واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جهانگير كوثري روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: اكران فيلم هاي فرهنگي در قالب طرح هنر و تجربه راهكاري موقت براي اكران آثاري است كه فرصت ديده شدن پيدا نمي كنند. تهيه كننده فيلم خون بازي ادامه داد: اكران آثار سينمايي امروز در سينماي ايران به نگاه سينماداران به فيلم ها باز مي گردد و در حقيقت صاحبان سينما تصور مي كنند سينما سرمايه شخصي آنان است از اين رو آثار مورد نظر خود را اكران مي كنند. تهيه كننده فيلم حيران يادآورشد: 50درصد از كل فروش فيلم ها در سالن ها متعلق به سينماداران است و حتي هزينه چاپ بليت سينماها را پخش كنندگان و تهيه كنندگان تامين مي كنند و براي سينمادار تنها فروش فيلم مهم است. كوثري تصريح كرد: بسياري از صاحبان سينما، نگاهي فرهنگي به آثار سينمايي ندارند و براي آنان تجارت مهم است، بنابراين معمولا فيلم هايي در سينماهاي كشور به صورت گسترده اكران مي شود كه مورد تاييد صاحبان سالنها قرار گيرد. تهيه كننده فيلم سوت پايان تاكيد كرد:بدون شك اكران فيلم هاي تجاري سودآوري بيشتري براي سينماداران دارد از اين رو آثار فرهنگي چندان با اقبال صاحبان سينما براي نمايش روبه رو نمي شوند و اين نوع آثار همواره در اكران عمومي مهجور مي مانند. به گفته وي، اكران فيلم ها در قالب طرح هنر و تجربه، كمك مي كند تا فيلم هاي سينمايي فرهنگي ديده شوند. كوثري ادامه داد: فيلم هاي فرهنگي و هنري در كشورهاي صاحب سينما همواره در مرحله ساخت و اكران با حمايت هاي دولتي همراه مي شود و در كشور ما نيز بايد براي نمايش عمومي اين نوع آثار برنامه مدوني وجود داشته باشد. وي همچنين از نگاه غيرفرهنگي تلويزيون به آثار سينمايي انتقاد كرد و گفت: متاسفانه تلويزيون به دنبال آثار عامه پسند است و شايد 5درصد از آثار پخش شده در اين رسانه جنبه فرهنگي داشته باشند و اغلب آثار تجاري هستند. به گفته تهيه كننده فيلم كتوني سفيد، مسوولان فرهنگي كشور نقش مهمي در حمايت از آثار تاثيرگذار فرهنگي دارند. وي ادامه داد: سينما همه اقشار جامعه را در برمي گيرد ومخاطبان در سنين مختلف با اين رسانه ارتباط خوبي برقرار مي كنند. كوثري خواستار توجه بيشتر به فيلم هاي فرهنگي شد و اين امر را موجب ترغيب تهيه كنندگان به ساخت چنين آثاري عنوان كرد. تهيه كننده فيلم خون بازي گفت: مسوولان سينمايي بايد بررسي كنند چرا فيلمسازاني همچون فرزاد موتمن از ساخت آثاري همچون شبهاي روشن به فيلمي چون پوپك و مش ماشالله مي رسند. كوثري تاكيد كرد: ادامه روند عدم حمايت از فيلم هاي فرهنگي در راز مدت به فرهنگ آسيب مي رساند. بر اساس ماده 43 آيين نامه اكران، در سال 90، 5 سالن به عنوان گروه هنر و تجربه به نمايش عمومي آثار متفاوت سينماي ايران اختصاص مي يابد. سالنهاي فرهنگ 2، كوچك آزادي، كوچك پرديس ملت، كوچك فلسطين و سالن اصلي موزه سينما در گروه هنر و تجربه جاي دارند . فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]