چیز برای ادامه دادن به زندگی عاشقانه شان كم دارند و آن هم یك بچه است. در دقیقه 21 عكس زوج خوشبخت فیلم را در حال بغل كردن بچه‌ای می‌بینیم؛ بچه‌ای كه دزدیده شده است. این فیلم را می‌توان كمدی‌ترین و روشن‌ترین اثر برادران كوئن دانست. در عین حال اثری متوسط می‌باشد. اثری كه برادران كوئن را در مسیر فیلمسازی‌شان نگه داشته تا بعد‌ها تحولات چشمگیر خود را در دنیای سینما اجرا كنند.   تقاطع میلر (1990) در شهری بی‌نام در سال 1929 در شرق امریكا، ركود اقتصادی بزرگ شروع شده است و آتش جنگ بر سر قدرت بین دو گانگستر بزرگ شهر روشن است. تام ریگان (گابریل بایرن) به عنوان مشاورِ لئو (آلبرت فینی)، یكی از سران مافیا، سعی در كم كردن كشمكش‌ها و خدمت به رییس‌اش را دارد. اما داستان پیچیده‌تر شده و پای یك زن به میان می‌آید. حالا تام باید وفاداری‌اش را به رییس‌اش ثابت كند. فیلم «تقاطع میلر» اثری نوآر به همراه فیلمنامه‌ای هوشمندانه و بسیار زیبا با رعایت اصول فیلمسازی نوآر و دركنار آن هجو‌های سینمایی مخصوص این دو برادر است.   بارتون فینك ( 1991 ) كمدی گیج كننده‌ای كه داستان آن در سال 1941 می‌گذرد. بارتون فینك (جان تورتورو) نمایشنامه‌نویس تئاتر برادوی است. پیشنهاد وسوسه‌انگیزی او را به هالیوود می‌كشاند و در اتاق هتلی شروع به نوشتن فیلمنامه یك فیلم ورزشی می‌كند اما كلمات برای نوشتن این فیلمنامه او را یاری نمی‌كنند. در این میان با همسایه‌اش (جان گودمن) آشنا می‌شود و از آن به بعد فیلم به یك تریلر روان پریشانه تبدیل می‌شود. بردن نخل طلای بهترین فیلم و كارگردانی كن برای جوئل كوئن و بهترین بازیگر مرد برای جان تورتورو فصل جدیدی از زندگی سینمایی برادران كوئِن را رقم زد. این دو برادر مستقل بعد از این فیلم به دنیا معرفی شدند و توانستند هر چه را دوست داشتند، بسازند. بعد از این بود كه سبك فیلمسازی این دو برادر در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شد.   وكیل هاد ساكر (1994) در ابتدای فیلم، نمای زیبای نیویورك را در شب برفی عید و انتظار برای فرا رسیدن سال نو می‌بینیم. دوربین از منهتن می‌گذرد تا به ساعت غول آسایی در نوك آسمانخراشی می‌رسد و در گوشه‌ای نورویل بارنز (تیم رابینز) را می‌بینیم كه با ظاهر انسانی بازنده تصمیم به خودكشی دارد. دوربین به طرز زیبایی با نشان دادن ساعت زمان را به عقب بر گردانده و ادامه پر خرج ترین فیلم برادران كوئن را در فلاش بكی نشان می‌دهد. «وكیل هادساكر» كه از همه فیلم‌های این دو برادر بیشتر رنگ و بوی هالیوودی دارد زیاد مورد توجه منتقدان قرار نگرفت اما برای طرفداران فیلم‌های این دو برادر باز هم اثری زیبا به شمار می‌رود كما اینكه پل نیومن ستاره بزرگ تاریخ سینما بازی خیره كننده‌ای در نقش سیدنی مازبرگ به نمایش گذاشته (خنده‌های شیطانی پل نیومن با سیگار برگی در دهانش از به یاد ماندنی ترین لحظات سینماست).   فارگو (1996) یك فروشنده ماشین ناموفق (ویلیام اچ.میسی) برای پرداخت قرض‌های خود تصمیم می‌گیرد با دادن پولی به دو گانگستر ناشی زن خود را ربوده و از پدر زن پولدارش اخاذی كند. اما همیشه همه چیز طبق نقشه پیش نمی‌رود. بسیاری «فارگو» را بهترین فیلم برادران كوئن و همچنین یكی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند. تركیبی دوست داشتنی از كمدی، تعلیق، خشونت و هجو از بارزترین خصوصیات «فارگو» به شمار می‌رود. بازی فرانسیس مك دورمند در نقش پلیس محلی در حالی كه باردار است و همیشه یك قدم عقب تر از صحنه جنایت ست ستودنی است.   لبووفسكی بزرگ (1998) باز هم كمدی و هجویه‌ای دیگر؛ این بار هم آدم ربایی از هسته‌های كلیدی داستان است. رفیق لبووفسكی (جِف بریجز) ناخواسته درگیر این ماجرای آدم ربایی می‌شود و دوستانش (استیو بوشمی و جان گودمن) كه هم تیمی‌هایش در لیگ محلی بولینگ نیز هستند او را در این درگیری راهنمایی كرده شاید در نهایت برای آن‌ها سودی داشته باشد. «لبووفسكی بزرگ» فیلمی است كه از نظر روایت داستانی با بقیه فیلم‌های این دو برادر متفاوت است. می‌توان گفت جوئل و اتان می‌خواسته‌اند سبك فیلمسازی‌شان را اِرتقا داده و اسلوب تازه‌ای پیدا كنند (كه البته موفق نبودند). اما با تمام آشفتگی درونی فیلم، باز هم فضای ساخته شده در این فیلم دلنشین و زیباست.   ‌ای برادر كجایی؟ (2000) سه زندانی عجیب و غریب و كمی احمق (جورج كلونی، جان تورتورو و تیم بلیك نِلسون) در دهه 30 فرار كرده و تحت تعقیب‌اند. در مسیری كه اورت (كلونی) آن‌ها را می‌برد در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند و با انسان‌های مختلف و عجیبی رو به رو می‌شوند. در ریل قطار كوری را دیده كه آن‌ها را از آینده نزدیك شان با خبر می‌كند. این بار كوئن‌ها نه تنها «اودیسه هومر» بلكه به «سفرهای سالیوان» و «جادوگر شهر آز» را نیز مورد استناد خود قرار دادند. «ای برادر كجایی؟» مغالطه‌های روح آدمی و عشق به استهزا و گزافه‌گویی را ستایش می‌كند. چرایش را نمی‌دانیم اما دوستش داریم. مردی كه آن جا نبود (2001) زندگی می‌تواند همچون كارناوالی یك چشم باشد هم چون در «ای برادر كجایی؟» و یا می‌تواند ضجه آور و تلخ باشد هم چون این فیلم. انسان‌های متاهل نیز می‌توانند تنها باشند. داستان فیلم داستان زندگی اد (بیلی باب تورنتون) است. شخصی كه در دنیای خودش زندگی كرده و دنیای اطرافش برایش كشنده است. زنش به او خیانت كرده و سایر اطرافیانش بجز دختر نوحوان همسایه‌شان انسان‌هایی كثیفند. داستان فیلم در سال 1949 می‌گذرد و فیلم سیاه و سفید و به سبك نوآر است. این فیلم را می‌توان زنجیره زیبایی از اشتیاق، جنایت و مجازات دانست.   بی‌رحمی تحمل ناپذیر (2003) داستان كمدی - رمانتیكی از مردی (جورج كلونی) كه وكیل طلاق است و زنی (كاترین زیتا جونز) كه با ازدواج و سپس طلاق گرفتن از مرد‌های پولدار دارایی آن‌ها را صاحب می‌شود. اگر چه كمدی فیلم بسیار قوی بوده و امضاهای برادران كوئن در فیلم به چشم می‌آید اما شاید كاهش تمثیل‌ها و مدرن كردن داستان، آن‌ها را از اسلوب دوست داشتنی همیشگی‌شان خارج كرده باشد و «بی رحمی تحمل ناپذیر» را با نام فیلمی كاملا متوسط در كارنامه این دو نابغه سینما بشناسند. قاتلین پیرزن (2004) به نظر می‌رسید قرن 21 برای این دو برادر قرن پرباری نباشد. «قاتلین پیرزن» هم كه بازسازی فیلمی ستایش شده به هم این نام محصول 1955 است، خوب از آب در نیامد. حتی حضور تام هنكس در نقش پروفسور شارلاتانی به اسم جی.اچ.دور، كه گروهی را برای بزرگترین سرقت قرن دور خود جمع می‌كند، نتوانست اعتباری به فیلم بیفزاید و برادران كوئن باز هم اثر متوسطی را در كارنامه خود قرار دادند.   جایی برای پیرمرد‌ها نیست (2007 ) آنتوان شیگور (خاویر باردم) قاتلی ست كه از دل جهنم آمده است كه علاقه دارد با بازی‌های ذهنی با قربانیانش بازی كند. چگونه یك مرد تگزاسی به نام لولین ماس (جاش برولین) بعد از پیدا كردن 2 میلیون دلاری را كه چیگور آمده كه پس بگیرد، می‌تواند از دست او فرار كند. می‌توان فیلم را برایند زیبایی از سایر فیلم‌های این دو برادر دانست. به همین دلیل هم هست كه رمان كورمك مك كارتی را كه كسی جرات ساختنش را نداشت این دو به یكی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل كنند (شاید كورمك مك كارتی این رمان را از روی فیلم‌های سابق آنها نوشته باشد). وودی هارلسون نقش كاراگاه خصوصی با هوش و كم شانسی است كه در چنگال چیگور گیر می‌افتد (شبیه به كاراگاه فیلم «خون بیهوده») جاش برولین انسانی معمولی است كه چیز با ارزشی را بر می‌دارد (شبیه به «های» در «بزرگ كردن آریزونا»). حتی تامی لی جونز در این فیلم بسیار به فرانسیس مك دورمند در «فارگو» شبیه است با این تفاوت كه در پایان «فارگو» مك دورمند كه پلیسی باردار است به موقع به صحنه جنایت آخر می‌رسد. «جایی برای پیرمرد‌ها نیست» برای آن‌ها كه «فارگو» را بهترین فیلم برادران كوئن نمی‌دانند، بدون شك انتخاب به عنوان بهترین فیلم است. فیلمی كه جایزه اسكار برای بهترین فیلم، كارگردانی و فیلمنامه را برای آن‌ها به ارمغان آورد.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 905]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن