واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «قصهي «ميناي شهر خاموش» مخاطب را جذب ميكند»
امير شهاب رضويان و حكايت «سينماي بدنه» «سطح توقع و سليقهي مخاطب؛ بالاتر از برخي فيلمهاي فعلي است»امير شهاب رضويان از توقع و سليقهي مخاطبان سينما گفت و مطرح كرد كه؛ نظريهي «سينماي بدنه» نوعي نگاه كاسبكارانه را در سينما رواج داده است و همچنين از چگونگي ساخت فيلمسينمايي «ميناي شهر خاموش» هم سخن گفت. اين كارگردان سينماي ايران همزمان با اكران «ميناي شهر خاموش» در گفتوگويي در رابطه با نحوه شكلگيري فيلم سينمايي «ميناي شهر خاموش» عنوان كرد: نگارش فيلمنامه اين فيلم آذرماه 1382 يك دو ماه پيش از زلزله بم شروع شده بود و پس از وقوع اين زلزله، با توجه به علاقهاي که به اين شهر داشتم، احساس كردم بم ميتواند زادگاه شخصيت اصلي فيلم باشد و ميتوان در فيلم داستان شخصي را روايت كرد كه پس از مدتها به وطن خود بازگشته و با ويراني شهر زادگاهش مواجه است. در ادامه نيز بحثهاي ديگري مانند عشق به اين مضمون اضافه شد و بدينترتيب مسير فيلمنامه تا حدي تغيير كرد. استاد عزتالله انتظامي تاثير به سزايي در فيلمنامه داشتند همهي سينما آن چيزي نيست كه در دانشكدههاي ميآموزيم او در ادامه به بازنويسيهاي فيلمنامه اين فيلم و نقش عزتاللهانتظامي در تغييرات فيلمنامه اشاره كرد و افزود: اين فيلمنامه در فاصلهي سالهاي 82 تا 84 بارها و بارها بازنويسي شد و در اين ميان استاد عزتالله انتظامي تأثير بهسزايي داشتند. ايشان بازيگري كلاسيك هستند که براي كار، فيلمنامهي مدون نياز دارند. ساختار كلاسيك داستان را به خوبي ميشناسند و به همين دليل، در موارد متعددي كمكهاي شايان عزتالله انتظامي موجب شد فيلمنامه از جذابيت بيشتري بهرهمند شود. رضويان در ادامه با تأكيد بر اينكه نسل جديد ميتواند موارد متعددي را از نسل گذشته بياموزد، خاطرنشان كرد: لازم است نسل ما و نسلهاي بعدي اين واقعيت را بپذيرند كه ميتوان نكات بسياري را از پيشكسوتان و نسلهاي قبلي آموخت و توجه داشته باشند، همه سينما آن چيزي نيست كه در دانشكدهها ميآموزيم، بلكه تماميت سينما در اين چالشها شكل ميگيرد. نگارش فيلمنامه اين فيلم آذرماه 1382 يك دو ماه پيش از زلزله بم شروع شده بود و پس از وقوع اين زلزله، با توجه به علاقهاي که به اين شهر داشتم، احساس كردم بم ميتواند زادگاه شخصيت اصلي فيلم باشد و ميتوان در فيلم داستان شخصي را روايت كرد كه پس از مدتها به وطن خود بازگشته و با ويراني شهر زادگاهش مواجه است.او در رابطه با بازنويسيهاي متعدد فيلمنامه اين فيلم نيز متذكر شد: اكنون از اينكه فرصت زيادي را صرف اين فيلمنامه كردهام، بسيار راضي و خرسندم و معتقدم فيلمنامه فعلي، با فضاي معمول بسياري از فيلمنامههاي معمول فاصله دارد و در آن رابطهها با جزئيات فراوان و بهدرستي شكل ميگيرند. البته قصد ندارم بگويم فيلمنامه اين فيلم، بينقص است اما بر اين باورم كه جزئياتي كه وارد اين فيلمنامه شده، بر اثر مرور زمان شكل گرفته است و اين امكان وجود نداشته كه چنين فيلمنامهاي را طي دورهاي يكماهه بنويسيم. اي كاش براي اين فيلم سيمرغ بهترين كارگرداني نميگرفتم «ميناي شهر خاموش» سادهتر از آن است كه با معيارهاي سياسي نقدش كنيم كارگردان فيلم «سفر مردان خاكستري» شروع فيلمبرداري اين فيلم را فروردينماه 1385 دانست و پايان فيلمبرداري «ميناي شهر خاموش» را نيز اواخر خردادماه همان سال خواند و با اشاره به اكران و نمايش اين فيلم در بيست وپنجمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر و جوايز آن در اين جشنواره افزود: ايكاش براي اين فيلم سيمرغ بهترين كارگرداني را نميگرفتم؛ چراكه اين سيمرغ موجب شد افراد زيادي حتي خارج از حوزه سينما با نگاه سياسي به نقد اين فيلم بنشينند و در اين ميان گاه نقدهايي صورت گرفت كه حالت حملهاي بيدليل به فيلم را داشتند و برخي از اين نقدها در تأخير نمايش فيلم نيز بيتأثير نبودند. «ميناي شهر خاموش» سادهتر از آن است که بخواهند با متر و معيارهاي سياسي نقدش کنند. رضويان ادامه داد: وقتي يک كارگردان فيلمي ميسازد، دوست دارد شاهد اكران آن فيلم باشد. فيلم براي كارگردان حكم فرزند را دارد و نمايش آن مانند فارغالتحصيلشدن فرزند کارگردان است و به همين جهت براي كارگردان اكران فيلمش از جذابيت خاصي برخوردار است و ايكاش در اكران «ميناي شهر خاموش» وقفه نميافتاد.
او درباره مدت زمان اين فيلم نيز عنوان كرد: زمان نسخه اوليه فيلم كه در جشنواره فجر اكران شد نزديك به 107 دقيقه بود، اما بعدها بنابر نظرات مخاطبان و منتقدان و ... تصميم گرفتيم در تدوين آن تغييرات كوچكي ايجاد كنيم و بدينترتيب زمان فيلم را به 95 دقيقه كاهش داديم. نظريهي سينماي بدنه نوعي نگاه كاسبكارانه را در سينما رواج داد رضويان در ادامه، عنوان كرد: از اينكه برخي دستاندركاران، سياستگذاران و منتقدان سينما ميگويند مخاطبان به دنبال نوع خاصي از فيلم هستند، از نظر من تفسير نادرستي است. در دهههاي 60 و 70 سينماي ما به درجهاي رسيده بود كه سالنهاي سينما همواره مملو از جميعت بودند و فيلمهايي مانند «خانه دوست كجاست؟»، «شايد وقتي ديگر»، «ماديان» ، «باشو غريبه ي کوچک»، «ناخدا خورشيد»، «هامون» و ... با اقبال تماشاگران مواجه ميشدند. اما يكباره از اواخر دهه 70، گفته شد كه مخاطب به دنبال اين نوع فيلمها نيست و بدينترتيب با نظريهاي تحت عنوان «سينماي بدنه» نوعي نگاه كاسبكارانه در سينما رواج يافت؛ نگاهي كه در دراز مدت حتي به نفع خود سينماي بدنه هم تمام نشد. ميناي شهر خاموش قصه سه نسل است كه ميتواند از هم ياد بگيرد و به هم كمك كند. سطح توقع و سليقهي مخاطب بسيار بالاتر از برخي فيلمهاي فعلي است اين كارگردان، ادامه داد: سينماي تجاري خوب و آبرومند از نيازهاي سينماي ماست و همواره سينماي تجاري آبرومند يكي از پايههاي رشد سينما بوده است. اما با سينماي مبتذل كه متأسفانه تعداد زيادي از فيلمهاي ما با اين رويكرد ساخته ميشود مخالفم و باور دارم كه قطعا سطح توقع و سطح سليقهاي مخاطبان به مراتب بالاتر از برخي فيلمهايي است كه درحال حاضر اكران ميشوند. او در ادامه، فراموشكردن دوگونهي مهم سينماي تجاري و سينماي فرهنگي را از مواردي دانست كه باعث از دستدادن مخاطبان سينما شده است و به ايسنا گفت: درحال حاضر، نزديك به دوسال است كه هيچ گروه سينمايي درستي براي اكران فيلمهاي فرهنگي در نظر گرفته نشده است و هيچكس هم مسووليت اين امر را قبول نميكند و گويي قرار است تنها برخي فيلمهاي خاص اكران شوند و حال اگر در اين ميان جمعي از سينماگران خواهان اكران فيلمهاي خود هستند، اين مطالبه حداقل حقوق آنهاست. رضويان، همچنين سياستهاي اکران دهه اخير را از مسايلي دانست كه موجب شده است فيلمهايي از جنس «ميناي شهر خاموش» در امر اكران با مشكل مواجه شوند و عنوان كرد: ميتوان به شكلي عادلانه، فضايي مناسب جهت اكران انواع مختلف فيلمها را فراهم آورد. مخاطب و تماشاي زندگي واقعي وي در ادامه خاطرنشان كرد: مخاطب دوست دارد در سينما واقعيات زندگي را مشاهده كند و اگر جنبهي تفريحي فيلم را هم در نظر داشته باشد، ترجيح ميدهد يك فيلم طنز قوي ببيند، حال آنكه فيلمهاي فعلي به دليل فاصلهاي كه با زندگي مردم دارند، فاقد جذابيتهاي لازم هستند.
توجه به سينماي ملي مساله مهمي است رضويان، همچنين از اشباعشدن بازار سينما به واسطه DVDها ياد كرد و گفت: امروزه، خانوادهها كمتر راهي سينما ميشوند. در چنين شرايطي بايد توجه داشته باشيم، آنچه آن را سينماي ملي ميناميم مسئله بسيارمهمي است و به نظر من، سينماي ملي تركيب درست و آبرومندانهاي از سينماي فرهنگي و سينماي تجاري است و در سينمايي مثل هاليوود نيز آنچه موجب شده است اين سينما بازار جهان را تسخير كند توجه به همين نكته است. قصهي «ميناي شهر خاموش» مخاطب را جذب ميكند اين كارگردان در ادامه با اشاره به مشكلات متعددي كه بر سر راه ساخت و اكران فيلمش وجود داشته، افزود: ترجيح ميدهم فيلمهاي بعديام را نيز به همين شيوه بسازم. چراكه «ميناي شهر خاموش» فيلمي نيست كه شعور مخاطب را مورد توهين قراردهد و اگرچه، شرايط توليد فيلمهايي اينگونه، روز به روز سختتر ميشود،اما با اينحال اين فيلم، فيلمي است كه با مخاطبان عام هم ارتباط برقرار كند. البته ممكن است جاذبههاي مخصوص فيلمهاي معمول در اين فيلم وجود نداشته باشد، اما با اينحال قصه اين فيلم به گونهاي است كه مخاطب را جذب ميكند. اين كارگردان در مورد بازي صابر ابر در اين فيلم نيز متذكر شد: او را از ميان 300-200 جوان كه براي تست آمده بودند انتخاب كردم و معتقدم او نسبت به بازيهاي چشم و استفاده از عضلات صورت تسلط خوبي دارد و قدرت بيان قوي او نيز از ديگر مواردي است كه به بازي او كمك ميكند. داستان فيلم ميناي شهر خاموش داستاني واقعي است و از زندگي شخصي به نام قاسم رستگار معروف به قاسم برقي الهام گرفته شده است و اين فيلم به خاطره قاسم رستگار و محمد رضا شريفي فيلمبردار فقيد همداني تقديم شده است. ساخت فيلمنامه درباره فوتبال كارگردان «ميناي شهر خاموش» در پايان گفت: پيش از اكران اين فيلم، ذهنم درگير مسئله اكران آن بود. اما مسلما بلافاصله پس از اكران اين فيلم شروع به ساخت فيلم بعديام خواهم كرد. گفتني است، امير شهاب رضويان درحال حاضر فيلمنامهاي درباره فوتبال را به رشته تحرير درآورده است. به گزارش ايسنا، «ميناي شهر خاموش» با بازي عزتالله انتظامي، شهباز نوشير، صابر ابر، مهران رجبي، رؤيا جاويدنيا، هيلدا رنجبران، رضا خمسه و مريم مسچيان، ماجراي دكتر بهمن پارسا - جراح موفق قلب - است كه پس از 33 سال از آلمان به ايران برميگردد و پس از عمل موفقيتآميز يك جانباز جنگ، همراه پيرمردي بهنام قناتي و بهرامي، جواني كه رانندهي بيمارستان است، به شهر بم ميرود. دكتر پارسا به دنبال گذشتهاش ميگردد و در اين مسير كم كم از رازي قديمي آگاه ميشود.
اين فيلم در بيستوپنجمين جشنواره فيلم فجر براي اميرشهاب رضويان، سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني و براي عزتالله انتظامي، سيمرغ بلورين ويژهي هيأت داوران را به ارمغان آورد و همچنين در هفت رشتهي بهترين فيلم، کارگرداني، تدوين، موسيقي متن، طراحي صحنه، صدابرداري و بازيگر مکمل مرد، نامزد دريافت سيمرغ بود. ضمن آنكه جوايزي را نيز از جشنوارههاي خارجي كسب كرده است. گفتني است: پيش از اين «ميناي شهرخاموش» قرار بود از 26 تير ماه نمايش خود را آغاز كند كه سرانجام 16 مرداد ماه نمايش خود را در سينماهاي «فلسطين»، «آزادي»، «آستارا»، «جمهوري»، «جوان»، «ايران»، «پيام»، «حافظ»، «اريكه ايرانيان» آغاز كرده است.منبع : ايسنا مطالب مرتبط :نمايش « ميناي شهر خاموش » در موزه هنرهاي معاصر گزارش تصويري نشست مطبوعاتي فيلم ميناي شهر خاموش "ميناي شهر خاموش" در بم مدرسه ميسازد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]