محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829489083
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بررسی تاریخی داستان جزیره خضراء (2)
بررسی افسانهی جزیره خضراء (1) در قسمت نخست، روایت جزیره خضراء، از نظر سند و اشكالاتی كه بر آن وارد بود مطرح گردید. و نیز داستان از نظر متن و محتوا مورد بررسی قرار گرفت. در این قسمت، داستان یاد شده از نظر تاریخی و موقعیت جغرافیایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا حقایق بیشتری درباره آن داستان بر همگان آشکار گردد. موقعیت تاریخی داستان 1- سال 699 ه. ق نقل کننده این داستان، مدعی است که در این سال، خبر را از شخصی شنیده و سپس برای اطمینان، به نزد «علی بن فاضل» رفته تا خود بدون واسطه، خبر را از او بشنود.فرض میکنیم که واقعاً، این ملاقات انجام شده باشد و «فضل بن علی»، «علی بن فاضل» را ملاقات کرده باشد. بر این اساس، باید سفر «علی بن فاضل» به اندلس، در حدود دهههای پایانی قرن ششم ه. ق صورت پذیرفته باشد چرا که واقعه مذکور در زمان تحصیل «علی بن فاضل» بوده و علی القاعده با گذشت سالهایی، این واقعه را برای دیگران نقل کرده است. «بربرها»، طایفهای سفیدپوست و از نژاد «حامی» بودند که در شمال آفریقا زندگی میکردند. اکثر آنان، در قرن یکم هجری، به اسلام گرویدند. ویژگیهای تاریخی قرن ششم ه. ق دهههای پایانی این قرن، دوران زوال و ضعف خلافت عباسی است. حکومت سلجوقی که در ظاهر، زیر فرمان خلافت عباسی بود، عملا همه شئون آن را اداره میکرد، در نتیجه خلافت عباسی رو به ضعف و فروپاشی نهاد. دولت عظیم سلجوقی، به دولتهای متعدد و درگیر با هم تقسیم شد. این وضعیت، از سویی زمینه عرض اندام بیشتر خلفای عباسی را فراهم ساخت تا به فکر احیای اقتدار گذشته خویش باشند - که البته میسر نشد - و از سوی دیگر صلیبیان را تحریک کرد تا بر بلاد اسلامی هجوم برند و طایفه مغول را نیز بر آن داشت تا به سرزمینهای اسلامی تجاوز کنند. (1) حکومت مقتدر فاطمی (که در مصر و شمال آفریقا و سرزمینهای مجاور آن حاکمیت داشت) نیز در نیمه قرن ششم، آخرین روزهای حیات خود را میگذراند و چهاردهمین خلیفه فاطمی (عاضد) در 567 ه .ق، پس از آن که صلاح الدین ایوبی مصر را در اختیار گرفت، درگذشت و خلافت فاطمی به آخر رسید. (2) و بدین سان، پس از چند قرن، حکومت شیعی در مصر، پایان یافت. (3) در اواخر قرن پنجم ه.ق، در مغرب اقصی (تونس، الجزایر، مراکش) «مرابطین»(4) حرکت عظیمی را آغاز کردند؛ این حرکت سیاسی، اجتماعی که برای مدتی حکومت مقتدری تشکیل داد تا چند قرن ادامه داشت و مدت زیادی شاخههای این حرکت، در اندلس حکومت میکرد. 2- دریای سفید و جزیره خضراء دریای سفید، همان دریای مدیترانه است که در زبان عرب آن را «البحر الابیض المتوسط» مینامند. دلیل نامگذاری این دریا به «البحر الابیض» سفید بودن آب آن به دلیل نوع رسوبات دریا است. سخن از مصر و قاهره و الازهر و سفر دریایی به اندلس و بازگشت از اندلس به مغرب، در داستان جزیره خضراء، گواه آن است که «دریای سفید» در این داستان، بدون شک همان «دریای مدیترانه» است. جزیره خضراء قسمتی از انتهای جنوب غربی اسپانیای فعلی (اندلس قدیم) است که به همین نام در گذشته اشتهار داشته است و در حال حاضر نیز با نام [ALGEIRAS] شناخته میشود. حرکت ابن تومرت، متاثر از اصلاحاتی بود که «غزالی» در سرزمینهای مغرب اسلامی نشر داد. ابن تومرت، در بغداد، در درس غزالی حاضر و تحت تاثیر تفکرات او قرار گرفت و از همان جا، فکر برانداختن مرابطین و تاسیس حکومت موحدین، در او پدیدار شد.
تاریخچهای از جزیره خضراء در این جا لازم است که تاریخچهای از جزیره خضراء بیان شود. در سالهای حدود 90 ه. ق، شخصی به نام «رودریک» (ردزیق) به جهت آن که مردم اندلس و دولتمردان آن، به فرزندان پادشاه قبلی نظر نداشتند، در آن خطه به پادشاهی رسید. عادت والیان قسمتهای مختلف اندلس، این بود که فرزندان دختر و پسر خود را جهت خدمت به پادشاه و تربیت در دربار، به «طلیطله» (تولدو) میفرستادند. این گروه، در آن جا ازدواج میکردند و به زندگی خود ادامه میدادند.«یولیان»، حاکم «جزیره خضراء» و «سبتة» و ...، نیز دختر خویش را به نزد «رودریک» فرستاد. «رودریک» از آن دختر بسیار خوشش آمد و با او خلوت کرد. دختر، داستان خود را برای پدر نوشت. «یولیان» از این ماجرا خشمگین شد و به جهت انتقام از «رودریک»، نامهای به «موسی بن نصیر» که فرماندار «آفریقا» از طرف «ولید بن عبدالملک» بود، فرستاد. و او را به «جزیره خضراء» و فتح اندلس دعوت کرد. «موسی بن نصیر» به جزیره خضراء آمد و با یولیان معاهدهای بست. یولیان نیز وضعیت اندلس را برای موسی تشریح کرد. «موسی بن نصیر» نامهای به «ولید بن عبدالملک» نوشت و از او کسب تکلیف کرد. ولید به او نوشت که در آغاز، پیشقراولانی برای کسب اخبار بفرستد و در دریای بی کران، مسلمانان را گرفتار نسازد. «موسی بن نصیر» مجدداً به «ولید» نوشت که در این جا، دریای وسیعی نیست بلکه خلیجی است که آن طرفش معلوم است. منظور او، این بود که فاصله بلاد مغرب تا اندلس، اندک است و تنها خلیجی کم عرض میان آن دو قرار دارد.بالاخره آنان، به جزیره خضراء حمله کردند و غنائم بسیاری به دست آوردند. در رمضان سال 91 ه ق، از آن جا بازگشتند. همین واقعه، سبب حرکت مسلمانان برای فتح اندلس شد و موسی بن نصیر، «طارق» را به طرف اندلس فرستاد كه جزیره خضراء را فتح کرد. در كتابهای تاریخی، رخداد جنگهای بسیاری را برای جزیره خضراء ذكر كردهاند كه به دنبال آن این جزیره حاكمیت افراد بسیاری را بر خود دیده است. این جنگها تا سال 897 ه .ق - که اندلس به طور کلی از دست مسلمانان خارج شد - ادامه داشته است. در این سالها، حاکمان مختلفی از جمله، حمودهای بنی هود، بنی عامر، مرابطین، حاکمان مغرب، ... بر آن حکومت کردند و گاه نیز با هجوم مسیحیان، «جزیره خضراء» برای مدتی از حاکمیت مسلمانان خارج بوده است. شهر «قرطبه» که از مهمترین شهرهای اندلس در زمان حکومت مسلمانان بوده است، دارای هفت دروازه بود: باب القنطرة که باب الوادی و باب جزیرة الخضراء نیز گفته میشد؛ باب الحدید(سرقسطة)؛ باب ابن عبدالجبار (طلیطلة)؛ باب طلبیره (لیون)؛ باب عامر؛ باب بطلیوس؛ باب النطارین (اشبیلیة) . این نامگذاری، نشان میدهد که جزیره خضراء، مکان مشهوری در اندلس بوده است. به گونهای که در شهر معروف و بزرگ قرطبه دروازهای به این نام وجود داشته است. قاهره و الازهر در این داستان از قاهره و الازهر نیز یاد شده است. بنابر آن چه در داستان مذکور آمده، راوی داستان، همراه استاد خود به طرف اندلس حرکت کرده است. شهر «قرطبه» که از مهمترین شهرهای اندلس در زمان حکومت مسلمانان بوده است، دارای هفت دروازه بود: باب القنطرة که باب الوادی و باب جزیرة الخضراء نیز گفته میشد؛ باب الحدید(سرقسطة)؛ باب ابن عبدالجبار (طلیطلة)؛ باب طلبیره (لیون)؛ باب عامر؛ باب بطلیوس؛ باب النطارین (اشبیلیة) . این نامگذاری، نشان میدهد که جزیره خضراء، مکان مشهوری در اندلس بوده است. به گونهای که در شهر معروف و بزرگ قرطبه دروازهای به این نام وجود داشته است. باید توجه داشت که دسترسی به اندلس از مسیر قاهره، به دو صورت میسر است:از طریق دریای مدیترانه؛ و پیمودن ساحل جنوبی مدیترانه و گذر از شمال آفریقا. با توجه به این که در داستان، به سرزمین بربرها اشاره شده، به نظر میرسد که مسیر آنان، از طریق خشکی و سواحل جنوبی مدیترانه بوده، به ویژه آن که هیچ ذکری از دریا و کشتی، در مرحله نخست سفر به میان نیامده است. «بربرها»، طایفهای سفیدپوست و از نژاد «حامی» بودند که در شمال آفریقا زندگی میکردند. اکثر آنان، در قرن یکم هجری، به اسلام گرویدند. (5) بنابراین، «علی بن فاضل» در سواحل جنوبی مدیترانه، سیر کرده است. و در این سیر از سرزمین بربرها گذر کرده است.
جزایر رافضیان (شیعیان) سرزمین مصر و شمال آفریقا، چندین قرن تحت استیلای حکومت فاطمی (از طوایف شیعه) قرار داشت. نیز، دولت موحدین - که با عقاید انحرافی مرابطین و ... به ستیز برخاست، از نظر پایههای فکری شباهت زیادی به شیعه داشت. حکومت موحدینموحدین، از سال 517 ه .ق، به نبرد با مرابطین پرداختند و در سال 541 ه .ق، اندلس را فتح کردند و تا سال 632 ه .ق، اندلس را در اختیار داشتند. بنیانگذار این حرکت، شخصی به نام محمد بن عبدالله بن تومرت بود که در «سوس» قیام کرد و خود را از فرزندان «حسن مثنی» میدانست. او، نسبت خود را چنین نوشته است: «محمد بن عبدالله بن عبدالرحمان بن هود بن خالد بن تمام بن عدنان بن صفوان بن سفیان بن جابر بن یحیی بن عطاء بن ریاح ابن یسار بن عباس بن محمد بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب.» (6) حرکت ابن تومرت، متاثر از اصلاحاتی بود که «غزالی» در سرزمینهای مغرب اسلامی نشر داد. ابن تومرت، در بغداد، در درس غزالی حاضر و تحت تاثیر تفکرات او قرار گرفت و از همان جا، فکر برانداختن مرابطین و تاسیس حکومت موحدین، در او پدیدار شد. (7) افکار و عقاید محمد بن تومرت مبارزه با منکرات و فساد حاکمان؛ تکیه بر نام «مهدی آل محمد» و تبلیغ وسیع از اصل مهدویت؛ ادعای مهدویت و این که همان مهدی موعود است؛از افكار و عقاید محمب بن تومرت است. (8) موحدین، به پیشوایی عبدالمؤمن، در سال 540 ه .ق، بر قسمت غربی اندلس تسلط یافتند و جزیره خضراء و اشبیلیه و قرطبه و غرناطه را فتح کردند. آن چه بیش از هر چیز در حکومت موحدین قابل تامل است و توجه به آن برای درک زمینههای پیدایش داستان جزیره خضراء لازم است، موضوع مهدویت و ادعای آن از سوی محمد بن تومرت است. این عقیده، پس از تومرت، در میان پیروان او باقی ماند، به گونهای که برخی از آنان مرگ تومرت را منکر شدند و باور داشتند که او بار دیگر ظهور خواهد کرد. (9) بنابراین «محمد ابن تومرت» به صراحت، خود را «مهدی موعود» نامیده است. ادامه دارد ...پینوشتها:1) تاریخالاسلام، حسن ابراهیم حسن، ج3، ص62. 2) تاریخ الاسلام، حسن ابراهیم حسن، ج 5. 3) تاریخ الدولة الفاطمیه، حسن ابراهیم حسن، ص 181. 4) مرابطین از قبایل بربر مسوفه و لمتونه و جداله از فروع قبیله بزرگ صنهاجه بوده كه آنها را ملثمین(به علت این كه آنها براى محافظت خود از آفتاب سوزان صحرا، نوعى روبند به صورت مىزدند، به ملثمین "نقابداران یا روبستگان" معروف شدند) مىخواندند. این قبایل در مسافتى میان جنوب مغرب اقصى تا بلاد سودان پراكنده شده بودند. در نیمه قرن پنجم وارد دشت مراكش شدند. اسلام در قرن سوم هجرى در بین آنها گسترش یافته بود. آغاز تحرك سیاسى این قبایل به فعالیتهاى رهبر لمتونه: محمد یتفاوت لمتونى برمىگردد كه این قبایل را متحد ساخت. داماد او: «یحیى بن ابراهیم كُدالى» با هدایت فقیهى مالكى به نام «ابوعمران فاسى» فعالیتهاى محمد یتفاوت لمتونى را ادامه داد و به نشر احكام اسلام در بین قبیله خود پرداخت. او از فقیه جوانى به نام «عبدالله بن یاسین» (م461 ه) كمك گرفت و براى او رباطى ساخت تا او در آن جا به تبلیغ و هدایت افراد این دو قبیله بپردازد. بعد از مدتى، اولین هسته هزار نفرى از افرادى كه از هر حیث به عبدالله سرسپرده بودند شكل گرفت و عبدالله بن یاسین آنها را «مرابطین» نامید. او در طى جنگهایى سراسر صحرا را متصرف شد.5) اندلس یا تاریخحکومتمسلمین در اروپا، ص5. 6) وفیات الاعیان، ج 4، ص 146. 7) تاریخاندلس در عهد مرابطین و موحدین، ص 195. 8) تاریخ فتوحات مسلمین در اروپا، ص 164. 9) تاریخ الاسلام، حسن ابراهیم حسن، ص 300. منبع:كلباسی، مجتبی، انتظار، ش 2 .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 485]
صفحات پیشنهادی
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2)
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2)-بررسی تاریخی داستان جزیره خضراء (2)بررسی افسانهی جزیره خضراء (1) در قسمت نخست، روایت جزیره خضراء، از نظر سند و ...
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2)-بررسی تاریخی داستان جزیره خضراء (2)بررسی افسانهی جزیره خضراء (1) در قسمت نخست، روایت جزیره خضراء، از نظر سند و ...
بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء
بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء-بخش نخست/بررسي تاريخي داستان ... (2) در عين حال، در آغاز نقل داستان جزيره خضراء ميگويد: «اين داستان را در ...
بخش نخست/بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء-بخش نخست/بررسي تاريخي داستان ... (2) در عين حال، در آغاز نقل داستان جزيره خضراء ميگويد: «اين داستان را در ...
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء
6 جولای 2008 – بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء-بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء گروه ... (2) و بدين سان، پس از چند قرن، حكومت شيعي در مصر، پايان يافت.
6 جولای 2008 – بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء-بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء گروه ... (2) و بدين سان، پس از چند قرن، حكومت شيعي در مصر، پايان يافت.
بررسي داستان جزيرة خضرا (از نظر سند)
بررسي داستان جزيرة خضرا (از نظر سند)-بررسي داستان جزيرة خضرا (از نظر سند) تاريخ پر ... بررسي داستان جزيرة خضرا (از نظر سند) تاريخ پر فراز و فرود اسلام، همواره باورها و افکاري را .... آشکار است چنين نقلهايي باعث ارزش و اعتبار خبر نميشود.2.
بررسي داستان جزيرة خضرا (از نظر سند)-بررسي داستان جزيرة خضرا (از نظر سند) تاريخ پر ... بررسي داستان جزيرة خضرا (از نظر سند) تاريخ پر فراز و فرود اسلام، همواره باورها و افکاري را .... آشکار است چنين نقلهايي باعث ارزش و اعتبار خبر نميشود.2.
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر ... به حفظ آن از هرگونه تحريف، تصريح دارد إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون.2شايد .... داستان، بازتاب حوادث زمان نقل آن است و با آنچه در عرصة تاريخ و جغرافياي آن زمان ...
بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر محتوا)-بررسي داستان جزيره ي خضراء (از نظر ... به حفظ آن از هرگونه تحريف، تصريح دارد إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون.2شايد .... داستان، بازتاب حوادث زمان نقل آن است و با آنچه در عرصة تاريخ و جغرافياي آن زمان ...
بررسي افسانه جزيره خضراء
بررسي افسانه جزيره خضراء-بررسی افسانهی جزیره خضراء (1)تاریخ جهان اسلام و عقاید و ... (2) در عین حال، در آغاز نقل داستان جزیره خضراء میگوید: «این داستان را در ...
بررسي افسانه جزيره خضراء-بررسی افسانهی جزیره خضراء (1)تاریخ جهان اسلام و عقاید و ... (2) در عین حال، در آغاز نقل داستان جزیره خضراء میگوید: «این داستان را در ...
بخش سوم/بررسي تاريخي جزيرهالخضراء
بخش سوم/بررسي تاريخي جزيرهالخضراء-بخش سوم/بررسي تاريخي ... ريشههاي تاريخي و رواني شكلگيري اين داستان، از جمله مواردي بود كه در قسمتهاي پيشين بدان پرداخته شد. ... جزيره خضراء، جزيرهاي خوش آب و هوا در درياي مديترانه است و در اقيانوس اطلس نيز ... (2) باهاما (Bahamas): باهاما، شامل حدود 70 جزيره و 2000 جزيره صخرهاي است .
بخش سوم/بررسي تاريخي جزيرهالخضراء-بخش سوم/بررسي تاريخي ... ريشههاي تاريخي و رواني شكلگيري اين داستان، از جمله مواردي بود كه در قسمتهاي پيشين بدان پرداخته شد. ... جزيره خضراء، جزيرهاي خوش آب و هوا در درياي مديترانه است و در اقيانوس اطلس نيز ... (2) باهاما (Bahamas): باهاما، شامل حدود 70 جزيره و 2000 جزيره صخرهاي است .
عکس:قبرستان یا استراحتگاه؟
اسب اقتصاد با توصيه هاي اخلاقي رام نمي شود · عکس:قبرستان یا استراحتگاه؟ كودك آزاري ريشه در مشكلات رواني والدين دارد · بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2) .
اسب اقتصاد با توصيه هاي اخلاقي رام نمي شود · عکس:قبرستان یا استراحتگاه؟ كودك آزاري ريشه در مشكلات رواني والدين دارد · بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2) .
جزيره خضرا در ترازوي نقد(2)
جزيره خضرا در ترازوي نقد(2) نويسنده:حجتالاسلام نجمالدين طبسي ب: ديگر اشکالات وارد بر داستان در بررسي اشكالات وارد بر متن داستان، توجه ما، بيشتر به داستان علي ..... آيا در مدت هفتصد و اندي سال که از آن تاريخ ميگذرد، اين سيزده نفر آماده نشدهاند؟2.
جزيره خضرا در ترازوي نقد(2) نويسنده:حجتالاسلام نجمالدين طبسي ب: ديگر اشکالات وارد بر داستان در بررسي اشكالات وارد بر متن داستان، توجه ما، بيشتر به داستان علي ..... آيا در مدت هفتصد و اندي سال که از آن تاريخ ميگذرد، اين سيزده نفر آماده نشدهاند؟2.
خب، داستان از چه قرار است؟
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2) ق نقل کننده این داستان، مدعی است که در این سال، خبر را از شخصی شنیده و سپس ... ابن تومرت، در بغداد، در درس غزالی حاضر و ...
بررسي تاريخي داستان جزيره خضراء(2) ق نقل کننده این داستان، مدعی است که در این سال، خبر را از شخصی شنیده و سپس ... ابن تومرت، در بغداد، در درس غزالی حاضر و ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها