محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828708239
ابزار روشنفکران برای تغییر افکار
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ابزار روشنفکران برای تغییر افکار
خواص(علما و دانشمندان یا روشنفکران) جامعه، همیشه به عنوان فرهنگ سازان آن جامعه در بین توده مردم به حساب می آیند. به گفته شهید مطهری در مقدمه داستان راستان، فساد و تباهی همیشه از ناحیه خواص در جامعه جاری می شود و آحاد جامعه را مبتلا می کند، چرا که عوام غالبا به دنبال خواص راه می افتند و آن ها را الگوی خویش قرار می دهند. در فرهنگ قرآن می بینیم که مثلاً خواص یهود با این که به حقانیت پیامبر اذعان داشتند و مدت ها خود انتظار آمدن او را می کشیدند، ولی بعد از بعثت و به خطر افتادن منافع خویش، همه چیز را منکر شدند و زمینه انحراف توده را فراهم کردند.1 و مشرکین نیز این گونه بودند و بدین خاطر قرآن دشمن ترین گروه ها نسبت به پیامبر و حقانیت او را مشرکین و یهود می شمارد.2 در این آیه « وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ» 3؛ بعضی ، از مردم خریدار سخنان بیهوده اند ، تا به نادانی مردم را از راه خدا گمراه کنند و قرآن را به مسخره می گیرند نصیب اینان عذابی است خوار کننده . سه ابزار خواص : سه ابزار و شگرد برای توسعه فرهنگ انحرافی و جلوگیری از فرهنگ قرآنی ترسیم شده است، (لیضلّ عن سبیل الله). این سه ابزار را خواص جامعه آگاهانه به کار می گرفتند و برای انحطاط جامعه سرمایه گذاری (یشتری لهو الحدیث) می کردند:الف- تمسخر ارزش ها (ویتّخذها هزواً): یکی از شگردها برای جلوگیری از توسعه ارزش ها، به استهزاء گرفتن ارزش ها می باشد. این استهزاء به دو گونه می تواند باشد، یکی مشغول کردن جامعه به مطالب جدید و ارزش های وارونه و دیگری به مسخره گرفتن مستقیم ارزش های الهی و قرآنی.مشرکین برای تمسخر معارف قرآنی از هر دو گونه استفاده نمودند، هم داستان های خرافی، غنا، موسیقی و... را توسعه دادند و می خواستند بگویند قرآن نیز اسطوره ای همانند این داستان های اسطوره ای و خالی از حقیقت است و هم با سخنان خویش در مورد قرآن و معارف آن، قرآن را کوبیدند، همانند چیزی که از ابوجهل و یارانش نقل می کنند که رو به قریش می کرد و می گفت: می خواهید شما را از «زقّوم» که محمد ما را به آن تهدید می کند، اطعام کنم؟! سپس می فرستاد کره و خرما حاضر می کردند و می گفت این همان «زقّوم» است.4امام صادق علیه السلام لهو الحدیث را این گونه معنا می کند: «هر الطعن فی الحق و الا ستهزاء به؛ طعنه و سرزنش مطالب حق و تمسخر آن ها است.» امروزه نیز با نوشتن داستان، فکاهی سازی در مورد ارزش ها و اقوام، نوشتن مقالات به ظاهر علمی، لجن پراکنی های گفتاری و نوشتاری و ... معارف اسلامی و احکام اسلامی در باب دیه، ارث، حجاب و... را به باد استهزاء می گیرند.ب: جایگزینی ارزش ها (یشتری لهو الحدیث): یکی از ابزارها در توسعه انحراف، جایگزینی ارزش ها است. توده مردم تمایل به شنیدن داستان و قصه، یاد گرفتن آنچه در زندگی روزمره به آن نیاز دارند و هم چنین پر کردن اوقات فراغت و بیکاری خویش دارند. یک وقت خواص جامعه و فرهنگ سازان این اوقات و این نیازهای درونی و فطری را از راه های درست پاسخ می دهند و گاه از آن سوء استفاده می کنند و سم های فکری، عقیدتی، اخلاقی را به خورد جامعه می دهند. یکی از شگردها برای جلوگیری از توسعه ارزش ها، به استهزاء گرفتن ارزش ها می باشد. این استهزاء به دو گونه می تواند باشد، یکی مشغول کردن جامعه به مطالب جدید و ارزش های وارونه و دیگری به مسخره گرفتن مستقیم ارزش های الهی و قرآنی.طبیعی است که در جامعه ای که شعر و شاعری و فصاحت و بلاغت کلامی بین توده رایج است، نمی توان آن ها را تنها از شنیدن فصیح ترین و بلیغ ترین کتاب و پر محتواترین کتاب یعنی قرآن محروم کرد، بدون آنکه جایگزینی برای این روح های تشنه و گوش های باز قرار داد. پس باید به جای غذای سالم قرآنی، طعام گندیده در بسته بندی زیبا ارائه کرد و در این میان خوب است از ذوق ادبی آن ها و شهوت غریزی آن ها کمک گرفت و در مقابل قرآن، داستان های جذّاب و بی فایده سرزمین های دیگر (غرب) و همچنین غنا و موسیقی هماهنگ با برانگیختن شهوت را توسعه داد.امروز نیز برای مقابله با فرهنگ اسلامی و قرآنی از شیوه جایگزینی و تغییر ارزش ها کمک گرفته می شود. استکبار با تبلیغات ژورنالیستی، شیوه زندگی غربی از جمله تجمّل، بی تفاوتی، عدم ثبات اخلاقی و... را ترویج می کند تا به تدریج ارزش های اسلامی را به انزوا بکشاند و کشورهای اسلامی لباس و محتوای غربی پیدا کنند.
ج - بهره گیری از جهل و غفلت (لیضلّ عن سبیل الله بغیر علم)؛ یکی از شیوه ها و ابزارها برای توسعه انحراف، استفاده از جهل و غفلت است. مردمی که سال هاست توسط خواص جامعه به مسائل غریزی و شکم و شهوت مشغول شده اند تا از آنها بهره کشی شود و در جهل و غفلت نگه داشته شده اند و از آموزش معارف و فضائل اخلاقی دین های آسمانی پیشین محروم بوده اند، معیار تشخیص حق و باطل را در دست ندارند. مشرکین از این زمینه ها استفاده می کنند و وقتی می بینند مردم از یک سو فطرتاً به محتوای معارف قرآنی و از سوی دیگر از جهت ذوق ادبی به استواری کلام قرآن گرایش دارند، برای اینکه مردم را در جهل نگه دارند به هر نحو مانع آشنایی آن ها با کلا و معارف قرآنی می شوند.همیشه خواص ناسالم یک جامعه از جهل مردم بهره برده اند، چنانچه یهود با تحریف تورات، منکر این مطلب شده اند که پیامبر اسلام همان پیامبری است که در تورات بشارت آمدنش آمده است.5جهل یا غفلت مردم به حقیقت و معیارهای آن بهترین ابزار برای جایگزینی ارزش ها و تبدل آن هاست. امروزه نیز استکبار با بنگاه های خبر پراکنی خویش مردم را در جهل نسبت به جنایات خویش قرار می دهند و یا با خبرسازی به نفع خویش جامعه جهانی را از خبرهای واقعی غافل می نمایند. هماهنگی جرم و مجازات :در انتهای آیه سخن از مجازات گمراه کنندگان جامعه از هدایت و معارف قرآنی شده است و عذاب آن ها به «خوارکننده و اهانت بار بودن» توصیف شده است. چرا قرآن در اینجا گفت: «عذاب مهین» و نگفت «عذاب الیم و دردناک»؟ طبق قانون عمل و عکس العمل که در مورد اعمال انسانی نیز جاری است، واکنش، نتیجه و جزای عمل انسان باید هماهنگ با خود عمل باشد.مشرکین از روی «استکبار» با ترویج داستان ها و سخنان بیهوده در صدد مقابله با قرآن و خوار و کوچک کردن آن بر آمدند؛ بدین خاطر خداوند «عذاب خوار کننده» مطابق با جرم آن ها یعنی استکبار و خوار کردن قرآن را برای آن ها در نظر گرفته است. آن ها آنچه را در این دنیا می کارند، در آخرت برداشت می کنند. پس عذاب آن ها علاوه بر دردناک بودن «الیم»، خوارکننده و اهانت آمیز هم می باشد.البته این عذاب خوارکننده مخصوص خواص فقط نیست، بلکه توده مردم نیز چون با نقل سخنان بیهوده آیات قرآن را به استهزاء می گیرند،عذابشان خوارکننده است. "خواص" همان هایی که داعیه روشنفکری و مصلحت اندیشی برای نسل بشر دارند با شعارهای رنگی که به ظاهر منطقی و کاملا عقلانی به نظر میرسند جوانان بی اطلاع از معارف دینی را به چنگ خود میکشند و در منجلاب شهوات و هوس ها غرق میکنند و اسمش را میگذارند آزادی معنوی و رها شدن از قید و بندها اما کیست که بیندیشد آزادی واقعی آزادی از نفس و شهوت است نه آزادی از تکلیفی که سعادت ابدی را تضمین میکند از شما جوانان عزیز خواهشمندیم به خاطر آینده و آخرت خود قبل از اینکه بخواهید وارد وادی در هم تنیده این روشنفکران پر مدعا و تاریک دل شوید ابتدا در رابطه با دین خود اطلاعات کاملتری به دست آورید و حساب اسلام و مسلمان نماها را از هم جدا کنید و نگویید که چون فلانی که خیلی هم مثلا متدین است و سرش در قرآن و نماز است فلان خبط و خطا را کرد پس به یقین این اسلام است که ناکارآمد تهی است. نه، اسلام پر محتوا ترین برنامه تکامل بشری است شما به آن هایی نگاه کنید که این راه را رفتند و رسیدند نه آنها که برای منافع خود به هر شکل و رنگی در می آیند و اسلام عزیز را بازیچه منفعت های شومشان میکنند شما با طناب پوسیده اینها به چاه نروید چون بالاخره هر کس را در قبر خودش میگذارند وجوابگوی اعمال خود باید باشند شما بکوشید به شناخت عمیق از خود جهان و خدای خود باشید هی مکتب گردی نکنید راه روشن و مشخص است کتاب خدا و عترت پیامبر اگر رفتی و چیزی را که خواستی نیافتی بعد ایراد بگیر . برادران و خواهران عزیزم مواظب باشید ما در زمانه تاریک و مه آلودی زندگی میکنیم نگذارید بازیچه خود خواهی و بازی های حزبی و سیاسی قرار گیرید رسالت ما خیلی بزرگ است باید به انجامش رسانیم. منبع : ره توشه راهیان نور فرآوری: محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان 1- بقره، آیه 78 و 792- مائده، آیه 82. 3- لقمان آیه 64- مجمع البیان، ج7 و 8، ص 4055- بقره، آیه 75 و 76
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]
صفحات پیشنهادی
ابزار روشنفکران برای تغییر افکار
ابزار روشنفکران برای تغییر افکار خواص(علما و دانشمندان یا روشنفکران) جامعه، همیشه به عنوان فرهنگ سازان آن جامعه در بین توده مردم به حساب می آیند. به گفته شهید ...
ابزار روشنفکران برای تغییر افکار خواص(علما و دانشمندان یا روشنفکران) جامعه، همیشه به عنوان فرهنگ سازان آن جامعه در بین توده مردم به حساب می آیند. به گفته شهید ...
- دين برای روشنفكر ديني ابزار نيست، بلكه هدف و محور است
دين برای روشنفكر ديني ابزار نيست، بلكه هدف و محور است-راسخون: براستی روشنفکر کیست ... در مقابل او، كسي است كه افكار مبهم و انديشه هاي تيره دارد. ... اما اين تعريف به وضع اوليه ي خود باقي نماند و در طول سال ها و دهههاي بعد تغييرات بسياري يافت.
دين برای روشنفكر ديني ابزار نيست، بلكه هدف و محور است-راسخون: براستی روشنفکر کیست ... در مقابل او، كسي است كه افكار مبهم و انديشه هاي تيره دارد. ... اما اين تعريف به وضع اوليه ي خود باقي نماند و در طول سال ها و دهههاي بعد تغييرات بسياري يافت.
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (1)
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (1)-نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته ... (5) باربيه وجود تفکيک قوا يا مراجعه به افکار عمومي را الزاماً به معناي تحقق مدرنيته ... انسان ابزار خداوند است و نظام ولايي پاپ مطلوب ترين است ، مفاهيم چون قرار داد ... به دو وجه ظاهري و احساس دروني ، احساس ديني و دروني را تغيير ناپذير ، دائمي سازگار ...
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (1)-نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته ... (5) باربيه وجود تفکيک قوا يا مراجعه به افکار عمومي را الزاماً به معناي تحقق مدرنيته ... انسان ابزار خداوند است و نظام ولايي پاپ مطلوب ترين است ، مفاهيم چون قرار داد ... به دو وجه ظاهري و احساس دروني ، احساس ديني و دروني را تغيير ناپذير ، دائمي سازگار ...
مدرس و روشنفکران
مدرس و روشنفکران لکههای ابر در آسمان معرفت به رغم مدعیانی که منع عشق کنند جمال چهره تو ... آنان خواستار تغییر سنتها و پذیرشفرهنگ و تمدن غرب شدند. ... شما که از علمای سیاستدانهستید افکار آزادی خواهانه ما را در قوانین خود بگنجانید، آنان از .... رضاخان و غایات غربگرایانه و تجدد طلبانه آن به عنوان ابزاری در خدمت دیکتاتوری این رژیم ...
مدرس و روشنفکران لکههای ابر در آسمان معرفت به رغم مدعیانی که منع عشق کنند جمال چهره تو ... آنان خواستار تغییر سنتها و پذیرشفرهنگ و تمدن غرب شدند. ... شما که از علمای سیاستدانهستید افکار آزادی خواهانه ما را در قوانین خود بگنجانید، آنان از .... رضاخان و غایات غربگرایانه و تجدد طلبانه آن به عنوان ابزاری در خدمت دیکتاتوری این رژیم ...
آیتالله لاریجانی: روشنفکری در ایران بیمار متولد شد
آیتالله لاریجانی: روشنفکری در ایران بیمار متولد شد وی ادامه داد: بسیاری از این افراد مترجم ... سد درست کنیم و حجابی برای ورود افکار ایجاد کنیم بلکه باید از طریق استنباط پاسخهای متین ... وی ادامه داد: درست است که از 50 سال پیش ابزار و ماشینها نو شدند ولی این ابزارها همراه خودشان ... تغییر یک آیین نامه در وزارت علوم به نفع دختران ...
آیتالله لاریجانی: روشنفکری در ایران بیمار متولد شد وی ادامه داد: بسیاری از این افراد مترجم ... سد درست کنیم و حجابی برای ورود افکار ایجاد کنیم بلکه باید از طریق استنباط پاسخهای متین ... وی ادامه داد: درست است که از 50 سال پیش ابزار و ماشینها نو شدند ولی این ابزارها همراه خودشان ... تغییر یک آیین نامه در وزارت علوم به نفع دختران ...
روایتی تازه از زندگی رهبری
ابزار روشنفکران برای تغییر افکار · خوشامدگویی واتیکان به فضایی ها. . مطالب پیشین. همایش اینترنت ایمن برگزار شد · دو نامه به يك دوست · می خواهید دوباره مسلمان ...
ابزار روشنفکران برای تغییر افکار · خوشامدگویی واتیکان به فضایی ها. . مطالب پیشین. همایش اینترنت ایمن برگزار شد · دو نامه به يك دوست · می خواهید دوباره مسلمان ...
پروژه عبور از روحانيت به وسيله روحانيت _حسین منتظر
یکی از این شوک های سهمگین که هنوز گیجی آن گریبان روشنفکران سکولار را رها نکرده ... با تغییر "تاکتیک" تلاش داشتند، "نزدیکی پالیزدار با حامیان دولت" را در افکار ... و آن را پروژه ای برای استفاده ابزاری از روحانیت برای عبور از روحانیت دانست؟
یکی از این شوک های سهمگین که هنوز گیجی آن گریبان روشنفکران سکولار را رها نکرده ... با تغییر "تاکتیک" تلاش داشتند، "نزدیکی پالیزدار با حامیان دولت" را در افکار ... و آن را پروژه ای برای استفاده ابزاری از روحانیت برای عبور از روحانیت دانست؟
جایگاه سیاست تغییر رژیم در راهبرد خاورمیانهای آمریكا(2)
جایگاه سیاست تغییر رژیم در راهبرد خاورمیانهای آمریكا(2)-جایگاه سیاست ... و فکری نومحافظهکاران ریشه در افکار فردی به نام لئواشتراوس دارند، لئواشتراوس، هر چند ... در آلمان و تجربه نازیسم بود که مبنای فکری رهروان و روشنفکران مخافظهکار قرار گرفت. ... وگو و توسل به ابزار و نهادهای بینالمللی بلکه از طریق تغییر رژیم انجام میگردد.
جایگاه سیاست تغییر رژیم در راهبرد خاورمیانهای آمریكا(2)-جایگاه سیاست ... و فکری نومحافظهکاران ریشه در افکار فردی به نام لئواشتراوس دارند، لئواشتراوس، هر چند ... در آلمان و تجربه نازیسم بود که مبنای فکری رهروان و روشنفکران مخافظهکار قرار گرفت. ... وگو و توسل به ابزار و نهادهای بینالمللی بلکه از طریق تغییر رژیم انجام میگردد.
مطبوعات، ابزار عمليات رواني صهيونيسم
مطبوعات، ابزار عمليات رواني صهيونيسم نويسنده : آرمين اميني يكي از ويژگيهاي ... (5) به ابزار مهم تبليغاتي ـ رواني اشاره ميشود: «براي آن كه بتوانيم افكار عمومي .... تغيير ميكند يا اينكه تروريستها خود را مبارزان آزادي مينامند و عمليات بمبگذاري را . ... خود و ثابت کردن قدرت واکنش حزب الله ، مطبوعات اسرائیل ، شخصیتهای روشنفکر و .
مطبوعات، ابزار عمليات رواني صهيونيسم نويسنده : آرمين اميني يكي از ويژگيهاي ... (5) به ابزار مهم تبليغاتي ـ رواني اشاره ميشود: «براي آن كه بتوانيم افكار عمومي .... تغيير ميكند يا اينكه تروريستها خود را مبارزان آزادي مينامند و عمليات بمبگذاري را . ... خود و ثابت کردن قدرت واکنش حزب الله ، مطبوعات اسرائیل ، شخصیتهای روشنفکر و .
رويکرد ابزار گرايانه به دين و روحانيت در تاريخ معاصر ايران (2)
رويکرد ابزار گرايانه به دين و روحانيت در تاريخ معاصر ايران (2)-رويکرد ابزار ... به زعم وي ماجراي "لاتاري " لکه ننگي در پرونده روشنفکري است که از سوي " پدر تجدد ... او به اين وسيله تلاش زيادي براي بسيج افکار عمومي عليه دولتمرداني که نسبت به او .... ملکم درهمين رساله به تفصيل درباره ضرورت تغيير خط فارسي بحث کرده است.
رويکرد ابزار گرايانه به دين و روحانيت در تاريخ معاصر ايران (2)-رويکرد ابزار ... به زعم وي ماجراي "لاتاري " لکه ننگي در پرونده روشنفکري است که از سوي " پدر تجدد ... او به اين وسيله تلاش زيادي براي بسيج افکار عمومي عليه دولتمرداني که نسبت به او .... ملکم درهمين رساله به تفصيل درباره ضرورت تغيير خط فارسي بحث کرده است.
-
گوناگون
پربازدیدترینها