تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854220751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به سریال «قفسی برای پرواز»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: احسان در رفت و آمدهایی كه به این شهر دارد به دختر همسایه خواهرش به نام عارفه (نفیسه روشن) علاقه‌مند می‌شود. با آغاز جنگ و محاصره خرمشهر، احسان كه با موانع جدی در رسیدن...   اسارت؛ موقعیت دشوار انسانیمفاهیم مرتبط با مقوله جنگ، صرفا درآتش و خون و توپ و تفنگ خلاصه نمی‌شود، بلكه مفاهیم عمیق انسانی و معنوی برخاسته از آن علاوه بر ارزش‌های ایدئولوژیك، واجد قابلیت‌های دراماتیك بوده و می‌تواند دستمایه روایت قصه‌های جذاب شود. درمیان این نظام معنایی شاید 2 تجربه و اتفاق مرتبط با جنگ بیش از مفاهیم دیگر واجد جذابیت نمایشی باشد؛ یكی شهادت و دیگری اسارت است. اگر شهادت نقطه عطف این قصه و اوج تراژدی و البته حماسه جنگ باشد، اسارت بستر خوبی برای نمایش مقاومت و پایداری انسان‌هایی است كه برای دفاع از عقیده و سرزمین خود، دشوارترین شكنجه‌ها و رنج‌ها را تحمل می‌كنند. «قفسی برای پرواز» سید یوسف سید مهدوی براساس فیلمنامه‌ای از محمدرضا گوهری محور اصلی خود را برمفهوم اسارت قرار داده و داستان جوانی به نام احسان (امین زندگانی) را روایت می‌كند كه در شهریار ساكن است. خواهر احسان (شیرین بینا) در خرمشهر زندگی می‌كند و احسان در رفت و آمدهایی كه به این شهر دارد به دختر همسایه خواهرش به نام عارفه (نفیسه روشن) علاقه‌مند می‌شود. با آغاز جنگ و محاصره خرمشهر، احسان كه با موانع جدی در رسیدن به عارفه روبه‌رو است برای پیداكردن عارفه به خرمشهر می‌رود اما در آنجا توسط نیروهای عراقی به اسارت در می‌آید. در واقع احسان به 2 شكل اسیر می‌شود و همزمان به اسارت عشق و عقیده می‌افتد. اسارت فارغ از تجربه‌های خاص تاریخی و فلسفه‌ای كه پشت هر جنگی پنهان است، یك موقعیت دشوار انسانی است كه همواره دستمایه ساخت آثار جذابی در سینمای جهان شده است. درواقع كمتر سریال ایرانی داشتیم كه موضوع اسارت را بستر روایت خود قرار دهد. روایت موقعیت پارادوكسیكالی كه برخلاف ظاهرش گاهی به رهایی آدمی منجر می‌شود. وقتی ایمان و اعتقاد به یك آرمان در وجود آدمی مستحكم باشد، آنگاه اسارت به معنی در قفس بودن تعبیر نمی‌شود. به قول سعدی «من از آن روز كه در بند توام آزادم». این همان خاصیت عشق و تجربه عاشقانه است كه اسارت و رهایی در آن عین همدیگر است. این مفهوم را ازعنوان این سریال هم می‌توان تشخیص داد. اگرچه كاركرد قفس، اسارت است اما اگرپای عشق و ایمان در كار باشد، قفس هم می‌تواند جایی و راهی برای رهایی و پرواز باشد. اسارت لزوما نمی‌تواند بال‌های پرواز آدمی را ببندد؛ اگر شوق پرواز و پرنده بودن در وی زنده باشد. این مفهوم، هسته معنایی و پیام اصلی سریال است كه با ساختار اپیزودیك در فرم با وحدت و یگانگی در قصه به تصویر كشیده می‌شود. به این معنی كه سریال از یك قصه خطی برخوردار است اما آن را در 6 فاز روایت می‌كند كه در هر فاز یك مرحله از زندگی احسان بازگو می‌شود. این ساختار روایی موجب شده كه در عین وحدت داستانی فضایی فراهم شود تا در هر فاز سریال برخی بازیگران و شخصیت‌های تازه به قصه اضافه شده و موجب تنوع و جذابیت بیشتر كار شود. حال و هوای قصه و شمایل بصری سریال خیلی به فیلم «روز سوم» محمدحسین لطیفی شباهت دارد. بویژه صحنه مربوط به بمب‌گذاری در بازار خرمشهر كه بشدت به سكانس بمب‌گذاری حامد بهداد در روز سوم شبیه است. در این سریال همچنین تصویر متفاوتی از اعراب خرمشهر بیان می‌شود. مثلا پدر عارفه جزو عرب‌هایی است كه در ارتباط با خرمشهر با عراق و حزب بعث همسوست و احسان دقیقا عاشق دختری می‌شود كه به لحاظ سیاسی و ایدئولوژیك در جبهه مقابل آن قرار دارد.ساختار شبه‌اپیزودیك سریال هم فرصتی است تا بازیگران متعددی در آن حضور داشته باشند. ثریا قاسمی، آناهیتا همتی، امین زندگانی، نفیسه روشن، شیرین بینا، هوشنگ توكلی و اردلان شجاع‌كاوه از جمله این بازیگران هستند كه این آخری نقش متفاوتی در سریال بازی كرده و به عنوان برادر احسان بازی قابل قبولی از خود ارائه می‌كند. اسارت به عنوان مفهوم اصلی قصه در فاز دوم سریال محور كار قرار می‌گیرد و احسان پس از اسارت در قرنطینه‌ای قرار می‌گیرد كه با كاراكترهای دیگری با بازی حبیب دهقان و رحیم نوروزی همبازی می‌شود. در واقع در سریال با 2 موقعیت متفاوت روبه‌رو می‌شویم كه انسان را در 2 شرایط اسارت و آزادی به تصویر می‌كشید و از ظرفیت‌های نمایشی این موقعیت دوگانه به نفع قصه خود بهره می‌برد. ساختار 6 فازی قصه علاوه بر امكان حضور بازیگران و تنوع در شخصیت‌پردازی، فرصتی فراهم می‌كند تا قصه‌های مختلفی نیز به تصویر كشیده شود و سریال از یكنواختی و ملال‌انگیز بودن در درام نجات پیدا می‌كند. البته كارگردان تلاش كرده تا این تنوع در قصه‌پردازی انسجام و یكدستی داستان را از بین نبرد و با یك قصه چندپاره و بی‌هویت مواجه نشویم. جدای از قصه و سوژه دفاع مقدسی سریال، مكان قصه و لوكیشن‌های داستان نیز مجال خوبی است تا با سریالی مواجه شویم كه مركزگرا نبوده و مخاطب با تصاویر متفاوت‌تری از فضای شهری و ساختار بصری قصه روبه‌رو شود. به عبارت دیگر این سریال كمك می‌كند تا یك نوع آشنایی‌زدایی از حیث لوكیشن و فضای بصری كار فراهم شود و با فاصله گرفتن از سریال‌های شیك و پرزرق و برق شهری بویژه پایتخت‌گرایی، تصویر متفاوت‌تری از فضای داستان و موقعیت بصری درام ترسیم شود. خوشبختانه سریال از ریتم و ضرباهنگ مناسبی برخوردار است و در نسبت با سریال دیگری كه همزمان به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد، دارای جذابیت‌های بیشتری است. واقعیت این است كه اگر سوژه‌های دفاع مقدسی بتواند با روایتی جذاب و قصه‌ای تازه دستمایه سریال‌سازی‌های تلویزیونی قرار بگیرد، همچنان می‌توان در این فضا و با ارجاع به وجوه عاطفی و انسانی جنگ، سریال‌هایی ساخت كه برای مخاطب جذاب بوده و بتواند رضایت او را در پی داشته باشد. «قفسی برای پرواز» را می‌توان یك تاویل و تفسیر زیباشناسانه‌ از اسارت دانست كه برخلاف ظاهر امر، زیبایی‌های این موقعیت را ترسیم می‌كند.   




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن