تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805703361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا و ژست حمايت از دموكراسي در لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آمريكا و ژست حمايت از دموكراسي در لبنان
از : حسن فتحعلي
بيروت - دولت آمريكا يك بار ديگر در برابر تلاش‌هاي ميانجيگرانه براي حل بحران لبنان شيطنت خود را نشان داد و ژست حمايت از دموكراسي را در لبنان گرفت .

به گزارش ايرنا از بيروت ، هيات اتحاديه عرب روز گذشته ( پنجشنبه ) پس از حدود دو هفته درگيري‌هاي شديد بين گروه حاكم و مخالفان توانست ضمن ديدار با شخصتهاي دو طرف درگير در لبنان و ارايه پيشنهادهايي ، به پيشرفتهايي خوبي براي حل بحران اين كشور دست يابد.

اين عملكرد از سوي هر دو گروه حاكم و مخالفان در لبنان پذيرفته و قرار شد امروز جمعه ‪ ۱۴‬تن از نمايندگان گروههاي مختلف لبناني در دو پرواز جداگانه رهسپار دوحه مركز قطر شوند تا در گفت و گوهايي كه مقام‌هاي قطري با همكاري اتحاديه عرب براي حل اختلاف‌هاي لبناني‌ها تدارك ديده اند مشاركت جويند.

صرف نظر از بندهاي توافق شده در بيانيه اعضاي هيات اتحاديه عرب كه روز گذشته در بيروت قرائت شد و همچنين بدون در نظر گرفتن نتايج احتمالي نشست دوحه و نشستهاي بعدي كه پيش بيني شده است ، برخورد منفي دولت آمريكا با اين تلاش بسيار جالب توجه است .

برخي كشورهاي اروپايي ، اكثر شخصيتهاي ملي ، مذهبي و سياسي لبناني و همچنين كشورهاي عربي حتي عربستان ، سوريه و مصر كه ملاحظات خاصي در مورد وضعيت جاري در لبنان داشته و ديدگاههاي آنان درباره حل بحران اين كشور متفاوت است با اقدام اخير اتحاديه عرب و هيات اعزامي آن به بيروت موافق بوده واز آن حمايت كرده اند.

با اين حال شان مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا با ديدگاهي منفي ، تفرقه افكنانه و يك جانبه گرايي با اين تلاش جديد جامعه عربي براي حل بحران لبنان برخورد داشته است .

وي روز گذشته اعلام كرد از ديدگاه واشنگتن توافق بدست آمده باعث حل و فصل مشكلات بي‌شمار نظام سياسي لبنان از طريق يك هفته گفت وگو نخواهد شد.

اين مقام آمريكايي تداوم فعاليت حزب الله را مانع آن چيزي دانست كه وي از آن به دموكراسي نام برد.

مك كورمك بدون اشاره به فعاليتهاي شبه نظاميان گروه حاكم و برخي قتل هايي كه طرفداران آنان در حق مخالفان دولت حتي در همين دوره اخير درگيري ها مرتكب شده‌اند مدعي شد حزب الله آماده كشتن لبناني هابراي دستيابي به اهداف سياسي خود است .

البته اين نخستين باري نيست كه آمريكا با هرگونه تلاش ميانجيگرانه براي حل بحران لبنان مخالفت مي‌كند ، مقام‌هاي كاخ سفير پيش از اين نيز روي خوشي به طرح اتحاديه عرب براي حل بحران لبنان و همچنين طرح نبيه بري رييس مجلس لبنان براي برگزاري نشست‌هاي گفت و گوهاي ملي از خود نشان نداده اند.

سنگ اندازي مقام‌هاي آمريكايي بر سر راه حل بحران لبنان به اندازه اي بوده كه بري بارها در ديدار با سفير و يا كاردار آمريكا در لبنان و يا بطور مستقيم خطاب به مقام‌هاي آمريكايي ، از آنان خواسته است موضع خود را در برابر طرح‌هاي حل بحران لبنان بطور واضح بيان كنند.

** ريشه اينگونه برخوردهاي آمريكا چيست ؟
واقعيت امر اين است كه هدف اصلي آمريكا در لبنان روي كارآمدن و يا ابقاي دولتي است كه پيرو سياستهاي واشنگتن در منطقه باشد.

بر همين اساس هر نوع دگرگوني در اوضاع كنوني كه به تقويت كفه جايگاه مخالفان و يا دستكم به ثبات و آرامش در اين كشور كمك كند و با گذشت زمان تحولات آتي را پيش آورد كه مهمترين آن برگزاري انتخابات پارلماني بعدي در سال ‪ ۲۰۰۹‬است ، با منافع آمريكا در تضاد مي‌باشد .

آمريكا طي سه سال اخير بيشترين حمايتها را از گروه حاكم و دولت كنوني فواد سنيوره به عمل آورده و هياتهاي آمريكايي دايم به لبنان سفر كرده اند.

همچنين طي ماههاي گذشته سران برجسته گروه حاكم از جمله سمير جعجع رييس حزب نيروهاي لبناني ، امين جميل رهبر حزب مسيحي كتايب ، وليد جنبلاط رييس حزب سوسياليست ترقيخواه دروزي به آمريكا سفر كرده و هريك خواهان حمايت آمريكا از مواضع گروه حاكم شده اند.

اينك نيز نصرالله صفير رهبرمذهبي مسيحيان ماروني لبنان كه هر چند وانمود مي‌كند نمي‌خواهد طرفداري از گروهي خاص داشته باشد اما همواره از گروه حاكم حمايت كرده ، در آمريكا بسر مي‌برد.

حمايتهاي آمريكا از گروه حاكم و دخالت‌هاي واشنگتن در امور داخلي لبنان به ويژه طي سه سال اخير به حدي بوده كه بارها مردم اين كشور با برپايي تظاهرات خواهان پايان اين دخالتها و اخراج سفير آمريكا از كشورشان شده اند.

اينك و در آستانه توافق جديد لبناني‌ها كه مي‌تواند سرمنشاء توافقها و تحولات بعدي و احتمالا به حل بحران لبنان منجر شود ، بديهي است سردمداران آمريكايي از اين رويداد دلخوش نباشند.

مردم لبنان طي سالهاي گذشته با برپايي راهپيمايي‌هاي بزرگ ميليوني در حمايت از مواضع حزب الله، دموكراسي واقعي و مورد نظر خود را هم به جناح هاي سياسي داخلي لبنان و هم به جهانيان نشان داده‌اند و رمز پايداري حزب الله نيز داشتن همين پايگاه و جايگاه عظيم مردمي است .
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن