واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آتش به جان سينما
اگر درام تاريخي پرهزينه و پرسروصداي «استراليا» نتوانست براي كشور استراليا خبرسازي كرده و توجه محافل بينالمللي را به آن جلب كند، آتشسوزي 2 هفته قبل اين كشور، اين مأموريت را انجام داد! با آنكه اين آتشسوزي هولناك خسارات بسيار زيادي به بخش مهمي از استراليا وارد كرد، ولي باعث شد تا نام استراليا به صورت تيتر اول رسانهاي درآيد. سال قبل زماني كه باز لورمن (برجستهترين فيلمساز استراليايي) در حال آماده كردن «بربادرفته» محلي خود بود، تصورش اين بود كه درام اجتماعي و عاشقانهاش باعث ميشود استراليا تبديل به تيتر اول رسانهها شود ولي مثل اينكه قرار بود با بربادرفتن سرمايه عظيمي از اين كشور، اتفاق فوق رخ دهد.صنعت توريسم استراليا كه كمك خيلي زيادي به توليد «استراليا» كرد، اميدوار بود اين فيلم با بازي نيكولكيدمن و هيو جكمن به تقويت صنعت گردشگري در اين كشور كمك كند. البته هيو جكمن توانست مجريگري هفته قبل مراسم سالانه اسكار را بهدست بياورد اما در نمايش بينالمللي خود شكست تجاري خورد. حالا معلوم نيست با وجود عدم موفقيت مالي «استراليا»، جاذبههاي توريستي آن ميتواند مردم كشورهاي ديگر را جذب خود كند يا خير.«استراليا» در يك منطقه تاريخي كشور استراليا فيلمبرداري شد كه تابهحال كمتر مورد توجه صنعت سينماي بينالمللي (و حتي خود صنعت سينماي استراليا) قرار گرفته است. خوشبختانه اين منطقه قديمي بسيار زيبا، از محل آتشسوزي اخير خيلي دور بود اما با اين حال، صنعت سينماي استراليا از بابت اين آتشسوزي لطمات بزرگي خورد. آتشسوزي در منطقه ويكتوريا صورت گرفت كه در نزديكي ملبورن است. دامنه اين آتشسوزي خيلي زود گسترش يافت و تبديل به يك فاجعه شد. مهار آتشسوزي چند روز طول كشيد و زماني كه بالاخره مأموران آتشنشاني موفق به خاموشكردن آن شدند، ميليونها دلار خسارت مالي به منطقه زده بود. بيش از 200نفر هم در جريان اين آتشسوزي جان خود را از دست دادند. در جريان مهار آتش، سردي هوا و بارش باران هم به كمك مأموران آتشنشاني آمد.منطقه يا ايالت ويكتوريا كه آتشسوزي در آن صورت گرفت، براي صنعت سينماي استراليا اهميت خيلي زيادي دارد. تعداد زيادي از استوديوهاي فيلمسازي و تلويزيوني در اين منطقه قرار دارد و بسياري از محصولات داخلي در اين مكان فيلمبرداري ميشود. مسئولان رسمي اعلام كردند آسيبي جدي به اين استوديوها وارد نشده است، ولي اهالي سينما چنين عقيدهاي ندارند.منطقه يا ايالت ويكتوريا كه آتشسوزي در آن صورت گرفت، براي صنعت سينماي استراليا اهميت خيلي زيادي دارد. تعداد زيادي از استوديوهاي فيلمسازي و تلويزيوني در اين منطقه قرار دارد و بسياري از محصولات داخلي در اين مكان فيلمبرداري ميشود. مسئولان رسمي اعلام كردند آسيبي جدي به اين استوديوها وارد نشده است، ولي اهالي سينما چنين عقيدهاي ندارند. آنها ميگويند آتشسوزي آسيبهاي جدي و جبران ناپذيري به تاسيسات آنها زده است و كار بازسازي آنها مدتها طول خواهد كشيد. از آنجا كه برخي از اين تجهيزات قديمي و كهنه بوده، ميتوان به ميزان زياد خسارات پي برد. به گفته دستاندركاران سينمايي، شايد نتوان تا مدت زمان نامحدودي هيچ فيلم تازهاي را در اين منطقه جلوي دوربين برد. يكي از مسئولان رسمي در رابطه با تاثير آتشسوزي بر روند فيلمسازي ميگويد:«استراليا كشور بزرگي است و مناطق شهري و جنگلي آن شبيه هم هستند. از اينرو، ميتوان فيلمهايي را كه تا پيش از اين در منطقه ويكتوريا توليد ميشد، در مكانهاي ديگري فيلمبرداري كرد. ما مشكل لوكيشن نداريم و فقط بحث خسارات مادي وارده بر استوديوها باقي ميماند. اين خسارات هم قابل جبران هستند.»سؤالي كه دستاندركاران سينمايي مطرح ميكنند اين است كه اين خسارات چگونه پرداخت ميشوند؟ اداره پليس اين آتشسوزي را از همان ساعات اوليه عمدي اعلام كرد و چند نفر را هم در اين رابطه دستگير كرد. اين افراد چه مقصر باشند و چه نباشند (وچه محاكمه و محكوم شوند و چه نشوند) دستگيري آنها تغييري در وضعيت موجود به وجود نميآورد. خسارات وارده بر استوديوهاي فيلمسازي ميليوندلاري است و رقم كمي را شامل نميشود. خود صنعت سينما به تنهايي توانايي بازسازي استوديوهاي مخروبه خود را ندارد و دستاندركاران آن ميخواهند ببينند كمكهاي مالي در اين رابطه چقدر و چگونه خواهد بود؟با شروع آتشسوزي و پخش مستقيم خبرهاي مربوط به آن از شبكههاي تلويزيوني، هنرمندان سينما هم در كنار ديگر چهرههاي سرشناس اجتماعي استراليا، به ياري آسيبديدگان آمدند و با قربانيان حادثه اعلام همدردي كردند. در يك برنامه زنده تلويزيوني كه شبكه سراسري استراليا پخش ميكرد، 150تن از سياستمداران، آهنگسازان، ورزشكاران و هنرمندان حضور پيدا كرده و مبالغي را به آسيبديدگان و بازماندگان حادثه هديه كردند. در بين اين افراد، آنتوني لاپاگليا، ريچل گريفيتس و اورلاندو بلوم هم حضور داشتند. نيكول كيدمن كه چندماه قبل براي اكران عمومي«استراليا» مهمان هموطنان خود بود(و همان زمان از رسانههاي گروهي خواسته بود او را راحت بگذارند تا وي بتواند دختر كوچكش را در سرزمين مادرياش به گردش ببرد) زمان آتشسوزي در آمريكا بود. او از طريق ماهواره به اين برنامه زنده تلويزيوني وصل شد و با اعلام همدردي با آسيبديدگان حادثه، يك كمك 500هزاردلاري به صليب سرخ استراليا كرد. او رو به دوربين تلويزيون گفت:«در كنار مردمي قرار دارم كه از اين فاجعه بزرگ آسيب ديدهاند. وقتي صحنههاي آتشسوزي را از تلويزيون ديدم، وحشت كردم.قلب من، همسر و فرزند كوچكم با شما ميطپد و ما در كنار كساني هستيم كه در جريان اين حادثه عزيزان خود را از دست دادهاند. ما اطمينان داريم كه آنها دوباره زندگي طبيعي خود را از سر ميگيرند و خانههايشان را از نو ميسازند. ما همه استراليايي هستيم و اصلا اهميتي ندارد كه ما در كدام نقطه از جهان هستيم. همه ما هر كجا كه باشيم، با يكديگر هستيم و از همديگر حمايت ميكنيم. به همين دليل است كه ما حمايت خود را از هموطنان به صورت رسمي اعلام ميكنيم. در همين رابطه است كه هنرمندان سينما و تلويزيون – كه در سطح وسيعي با بازماندگان فاجعه ابراز همدردي و حمايت مادي و معنويشان را اعلام كردند- حالا از دولت مركزي انتظار حمايتهاي مالي و معنوي براي بازسازي مناطق آسيبديده سينمايي را دارند. دولت به دنبال حادثه آتشسوزي يك روز عزاي عمومي اعلام كرد و گفت: خسارتهاي ناشي از آن را پرداخت خواهد كرد. اما هنوز ميزان رقمي كه دولت در اين رابطه پرداخت ميكند مشخص نيست، ضمن اينكه هنوز معلوم هم نيست كه اين مبلغ چگونه پرداخت خواهد شد. «استراليا» در يك منطقه تاريخي كشور استراليا فيلمبرداري شد كه تابهحال كمتر مورد توجه صنعت سينماي بينالمللي (و حتي خود صنعت سينماي استراليا) قرار گرفته است. راسلكرو بازيگر استراليايي تبار رباينده جايزه اسكار، به دنبال كمكهاي مالي به بازماندگان فاجعه، پيشنهاد تشكيل يك مركز ويژه را براي اهالي آسيبديده داد. بازيگر فيلمهاي «گلادياتور» و «بدنه دروغها» گفت:«اين كار بايد در دو مرحله انجام شود: مرحله اول كه فوريت دارد اسكان موقت آسيب ديدگان در محلهاي مناسب است. در مرحله بعد بايد به فكر اسكان دائمي و كامل آنها بود. آنهايي كه در طول اين فاجعه جان خود را از دست دادند با مشكل خاصي روبهرو نيستند، اما آنها كه زنده ماندهاند به مراقبت ويژه احتياج دارند و بايد فكري به حال آنها كرد.»كرو كه از محل اسكان گروهي از بازماندگان ديدن كرده، ضمن قدرداني از نيروهاي امدادگر صليب سرخ، گفته بايد توجه بيشتري به آسيبديدگان و بازماندگان شود. اكثر مكانهاي عمومي، ورزشي و فرهنگي هنري در روزهاي فاجعه، تحت اشغال نيروهاي صليب سرخ است و پذيراي مردمي شده كه از فاجعه آتشسوزي جان سالم به در بردهاند. گزارشهاي رسمي حكايت از آن ميكند كه حداقل 2هزار خانه در جريان آتشسوزي از بين رفته است و جمع كثيري از مردم بيخانمان شدهاند.در اولين اقدام براي كنار آمدن با بحران آتشسوزي و بازگشت به روال طبيعي زندگي، جرج ميلر خالق مجموعه فيلم «مد مكس» (مكس ديوانه) اعلام كرده قصد كارگرداني قسمت تازهاي از اين مجموعه فيلم موفق را دارد. قسمت اول فيلم سال 1979 ساخته شد و ملگيبسون با حضور در آن تبديل به يك چهره بسيار مشهور شد و توانست راهي هاليوود شود. موفقيت مالي فيلم باعث توليد قسمتهاي بعدي آن شد. اما از سال 1985 كه آخرين قسمت «مد مكس» روي پرده سينماها رفت، ميلر ديگر سراغي از اين كاراكتر و ماجراجوييهاي آن نگرفت. او سرگرم توليد و كارگرداني فيلمهاي ديگري شد و كسي از او درباره علت عدمساخت قسمت تازهاي از مجموعه فيلم «مد مكس» چيزي نپرسيد.حالا ميلر ميخواهد با ساخت قسمت چهارم «مد مكس» هم اين مجموعه فيلم را احيا كند و هم صنعت سينماي كشورش را. احساس او اين است كه توليد قسمت جديد فيلم در اين شرايط ميتواند باعث خلق روحيهاي مثبت در بين مردم و اهالي صنعت سينماي استراليا شود.اگر درام تاريخي پرهزينه و پرسروصداي «استراليا» نتوانست براي كشور استراليا خبرسازي كرده و توجه محافل بينالمللي را به آن جلب كند، آتشسوزي 2 هفته قبل اين كشور، اين مأموريت را انجام داد! ميلر ميگويد: «مجموعه فيلم «مد مكس»يك محصول استراليايي است كه در سطح بينالمللي هم با موفقيت خيلي خوبي روبهرو شد. هيچ فيلم استراليايي نتوانست چنين موفقيت خوبي را هم در داخل كشور و هم در بين كشورهاي خارجي كسب كند. اما وقتي قسمت سوم فيلم به نمايش عمومي درآمد، حس كردم لازم است براي مدتي توليد آن را متوقف كنم. نميخواستم قصه و فضاي فيلم تكراري و كليشهاي شود و قسمتهاي جديد به تكرار فيلمهاي قبلي بپردازد. احساس ميكنم زمان حاضر زمان مناسبي براي توليد قسمت جديدي از اين مجموعه فيلم است. طرح اوليه فيلمنامه را نوشتهام. اين طرح شرايط دوران معاصر را رعايت كرده و حالوهوايي دهه هشتادي نخواهد داشت.ميلر نگفته كه نقش مكس ديوانه را در تست جديد هم مل گيبسون بازي ميكند يا يك بازيگر جديد. اما تحليلگران سينمايي عقيده دارند اين نقش را در فيلم جديد يك بازيگر جوان بازي خواهد كرد. گيبسون كه اكنون 53 سال سن دارد، به احتمال فراوان ديگر نميتواند در نقش يك پليس ماجراجو و اكشن كار ظاهر شود.نكتهاي كه در ارتباط با مل گيبسون مطرح است اين است كه وي در ارتباط با آتشسوزي اخير استراليا، كاملا سكوت كرد و رسانههاي گروهي هيچ اظهارنظري را از او در اين رابطه پخش و منتشر نكردند. اين نكته باعث آزردگي خاطر استرالياييها شد، ولي ميتوان مسئله را در ارتباط با گوشهنشيني سالهاي اخير اين بازيگر- كارگردان ارزيابي و توجيه كرد. به گفته رسانههاي گروهي و افراد نزديك به بازيگر، وي طي سالهاي اخير به شدت منزوي و گوشهگير شده و ارتباط زيادي با دنياي پيرامون خود ندارد. گيبسون حتي هنگام بازي در فيلمهاي جديد خود هم كاملا بيسروصدا سر صحنه فيلمبرداري حاضر ميشود و بلافاصله پس از پايان كار، لوكيشن را ترك و به خانه ميرود.اهالي صنعت سينماي استراليا كه اميدهاي خود را در رابطه با فيلم «استراليا» برباد رفته ميبينند (اين فيلم نتوانست احياكننده سينماي استراليا در دو بخش داخلي و بينالمللي باشد) حالا چشم اميد خود را به قسمت جديد «مد مكس» دوختهاند. توليد «مد مكس» جديد با تشديد فعاليتهاي فيلمسازي در سطح كشور همراه شده است. شركتها و استوديوي فيلمسازي در شمال و جنوب كشور به دنبال توليد محصولات جديد هستند. چنين شتابي در كار فيلمسازي در داخل استراليا طي چند سال اخير، بيسابقه بوده است. گفته ميشود قرار است در محصولات جديد سينماي استراليا، چهرههاي سرشناس بينالمللي سينما هم حضور داشته باشند تا پخش بينالمللي آنها راحتتر و بهتر صورت گيرد. بازار سينما در سال آينده نشان خواهد داد كه صنعت سينماي استراليا در اين رابطه چقدر موفق بوده است.منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود رضا عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]