تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816713986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کامبیز کاهه، علی معلم و یک نکته دیگر


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - اصغر نعیمی 1 نسل جدیدی از خبرنگاران و منتقدان پا به عرصه گذاشته‌اند و بروبچه‌های قدیمی‌تر لابه‌لای گپ‌و‌گفت‌هایشان هرازگاه به این تورم نیروهای جدید اشاره و به این‌که دیگر با خیلی از حاضران در سینمای مطبوعات آشنایی ندارند مباهات می‌کنندو واقعاً مشخص است که این نسل جدید با انرژی بیشتر آمده تا خودی نشان دهد و این را به‌راحتی می‌توان در لحن سؤالاتی که در جلسات پرسش و پاسخ پس از نمایش فیلم‌ها توسط این نسل تازه پرسیده می‌شود، دریافت. در این شرایط حق بدهید گاهی آدم نوستالژی‌زده شود و دلش هوای دوستان و یاران قدیم را کند. خود من نمی‌دانم چرا امسال و این‌روزها بیشتر از هر وقت دیگر به یاد رفیق خوب و صمیمی‌مان، کامبیز کاهه‌‌ می‌افتم که تا همین چندسال قبل مشتری ثابت و پروپاقرص سینمای مطبوعات بود و با این‌که شأن و سطح دانش و سوادش بسیار فراتر از حدواندازه فیلم‌های سینمای ایران بود، هیچ‌گاه به این سینما از منظری نخبه‌گرایانه و غضب‌آلود نگاه نکرد و همواره ضمن پیگیری آثار آن، با نگاهی منطقی و درعین‌حال مستدل درباره‌شان می‌نوشت. نمی‌دانم این نسل جدید تا چه حد کامبیز را می‌شناسند و آیا اساساً خاطره‌ای از خواندن نقد‌های یکه و یگانه او در ذهن دارند. یا این‌که یادشان هست یکی از بهترین منتقدان تاریخ سینمای ایران بنا به دلایلی سال‌هاست دست از نوشتن برداشته و همه ما از خواندن مطالبش محروم مانده‌ایم و آیا دلیل یا دلایل ننوشتن او را می‌دانند. شاید بد نباشد به‌شان توصیه کنیم هرجور شده در لابه‌لای شماره‌های چند سال قبل ماهنامه سینمایی «فیلم» و «دنیای تصویر» به دنبال نوشته‌های او بگردند و با خواندنشان همان‌طور که نسل ما از کامبیز کاهه بسیار آموخت، آنها هم بیاموزند. این ‌چند خط را فقط از سر دلتنگی برای کامبیز نیست که می‌نویسم، بلکه عمیقاً معتقدم ازیادبردن و فراموش کردن او اگر روزی واقع شود، اتفاق ناخوشایند و نگران‌کننده‌ای است. 2 صحبت نوستالژی چیزهایی که در جشنواره امسال نداریم شد؛ این‌روزها که علی معلم با ریش پروفسوری - یا مهندسی- که جدیداً گذاشته خوش‌تیپ‌تر و به مراتب با جلال و جبروت‌تر شده، بیشتر از قبل حسرت نشریه‌اش، «دنیای تصویر» را می‌خوریم که چند وقتی است منتشر نمی‌شود و طبعاً در جشنواره امسال حضوری ندارد. متأسفم که در این ملک رسم است حد رشد و پیشرفت افراد و پدیده‌ها تا آن حد مجاز و مشروع است که بی‌سروصدا بیایند و بروند و اصطلاحاً موجی ایجاد نکنند. طبعاً همه می‌دانند که «دنیای تصویر» قربانی همین سیاست شده، اما در اثبات کارآمدی و تأثیرگذاری‌اش همین بس که غیبت و عدم انتشارش هم توی چشم است. خوشبختانه اخباری غیررسمی مبنی بر رفع مشکل و انتشار مجدد آن ظرف یکی - دو ماه آینده، شنیده شده که سخت امیدوارم صحت داشته باشد. اگر چنین باشد می‌توان خوش‌ تیپی مضاعف معلم در این‌روزها و حال خوبش را به حساب خوشحالی‌اش از این اتفاق گذاشت و منتظر ماند با قطعی‌شدن ماجرا و شروع دوباره انتشار مجله حال‌واحوال علی از اینجا هم که هست بهتر شود. 3 گاهی فراموش می‌کنیم در کنار اشاره به نقایص و کاستی‌ها به نکات مثبت هم گریزی بزنیم. مثلاً همین امسال نظم برگزاری جلسات نمایش و کلاً اداره سالن سینمای مطبوعات،‌ به نسبت سال‌های قبل تفاوت‌های چشمگیری کرده و دیگر از آن بلبشو و ازدحام آزاردهنده خبر چندانی نیست و کاملاً هم مشخص است این آرامش ناشی از اداره و مدیریت درست سالن است. لابد فراموش نکرده‌ایم که سال‌های قبل شلوغی و ازدحام آزاردهنده در سالن نمایش و حضور چشم‌گیر و تابلوی کسانی که در سرووضع و رفتار هیچ سنخیتی با اهل مطبوعات نداشتند و تازه چنان با اعتمادبه‌نفس صندلی‌های سالن را اشغال - و برای دوستانشان رزرو -می‌کردند چگونه بود که اصل ماجرا، یعنی منتقدان و خبرنگاران ناچار می‌شدند فیلم‌ها را حتی ایستاده تماشا کنند. سیل علاقه‌مندانی را که در فواصل سئانس‌های سینمای مطبوعات در‌به‌در دنبال امضاگرفتن از هنرمندان بودند یادمان هست؟ اعتراض‌های بی‌حاصل به این معضل را که یادمان نرفته؟ حالا انصاف نیست اگر نگوییم اوضاع به شکل محسوسی بهتر شده و مهم‌تر این‌که بروبچه‌های انتظامات سالن علاوه بر انجام وظیفه‌شان به شکلی دقیق و سخت‌گیرانه برخوردهای کاملاً محترمانه‌ای با مهمان و مدعوین دارند. جا دارد در این روزهای پایانی به همه آن‌ها به‌خصوص آقای رضا آچ که در تمام این مدت با انرژی و روحیه‌ای مثال‌زدنی این وظیفه دشوار را به انجام می‌رسانند، خسته نباشید بگوییم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن