تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815552515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/اختصاصي ايلنا/ زندگي ۳۵۰هزار اصفهاني زير سقف‌هاي لرزان


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: /اختصاصي ايلنا/ زندگي ۳۵۰هزار اصفهاني زير سقف‌هاي لرزان
مشكل اصلي مالكان خانه‌هاي فرسوده اصفهان، نداشتن سند، يا اسناد مجهول، قولنامه‌اي و پيچ و خم‌هاي انحصار وراثت است كه وقتي به شكل قديمي و نامناسب پلاك‌ها و معابر اضافه مي‌شود، نوسازي را به رويايي دست نيافتني تبديل مي كند.
ايلنا: با اينكه دستورالعمل‌هاي جديد، تمام قيد و شرط‌هاي پرداخت وام ۲۰ ميليوني به ساكنان بافت فرسوده براي نوسازي ملكشان را حذف كرده، همچنان ۷هزارهكتار بافت فرسوده در قلب شهرهاي استان اصفهان وجود دارد، كه تاكنون كمتر از ۳ آن بازسازي شده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، استان اصفهان با وجود ۷ هزار هكتار بافت فرسوده مصوب شهري، ۱۰ درصد از بافتهاي فرسوده كشور را در خود جا داده و با اينكه در سالهاي گذشته، بار‌ها شرايط جديد و آسان تري براي پرداخت وام نوسازي اعلام شده، اما بحران مالكيت براي ساكنان اين محلات نا‌امن، به اندازه‌اي جدي است كه زندگي زير سقف‌هاي لرزان و نا‌امن را به نوسازي خانه خود ترجيح مي‌دهند.

مشكل مالكيت و مهاجرات ساكنان اصفهان هر روز گسترش مي‌يابد و معماران شكل‌هاي جديدي از ساخت و ساز و كاربرد مصالح را به نمايش مي‌گذارد با اين حال در هسته مركزي شهر، بافت قديمي گسترده‌اي با كوچه‌هاي تو در تو، باريك و گاهي سقف دار و خانه‌هايي با ديوار‌ها و سقف‌هاي كاه گلي و چوبي خودنمايي مي‌كند.

مشكل اصلي مالكان خانه‌هاي قديمي و فرسوده اصفهان، نداشتن سند، يا اسناد مجهول، قولنامه‌اي و پيچ و خم‌هاي انحصار وراثت است كه وقتي به شكل قديمي و نامناسب پلاك‌ها، معابر كم عرض و پر پيچ و خم و نبود زير ساخت‌هاي لازم براي رساندن امكانات اضافه مي‌شود، نوسازي را به رويايي دست نيافتني تبديل كرده است.

به همين دليل خانواده‌هايي كه وضع اقتصادي بهتري دارند، منزل قديمي خود را به اتباع افغان يا خانواده‌هاي محروم ديگري اجاره مي‌دهند و محلات ديگر شهر را براي زندگي انتخاب مي‌كنند، بقيه ساكنان بايد بمانند و با همه اين مشكلات دست و پنجه نرم كنند.

دو سوم خانه‌ها خالي است

حسين جعفري مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان، بافت‌هاي فرسوده را به سه دسته تاريخي، غيرتاريخي و بافت فرسوده حاشيه‌اي تقسيم مي‌كند و مي‌گويد: مشكل اصلي بافت‌هاي فرسوده، اجتماعي است و بافت نامناسب، پلاك نامناسب، كوچه تنگ و تاريك، كمبود خدمات فضاي سبز، كمبود خدمات بهداشتي و عدم پايداري بنا‌ها را شامل مي‌شود.

وي با اشاره به شناسايي ۵۳ لكه بافت فرسوده در شهر اصفهان، بيان داشت: جمعيت ساكن در اين محلات، ۳۵۰ هزار نفر است در حالي كه امكان افزايش جمعيت دراين نقاط به ۹۰۰ هزار نفر وجود دارد.

نا‌امني نيمي از ساختمان‌هاي اصفهان

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اصفهان نيز معتقد است ساختمان‌هايي كه در سال‌هاي قبل، يعني دهه ۶۰ و نيمه اول دهه ۷۰ ساخته شده‌اند قطعاً تا ۸۰ درصد مقابل زلزله مقاوم نيستند.

مصطفي بهبهاني بر اين اساس، نزديك به نيمي از خانه‌هاي شهر اصفهان را در برابر زلزله غيرايمن دانست و گفت: ساختمان‌هاي تاريخي اصفهان زير بارهاي جانبي ناشي از لرزش زمين نمي‌تواند مقاومت كند و حتي با كوچك‌ترين زمين لرزه‌ها بايد منتظر فجايع بزرگ باشيم.

وي يادآور مي‌شود: اصفهان، شهري تاريخي است و بايد بهسازي شود اما اين كار نياز به تامين منابع و سرمايه‌هاي برنامه ريزي شده دارد.

پيشرفت ۳ درصدي نوسازي

اين در حالي است كه به گفته محمد حجازي مديركل دفتر فني استانداري اصفهان بيش از ۷ هزار هكتار بافت فرسوده مصوب شهري در استان اصفهان وجود دارد كه تاكنون حدود ۳ درصد آن احيا و بازسازي شده است.

مديرعامل شركت عمران و مسكن‌سازان منطقه مركزي نيز در گفتگو با ايلنا تاكيد كرد براي نوسازي بافتهاي فرسوده استان اصفهان، هفت هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.

غلامرضا عمراني با اشاره به اينكه مجلس شوراي اسلامي در برنامه پنجم توسعه مقرر كرده كه ظرف ۱۰ سال ۷۰ هزار هكتار بافت فرسوده كشور نوسازي و احيا شود، اظهار مي‌دارد: اين تكليف در حالي محول شده كه نوسازي هر هكتار بافت فرسوده ۱۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

۸۷۰ ميليارد تسهيلات براي نوسازي ۵ هزار خانه فرسوده

غلامرضا عمراني وي با اشاره به تصويب حدود ۳۰ ميليارد ريال تسهيلات براي پرداخت به ۱۶۳ واحد مسكوني در سال جاري، گفت: از سال ۸۵ تاكنون حدود ۸۷۰ ميليارد ريال تسهيلات در بافت فرسوده استان اصفهان به حدود ۵۳۰۰ واحد پرداخت شده است، با روند جديد پرداخت تسهيلات آمار پرداخت تسهيلات در پايان سال از مرز يك‌هزار ميليارد ريال خواهد گذشت و همچنين تا پايان سال جاري تعداد يك هزار و ۳۱ واحد مسكوني كه از تسهيلات بافت فرسوده به ميزان ۲۰۰ ميليارد ريال استفاده كرده‌اند افتتاح خواهد شد.

وي از ابلاغ شيوه‌نامه مسكن خودمالكي در بافت فرسوده از سوي وزير راه و شهرسازي خبر داد و گفت: باهماهنگي‌هاي انجام گرفته متقاضيان تسهيلات مي‌توانند بدون نياز به معرفي نفرات، از وام هفت درصدي در شهر اصفهان و چهار درصدي در ساير شهر‌ها استفاده كنند.

هر ميزان متقاضي باشد وام مي‌دهيم

عمراني معتقد است با ابلاغ سهميه ساخت دو هزار واحد مسكن خود مالكي در بافت فرسوده و همچنين سهميه ساير بانك‌ها در سال ۹۱، شرايطي فراهم آمده كه هر ميزان كه متقاضي در بافت فرسوده باشد و با هر شرايطي قادر خواهند بود از تسهيلات نوسازي استفاده كنند.

مدير عامل شركت عمران و مسكن سازان استان اصفهان مبلغ اين تسهيلات را در حال حاضر ۲۰۰ ميليون ريال به ازاي هر واحد دانست و افزود: در صورت تصويب شوراي پول و اعتبار، اين رقم به ۳۰۰ ميليون ريال افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه از سال ۸۶ تاكنون حدود ۲۱هزار واحد مسكوني در بافت‌هاي استان اصفهان توسط مردم احداث شده، افزود: اين ميزان ساخت و ساز منجر به نوسازي حدود ۱۴۲ هكتار از مساحت بافت‌هاي فرسوده شده است.

عمراني تاكيد كرد: بيشترين سهم در نوسازي بافت‌هاي فرسوده مربوط به ساخت و ساز توسط مردم است كه دولت با تاكيد بر اين موضوع و در راستاي افزايش حضور مردم در دو جبهه اقدامات فرهنگي و ترويجي و اقدامات اجرايي به منظور توسعه زيرساخت‌ها در بافت‌هاي فرسوده اقدام كرده است.

وي ادامه داد: به همين منظور در سه ماه نخست سال بيش از يك ميليارد ريال در زمينه اقدامات فرهنگي ترويجي و همچنين ۲۰ ميليارد ريال در راستاي اصلاح معابر و توسعه زيرساخت‌ها توسط شركت عمران و بهسازي شهري ايران هزينه شده است.

............................................

ناهيد شفيعي

چهارشنبه|ا|21|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن