واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دوسالانه عکس را 10 سال تعطيل کنيد!؟
دبير يازدهمين دوسالانه ملي عکس آثار اين دوسالانه را برآيند دو سال عکاسي نوجويانه عکاسان ايران توصيف و در عين حال آرزو کرد کاش ميشد دوسالانه را 10 سال برگزار نکرد و به آموزش عکاسان پرداخت.اسماعيل عباسي درباره شرايط برپايي دوسالانه يازدهم عکس به خبرنگار مهر گفت: اواخر تابستان 86 موزه هنرهاي معاصر براي برنامهريزي دوسالانه از 20 نفر دعوت کرد که با آغاز جلسهها اين تعداد به 17 نفر شامل کورش اديم، مجتبي آقايي، محسن راستاني، مسعود زندهروح، محمد ستاري، حميد سوري، افشين شاهرودي، يونس شکرخواه، ابراهيم صافي، سيفالله صمديان، محمد فرنود، عليرضا کريمي صارمي، مهدي مقيمنژاد، حسن نمکدوست، ساعد نيکذات، عليرضا نيکنژاد و من رسيد.وي در ادامه افزود: جلسههاي اعضاي شوراي سياستگذاري براي برنامهريزي دوسالانه تا اواخر اسفندماه به طول انجاميد و فروردين فراخوان از سوي شورا به موزه ارائه و در دو سايت منتشر شد. در اين فراخوان نحوه معرفي دبير، داوران، زمان داوري، برگزاري و... دوسالانه ملي عکس ايران اعلام شده بود.استعفا از دبيري دوسالانه يازدهمعباسي گفت: در اين جلسهها من به عنوان دبير دوسالانه انتخاب شدم و مدير کل مرکز هنرهاي تجسمي وقت آقاي حبيبالله صادقي از اين موضوع حمايت کرد. از آنجا که در شوراي سياستگذاري و هيئت داوري دوسالانههاي نهم و دهم حضور داشتم و با کمبود مالي آنها از نزديک آشنا بودم، از صادقي خواستم قراردادي با من بسته و کليه مطالبات مالي دوسالانه حتماً پرداخت شود.ظرفيت عکاسي ما اين سالها خوب بوده اما شاهد سردرگمي در اين هنر هستيم. عکاسان ما هنوز درگير مسائل ابتدايي هستند، اما ميخواهند حرفهاي بزرگ عکاسان غربي را بگويند. اين شکاف در عکاسي ما مشهود است. دبير دوسالانه يازدهم عکس ادامه داد: اين قرارداد به امضاي من و ايشان رسيد، اما در بخش مالي مرکز هنرهاي تجسمي بلاتکلف ماند. اين مسئله موجب شد من از دبيري دوسالانه استعفا کنم. اين اتفاق همزمان شد با تغيير مديريت در اين مرکز و معرفي محمود شالويي به عنوان جانشين صادقي.حضور شالويي و بلاتکليفي در برگزاري دوسالانهاين عکاس پيشکسوت گفت: شالويي ابتدا نظراتي متفاوت با شوراي سياستگذاري داشت و معتقد بود بايد آئيننامهها از نو تدوين و تصويب شود. اين شورا دو نفر را معرفي کرد تا ايشان رئيس را از ميان آنها انتخاب کند. در بررسيهاي بعد شورا به اين نتيجه رسيد که دوسالانه با آئيننامه قبلي به کار خود ادامه دهد و اگر مدير کل تجسمي شرايطي ديگر دارد خودش آن را برگزار کند.
عباسي افزود: با تعيين سيدعباس ميرهاشمي به عنوان مشاور شالويي بخشي از گرههاي موجود باز شد. ميرهاشمي با ايجاد فضاي اعتماد و معرفي شوراي سياستگذاري، شرايط برگزاري جشنواره را فراهم کرد. به اين ترتيب قرار شد با کمي تغيير در فراخوان مانند تغيير زمان، دوسالانه اول زمستان برگزار شود.وي اشاره کرد: البته شالويي به تمرکززدايي و برپايي همزمان دوسالانه در ديگر شهرها اصرار داشت و با توجه به فرصت موجود براي تکثير عکسها با اين مسئله موافقت کرد. بايد به اين نکته نيز اشاره کنم که وي چون يک مدير اجرايي است به تمام تعهدهاي خود عمل کرد و ما در زمينه اجرايي کاملاً موفق بوديم. مثلا کتاب دوسالانه يازدهم در زمان افتتاح نمايشگاه عرضه شد، در حالي که هنوز کتاب دوسالانه دهم منتشر نشده است.از دست دادن زمان و تصميمگيري براي برگزاري دوسالانهدبير دوسالانه يازدهم ادامه داد: زماني که شرايط مهيا شد حدود سه ماه براي انتشار فراخوان وقت داشتيم. آن هم در شرايطي که موزه هنرهاي معاصر برنامه خود را تا پايان سال بسته بود ونميتوانستيم از اين مکان براي نمايشگاه استفاده کنيم. شورا چون نميخواست دوسالانه عکس به سهسالانه بدل شود، تصميم گرفت در زمان باقيمانده آن را برگزار کند. با توجه به موضوع دوسالانه (عکاسي خلاق)، عقيده داشتيم عکاسان در اين دو سال کارشان را انجام دادهاند و فراخوان را منتشر کرديم.عباسي افزود: برگزاري دوسالانه يازدهم از سوي شورا غير رقابتي و محل برپايي گنجينه فرهنگ و هنر يزد و موسسه فرهنگي هنري صبا در نظر گرفته شد. با انتشار فراخوان 12500 عکس از 2279 عکاس به دبيرخانه رسيد که هيئت داوران آنها را بازبيني کرد و در نهايت آثار 135 هنرمند با 123 تکعکس و 33 مجموعه و در مجموع 298 قطعه عکس براي نمايشگاه يازدهمين دوسالانه انتخاب شد.آثار نمايشگاه دوسالانه نتيجه انتخاب داورانعباسي درباره آثار برگزيده گفت: من در داوريها دخالتي نداشتم و آنچه امروز در نمايشگاه حضور دارد ديدگاه هيئت داوري است. شايد با حضور برخي آثار موافق نباشم اما با بازبيني 12500 عکس، ميتوان گفت فقط 100 عکس ديگر شايستگي حضور در نمايشگاه را داشتند. به جرات ميتوان گفت 12000 عکس ديگر فاقد ارزش عرضه در نمايشگاه دوسالانه بودند و به همين دليل معتقدم اين نمايشگاه توان دو سال عکاسي ايران است.وي تصريح کرد: البته در ميان اين 12000 عکس آثاري قابل توجه بودند که به دليل همخواني نداشتن با موضوع دوسالانه از آنها صرف نظر کرديم و ميتوانند در نمايشگاههاي ديگر عرضه شوند. در اين ميان آثار افراد تازهکار هم بود که نميتوان به راحتي از آنها صرف نظر کرد. به نظرم در بخش آموزش عکاسي مشکلات بسيار داريم که بايد در اين زمينه کار شود.عکاسان از مجموعه عکس شناخت ندارنددبير دوسالانه يازدهم با ضعيف دانستن بخش مجموعه عکس گفت: بيشترين مشکل ما در عکاسي نشناختن مجموعه عکس است. اين ضعف در دوسالانه يازدهم مشهود است و جز چند مجموعه ارزشمند، بقيه مجموعهها با اغماض به نمايشگاه راه يافتند. متأسفانه عکاسان هنوز در اين زمينه با تعاريف آشنا نيستند و به اشتباه فکر ميکنند يک آلبوم عکس خانوادگي نيز مجموعه تلقي ميشود. در صورتي که اگر مجموعه عکس روايت يا بيانيه نداشته باشد، نميتوان آن را مجموعه دانست.
ضعف دوسالانه را بايد در جاي ديگر جستجو کردعباسي گفت: ضعف اين دوسالانه را نبايد در 200 قطعه عکس نمايشگاه جستجو کرد. بايد عوامل واقعي مشکلات عکاسي کشور را پيدا کرد. شرايط آموزشي و اجتماعي ما چگونه بوده و چقدر از امکانات عکاسي، اينترنت، نرمافزارها و... شناخت داريم؟ آموزش عکاسي فقط شناخت دوربين و مسائل نظري نيست، بلکه شناخت عکاسي دنيا و ديدگاههاي عکاسان جهان است.وي ادامه داد: امروز عکاسي از شکل مستقيم خود خارج شده، گرچه در مواردي چون عکس خبري هنوز به شکل مستقيم است. امروز دنيا به عکاسي معنوي و فلسفي رسيده، عکاسان جوان ما چقدر با اين موضوع آشنا هستند؟ در واقع عکاسي مانند ديگر هنرها در کشورمان فقط مصرفکننده است و بدون شناخت از ديدگاههاي عکاسان دنيا از آنها الگوبرداري ميکنيم.زمان براي برگزاري کارگاه آموزشي وجود نداشتوي درباره برگزار نکردن کارگاههاي آموزشي در کنار دوسالانه اظهار کرد: برپايي اين کارگاهها در دوسالانه نهم و دهم چه حاصلي داشته است؟ در اين کارگاهها عکاساني سخنراني ميکنند که تجربه چنداني ندارند. من خودم حضور داشتم و شاهد بودم که بيشتر وقت به قصهگويي و بازگويي مسائل ابتدايي عکاسي ميگذرد.عباسي ادامه داد: در چند جلسه محدود چه کاري ميتوان پيش برد؟ من با برگزاري کارگاه آموزشي موافق هستم اما معتقدم اين موضوع نياز به برنامهريزي منسجم دارد. ما در دوسالانه يازدهم به خاطر تنگناي زماني که براي برگزاري داشتيم نتوانستيم برنامهريزي براي کارگاههاي آموزشي داشته باشيم.ضعف آثار نمايشگاه دوسالانه به سردرگمي عکاسي ايران مرتبط استاسماعيل عباسي درباره ضعف کيفي آثار اين دوسالانه در مقايسه با ديگر مسابقهها و جشنوارههاي عکاسي گفت: هدف ما در اين دوسالانه با ديگر مسابقهها و نمايشگاهها متفاوت بود. دوسالانه نگاه نوآورانه دو سال گذشته عکاسي را مطرح ميکند. اگر اين اتفاق در دوسالانه نيفتاده ميتوان از آثار رسيده گله کرد.من پژوهش در زمينه عکاسي بهترين راه حل مشکل حال حاضر عکاسي کشور است. آثار اين دوسالانه در کليت حاصل عکاسي ما است. شايد برخي آثار در جزئيات مورد پسند نباشند، اما نميتوان منکر اين کليت شد.دبير دوسالانه عکس افزود: ظرفيت عکاسي ما اين سالها خوب بوده اما شاهد سردرگمي در اين هنر هستيم. عکاسان ما هنوز درگير مسائل ابتدايي هستند، اما ميخواهند حرفهاي بزرگ عکاسان غربي را بگويند. اين شکاف در عکاسي ما مشهود است. با ديدن آثار عکاسان به اين نتيجه رسيدم که اي کاش ميتوانستيم 10 سال دوسالانه را تعطيل و با يک آموزش درست از اول شروع کنيم.وي تصريح کرد: ما براي رسيدن به اين پاسخها در حال تحقيق روي مشکلات اين دوسالانه هستيم. بايد بررسي کنيم که کجا مشکل داريم و چه بخشي از تعاريف ما ايراد دارد. اين پژوهش بايد در اختيار دوسالانه بعد قرار بگيرد تا شرايطي بهتر را براي عکاسي کشور فراهم کند. با توجه به اينکه قرار است شرايط برگزاري دوسالانه دوازدهم را نيز فراهم کنيم، اين پژوهش ميتواند مفيد باشد.پيشکسوتان حاضر به رقابت نيستندعباسي درباره حضور نداشتن پيشکسوتان عکاسي در دوسالانه گفت: براي اين موضوع ميتوان دلايل متعدد آورد. اما معتقدم پيشکسوتان در مسابقه و شرايط رقابت حضور نمييابند چون نميتوانند حذف آثارشان را بپذيرند. اما هنرمنداني همچون اميرعلي جواديان هستند که با وجود رد شدن اثرشان اعتراض نميکنند و همواره در رقابتها حضور دارند. من شخصاً در مسابقهها و جشنوارهها شرکت نميکنم، چون معتقدم نبايد جاي جوانان را تنگ کرد. برخي پيشکسوتان نيز همين عقيده را دارند و نميتوان آن را به ضعف دوسالانه ارتباط داد.دوسالانه يازدهم برآيند دوسال عکاسي ايران استدبير دوسالانه عکاسي گفت: اين دوسالانه برآيند دوسال عکاسي خلاق و نوجويانه عکاسان کشور است. فکر ميکنم اگر به دنبال گناهکار نباشيم و ريشهيابي کنيم که اين آثار در حد دوسالانه ملي عکس ايران هستند يا نه، ميتوان براي آينده شرايطي بهتر را فراهم کرد. به نظر من پژوهش در زمينه عکاسي بهترين راه حل مشکل حال حاضر عکاسي کشور است. آثار اين دوسالانه در کليت حاصل عکاسي ما است. شايد برخي آثار در جزئيات مورد پسند نباشند، اما نميتوان منکر اين کليت شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]