واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در حديثي از پيامبر اسلام آمده است هنگامي که آدم خطايي که ترک آن اولي بود را انجام داد بدنش سياه شد. پس از آن بر قلبش الهام شد که روزهاي سيزدهم،چهاردهم و پانزدهم را روزه بگيرد. هر روز از اين روزها را که روزه گرفت، بخشي از بدنش سفيد شد، وقتي سه روز تمام شد، تمام بدنش سفيد شده بود. به همين دليل اين روزها را روزهاي سفيد گفتهاند. از همين رو شيعيان ، به ويژه در ايام رجب اين سه روز را معتکف مي شوند تا دل از ياد غيرخدا، پاک و سپيد سازند. در خصوص واژه اعتکاف، درقرآن مجيد ،عکف ? 9 ?مرتبه تکرار شده که دو مورد آن مربوط به موضوع اعتکاف درآيههاي ?125?و 187 ?سوره مبارکه بقره آمده است. اما اعتکاف چيست؟ در کتاب اعتکاف خلوت انس در اين باره آمده است: واژه اعتکاف از ماده عکف يعني رويکرد به چيزي با توجه و مواظبت بيآنکه روي ازآن برگردانده شود؛ گرفته شده است پيامبر گرامي اسلام (ص)، در بيان فضيلت اعتکاف، در سخني گران بها فرمودند: معتکف، همه گناهان را در بند ميکشد. يعني آن که خويشتن را براي مدتي در مکاني محبوس کرده تا به توفيق انس با خداوند و رسيدن به لذت مناجات نايل آيد. به نوشته مستدرک الوسائل تاليف ميرزا حسين نوري، در گفتاري از اميرالمومنين عليه السلام درباره مراقبات اعتکاف آمده است: معتکف بايد در طول اعتکاف، مسجد را ترک نکند، پيوسته به ذکر خدا و تلاوت قرآن و نماز مشغول باشد. درباره مسائل دنيوي سخن نگويد. شعر نسرايد. فحش و سخنان زشت بر زبانش جاري ننمايد. جدال و خودنمايي نکند و هر اندازه بتواند از سخن گفتن لب فرو بندد، بهتر است. اعتکاف از نظر زمان، محدود به وقت خاصي نيست، ولي چون لازمه اعتکاف روزه گرفتن است، در دو روز عيد فطر و قربان که روزه حرام است، نميتوان معتکف شد. البته بهترين زمان براي اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و روزهاي سيزدهم تا پانزدهم ماه رجب است که در کشور ما، اعتکاف در سه روز ماه رجب رواج دارد و اين سه روز، از چند جهت داراي اهميت است؛ اول اينکه ماه رجب، ماه حرام است و مطابق روايات، اعتکاف در ماههاي حرام از فضيلت بيش تري برخوردار است و دوم اينکه روزه در ماه رجب فضيلت خاصي دارد. مرحوم علامه مجلسي درباره کمال اعتکاف مينويسد: کمال اعتکاف در آن است که انديشه ، دل و اعضا بر مجرد عمل صالح وقف گردد و بر در خانه خداي جليل و در برابر اراده مقدس او به حبس درآيد و به زنجير مراقبت او به بند کشيده شود و از آن چه روزه دار از انجام آن خودداري ميکند، به طور تمام و کمال بازداشته شود رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز درباره اعتکاف مي فرمايند: توصيه من اين است که در اين سه روزي که شما در مسجد هستيد، تمرين مراقبت از خود بکنيد؛ حرف که ميزنيد، غذا که ميخوريد، معاشرت که ميکنيد، کتاب که ميخوانيد، فکر که ميکنيد، نقشه که براي آينده ميکشيد، در همهي اين چيزها مراقب باشيد رضاي الهي و خواست الهي را بر هواي نفستان مقدم بداريد؛ تسليم هواي نفس نشويد. تمرين اين چيزها در اين سه روز ميتواند درسي باشد براي خود آن عزيزان و براي ماها که اينجا نشستهايم و با غبطه نگاه ميکنيم به حال جوانان عزيزمان که در حال اعتکاف هستند. با عمل خودتان به ما هم ياد بدهيد. آيت الله جوادي آملي درباره حکمت اعتکاف در کتاب حکمت عبادات مي نويسد: عبادت ذات اقدس اله، شئوني دارد. گاهي به صورت فکر و ذکر و شکر است، گاهي به صورت حرکت و زماني به صورت سکون. تا معبود (عزوجل) چه دستور دهد. پس معبود گاه دستور حرکت و هروله ميدهد، نظير سعي بين صفا و مروه، گاهي دستور گردش به دور خانه خود را لازم ميداند، نظير طواف در حج و عمره، گاهي هم وقوف و عکوف و اقبال همراه با تعظيم و بزرگداشت را در خانه خود، واجب يا مستحب مي شمارد، نظير اعتکاف. از اينکه اعتکاف در کنار طواف و عدل رکوع و سجود قرار گرفته، معلوم ميشود که از بازترين مصاديق بندگي در پيشگاه ذات اقدس الله است. 567
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]